26 groepen vloerverwarming op 2 of 4 verdelers?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 18:48
Ik ga binnenkort mijn nieuwe huis betrekken.
Het huis (bj '92) is gasloos en voorzien van Daikin Warmtepomp (EBVH11S23DJ9W).
Nu zitten overal de conventionele radiatoren er nog in.

Bij betrekking zal ik zowel de begane grond als bovenverdieping van vloerverwarming voorzien.
Beneden wordt het ingefreest in een 5 cm zandcement dekvloer. En boven ben ik er nog niet helemaal uit. De dekvloer is hier 3 cm, maar alle elektra leidingen lopen over deze vloer. Ik kan echter nergens achterhalen of deze in beton gestort zijn, of in de dekvloer zitten. Dus wellicht moet ik hier voor een droog opbouw systeem kiezen. (de vloer wordt afgewerkt met laminaat). Dus misschien wordt dit een open systeem (zonder dichtsmeren).

Qua oppervlakte kom ik ongeveer aan 26 groepen.
16 beneden, en 10 boven.
Ik twijfel nu of ik dit met 2, of met 4 open verdelers moet doen.

Met 2 verdelers ben ik heel veel buislengte kwijt aan transport. Daarnaast krijg ik in dat geval 32 (beneden) en 20 (boven) buizen naast elkaar, wat ook niet heel praktisch is. 4 verdelers zijn echter weer een stuk prijziger. En ik weet niet of er ook nog andere nadelen aan zitten.

Wat is de beste methode?
En kan ik simpelweg overal 25mm pex transportbuizen aanleggen met T-stukken naar de verdelers? Of moet ik daarvoor ook het debiet compleet uitrekenen om richting iedere verdeler dezelfde flow te krijgen?

Dit zou de situatie worden met 2 verdelers
- 1 x 16 groeps verdeler beneden in de hal (vloerverwaminr komt ook in de garage en bijkeuken)
- +/- 6 meter transport naar de verdeler (via de kruipruimte van de woning)
- 1 x 10 groeps verderler boven

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2FGbLNzfW8PeB8V85FCwbcBoFGM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GajQ4QO6SY4f8smvrfRvHgcl.jpg?f=fotoalbum_large

En dit met 4 verdelers
- 1 verdeler beneden met 10 groepen in de hal
- 1 verdeler beneden met 6 groepen in de garage (tbv garage, bijkeuken, keuken, en evt stukje woonkamer)
- 1 verdeler boven met 6 groepen voor de bovenste slaapkamers + badkamer
- 1 verder boven met 4 groepen voor de onderste slaapkamer + washok.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-X-IuGwMoSq994UAB8m141r2d0Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JfUvXjssMqO9GkVB0KueKksb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:23
Een verdeler per verdieping is conventioneler. Is ook handiger met inregelen van de flow en ontluchten.
Ik kan me voorstellen dat er gevallen zijn waar bewoners de verwarming uitschakelen. Dan moet alle flow naar beneden. Hetzelfde geldt mogelijk andersom voor koelen in de zomer. Als je het nieuw moet aanleggen dus meerlagenbuis 32 mm tot aan de verdelers als het 1 verdeler per verdieping wordt.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-05 17:19
nils_vdg schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:43:
Qua oppervlakte kom ik ongeveer aan 26 groepen.
16 beneden, en 10 boven.
Ik twijfel nu of ik dit met 2, of met 4 open verdelers moet doen.
Ik ben even lui en jij hebt het waarschijnlijk zo paraat. Hoeveel m2 per verdieping praten we over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:33
Het klinkt mij als veel groepen, wellicht verschilt het per (type) warmtepomp?
Ik heb 120m2 beneden verdieping op 10 groepen. 100m2 bovenverdiepingen op 8 groepen.
(Bodemwarmtepomp hier en alles prima warm in de winter en koel in de zomer, 0 op de meter woning uit 2018)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foofur
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21-05 15:32
Is extra verwarming boven wel nodig?

