Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-09 17:43
Mijn vraag
Is mijn RX6900XT stuk? Zo ja, wat kan ik doen om een zo soepel mogelijke garantie afhandeling te bewerkstelligen?

Mijn RX6900XT vertoond al meer dan een jaar lang vreemd gedrag in sommige spellen. Er flitsen vierkanten over het scherm welke meestal zwart zijn maar soms ook transparant geel. Zodra ik het power budget naar 200 watt zet of de GPU clock limiteer tot maximaal 1400 MHz verdwijnt dit probleem. De kaart is aangekocht op 23 juli 2022 bij Megekko. De reden dat ik hier pas zo laat werk van maak is meervoudig:
  1. Ik speelde voornamelijk veel oude spellen
  2. Moderne spellen kan ik vaak tot 60 of 144 FPS beperken waarna de problemen verdwijnen
De reden dat ik er nu werk van wil maken is dat ik recent meer moderne spellen ben gaan spelen waar ik echt bizarre artifacting zie en de videokaart met eerder genoemde handmatige beperkingen onder de 60 FPS duikt. Dit vind ik onacceptabel.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Voor een compleet overzicht van mijn hardware zie mijn inventaris. Een korte samenvatting:
  • Processor: Ryzen 5600X
  • Moederboard: MAG X570 Tomahawk WiFi
  • RAM: 2x16GB @3200C16 (PC wordt instabiel met XMP aan)
  • Videokaart: Gigabyte Radeon RX 6900 XT Gaming OC
  • Scherm: Iiyama G-Master GB3466WQSU-B1 Zwart (3440x1440@144Hz
De hardware wordt niet overgeklokt en dingen als "game boost" staan uit. Alle UEFI instellingen zijn default met uitzondering van "Re-BAR" en "Above 4G Decoding", deze staan beide aan waar ze fabrieksaf uit staan.

Het besturingssysteem wat ik gebruik is Arch Linux. De spellen speel ik via Steam, waarvan een hoop via de Proton compatability laag werken. Kernel versie is "ARCHDESKTOP 6.7.2-arch1-1", mesa versie is "1:23.3.4-2", maar gezien dit al meer dan een jaar speelt lijkt het mij onwaarschijnlijk dat dit een software probleem is.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Kwa hardware heb ik eerst de stekkers een keer aangeduwd, daarna de kaart een keer eruit gehaald en er weer ingestopt. De kaart is niet vies, ik maak mijn PC eens in de maand schoon maar mijn behuizing heeft stoffilters waardoor het eigenlijk nooit stoffig is vanbinnen.

Ik heb niet echt veel mogelijkheden qua software. De beperking van het power budget en beperken van de core clock doe ik via een programma genaamd "CoreCtrl".

Probleemgevallen zo even uit het hoofd:
  • Unigine benchmarks heaven en valley draaien OK, maar superposition heeft minimale artifacts (blauwe puntjes en ronde vormpjes flitsen zelden langs)
  • Wolfenstein The New Order is met de hoogste instellingen een epilepsie opwekkende ervaring
  • Death Stranding heeft consistente snelle flitsen, maar dit kan je nog redelijk negeren. Hier een voorbeeld.
  • Divinity Original Sin II zonder framerate beperking heeft ook flitsende vlakken. Zie hier een voorbeeld (vanaf 10 seconden is het consistent zichtbaar).
  • God of War heeft schaduwen die langzaam "doorlekken", ze groeien bobbelig organisch uit totdat ze hele vlakken van het scherm bedekken. Bewegen lost dit op, maar in cutscenes kan je niet bewegen en dan zie je ze langzaam groeien.
  • High on Life heeft last van flikkerende zwarte vierkanten zoals in Divinity Orginal Sin II.
  • Ace Combat 7 heeft last van flikkerende zwarte vierkanten zoals in Divinity Orginal Sin II.
Voor alle bovenstaande probleemgevallen geldt opnieuw dat het beperken van het power budget of verlagen van de maximum core snelheid de problemen oplost.

Gezien het gamen op Linux niet helemaal de meest gangbare usecase is heb ik lang getwijfeld of het daar niet aan ligt. Gezien de zwarte vierkanten het meest voorkomen en nu al meer dan een jaar te verhelpen zijn door de videokaart te limiteren denk ik toch echt dat er iets niet lekker aan de hardware is.

