CV warmt niet meer goed op na ledigen en vullen installatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-03 20:38
Sinds een aantal dagen heb ik thuis het volgende probleem. De temperatuur op de kamerthermostaat heb ik ingesteld op 21 graden. De ketel springt aanvankelijk aan en warmt de ruimte lichtelijk op tot ca 19.5 graden. Daarna slaat de ketel uit en gaat pas opnieuw aan als het onder de 19 komt. Hij warmt weer 5 of 10 minuten op (tot ergens 19.5 graden) en gaat dan weer uit. Dat proces herhaalt zich continu, zonder dat de doeltemperatuur gehaald wordt.

Het heeft ook niet zoveel zin om de temperatuur op de thermostaat op bijvoorbeeld 25 te zetten, hij blijft tot maximaal 19.5 graden opwarmen.

Het probleem is ontstaan nadat ik een radiator verwijderd heb. Daarvoor heb ik de hele cv leeg laten lopen. Nadat de bewuste radiator afgekoppeld was en de leidingen afgedopt, ben ik de installatie weer gaan vullen. Alle radiatoren ontlucht en de druk staat nu netjes op 2.1 bar.

Wat kan er aan de hand zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:56
Ik zou toch denken aan ergens lucht of een radiator die niet openstaat.
Retourtemperatuur wordt te hoog waardoor de cv ketel stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
D-dark schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:25:
Ik zou toch denken aan ergens lucht of een radiator die niet openstaat.
Retourtemperatuur wordt te hoog waardoor de cv ketel stopt.
Ik heb alleen de radiatoren beneden open staan.

Nadat ik de ketel heb bijgevuld heb ik op de bovenverdieping wel getest of alle radiatoren goed warm werden. Dat werden ze.

Beneden (waar de thermostaat hangt) worden ze ook allemaal wel geleidelijk warm, maar ze krijgen niet de kans om helemaal gloeiend heet te worden. Dan springt de ketel alweer uit.

Hoe kan ik dit het beste aanvliegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
er kan ook nog een luchtbel zitten welke de flow beperkt en niet er uit wil komen zo 123

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Is er ook nog een statuscode of storingscode op de cv-ketel af te lezen?
Bijvoorbeeld dat de keteltemperatuur te hoog is, of dat er helemaal geen warmtevraag is?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online

Santford

FP PowerMod
Heb je een radiator op de benedenverdieping verwijderd en zijn de overgebleven radiatoren allemaal voorzien van een thermostaatknop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:10

Seafarer

XXX

Hoe vaak heb je al ontlucht? Op alle radiatoren.

Ketel moet wel 10 min. uitstaan.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:23

DjVe

Hatsaflats!

En vergeet het expansievat niet te ontluchten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:10
Ik vermoed toch ook ergens niet goed ontlucht.

Je stappenplan:
- Stekker van de ketel uit het stopcontact
- Alle radiatorkranen volledig open zetten
- op alle radiatoren en op eventuele andere plekken met ontluchtingsventiel de boel ontluchten. Begin hierbij met het laagst gepositioneerde ontluchtingsventiel en werk structureel naar boven toe.
- als er veel lucht uit het systeem komt: regelmatig de waterdruk weer op peil brengen. Ook als je het laatste punt ontlucht hebt, de waterdruk controleren en op peil zetten. Noteer de druk die het systeem heeft nadat je het laatste punt hebt ontlucht en het systeem weer op druk hebt gezet.
- vulpunt dicht zetten en vulslang verwijderen.
- Handleiding van je cv-ketel pakken en kijken hoe je de pompsnelheid op maximaal kan zetten.
- stekker van je cv-ketel insteken, even wachten tot alles opgestart is en de instellingen voor de pompsnelheid op maximaal zetten.
- kamerthermostaat op strandje crematie zetten

En dan zo even de boel laten draaien (10 minuten ofzo).
Daarna systeem laten afkoelen.

Hoorde je borrelende geluiden tijdens het draaien met hoge pompsnelheid? Of is de druk in het systeem gedaald nadat je het even hebt laten draaien en weer afkoelen?
Ga dan terug naar de eerste stap en herhaal alles.

Als het systeem helemaal leeg is geweest, kan het best zijn dat je alle stappen een keer of 3 moet doorlopen voordat alle lucht uit het systeem is.

