1 mantelbuis met KPN of Ziggo grondkabel en laadpaal kabels

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-09 21:43
In onze meterkast komen twee mantelbuizen uit de grond (aannemelijk sinds de bouw). Uit beide buizen komt een dikke kabel. Aanname: de blauwe grondkabel is van KPN, en de groene grondkabel is van Ziggo.

De blauwe grondkabel gaat richting een ISRA punt, dan naar een vierkant KPN-aansluitdoosje, en eindigt met een losse netwerk kabel. Waarschijnlijk de oude situatie voor glasvezel.

De groene grondkabel gaat naar een vierkante coax aansluiting, en vervolgens naar een coax splitter.

Glaspoort heeft vorig jaar een glasvezel kabel getrokken naar de linker mantelbuis.
Wij maken nu gebruik van glasvezel internet, zonder TV. Dus volgens mij maken we nu geen gebruik van beide grondkabels.

Nu de vraag: zou ik één van deze mantelbuizen kunnen gebruiken voor een grondkabel plus 2 netwerk kabels (tbv een laadpaal)? Zo ja, zou dit storingen kunnen opleveren?

[ Voor 16% gewijzigd door Ruvo op 15-02-2024 19:03 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:17
Nee die mantelbuizen mag je niet gebruiken want die zijn van de eigenaren van de netwerken en niet van jou. Je zult zelf een mantelbuis moeten aanbrengen voor je laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-09 11:35
Ik begrijp niet goed wat je wil, het andere uiteinde van de mantelbuizen gaat toch niet naar je laadpaal, maar naar KPN resp. Ziggo netwerk?

Of zijn het enkel 2 buizen door je fundering. Ook in dat geval zou ik gewoon een nieuwe ernaast leggen.

[ Voor 27% gewijzigd door jurjen_g op 04-02-2024 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvo
jurjen_g schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:05:
Ik begrijp niet goed wat je wil, het andere uiteinde van de mantelbuizen gaat toch niet naar je laadpaal, maar naar KPN resp. Ziggo netwerk?

Of zijn het enkel 2 buizen door je fundering. Ook in dat geval zou ik gewoon een nieuwe ernaast leggen.
Het zijn twee buizen die uitkomen bij de buitengevel. Onze meterkast grenst namelijk niet tegen een buitengevel. Een nieuwe buis aanleggen betekend voor ons de vloer open leggen. Wij hebben helaas geen kruipruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Denk je zelf hier makkelijk kabels door heen te kunnen trekken naar buiten?
Anders zou ik 2 utp bij de rode kabel er bij trekken en 1x grondkabel in die andere buis (let wel grondkabel is vaak heel stug!
Hoe het juridisch zit weet ik niet, maar aangezien jij alleen de rode kabel gebruikt heb je zo de minste kans op storingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Als die kpn kabel buiten gebruik is kun je die verwijderen en de mantelbuis hergebruiken.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:54

The Wizard

Moderator Mobile
evilution schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:45:
Als die kpn kabel buiten gebruik is kun je die verwijderen en de mantelbuis hergebruiken.
Dat zou ik zeker niet doen, je bent geen eigenaar van de kabel! Ik zou, als een eigen mantelbuis niet mogelijk is, gewoon 1 v/d buizen gebruiken voor de grondkabel en de ander voor de UTP kabels. Storingen geeft het niet.

Officieel mag dit niet, maar er is geen hond die er naar kraait, mits je een goede grondkabel gebruikt om bij evt. graafschade geen extra schade aan de bestaande kabels te krijgen.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:10
Homer-Simpson schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:04:
Nee die mantelbuizen mag je niet gebruiken want die zijn van de eigenaren van de netwerken en niet van jou. Je zult zelf een mantelbuis moeten aanbrengen voor je laadpaal.
Die horen bij je huis. De kabel is van de eigenaar van het netwerk, niet de buis om hem van je fundering je meterkast in te brengen. Eenmaal buiten zit die mantel er niet meer.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Laatst online: 00:32

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Homer-Simpson schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:04:
Nee die mantelbuizen mag je niet gebruiken want die zijn van de eigenaren van de netwerken en niet van jou.
Is dat wel zo? Behoren deze buizen niet gewoon tot jouw huis? Ik heb bijvoorbeeld nog loze buizen liggen, van wie zijn die dan? De buizen zijn puur om kabels in te voeren. Die kabels zijn van de netwerkeigenaar maar die buis is volgens mij gewoon eigendom van de huiseigenaar? Ik zie graag een objectieve bron.

[ Voor 3% gewijzigd door Bor op 05-02-2024 14:15 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
@Señor Sjon @Bor Jullie zullen gelijk hebben dat de mantelbuis van jou als huiseigenaar is en niet van de netwerkbeheerder. Ze zijn voor zover ik weet wel al toebedeeld voor een specifiek gebruik. Althans mijn netbeheerder Enexis heeft een document online staan met eisen aan een meterkast gebaseerd op IWUN no 06281 en daarin staat per mantelbuis wat de toepassing is.