Waar ik zelf nog aan zat te denken is een Windows 11 iso downloaden en in de proeftijd daarvan wat benchmarks te draaien die wellicht uitsluitsel geven? Iets als 3DMark?

Beste antwoord (via Tijmen007 op 14-03-2024 19:52)

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Flitsende blokken/corruptie duiden meestal op defect VRAM of de stroomvoorziening daarheen (allemaal op de kaart zelf). Ik zou hem opsturen voor garantie, ergste wat er kan gebeuren is dat er geen probleem wordt gevonden in een andere configuratie. Sinds wanneer het probleem speelt is niet relevant, het speelt nu en je zit binnen de garantietermijn.

Meld vooral onder welke omstandigheid het probleem te reproduceren is ('als ik x minuten spel y of z speel op deze resolutie met deze instellingen gebeurt dit en dat'), zodat men bij garantieafhandeling niet hoeft te gokken wat nou precies het probleem is. Want je zegt zelf dat Furmark draaien immers prima gaat.

[ Voor 31% gewijzigd door spone op 06-02-2024 21:57 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:28
Tijmen007 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:50:

Waar ik zelf nog aan zat te denken is een Windows 11 iso downloaden en in de proeftijd daarvan wat benchmarks te draaien die wellicht uitsluitsel geven? Iets als 3DMark?
Om zaken uit te sluiten zou ik dat zeker even doen, hoewel het daar mogelijk niet aan ligt. Immers zal een technische dienst van de verkoper of fabrikant, die de beoordeling doet voor de verkoper, in de regel niet gaan testen in Arch linux met allerlei niet standaard configuraties. Die zetten dat ding over het algemeen in een Windows PC en doen hun dingetje. Als het probleem daar dus ook optreed zal het een stuk makkelijker zijn ze het te laten reproduceren. Ik zou dan gewoon testen met dezelfde games als waar je nu problemen mee hebt.

Iets anders waar je hopelijk niet tegen aan loopt: wettelijk gezien dien je een probleem wanneer je een beroep wil doen op garantie dit te melden binnen 2 maand na ontdekking. Zie artikel 23 lid 1. https://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/2024-01-01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:59
Probeer 'ns een andere (nieuwere) voeding.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:19
Welke voeding heb je? En hoe heb je die aangekoppeld?

Klinkt wel meer als een probleem met geheugen op de kaart dan voeding. Ik zou eventueel je kabels en psu nakijken, maar anders foto's/screenshots van artefacts maken en kaart RMA'en

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen007
Yaksa schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:39:
Probeer 'ns een andere (nieuwere) voeding.
De grap is dat ik deze voeding tegelijkertijd heb gekocht met de videokaart. Ik had voorheen een VS550 en die had niet genoeg PCI-e 8 pin voedingstekkers.
Dennism schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:24:
[...]

Om zaken uit te sluiten zou ik dat zeker even doen, hoewel het daar mogelijk niet aan ligt. Immers zal een technische dienst van de verkoper of fabrikant, die de beoordeling doet voor de verkoper, in de regel niet gaan testen in Arch linux met allerlei niet standaard configuraties.
Kleine moeite voor mij, zal het binnenkort eens op een oude SSD installeren.
[...]
Iets anders waar je hopelijk niet tegen aan loopt: wettelijk gezien dien je een probleem wanneer je een beroep wil doen op garantie dit te melden binnen 2 maand na ontdekking. Zie artikel 23 lid 1. https://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/2024-01-01
Dat zou wel een tegenvaller zijn ja. Kaart heeft 36 maanden garantie, dus we gaan het wel meemaken.
manzonderdas schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:30:
Welke voeding heb je? En hoe heb je die aangekoppeld?