Ik warm 24x7 WAR, en boven is het daardoor ook gewoon warm. Evt kan er extra nog een radiator bijgedraaid worden. (Al doet dat niet heel veel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
GeeMoney schreef op maandag 5 februari 2024 @ 23:12:
Het klinkt mij als veel groepen, wellicht verschilt het per (type) warmtepomp?
Ik heb 120m2 beneden verdieping op 10 groepen. 100m2 bovenverdiepingen op 8 groepen.
(Bodemwarmtepomp hier en alles prima warm in de winter en koel in de zomer, 0 op de meter woning uit 2018)
Dat is dan waarschijnlijk vanuit de nieuwbouw in een super efficiënt huis.

Bij mij komt het in een vrijstaande woning van 1992, dus heb redelijk wat warmteverlies. Dus dan wil je de opstelling zo efficiënt mogelijk.

Dat betekend dus groepen van ongeveer 65 meter. Als hoofdverwarming is dat dus 6,5m2 per groep.

Beneden heb ik 104 m2 te leggen (wanneer ik keuken-, meterkast en andere vaste kasten er aftrek). En boven ongeveer 75 m2.

104/6,5 = 16 groepen beneden
Boven neem ik dan 10 groepen wat al neer komt op 70m per groep. Lijkt me toch niet te veel?

Had ondertussen de vraag ook gesteld op het klus idee forum. Daar adviseerde ze dus juist wel voor 4 verdelers te gaan, juist voor het gemak van het frezen en leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:57
Bovenverdieping voorzien van VV lijkt me redelijk overdreven veel werk in dit geval… Zeker gezien je je zou kunnen afvragen hoeveel je die werkelijk nodig hebt..

Denk je verwarming op de bovenverdieping echt nodig te hebben?
Zo ja: dan zou mijn eerste stap zijn om wat extra te gaan isoleren.
Daarna zou ik
- óf radiatorconvectoren ophangen boven, die met lage temperatuur water overweg kunnen (of zelf maken met wat PC fans),
- óf ik zou op de bovenverdieping een split-airco ophangen voor die enkele keer dat je verwarming daar nodig hebt. (eventueel met twee binnenunits, verspreid over de verdieping)

Kun je meteen in de zomer fijn koelen op de bovenverdieping..

Dat lijken me allemaal véél betere investeringen dan de hele dekvloer op de verdiepingsvloer overhoop gaan halen om er vloerverwarming in te gaan leggen…

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:23
@BrainCrash

Koelen met airco's in elke slaapkamer werkt natuurlijk beter. En als je dat toch al wilt zou je er ook mee kunnen verwarmen. Qua verwarmen is het iets minder comfortabel maar warmt veel sneller op en koelt veel sneller af zodra de airco uit gaat.

Maar als je wilt koelen met de l/w warmtepomp dan kan dat bijna alleen goed met vloerverwarming. (ja of een dampdicht geïsoleerd afgiftecircuit aanleggen voor fancoils in de kamers die je wilt koelen)

Vooral met een l/w warmtepomp vind ik ook op de bovenverdieping vloerverwarming beter werken. De cv aanvoertemperatuur die je beneden gebruikt is dan ook perfect geschikt voor boven.
Radiatoren/convectoren die bij die aanvoer voldoende afgeven zijn veel groter dan je denkt of hebben fans.

Ik zie geen scenario waar ik radiatoren aanleggen verstandig vind.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 21-05 23:50
Kan of wil je niet door de muur tussen je garage en kamer? Dan kan je voor beneden alles in de kast in de garage plaatsen en minder transport naar de ruimte waar de leiding voor is bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
busscherski schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 06:23:
@BrainCrash

Koelen met airco's in elke slaapkamer werkt natuurlijk beter. En als je dat toch al wilt zou je er ook mee kunnen verwarmen. Qua verwarmen is het iets minder comfortabel maar warmt veel sneller op en koelt veel sneller af zodra de airco uit gaat.

Maar als je wilt koelen met de l/w warmtepomp dan kan dat bijna alleen goed met vloerverwarming. (ja of een dampdicht geïsoleerd afgiftecircuit aanleggen voor fancoils in de kamers die je wilt koelen)

Vooral met een l/w warmtepomp vind ik ook op de bovenverdieping vloerverwarming beter werken. De cv aanvoertemperatuur die je beneden gebruikt is dan ook perfect geschikt voor boven.
Radiatoren/convectoren die bij die aanvoer voldoende afgeven zijn veel groter dan je denkt of hebben fans.

Ik denk zeker niet dat ik boven dezelfde warmtebehoefte heb. Maar daarvoor zou ik het systeem wat kunnen knijpen.