Daar staat nooit bij: Deze mantelbuis is eigenlijk voor toepassing x maar bewoner mag er zelf nog wel data & stroom bij gaan trekken voor eigen toepassingen.

Kan het technisch gesproken? Waarschijnlijk wel.
Zal er iemand een probleem van maken? Waarschijnlijk niet.

Maakt er iemand een probleem van: dan zul je zelf de ellende moeten oplossen.

[ Voor 15% gewijzigd door Homer-Simpson op 05-02-2024 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Homer-Simpson schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:27:
Althans mijn netbeheerder Enexis heeft een document online staan met eisen aan een meterkast gebaseerd op IWUN no 06281 en daarin staat per mantelbuis wat de toepassing is.
Waar kan je dat vinden? Ik heb een dergelijk document nog nooit gezien en ben dan wel benieuwd waar de loze leiding bij mij voor is. De glasvezel boer leek indertijd gewoon een loze leiding te pakken om deze te gebruiken om de vezel naar binnen door te voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Bor schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:29:
[...]

Waar kan je dat vinden? Ik heb een dergelijk document nog nooit gezien en ben dan wel benieuwd waar de loze leiding bij mij voor is. De glasvezel boer leek indertijd gewoon een loze leiding te pakken om deze te gebruiken om de vezel naar binnen door te voeren.
https://www.enexis.nl/-/m...g-in-laagbouwwoningen.pdf
https://www.enexis.nl/met...nen-meterkast-en-bouwkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:39
Als ik het goed begrepen is er wel een standaard qua kleuren en locatie in de grondplaat voor gas, water, licht en communicatie. Bij nieuwbouw hebben de netbeheerders en andere partijen graag dat je je hier aan houdt.

Als het er eenmaal ligt lijkt dat minder te spelen; de monteurs van Enexis die de aansluiting bij ons kwamen verzwaren waren al lang blij dat er überhaupt een buis met getrokken bocht lag. Nu ja, volgens mij was het wel een voorwaarde voordat ze kwamen, maar waar deze precies in de meterkast uitkwam (links, midden, rechts) maakte ze niet uit.

Als je dit aan KPN of Ziggo vraagt zullen ze overigens zeggen dat dit absoluut niet mag en dat je daar een monteur voor moet laten komen, maar aangezien je bij de uiteindes kan zou ik proberen de dikke KPN- en Ziggo-kabels samen te voegen in de buis met de glasvezel zodat ze wel de buis delen met elkaar, maar niet met zaken van jou. Wel zorgen dat de boel netjes geïsoleerd is (ook aders in een kabel van elkaar geïsoleerd!) tijdens deze werkzaamheden, en probeer het koper (met name bij KPN) niet aan te raken; het is niet direct dodelijk maar er staat wel spanning op.

Dat levert een lege buis op waar je de kabels voor je laadpaal doorheen kunt doen. Ethernet en stroom kunnen prima langs elkaar, de AS van je YMVK-AS is de tweede bescherming tegen storing (de twist in de netwerkkabel is de eerste), en als je voor het netwerk SFTP gebruikt en dan de mantel aan één kant aardt dan moet er veel gebeuren voordat het gaat storen. Het is flink overkill (op deze afstanden en snelheden geeft tweelingsnoer naast UTP ook geen storing) maar als je toch nog dingen moet kopen dan is de meerprijs te verwaarlozen.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josvdv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 19:24
Coax kabel mag niet langs een elektriciteit kabel liggen vanwege storing. Glasvezel en utp kan wel.

Als je de oude niet gebruikte glasvezel aansluiting door kpn laat verwijderen is er dan een invoerbuis leeg? Dan mag je die gewoon gebruiken voor de laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvo
Bedankt voor de antwoorden!

De opties die ik overweeg:
  1. 1ste buis met KPN grondkabel + glasvezelkabel + 2 nieuwe UTP kabels. 2de buis met Ziggo grondkabel + laadpaal kabel.
  2. 1ste buis met KPN grondkabel + glasvezelkabel + Ziggo grondkabel. 2de buis met laadpaal kabel + 2 UTP kabels.
  3. 1ste buis met KPN grondkabel + glasvezelkabel. 2de buis met Ziggo grondkabel + laadpaal kabel + 2 UTP kabels.
Ik lees verschillende opmerkingen over het wel/niet combineren van de Ziggo/Coax grondkabel met andere kabels in dezelfde mantelbuis. Is de Ziggo grondkabel niet voldoende afgeschermd voor storingen?
Op dit moment maken we geen gebruik van Coax, maar ik installeer het nu liever storingsvrij mochten we het in de toekomst alsnog gaan gebruiken. De mantelbuizen zijn waarschijnlijk ± 3 meter (van de buitengevel naar de meterkast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
je wilt ook op de coax als gebruik jij hemt niet ook storingen maken die terug het netwerk in gaan...

ja in theorie zouden ze hem moeten afsluiten op het moment dat er geen diensten geleverd worden, echter gebeurt dat lang niet altijd..

404 Signature not found

Pagina: 1