BIOS update in GCC (Gigabyte control center)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatara
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:37
Mijn vraag
Blijven BIOS settings bewaard als ik met GCC (Gigabyte Control center) de bios van mijn moederbord update?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Gigabyte X670 GAMING X AX
BIOS versie F9
GCC

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Voorheen flash altijd met USB stick in moederbord uitgevoerd. Nu lijkt de BIOS update met GCC updates mee te komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/smbFSimk8nP72KUYNaI5ycBJvQE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WQ3De3F9VUnSStnNsweKeslT.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Zatara op 04-02-2024 16:23 ]

Beste antwoord (via Zatara op 05-02-2024 20:39)

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
In mijn ervaring: bij de meeste "whitelabel" moederborden/PC's UEFI/BIOS worden instellingen na een update weer op "default" gezet, ongeacht of dit vanuit een tooltje binnen het OS (GCC), via de BIOS/UEFI zelf, of een bootstick/offline tool wordt gedaan. Dat is mijn ervaring met UEFI/BIOS van moederborden van MSI/ASUS/ASROCK/Gigabyte.

Dus maak van tevoren een overzicht van je instellingen en pas deze daarna opnieuw toe
Vergeet ook niet (indien je Bitlocker gebruikt) om voordat je wijzigingen aanbrengt, de bitlocker encryptie op PAUZE (suspend) te zetten (desnoods voor een aantal reboots) : https://www.windowscentra...system-changes-windows-10

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Bij mijn weten is het altijd aanbevolen een reset te doen na een bios update. Of het daarmee altijd automatisch gebeurt weet ik niet. Als je belangrijke instellingen hebt kan je deze apart bewaren of even een fotootje nemen van de relevante schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatara
@ Admiral. Bij eerdere updates waren de settings automatisch weer op "default". Ik denk dat dat met updaten via GCC ook het geval zal zijn. Ik hoop echter dat iemand dit al geprobeerd heeft en hier uitsluitsel over kan geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

tattooboy1985

settings gaan naar default ook via Gcc, maar beste is om via bios te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatara
Bedoel je flashen via USB (met "beste via BIOS te doen")? Via GCC lijkt me juist wel handig en minder omslachtig.

[ Voor 32% gewijzigd door Zatara op 04-02-2024 16:45 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• akimosan
  • Niet online
In mijn ervaring: bij de meeste "whitelabel" moederborden/PC's UEFI/BIOS worden instellingen na een update weer op "default" gezet, ongeacht of dit vanuit een tooltje binnen het OS (GCC), via de BIOS/UEFI zelf, of een bootstick/offline tool wordt gedaan. Dat is mijn ervaring met UEFI/BIOS van moederborden van MSI/ASUS/ASROCK/Gigabyte.

Dus maak van tevoren een overzicht van je instellingen en pas deze daarna opnieuw toe
Vergeet ook niet (indien je Bitlocker gebruikt) om voordat je wijzigingen aanbrengt, de bitlocker encryptie op PAUZE (suspend) te zetten (desnoods voor een aantal reboots) : https://www.windowscentra...system-changes-windows-10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Laatst online: 16:14

DataGhost

iPL dev

akimosan schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:23:
Nergens voor nodig. Je kan ook gewoon de recovery key invoeren bij het booten, geen enkel probleem. Zo doe ik het altijd. Dan weet je ook zeker dat je niet weer vergeet aan te zetten daarna.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akimosan
  • Niet online
Gaat automatisch weer aan na 1 of X aantal reboots wat je instelt.
En uiteraard is het om te voorkomen dat je de recovery key moet invoeren (waarvan veel mensen vergeten zijn OF en WAAR ze hem ook alweer hadden (offline) of kunnen vinden (online, indien opgeslagen in hun MS Account)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Laatst online: 16:14

DataGhost

iPL dev

Symptoombestrijding. Als je Bitlocker gebruikt kan je maar beter weten waar je recovery key is, ook voor het geval er in de toekomst iets misgaat, zoals een lege cmos-batterij, hardwareverandering of een van de vele andere redenen waardoor deze gevraagd kan worden. Dus het advies is dan eigenlijk: zoek je Bitlocker recovery key op voordat je de upgrade doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatara
Duidelijk. BIOS gaat hoe dan ook weer terug op default settings ongeacht de manier van updaten. Bitlocker uitschakelen of key voorhanden hebben.

Dank voor jullie inbreng!
Pagina: 1