Nadat alle lucht uit het systeem is, zet je de pompsnelheid van de ketel weer terug naar de waarde waar deze op stond voordat je met alles begon.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
Onbekend schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:53:
Is er ook nog een statuscode of storingscode op de cv-ketel af te lezen?
Bijvoorbeeld dat de keteltemperatuur te hoog is, of dat er helemaal geen warmtevraag is?
Nee, geen foutmelding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
Santford schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:00:
Heb je een radiator op de benedenverdieping verwijderd en zijn de overgebleven radiatoren allemaal voorzien van een thermostaatknop?
Ja, klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Maar is er wel warmtevraag volgens de cv-ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
Seafarer schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:00:
Hoe vaak heb je al ontlucht? Op alle radiatoren.

Ketel moet wel 10 min. uitstaan.
ik heb al een keer of 5 een rondje gemaakt en er komt geen lucht meer uit geen enkele radiator. Ketel ook steeds uitgezet. Maar weet niet precies of ik de juiste volgorde hanteer: ketel uitzetten, radiatoren af laten koelen, ontluchten, ketel weer aan en opwarmen. En daarna nog eens hetzelfde proces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
DjVe schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:01:
En vergeet het expansievat niet te ontluchten...
Ook dat heb ik gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Heb je ook een ontluchter in de cv die je handmatig kunt ontluchten?

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 1221402 op 04-02-2024 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
Ivow85 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:02:
Ik vermoed toch ook ergens niet goed ontlucht.

Je stappenplan:
- Stekker van de ketel uit het stopcontact
- Alle radiatorkranen volledig open zetten
- op alle radiatoren en op eventuele andere plekken met ontluchtingsventiel de boel ontluchten. Begin hierbij met het laagst gepositioneerde ontluchtingsventiel en werk structureel naar boven toe.
- als er veel lucht uit het systeem komt: regelmatig de waterdruk weer op peil brengen. Ook als je het laatste punt ontlucht hebt, de waterdruk controleren en op peil zetten. Noteer de druk die het systeem heeft nadat je het laatste punt hebt ontlucht en het systeem weer op druk hebt gezet.
- vulpunt dicht zetten en vulslang verwijderen.
- Handleiding van je cv-ketel pakken en kijken hoe je de pompsnelheid op maximaal kan zetten.
- stekker van je cv-ketel insteken, even wachten tot alles opgestart is en de instellingen voor de pompsnelheid op maximaal zetten.
- kamerthermostaat op strandje crematie zetten

En dan zo even de boel laten draaien (10 minuten ofzo).
Daarna systeem laten afkoelen.

Hoorde je borrelende geluiden tijdens het draaien met hoge pompsnelheid? Of is de druk in het systeem gedaald nadat je het even hebt laten draaien en weer afkoelen?
Ga dan terug naar de eerste stap en herhaal alles.

Als het systeem helemaal leeg is geweest, kan het best zijn dat je alle stappen een keer of 3 moet doorlopen voordat alle lucht uit het systeem is.

Nadat alle lucht uit het systeem is, zet je de pompsnelheid van de ketel weer terug naar de waarde waar deze op stond voordat je met alles begon.
Dank je, ik ga dit nog eens zo precies afwerken. Is het van belang dat het ontluchten gebeurt als de radiatoren helemaal afgekoeld zijn, of hoeft dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
Onbekend schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:05:
[...]

Maar is er wel warmtevraag volgens de cv-ketel?
Ja, de ketel springt aan en ik zie het vlammetje wat volgens mij wil zeggen dat er warmte geproduceerd wordt. En dat voel ik ook, want de radiatoren worden warm. Maar ze krijgen niet de kans om helemaal op te warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-04 21:21
Dit is pendelen. Je kunt kijken of je berdijfscodes kunt uitlezen. Soms is er nog een subcode die je wat meer vertelt. Dat zou moeten want de ketel slaat voor niets af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Santford
  • Nu online

Santford

FP PowerMod
Dan zou daar de oorzaak van het probleem kunnen zitten.
Staan in de ruimte met de thermostaat de thermostaatknoppen allemaal ingesteld op maximale warmte?
Als de kranen op de radiatoren afsluiten bij een bepaalde warmte dan kan de thermostaat zijn werk niet goed doen.
Ik zou altijd minimaal 1 radiator houden zonder thermostaatknop (in de ruimte met de thermostaat) en deze helemaal open zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
Anoniem: 1221402 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:08:
Heb je ook een (automatische) ontluchter in de cv die je handmatig kunt ontluchten?
Even opgezocht hoe zo'n ding eruit ziet, maar zo te zien, heeft mijn CV ketel niet zo'n ontluchter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:36

StarWing

Huh ?!?