Klinkt wel meer als een probleem met geheugen op de kaart dan voeding. Ik zou eventueel je kabels en psu nakijken, maar anders foto's/screenshots van artefacts maken en kaart RMA'en
Corsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart Wit. Gekocht met de videokaart. Ik gebruik drie twee losse 8 pin PCI-e kabels omdat men dat aanraadde destijds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:59
Heb je ook de kabels gebruikt die bij de nieuwe voeding zaten of heb je de 'oude' kabels hergebruikt?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen007
Gisteren Windows 10 geïnstalleerd op een oude SSD en Divinity Original Sin II gelijk maar eens geprobeerd: dezelfde zwarte flitsende vierkanten na een tijdje :'(

Ik zal Death Stranding en misschien Wolfenstein the New Order nog proberen maar volgens mij heb ik voldoende aantoonbaar dat er iets mis is.
Yaksa schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:25:
Heb je ook de kabels gebruikt die bij de nieuwe voeding zaten of heb je de 'oude' kabels hergebruikt?
Nee, mijn oude voeding was volgens mij van een ander merk en de kleur van die kabels was verkeerd. Ik wilde namelijk witte kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Mag ik voorstellen ook nog eens iets als Memtest of Testmem5 met Anta777 extreme profile te proberen?

Dit soort fouten kunnen ook ontstaan door ram wat niet lekker draait.

Of simpelweg een andere DisplayPort of HDMI kabel?

[ Voor 13% gewijzigd door ECP0WERS op 06-02-2024 09:20 ]

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D| Gigabyte GeForce RTX 5070Ti | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD | Fractal Design Terra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen007
ECP0WERS schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 09:19:
Mag ik voorstellen ook nog eens iets als Memtest of Testmem5 met Anta777 extreme profile te proberen?

Dit soort fouten kunnen ook ontstaan door ram wat niet lekker draait.
Memtest86+ tot 2 passes gedraaid (~1 uur), geen fouten.

Gezien mijn eerdere ervaring met XMP wel een goede suggestie, zodra ik boven de 3200 ga (ondanks dat dit een 3600C16 kit is) wordt het systeem zeer instabiel.
ECP0WERS schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 09:19:
Of simpelweg een andere DisplayPort of HDMI kabel?
Ik heb een HDMI kabel geprobeerd, de resolutie op 3440x1440 en refresh rate op 100hz (144hz kan blijkbaar niet). Geen verschil helaas! Nog steeds zwarte vierkanten die langs flitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen007
Die zetten dat ding over het algemeen in een Windows PC en doen hun dingetje. Als het probleem daar dus ook optreed zal het een stuk makkelijker zijn ze het te laten reproduceren. Ik zou dan gewoon testen met dezelfde games als waar je nu problemen mee hebt.
Op Windows 10 Death Stranding, 3DMark en Divinity Original Sin II (DOSII) geprobeerd. DOSII gedroeg zich hetzelfde als op Linux. Death Stranding had echter een stuk minder frequent de flikkeringen, al liep het ook een stuk beter dan op Linux (toch wel zeker zo'n 30 tot 50 FPS meer). 3DMark timespy draaide zonder problemen, maar iets als Furmark doet het ook zonder problemen dus dat had ik wel verwacht.

Probleem doet zich dus op beide besturingssystemen voor.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Flitsende blokken/corruptie duiden meestal op defect VRAM of de stroomvoorziening daarheen (allemaal op de kaart zelf). Ik zou hem opsturen voor garantie, ergste wat er kan gebeuren is dat er geen probleem wordt gevonden in een andere configuratie. Sinds wanneer het probleem speelt is niet relevant, het speelt nu en je zit binnen de garantietermijn.

Meld vooral onder welke omstandigheid het probleem te reproduceren is ('als ik x minuten spel y of z speel op deze resolutie met deze instellingen gebeurt dit en dat'), zodat men bij garantieafhandeling niet hoeft te gokken wat nou precies het probleem is. Want je zegt zelf dat Furmark draaien immers prima gaat.

[ Voor 31% gewijzigd door spone op 06-02-2024 21:57 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcManiaxx
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-09 16:13

PcManiaxx

ondertitel duh

Aparte kabel naar je gpu? Dus geen daisy chaining.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedo
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 06-09 02:57
Ik heb ook veel stabiliteitsproblemen gehad met mijn nieuwe systeem (ook vaag vastlopende games), de Windows geheugentest gaf zelfs aan dat er een hardwarefout was met het geheugen. Andere geheugentests liepen vast. Lang verhaal kort: er was niks mis met het geheugen, maar de BIOS was niet in orde. Nu, met een nieuwere BIOS, draait het systeem al maanden stabiel met EXPO ingeschakeld.

