Welke merken Inductiekookplaten zijn aan te bevelen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardB75
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-04-2024
Inductiekoken is voor ons nieuw. We hebben er veel over gelezen.
B.v. Dat je met een Inductie kookplaats je 2x Fase, 2x Nul en Aarde op een Perilex wandcontactdoos en de kookplaat met een Perilex stekker moet aansluiten. Is dit verplicht? Moet de draad diameter 2.5 kwadraat zijn.
Ik dacht van wel bij een 2x 2 plaats kookplaat. Per Fase groep kan er dan 3700 Watt vermogen worden gebruikt. Dus een 5 aderig rubber neopreensnoer van 2.5". Ik zie Inductictie kookplaten met 1.5" neopreen snoeren mag en kan dit.

Ik ben nu met pensioen, maar ben vroeger lagertechnicus geweest, maakte schakelkast meet- en regel-panelen. Je had toen 3 Fase krachtstroom, Nul en Aarde. In onze keuken is zo'n 3 Fase kookgroep in een lasdoos aanwezig. Er worden echter 2 Fase gebruikt maar ook 2 Nullen, er is echter maar 1 Nul aanwezig van 2.5". Moet er een 2de nul van de meterkast worden bijgetrokken?
Mag de nul door gelust worden (voor korte afstand 1.40 mtr.) Of gebruikt men de 3de Fase als Nul (natuurlijk in groepenkast ook veranderen) iets wat je ziet op You Tube. We wonen in een oudere woning, waar het moeilijk zal zijn een extra blauwe Nul draad te trekken. Dus voor ons beetje probleem, misschien kan iemand meer duidelijkheid geven.

E.a. wisten we niet en hebben een nieuwe Inductie kookplaat gekocht van het merk Etna de Ki 2160ZT welke in bestelling is. Is dit een goede keus of raadt iemand die af.
We zijn benieuwd naar jullie reactie.
Vriendelijke groet, Gerard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:27
Als er 3 fase krachtstoom ligt kan de kookplaat daarop aangesloten worden. (pagina 2 installatie voorschrift)
Je gebruikt dan alleen 2 fases en sluit er dus 1 niet aan.
Mocht je maar 1 fase hebben dan moet je met een kook (dubbele-)groep werken met inderdaad 2 nullen.
Bekijk en meet dit ter plekke. Perilex zegt niks over hoe het aangesloten zit. Dat kan beide.

Hoe zit het e.e.a. aangesloten in de meterkast? is dit een kookgroep of een driefasenautomaat?

[ Voor 11% gewijzigd door Ikke_niet op 04-02-2024 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-04 10:12
De eerste plaats om te kijken is je meterkast.
Heb je een enkelfase stoppenkast dan is er in de keuken een perilex kookgroep, 2 gekoppelde groepen.

Is er een 3 fase meterkast dan is het gebruikelijk om een krachtstroom perilex aansluiting te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

D-dark schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:19:
De eerste plaats om te kijken is je meterkast.
Heb je een enkelfase stoppenkast dan is er in de keuken een perilex kookgroep, 2 gekoppelde groepen.

Is er een 3 fase meterkast dan is het gebruikelijk om een krachtstroom perilex aansluiting te gebruiken.
het kost je 1x een bedrag van 200 ofzo bij mijn.aansluitingen.nl om van 1 naar 3 fase te gaan, je energie rekening en maandelijks bedrag wijzigt niet tot 25A (of hoger zie je energie nota)

@GerardB75 beste de installatie pagina van de Inductieplaten te bekijken, sommige zijn op meerde fase combinatie(s) aan te sluiten, en dat bepaalt het vermogen wat je uiteindelijk kan gebruiken.

en gezien je startpost vermoed ik dat je best wel weet hoe je dat in je zekeringkast monteert/afzekert.