Wat er ook wel eens kan helpen, is slechts 1 radiator open zetten, en de pomp op maximaal.
Hiermee creëer je maximale flow en kan de luchtbel mogelijks "meegenomen" worden.

Page intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
Santford schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:20:
[...]

Dan zou daar de oorzaak van het probleem kunnen zitten.
Staan in de ruimte met de thermostaat de thermostaatknoppen allemaal ingesteld op maximale warmte?
Als de kranen op de radiatoren afsluiten bij een bepaalde warmte dan kan de thermostaat zijn werk niet goed doen.
Ik zou altijd minimaal 1 radiator houden zonder thermostaatknop (in de ruimte met de thermostaat) en deze helemaal open zetten.
Alle thermostaatknoppen staan nu volledig open (op alle verdiepingen). Er gebeurt nu iets opmerkelijks. De radiatoren op verdieping 2 en 3 zijn nu allemaal loeiheet en warmen dus goed op. De radiatoren op de benedenverdieping (waar ook de kamerthermostaat hangt) koelen echter af! En de ketel blijft nu wel aan, hij blijft een vlammetje zichtbaar geven. Maar de radiatoren op de benedenverdieping worden niet meer warm. dat was eerder (voordat ik alle radiatoren op de 2e en 3e verdieping ook open had gezet) anders, toen werd het op de benedenverdieping wel geleidelijk warm, maar niet voldoende. En toen sloeg de ketel dus steeds af en weer aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackflash27
StarWing schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:25:
Wat er ook wel eens kan helpen, is slechts 1 radiator open zetten, en de pomp op maximaal.
Hiermee creëer je maximale flow en kan de luchtbel mogelijks "meegenomen" worden.
Wat bedoel je met 'meegenomen' worden. Je bedoelt dat hij er vervoerd wordt naar 1 van de radiatoren en er dan dan bij het ontluchten uit kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:36

StarWing

Huh ?!?

inderdaad

Page intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santford
  • Nu online

Santford

FP PowerMod
Jackflash27 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:28:
[...]

Alle thermostaatknoppen staan nu volledig open (op alle verdiepingen). Er gebeurt nu iets opmerkelijks. De radiatoren op verdieping 2 en 3 zijn nu allemaal loeiheet en warmen dus goed op. De radiatoren op de benedenverdieping (waar ook de kamerthermostaat hangt) koelen echter af! En de ketel blijft nu wel aan, hij blijft een vlammetje zichtbaar geven. Maar de radiatoren op de benedenverdieping worden niet meer warm. dat was eerder (voordat ik alle radiatoren op de 2e en 3e verdieping ook open had gezet) anders, toen werd het op de benedenverdieping wel geleidelijk warm, maar niet voldoende. En toen sloeg de ketel dus steeds af en weer aan.
Klinkt als dat er wel een warmtevraag van de kamerthermostaat is, maar dat de flow over de benedenverdieping teveel beperkt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
Santford schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:59:
[...]

Klinkt als dat er wel een warmtevraag van de kamerthermostaat is, maar dat de flow over de benedenverdieping teveel beperkt wordt.
Dat klinkt logisch, maar hoe is dit op te lossen en wat is de oorzaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Jackflash27 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:04:
[...]

Dat klinkt logisch, maar hoe is dit op te lossen en wat is de oorzaak?
Radiatoren boven wat meer knijpen met voetventielen? Waterzijdig inregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santford
  • Nu online

Santford

FP PowerMod
Anoniem: 1221402 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:04:
[...]

Radiatoren boven wat meer knijpen met voetventielen? Waterzijdig inregelen.
Ik geloof niet dat het knijpen van radiatoren boven het probleem gaat oplossen, dan zou het met het dicht(er) zetten van de knoppen boven ook al beter moeten worden beneden.

Ik zou toch zeggen dat er nog ergens lucht ingesloten zit, of dat de thermostaatknoppen de kamerthermostaat tegenwerken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
als boven loeiheet wordt en beneden niet zit er in mijn optiek toch echt een flow issue ergens...

kan ipv een luchtbel ook en klont roest zijn....