Je zult waarschijnlijk al aan de BIOS gedacht hebben, maar ik meld het toch even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen007
PcManiaxx schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:10:
Aparte kabel naar je gpu? Dus geen daisy chaining.
Ik gebruik twee kabels, 1 daarvan split naar twee keer 8 pin PCIe. Dat werd destijds aangeraden om te doen, er zit geen derde PCIe 8 pin kabel bij mijn voeding dat ik weet.
Fedo schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:26:
Ik heb ook veel stabiliteitsproblemen gehad met mijn nieuwe systeem (ook vaag vastlopende games), de Windows geheugentest gaf zelfs aan dat er een hardwarefout was met het geheugen. Andere geheugentests liepen vast. Lang verhaal kort: er was niks mis met het geheugen, maar de BIOS was niet in orde. Nu, met een nieuwere BIOS, draait het systeem al maanden stabiel met EXPO ingeschakeld.

Je zult waarschijnlijk al aan de BIOS gedacht hebben, maar ik meld het toch even.
Eerlijk gezegd niet aan gedacht, mede dat ik nog wel eens last heb gehad van regressies bij EFI/BIOS updates. Sindsdien installeer ik een recente versie en update ik het niet zolang ik geen rare CPU, RAM en/of onboard IO problemen heb.

Ik ga de garantie aanvraag uitzetten bij Megekko. Ik laat het weten als er schot in de zaak zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen007
Kleine update: na wat gedoe met de retour aanvraag (formulier werkte niet op de website) is de kaart vandaag retour gegaan.

Ik heb voorbeeld video's gedeeld en de instructie dat het pas optreed na een paar minuten opwarmen. Hopelijk valt dit onder de garantie!

Tot die tijd moet ik het met mijn oude GTX970 doen... op linux... met een 144hz 1440p scherm. Slechte combinatie 😅

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tijmen007
Ik heb vandaag de videokaart weer terug ontvangen en heb het vermoeden dat hij gerepareerd is, gezien het serienummer hetzelfde nog is als die op de sticker van de (oude) doos. De backplate is wel licht beschadigd geraakt, maar dat maakt mij niet zoveel uit gezien ik hem toch niet zie in mijn dichte computerkast.

Al met al iets meer dan een maand mee bezig geweest. Kaart werkt naar behoren, ik zie geen flitsende zwarte vierkanten meer :*)

Dank allen voor jullie suggesties en input!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fedo
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 06-09 02:57
Mooi dat het opgelost is. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roland kroes
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:23
Kwam hier toevallig voorbij, aangezien ik dezelfde kaart heb. Maar geen issues.

Wat was er nu aan de hand dan? Wat heeft megekko nu gedaan dat de kaart weer werkt?
Ben je daar niet nieuwsgierig naar? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen007
Niet echt, ben vooral blij dat ik een werkende videokaart heb: het aanbod is namelijk nog steeds dramatisch.

Ik vermoed zelf dat het iets in de stroomvoorziening is gezien hij echt vreemde geluiden maakte onder belasting met de zijkant van de kast eraf. Coilwhine is mij niet heel vreemd (ik heb een gillende ATi X1950Pro gehad) maar deze kaart leek wat meer te brommen. Niet hard, maar wel hoorbaar genoeg dat je je afvroeg wat daar gaande was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:24

CMT

Fijn dat het voor je is opgelost :).

Uit nieuwsgierigheid: heb je allereerst wel gekeken naar de temperaturen (GPU hotspot, geheugen en vrms)?
De reden dat ik dit vraag is omdat uitdroging en pumpout gegarandeerd een probleem gaat worden.
Zoiets kan al binnen een paar maanden tot 1-2 jaar gebeuren, afhankelijk van de kwaliteit van de koelpasta en de gebruikstemperatuur.
Ook thermalpads hebben niet het eeuwige leven of worden verkeerd erop gebracht (het komt wel eens voor dat de beschermfolie er niet vanaf is gehaald).

Dat zou mijn eerst gedachte zijn, aangezien je aangaf dat de problemen niet met een lager vermogen of lagere klok optreden = lagere temperaturen.
Pagina: 1