Voor de aantal meter van inductie tot meterkast moet je 2,4,6mm2 draad pakken (even googlen) ik zou je 3 fase perilex voor 3 fase van A naar B doen op de juiste mm2 draad reken op 7300W (hoogste wat je bij een inductie plaat kan vinden) zit je daar goed, ongeacht hoe je dit later in je MK of met je inductieplaat aansluit met de aangesloten stekker) ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-04 13:46
De beste uit de testen zijn de Bosch inductiekookplaat.
Deze komen in Nederland en in het buitenland heel goed uit de testen.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Ik zou me eerst 'ns afvragen of je altijd al je platen wel op vol vermogen nodig hebt.
Bij een een- of tweepersoons huishouden heb je zowat nooit alle 4 de platen nodig.
Dan zou je misschien genoeg hebben aan een inductieplaat op 240 volt.
Ik heb er zelf ook een (een inventum lostaande) en voor mij (eenpersoons huishouden) is dat meer dan voldoende. Je kunt ook nog een pit uitsparen door een stoompan aan te schaffen waar je de aardappels onderin doet en de groente in de geperforeerde pan daarboven.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
Yaksa schreef op zondag 4 februari 2024 @ 23:04:
Ik zou me eerst 'ns afvragen of je altijd al je platen wel op vol vermogen nodig hebt.
Bij een een- of tweepersoons huishouden heb je zowat nooit alle 4 de platen nodig.
Dan zou je misschien genoeg hebben aan een inductieplaat op 240 volt.
Ik heb er zelf ook een (een inventum lostaande) en voor mij (eenpersoons huishouden) is dat meer dan voldoende. Je kunt ook nog een pit uitsparen door een stoompan aan te schaffen waar je de aardappels onderin doet en de groente in de geperforeerde pan daarboven.
Een AVG op 1 pit wordt moeilijk. Ben het met je eens dat een stoompan een goede investering is (hebben wij ook).
V.w.b. je vermogen vraag is het soms nosig, ja. Een pan opwarmen leeg kost niet zoveel vermogen, een volle koude pan wel. Kan met minder vermogen maar dan moet je soms wel heel lang wachten. Voordeel van een grotere inductieplaat is dat je kunt kiezen op welke "pit" je de pan wilt zetten. Zo kun je ook vermogen besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
nodri2000 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:58:
[...]
Een AVG op 1 pit wordt moeilijk. Ben het met je eens dat een stoompan een goede investering is (hebben wij ook).
V.w.b. je vermogen vraag is het soms nosig, ja. Een pan opwarmen leeg kost niet zoveel vermogen, een volle koude pan wel. Kan met minder vermogen maar dan moet je soms wel heel lang wachten. Voordeel van een grotere inductieplaat is dat je kunt kiezen op welke "pit" je de pan wilt zetten. Zo kun je ook vermogen besparen.
Die 240 V inductiekookplaat van mij heeft gewoon 4 pitten hoor.
2 grote en 2 kleine. Elektronica in de kookplaat regelt het zo dat je niet alle 4 de platen tegelijk op vol vermogen kunt zetten. Werkt prima.
Een soeppan met 2,5 liter water is op een van de grote pitten binnen een paar minuten aan de kook.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
Yaksa schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:06:
[...]

Die 240 V inductiekookplaat van mij heeft gewoon 4 pitten hoor.
2 grote en 2 kleine. Elektronica in de kookplaat regelt het zo dat je niet alle 4 de platen tegelijk op vol vermogen kunt zetten. Werkt prima.
Een soeppan met 2,5 liter water is op een van de grote pitten binnen een paar minuten aan de kook.
Dat jij een plaat hebt op 240V zegt niet zoveel, kan namelijk ook een kookgroep zijn van 2 x 240V. Het gaat om het vermogen van de plaat. De meeste platen zijn 7,4kW.
Een 1 fase 240V zal 3,6kW zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
nodri2000 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:22:
[...]Dat jij een plaat hebt op 240V zegt niet zoveel, kan namelijk ook een kookgroep zijn van 2 x 240V. Het gaat om het vermogen van de plaat. De meeste platen zijn 7,4kW.
Een 1 fase 240V zal 3,6kW zijn.
Ik heb deze kookplaat. En die is 3,7kW. Gewoon een 1 fase zonder de noodzaak van een aparte kookgroep.
Ik hoef niet voor een heel weeshuis te koken en wanneer mijn pannetje soep er een halve minuut langer over doet om warm te worden dan is dat maar zo, het gaat altijd nog veel sneller dan op gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardB75
Ik heb deze kookplaat. En die is 3,7kW. Gewoon een 1 fase zonder de noodzaak van een aparte kookgroep.
Ik hoef niet voor een heel weeshuis te koken en wanneer mijn pannetje soep er een halve minuut langer over doet om warm te worden dan is dat maar zo, het gaat altijd nog veel sneller dan op gas.

BesteYaksa,
Jij hebt dit waarschijnlijk uit oogpunt van de mogelijkheid gedaan omdat 2 Fase Perilex niet aanwezig was en voor jou extra kosten zou geven. Misschien tijdelijk wonen op deze locatie en of onderhuurder of anders. Dan is dit een goede oplossing. Maar als je een 2 Fase systeem van gelijke waarde daarnaast zet zal je toch een groot verschil in koken merken.

Nog geheel iets anders, iets van het merk Inventum zal ik nooit meer aanschaffen al 4 x heb ik pal na de garantie periode op 4 verschillende producten van Inventum een defect gehad, coulance gevraagd en dat je een bepaalde levensduur mag verwachten en nog meer. Ik kreeg NUL op rekest van Inventum. Ik hoop dat het bij jou beter uitpakt.
Groeten Gerard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
GerardB75 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:45:
BesteYaksa,
Maar als je een 2 Fase systeem van gelijke waarde daarnaast zet zal je toch een groot verschil in koken merken.
En wat is dat verschil dan?
Ik bedoel, het maakt mij niet uit of het water voor een kopje cup a soup in 30 of 45 seconden kookt.
Of dat het 2 minuten langer duurt alvorens de aardappels aan de kook zijn.
Het voedsel wat ik er op bereidt smaakt er niet minder om, kan ook niet want koken = koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardB75
Yaksa schreef op zondag 18 februari 2024 @ 13:15:
[...]

En wat is dat verschil dan?
Ik bedoel, het maakt mij niet uit of het water voor een kopje cup a soup in 30 of 45 seconden kookt.
Of dat het 2 minuten langer duurt alvorens de aardappels aan de kook zijn.
Het voedsel wat ik er op bereidt smaakt er niet minder om, kan ook niet want koken = koken.
Het verschil van vermogen gebruik. Dat je daar niet veel mee uitspaart. Soms kan je zelfs meer verbruiken.
Maar in jou situatie kan dit een makkelijke en goede oplossing zijn. ;)
Pagina: 1