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-04 17:22

voz

De echte kenner

Klinkt toch echt als lucht (of anderszins blokkade) ergens. Hoeft niet in een radiator te zijn, kan ook in een leiding zitten.

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:15

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Is dit systeem als een lus gelegd? Radiatoren beneden in serie?
Werd vroeger nog wel eens gedaan meen ik me te herinneren.

Daar heb jij er 1 tussenuit gehaald en afgedopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santford
  • Nu online

Santford

FP PowerMod
AtomicShockwave schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:29:

Die gedachte heb ik ook gehad, alleen dan zou ik verwachten dat de radiatoren die in de lus zaten helemaal niet meer warm kunnen worden. Dat lijkt niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:56

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Toevallig een 1-pijp systeem?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27

Ik ben niet voldoende technisch onderlegd om dat te kunnen beantwoorden. Het is een huis uit 2001, dus redelijk modern. Ik heb er een tussen uit gehaald inderdaad, maar geen idee of dat dan in serie is geinstalleerd. Ooit hebben we dat eerder gedaan met een andere radiator, en dat ging zonder problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
zat er een onderblok aan?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
Op de verwijderde radiator zat inderdaad een onderblok. Vanwaar de vraag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Omdat daar wel eens de oplossing in kan zitten.
Het kan een 50% blok zijn.
Wat staat er op? 50 of 1 of pijltjes?

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
edsandje schreef op maandag 5 februari 2024 @ 07:06:
Omdat daar wel eens de oplossing in kan zitten.
Het kan een 50% blok zijn.
Wat staat er op? 50 of 1 of pijltjes?
Precies dat was ook mijn idee..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
SMSfreakie schreef op maandag 5 februari 2024 @ 07:35:
[...]

Nu niet thuis om te checken, maar uit mijn hoofd stonden er pijltjes op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
Dat verhaal met het 50% blok heeft ook te maken met 1 of 2 pijpssyteem toch? Wat ik er van begrijp is dat er een mogelijkheid is dat deze weggehaalde radiator mogelijk de 'eind radiator' was van het systeem, waar dan het water retour gaat naar de ketel. Als ik nu beide pijpjes heb afgedopt, zou het zo kunnen zijn dat de retour aanvoer naar de ketel geblokkeerd is. Heb ik het zo goed begrepen?

Ik heb de radiator en onderblok helaas niet meer in huis (verkocht via marktplaats). Is er een andere mogelijkheid om erachter te komen of deze radiator de laatste in de serie was?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:17

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Jackflash27 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:51:
Dat verhaal met het 50% blok heeft ook te maken met 1 of 2 pijpssyteem toch? Wat ik er van begrijp is dat er een mogelijkheid is dat deze weggehaalde radiator mogelijk de 'eind radiator' was van het systeem, waar dan het water retour gaat naar de ketel. Als ik nu beide pijpjes heb afgedopt, zou het zo kunnen zijn dat de retour aanvoer naar de ketel geblokkeerd is. Heb ik het zo goed begrepen?

Ik heb de radiator en onderblok helaas niet meer in huis (verkocht via marktplaats). Is er een andere mogelijkheid om erachter te komen of deze radiator de laatste in de serie was?
Misschien te simpel, maar gewoon de leidingen volgen?

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
m-vw schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:11:
[...]

Misschien te simpel, maar gewoon de leidingen volgen?
Zitten onder de vloeren, is niets van te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:46

franssie

Save the albatross

Denk inderdaad dat er beneden nu te weinig flow is door het verwijderen van de radiator. Met als gevolg dat de ketel een warmere retour temperatuur meet en gaat moduleren. Wel apart dat er dan toch nog wel flow is beneden.
Hoe heb je afgedopt? Zou je er (tijdelijk) nog een bypass op kunnen aansluiten?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackflash27
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lubJAo0.jpg

Ik denk dat ik er niet aan ga beginnen om de boel weer helemaal leeg te laten lopen. Als het nodig is, maar iemand inhuren. Zonde van het geld, maar wil m'n vingers er eigenlijk niet meer aan branden (figuurlijk dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
SMSfreakie schreef op maandag 5 februari 2024 @ 07:35:
[...]