Omdat het een huis is uit 92, liggen de leidingen van alle radiatoren op de bovenverdieping ook in het zicht. Dus ik wil die lelijke oude dingen inc. leidingwerk echt verwijderen.

En in mijn huidige huis verwarm ik de zolder ook perfect met een airco, maar dat is alleen de zolder.

Alleen ik denk dat het gebruik van 4 airco's boven een stuk duurder in aanschaf is dan vloerverwarming infrezen. En bovendien is zo'n airco natuurlijk nooit zo zuinig als de warmtepomp zelf.
En daarnaast heb ik dan nog geen verwarming in de badkamer. Ook niet onbelangrijk..
_NvS_ schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 06:52:
Kan of wil je niet door de muur tussen je garage en kamer? Dan kan je voor beneden alles in de kast in de garage plaatsen en minder transport naar de ruimte waar de leiding voor is bedoeld.
Ben bang dat dat lastig wordt. Dat is eigenlijk gewoon een dragende buitenmuur met spouw. De garage is een soort aanbouw.

Op de bovenverdieping is de muur tussen de 2 verdelers ook een draagmuur, maar daar durf ik wat makkelijker onderdoor te gaan. Dus daar zou ik wel met 1 verdeler af kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
busscherski schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 06:23:
Ik ga hierbij uit van het scenario van TS natuurlijk, die al gewone radiatoren heeft, en die op de verdiepingsvloer slechts 3cm dekvloer heeft waar vermoedelijk ook nog alle elektraleidingen ingestort zijn (naar centraaldozen in beganegrond-plafond neem ik even aan… jaren 90 huis standaard).
In dat geval sloop je met infrezen dus de gehele elektra-installatie van twee verdiepingen als je pech hebt…
Samen met de veel lagere warmtevraag op de slaapkamers (if any), vind ik dat een behoorlijk goed argument om alternatieven te gaan onderzoeken.

@nils_vdg
Een airco is ook een warmtepomp… en die zijn tegenwoordig echt wel vergelijkbaar met efficientie ten opzichte van een l/w warmtepomp. Zeker als je bedenkt dat deze sneller en lokaal een individuele ruimte kunnen opwarmen, wat wellicht beter aansluit op het gebruiksdoel van de bovenverdieping.
Ook koelen met een airco gaat natuurlijk véél beter dan met vloerverwarming, aangezien vloerverwarming niet condenserend kan koelen.

Voor op de badkamer zou ik overigens wel gewoon vloerverwarming leggen, die is ook vaak gewoon meeverwarmd met de BG.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Als ze toch al aan het frezen zijn, kunnen ze boven natuurlijk meepakken.

Wel zou je boven een stukje soberder kunnen uitvoeren. Persoonlijk houd ik van een koele slaapkamer en heb mijn huis met houten tussenvloeren erg goed kunnen isoleren tussen de balken om mijn slaapkamer thermisch te ontkoppelen van de rest van het huis, maar het wordt er alsnog niet kouder dan 16 graden zonder verwarming (wel ramen dicht, want centrale ventilatie). In jouw geval met betonnen tussenvloeren, lekt er behoorlijk wat warmte naar boven toe. Ik vraag mij dus af hoe vaak die vloerverwarming echt aan gaat staan. 4 groepen leggen in 1 slaapkamer is echt heel veel afgifte vermogen namelijk. Bedenk ook dat als je het wil regelen, je voor 1 slaapkamer, 4 stuurmotoren nodig gaat hebben. Het loopt gigantisch in de kosten.

De weerstand gelijk houden in alle groepen is natuurlijk wel fijn, dus je zou boven een h.o.h. van 15 cm kunnen pakken met zelfde groeplengtes als beneden. Sowieso is het wel raadzaam om een verdeler met goede flowmeters te nemen, ben zelf erg gecharmeerd van mijn Technea verdeler.

Zelf heb ik ook wandverwarming met 10mm leiding in sommige kamers boven. Ja, de weerstand is een stuk groter dan 16mm leiding, maar je kan 4 lussen parallel op 1 uitgang van je verdeler knallen, waardoor de weerstand weer afneemt en in de buurt komt van een normale 16 groep. Je hebt ook 12 of 14mm buis, je kan eens uitzoeken tot welke maat je 2 lussen op 1 uitgang van je verdeler kan koppelen. Dan kan je met 1 regelmotor 2 of meer lussen in een keer bedienen.

