NUC of NAS

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:17
Op het moment draai ik onze smarthome systemen op een NUC mini pc; Homeassistant icm met ZHA. Het systeem draait stabiel, maar de tweaker slaapt nooit:)
Ik heb een DS216+II waarop ik sinds gisteren in Docker een unifi controller heb draaien.
Ik heb net in een half uur een HomeAssistant Core installatie opgezet, maar bewust niet compleet gemaakt. MQTT. ZHA, DeConz, etc laat ik even in het midden.
Kan ik een backup van mijn HA op de NUC zonder problemen overzetten op de NAS? In de toekomst zou ik de spullen dan kunnen overzetten op een DSx23+ maar dan heb ik de NUC over.

En dan de vraag of ik dat zou doen:) Wat zijn de voordelen van beide opties?

Vooralsnog wil ik niets overzetten omdat het eigenlijk allemaal net goed draait. Ik wil nog wel een ontwikkelvraag stellen voor een oplossing voor het feit dat ik mijn friends of HUE schakelaars niet kan gebruiken icm de SONOF plus zender. De CONBEEIII die ik heb liggen schijnt nog niet te werken met ZHA.

Bedankt alvast
Dirk .

DS1817+& DS923+ DX513 & DX517

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:07

Cyphax

Moderator LNX
Migreren van HA is heel eenvoudig; een kwestie van een snapshot maken van de bestaande HA, en dan op een nieuwe instantie terugzetten (dat kan al tijdens de installatie van je nieuwe instantie). Ik heb dat zelf een keer gedaan toen ik HA van Pi naar VM verhuisde. Zelden zo'n pijnloze migratie meegemaakt eerlijk gezegd. :P
Een voordeel is dat het denk ik energiezuiniger is als je de NUC uitzet. Het is wellicht ook iets eenvoudiger te backuppen.
Qua Zigbee weet ik niet wat het beste is. Ik heb een Conbee 2 usb-stick die het redelijk doet maar met Deconz, wat ik weer niet ideaal vind.

Je kunt natuurlijk die migratie gewoon proberen te doen, en als het niet goed gaat zet je die NUC weer aan. Die verdwijnt natuurlijk pas als zo'n migratie helemaal gelukt is.

[ Voor 17% gewijzigd door Cyphax op 04-02-2024 21:12 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02:05
Restore backup werkt alleen op HA OS.
In de docker variant is alleen een backup optie aanwezig.

Ik zou het gescheiden houden. Dan kan de NAS af en toe uit en kan HA voor je regelen dat-ie wordt ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
@RudolfR
Volgens mij draai ik de Homeassistant Core op de NAS niet in een Docker. In de docker manager is alleen de unifi controller actief.

update: Weet niet of ik hier mee door ga. Vanavond al weer drie uur bezig geweest om alles geïnstalleerd te krijgen. Morgenochtend is de jongste om 0500 waarschijnlijk al weer wakker.....
Voorlopig lekker bij de NUC blijven.
Maar ik heb wel mijn CONBEEIII kunnen flashen met de nieuwste firmware en ga die morgen nog wel een keer proberen te installeren want hopelijk hebben ze ook het probleem met de FoH schakelaars opgelost.

[ Voor 60% gewijzigd door Mk23 op 05-02-2024 00:24 . Reden: tekst aangevuld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:07
Hier draait HA in een virtuele machine op de DS1522+. De NAS staat toch 24/7 aan ivm camera’s. Doordat het een VM is kun je het zelf inrichten hoe je wilt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beukerz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-09 23:05
Zelfde hier als DJP!, HA draait bij mij in een VM op een 920+ op dsm 7 die ookal 24/7 aan staat voor camera's en andere vormen van backups.
Hiervoor HA eerst op een Pi 3b gedraait. Het verschil kwa snelheid is heel goed te merken, ook het migreren ging pijnloos.

Gebruik zelf een c2531 stick die ik van een tweaker overgekocht heb. Stick is zonder problemen te gebruiken, voegt hem toe in je VM en klaar.
Enige probleem dat ik heb is als de NAS een update gedaan heeft en een power cycle moet uitvoeren ik de stick weer handmatig moet toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
Beukerz schreef op maandag 5 februari 2024 @ 06:58:
Zelfde hier als DJP!, HA draait bij mij in een VM op een 920+ op dsm 7 die ookal 24/7 aan staat voor camera's en andere vormen van backups.
Hiervoor HA eerst op een Pi 3b gedraait. Het verschil kwa snelheid is heel goed te merken, ook het migreren ging pijnloos.

Gebruik zelf een c2531 stick die ik van een tweaker overgekocht heb. Stick is zonder problemen te gebruiken, voegt hem toe in je VM en klaar.
Enige probleem dat ik heb is als de NAS een update gedaan heeft en een power cycle moet uitvoeren ik de stick weer handmatig moet toevoegen.
Even een update
Na de aanschaf van een 1517+ heb ik het toch nog een keer geprobeerd en inderdaad.is het een simpele overstap Na het terugzetten van een backup had ik twee identieke systemen draaien. De NAS nog zonder controller, maar het werkt dus. En ik laat het daar even bij, anders moet ik weer met de NUC aan de slag:)

[ Voor 0% gewijzigd door Mk23 op 05-03-2024 16:06 . Reden: tekst gecorrigeerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beukerz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-09 23:05
Mooi!

Ben sinds vorige week over gegaan op een skyconnect stick omdat de c2531 niet wilde werken met de Aqara e1 roller shutter motoren die ik gekocht had. Had er ook voor kunnen kiezen om de c2531 de firmware te upgraden, maar dit was een mooi moment om over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:49

TWKterry

Master Mariner

Persoonlijke ervaring op een 218+ is dat bij de Synology redelijk vaak dat de USB stick niet herkend wordt na een reboot van HA. Deze moet dan opnieuw even in de VM opties toegevoegd worden.
Ik gebruik een aparte minipc (5W) voor HA en mijn NAS kan dan ook slapen in de nacht want geen camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
TWKterry schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:17:
Persoonlijke ervaring op een 218+ is dat bij de Synology redelijk vaak dat de USB stick niet herkend wordt na een reboot van HA. Deze moet dan opnieuw even in de VM opties toegevoegd worden.
Ik gebruik een aparte minipc (5W) voor HA en mijn NAS kan dan ook slapen in de nacht want geen camera's.
Mijn NAS draait 24/7 voor backups, downloads en de IP camera's 's nachts of als we niet thuis zijn. Dus hij zou ook HA kunnen hosten. Alleen wil ik een systeem dat echt zo stabiel mogelijk is en waar ik alleen aan moet knutselen als ik dat wil. Dus dan wil ik niet de USB opnieuw moeten mounten in het ergste geval vanaf mijn telefoon:)
Zodra mijn vrouw de beelden van de IPcamera's niet ziet of de stembesturing het niet doet, krijg ik dat te horen:)
Na het overstappen van de DS216 naar de 1517 al weer te veel tijd bezig geweest om alles opnieuw in te stellen en net weer wat beter te krijgen dan eerst:)
Ja ik ben een tweaker en moet mezelf in bescherming nemen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:05

Coffee

Coffee

Home assistant Yellow al overwogen?

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
Coffee schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:22:
Home assistant Yellow al overwogen?
Heb twee jaar geleden een complete NUC mini pc gekocht, plug and play. Ook omdat ik betrouwbaarheid belangrijk vond en een RPi me werd afgeraden.

De mini pc draait nu naar volle tevredenheid met 107 devices, maar dat heeft aardig wat tweaken gekost.

Pagina: 1