Zoals gezegd, kan het niet meer controleren (want radiator verkocht), maar ik meen me te herinneren dat er alleen bij de rechterpijp van het onderblok een pijltje omlaag stond. Aan de linkerkant staat er geen pijltje. Ik heb thuis een andere radiator gecheckt, die precies datzelfde symbool heeft. Ik ben er vrij zeker van dat dat ook op de verwijderde radiator het geval is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Jackflash27 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:07:
[...]

Ik ben niet voldoende technisch onderlegd om dat te kunnen beantwoorden. Het is een huis uit 2001, dus redelijk modern. Ik heb er een tussen uit gehaald inderdaad, maar geen idee of dat dan in serie is geinstalleerd. Ooit hebben we dat eerder gedaan met een andere radiator, en dat ging zonder problemen.
Dus dit is al de 2e die je weg hebt gehaald ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackflash27
pennywiser schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:55:
[...]

Dus dit is al de 2e die je weg hebt gehaald ?
Ja, maar ook een aantal bijgeplaatst ivm verbouwing. Om even volledig te zijn: in 2008 aanbouw gerealiseerd. Bestaande radiatoren keuken en hal verwijderd. In de nieuwe ruimtes in totaal 4 radiatoren erbij. Ergens in 2018 nieuwe ketel gekregen en nu dus 1 radiator verwijderd. Netto dus nog steeds +1 radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

En de voetventielen staan ook allemaal open beneden? Misschien dat je daarmee nog wat kan regelen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
pennywiser schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:13:
[...]

Dit is pendelen. Je kunt kijken of je berdijfscodes kunt uitlezen. Soms is er nog een subcode die je wat meer vertelt. Dat zou moeten want de ketel slaat voor niets af.
Dit nog een keer onder de aandacht brengen. Welke ketel is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:17

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Jackflash27 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:19:
[...]

Zitten onder de vloeren, is niets van te zien.
Volgens mij was er een aantal jaar geleden een zelfde topic op dit forum.
Door het afdoppen was de lus onderbroken.

Als ik even naar mijn thuis situatie kijk dan voel ik de leidingen echt snel warm worden. Als er geen circulatie is dan wordt het water lang zo warm niet.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
pennywiser schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:21:
[...]

Dit nog een keer onder de aandacht brengen. Welke ketel is het?
Het is een Remeha Calenta 40c

Heb zojuist tijdens het opwarmen - afslaan naar de subcodes zitten kijken. Zie pagina 91: https://tools.remeha.nl/w...iding-Calenta-Ace-40L.pdf

Ik heb de ketel opgestart en thermostaat aangezet beneden. Alle radiatoren opgengedraaid (ook 2e en 3e verdieping).
Subcodes die voorbijkomen na verhogen temperatuur op de thermostaat (vanaf start warmtevraag). I

18, 37, 31, 33, 31 (allemaal vrij kort), 30 (blijft staan). Temperatuur op 2e en 3e verdieping in de radiatoren stijgt, beneden verdieping gebeurt niks.
Vervolgens op verdieping 2 en 3 de radiatoren dichtgezet. Warmtevraag stopt (ondanks dat doeltemperatuur op benedenverdieping niet bereikt is. Subcodes die dan voorbijkomen:

41, 44, 60, 0

Daarna start de ketel vanzelf weer op (na zo'n 5 minuten en begint het riedeltje weer opnieuw, maar wel wat andere codes:j 17, 37, 41, 44, 1 (=anticyclyus), 0, 18, 37, 32, 41, 44, 1

En dat blijft zo doorgaan. Ondertussen hoor ik bij de ketel een geluid van water dat door leidingen heen stroomt of afgevoerd wordt en af en toe een tik. Er gebeurt vanalles bij de ketel dus, maar geeft niet het gewenste effect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:13

hamsteg

Species 5618

Ik zou de afgedopte eens doorlussen, was het eerste wat in mij opkwam toen ik je OP las en de foto zag. Sommige moderne systemen zijn automatisch doorgelust. De problemen zoals jij die beschrijft kunnen geen luchtbel zijn. Daarnaast een grote luchtbel "hoor je", dan "druppelt" er water in de radiator, een kleine luchtbel kan dit gedrag niet verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Jackflash27 37 lijkt mij pendelen, dus ketel kan de warmte niet goed kwijt lijkt het. Als je redelijk snel kan werken en wat handdoeken bij de hand houdt - zou ik het aandurven om het systeem drukloos te maken (dus niet helemaal leeg te laten lopen), op de plek van de doppen een flexibele slang te plaatsen (van bijvoorbeeld Hornbach voor kranen, die kunnen de druk en de temperatuur prima aan), opnieuw ontluchten en dan verder kijken naar een permanentere oplossing (wat dan een U wordt met 2 kniestukken en een stopkraan om de flow te kunnen regelen).