[ Voor 28% gewijzigd door frennek op 06-02-2024 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
nils_vdg schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 08:01:
[...]
Omdat het een huis is uit 92, liggen de leidingen van alle radiatoren op de bovenverdieping ook in het zicht. Dus ik wil die lelijke oude dingen inc. leidingwerk echt verwijderen.
Das ook wel begrijpelijk ja. Herkenbaar.

Je zou overigens ook vast wel airco binnenunits kunnen combineren door er op de overloop te hangen, hoef je echt niet op elke kamer te hebben dan.

Mijn ervaring in een jaren 90 huis is dat daar echt nóóit de verwarming aan hoeft op de slaapkamers. Zeker niet voor het slapen.
Bij gebruik als werkkamer is incidenteel, bij vorstperiodes, slechts een klein beetje bijverwarming al ruim voldoende, dat wordt dan met de centrale airco unit op de overloop gedaan. Maar zelfs dat is dan, zoals gezegd, maar incidenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
Ander dingetje is dat ik geen mechanische ventilatie in het nieuwe huis heb.
Alleen ventilatie roosters in ramen en badkamers (dus alles passief).

Ik heb dus ook zitten zoeken om boven een WTW balans ventilatie toe te passen, met verwarm en koelmogelijkheden, maar ik vind het vreemd dat daar nog geen goede systemen voor zijn. Waarschijnlijk gewoon nog niet efficiënt genoeg.

Vloerverwarming enkel in de badkamer leggen zie ik wel als een goede optie. Kan ik daarvoor gewoon een 16 mm slang gebruiken, met een afsluiter en debietmeter (en ontluchter op het bovenste punt) rechtstreeks op het CV systeem? Dan is een airco nog wel het overwegen waard voor de rest. En ook makkelijk achteraf toe te passen indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
nils_vdg schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:25:

Ik heb dus ook zitten zoeken om boven een WTW balans ventilatie toe te passen, met verwarm en koelmogelijkheden, maar ik vind het vreemd dat daar nog geen goede systemen voor zijn. Waarschijnlijk gewoon nog niet efficiënt genoeg.

Vloerverwarming enkel in de badkamer leggen zie ik wel als een goede optie. Kan ik daarvoor gewoon een 16 mm slang gebruiken, met een afsluiter en debietmeter (en ontluchter op het bovenste punt) rechtstreeks op het CV systeem? Dan is een airco nog wel het overwegen waard voor de rest. En ook makkelijk achteraf toe te passen indien nodig.
Verwarmen, maar vooral koelen via (balans)ventilatie kanalen zet geen zoden aan de dijk, daar is het debiet veel te laag voor. Met koelen wil je condenserend kunnen koelen, dus onder het dauwpunt. Dat kan niet met reguliere kanalen, dus je kan misschien 18 graden lucht inblazen met een debiet van 75 m3/u. Dat is een fris briesje te noemen, maar echt effect heeft het niet bij een hittegolf.

Geen verwarming maar wel aanzuigen via raamroosters is misschien wel iets teveel van het goede. Het hangt natuurlijk ook helemaal af wat je van plan bent in de kamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:08
nils_vdg schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:25:

Balansventilatie met WTW is echt een pre, altijd verse lucht zonder koude of tocht. Je wil sowiezo ventileren.
De reden dat je het niet combineert met verwarmen of koelen is inderdaad efficiëntie, je hebt veel hogere debieten nodig voor luchtverwarming (dus zou je veel teveel ventileren --> warmteverlies).
In industriële gebouwen heb je wel de combinatie ventilatie en verwarmen/koelen, maar dan zit je met enorme buizen, kleppen en warmtewisselaars, dure regelingen om op basis van CO² meer of minder verse lucht bij te mengen; ik neem aan dat de meeste mensen thuis geen halve verdieping aan buizen willen verspillen :-) .
Zou in principe wel kunnen ja (een eengroepsverdeler, DIY style 8) ), maar let wel dat badkamers meestal een relatief klein vloeroppervlak hebben, en relatief hoge gewenste temperatuur. Check goed of je volstaat met de vloer, of extra moet voorzien (wandverwarming, een extra infraroodpaneel, ...).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1