Vraag
Alle reacties
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Ja ik had het al bekeken, dit zijn de enige drie kabels.jelle2503 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:18:
Wellicht is hij doorverbonden achter de schakelaar. Heb je dat al bekeken?
klopt, ik heb overal zitten kijken en zoeken, maar ik kon niks vergelijkbaars online vinden.CyBeR schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:20:
Euh, ik hoop dat die groene ook voorzien is van geel maar dat dat gewoon net aan de achterkant zit? Anders heeft hier een of andere beunhaas iets fout gedaan en oude en nieuwe bekabeling gemixt. In dat geval is groen je fase namelijk.
Stel dat groen mijn fasekabel is, dan is dat dus een combinatie van een aard en fasekabel? Zou in principe uitleggen waarom die 2x zo dik is als de rest. Maarja ik ben een leek helaas haha.
[ Voor 56% gewijzigd door Techkeizer op 04-02-2024 17:10 ]
Groen is de oude kleur bedrading.
Groen is fase
Zwarte is schakeldraad
Rood in nul
Grijs is aarde
Dit zijn de oude kleuren
[ Voor 12% gewijzigd door korsr100 op 04-02-2024 17:13 ]
Dankjewel, ik zal morgen even proberen en dan terugkoppeling geven hierop. Fijne avond!korsr100 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:12:
Voor de schakelaar heb je de zwarte en de groene draad nodig.
Groen is de oude kleur bedrading.
Groen is fase
Zwarte is schakeldraad
Rood in nul
Grijs is aarde
Dit zijn de oude kleuren
Dan is blauw wel weer vreemd.korsr100 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:12:
Dit zijn de oude kleuren
Ik zou kijken hoe het in de centraal doos is aangesloten. Je hebt soms mensen die uit besparing nog een stukje draad hebben liggen in de verkeerde kleur maar dat gebruiken zodat ze geen nieuwe (kleur)draad hoeven te kopen...
Nee, dat kun je absoluut niet combineren. Groen is de oude kleur voor de fasedraad (groen: fase, rood: nul, grijs: aarde, zwart: schakeldraad). Maar tegenwoordig gebruiken we andere kleuren (bruin: fase, blauw: nul, groen/geel: aarde, zwart is nog steeds schakeldraad). Het is niet de bedoeling dat je die twee kleurschema's door elkaar gebruikt, en al helemaal niet de bedoeling dat je die samen in één buis hebt zitten. Vandaar: beunhazerij.Techkeizer schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:08:
[...]
Stel dat groen mijn fasekabel is, dan is dat dus een combinatie van een aard en fasekabel? Zou in principe uitleggen waarom die 2x zo dik is als de rest. Maarja ik ben een leek helaas haha.
In ieder geval, op je schakelaar heb je alleen de groene (fase) en de zwarte (schakeldraad) nodig, de zwarte gaat naar je lamp en die is aangesloten met de zwarte en hopelijk een blauwe (nul).
De blauwe draad die daar in je wcd zit mag je bij gewone simpele schakelaars ongebruikt laten; die heb je alleen nodig als je een schakelaar hebt die zélf stroom nodig heeft (bv. voor HA).
Schakeldraden zijn overigens gewoonlijk dunner omdat die bedoeld zijn voor lampen en die meestal niet zo veel stroom gebruiken, dat scheelt in de kosten.
[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 04-02-2024 18:37 ]
Niet zomaar kleurtjes proberen die iemand roept op een forum. Je hebt geen idee wat hier is gedaan en het zaakje stinkt als je naar de verschillende kleursystemen kijkt.
alles open halen, aan draden trekken, meten, zeker weten. Of een professional inschakelen.
Ik heb er nog eens over nagedacht en ik zou dit eigenlijk onderschrijven.AtomicShockwave schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:40:
Of een professional inschakelen.
Dat er een groene (in theorie) fasedraad samen met een blauwe (in theorie) nuldraad in een WCD uitkomt is wmb een heel goede reden om er iemand bij te halen die weet wat 'ie doet en dat direct te saneren.
Vandaar de null