[ Voor 14% gewijzigd door franssie op 05-02-2024 16:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jackflash27
Dat wordt een loodgieter inhuren dan, ik ga er niet meer aan beginnen. Wil het nu zeker in 1x goed hebben.
Ik denk ook inderdaad dat de oorzaak ligt in het doorbreken van de lus waardoor het water niet meer retour kan naar de ketel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Jackflash27 begrijpelijk. Laat je tzt weten wat de oorzaak en oplossing was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
ook ik ben erg benieuwd naar de uitkomst tzt!

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jackflash27
Ik laat het jullie weten. Als het goed is komt morgenmiddag een loodgieter even kijken. N.a.v. mijn verhaal dacht hij niet meteen aan het doorlussen van de twee leidingen. We gaan het zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackflash27
Een installateur hier gehad vanmiddag. Hij kon zich niet voorstellen dat de radiatorleidingen doorgelust moesten worden (vraag me niet waarom). Daarna alle radiatoren nagegaan en naar de ketel gelopen. Wat bleek: bij de ketel op zolder zit ook een aansluiting voor een klein stuk vloerverwarming voor het badkamertje op zolder. Ik heb die bij het leeg laten lopen niet open of dicht gedraaid (ik denk dat hij standaard op ''dicht'' stond. Hij heeft wat aan de radiator kraan gedraaid en daarna de ketel opnieuw opgestart om het automatische ontluchtingsprogramma te activeren. Zijn theorie was dat er lucht zat in de buurt van de ketel die daar maar bleef rondcirkelen via het circuit van de vloerverwarming). Daarna alle radiatoren dichtgedraaid en beneden 1 voor 1 open gedraaid (eerst ontluchten, hoewel er nergens lucht zat). De ketel blijft nu in tegenstelling tot gisteren wel draaien en springt vooralsnog niet uit. De kamer warmt nu langzaam op, met nadruk op langzaam. Alle radiatoren op de benedenverdieping staan nu open en werken ook allemaal (zij het langzaam). Ik ben benieuwd of de doeltemperatuur op de benedenverdieping nu wel gehaald wordt. Ik werk langzaam naar boven toe. Ben nog niet tevreden met de snelheid van opwarmen. Maar positief is in elk geval dat alle radiatoren beneden nu wel warm worden en de ketel aan blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Jackflash27 Als een ruimte echt koud is duurt het best lang voordat de muren, plafonds etc ook gaan stralen, als de radiatoren maar warm/heet worden komt dat goed. En je hebt er eentje weggehaald dus heb je ook wat minder verwarmingsvermogen nu beneden dus zal het sowieso langer duren.
Blijft vreemd dat het boven op de slaapkamers wel heet werd en beneden eerst niet, maar ik ken je systeem verder niet. Hopen dat dit het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
Alle radiatoren op de benedenverdieping staan aan en zijn warm, maar niet loeiheet. Temperatuur in de woonkamer (waar de thermostaat hangt) blijft nu steken op 21 graden, terwijl ik 25 vraag. De ketel springt in elk geval niet uit, dus het is nu al acceptabel. Maar het is nog niet zoals ik het zou willen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Dat laatste is in principe niet zo erg. De ketel kan zijn warmte kwijt, en blijft daarom doorstoken. Nu is het aan jou om uit te zoeken waar de warmte wel heen gaat, en of je dat ook echt wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:38
De waterverdeling over de radiatoren lijkt nog niet ok.
Waar het te warm wordt krijgen de radiatoren te veel water, waar het te koud blijft te weinig.
Waterzijdig inregelen van de installatie zou dit kunnen verhelpen.
Dit kan op basis van de voetventielen, maar bij voorkeur op basis van voorinstelbare radiatorkranen.
Thermostaatkranen zijn vaak voorinstelbaar.

Voor details over waterzijdig inregelen: Gas besparen door middel van CV tuning deel IV
Pagina: 1