Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-05 17:32
Goedendag, ik ben op zoek naar uitbreiding van mijn huidige (14 jaar oude) zonnepanelen set. Mede door de aanschaf van een warmtepomp is het verbruik nu uiteraard veel hoger.
Ik heb @thinkpad zijn advies even opgevolgd en heb de volgende data.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ZeoGq2s_9s4C_HtvGYbaeCTpKA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4aNcNRfCG2gsercuEmYRAI4w.png?f=user_large
Rechts zie je de huidige 9 panelen liggen (245 wp per paneel)
Links hiervan op het dak zouden de nieuwe panelen moeten komen te liggen.
Ik heb een Frans dak, dus er zit een kniek in, de kniek zit ter hoogte van de dakkapelen.
De hellingshoek van het dak is circa 36 graden, dak zit nagenoeg volledig op het zuiden
Beschikbare (dak)ruimte
Breedte zal zo maximaal ron de 5,5 meter liggen, hoogte 3,40. Maar dat is dan tot de randen.
Schaduw
Rechts van het huis staat een hoge boom, deze zorgt ervoor dat mijn huidige set panelen in de ochtend tot circa een uur of 10 in de schaduw ligt, het andere dak zal hier minder last van hebben. Verder geen schaduw.
Jaarverbruik
Afgelopen jaren ligt het verbruik zo rond de 500kwh. Beetje afhankelijk van de opbrengst. Maar met de wamtepomp, waarvan de leverancier schat dat ik op jaarbasis zo rond de 2000 kwh extra ga verbruiken. Als ik nu kijk sinds plaatsing (eind november) heb ik tot nu al 1000 kwh puur op de warmtepomp verbruikt. Dus ik vermoed dat het uiteindelijke verbruik hoger zal liggen. Om safe te zitten schat ik dat ik 3000 kwh extra nodig ga hebben.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1-fase
Budget en doel
Voor €4000,- zou fijn zijn, doel is zoveel als mogelijk eigen gebruik. Nu is de discussie over de saldering nog steeds gaande, dus dat kan uiteraard veranderen. Verbruik warmtepomp is praktisch in de wintermaanden, terwijl het overschot in de zomermaanden zit. Misschien dat er in de toekomst nog een electrische auto komt, maar dat is niet op korte termijn, wel iets om in het achterhoofd te houden.
Wie gaat het project uitvoeren
Nog niet bekend, ik heb diverse offertes opgevraagd, die zal ik hieronder stuk voor stuk samenvatten.
Bijhouden van data
Heb nu Home Assistant draaien voor monitoring, daar wil ik al dan niet rechtstreeks via de omvormer/inverters de opwek bij kunnen houden. Maar ik lees ook de slimme meter uit, dus het totaal zie ik sowieso
Reeds verkregen offertes
5 stuks, even puur random op basis van social media advertenties geselecteerd. Puur om even te kijken wat de prijzen nu zijn, gezien al het dagelijkse nieuws dat de prijs nu zo historisch laag zou zijn. Nu is de prijs een ding, maar kwaliteit het belangrijkste.
Regio
Zuid Holland, omgeving rotterdam.

De volgende offertes heb ik ontvangen, ik zal alleen de bijzonderheden even benoemen, alles is uiteraard inclusief plaatsing, bekabeling, constructie, etc.

Offerte 1 - Optie 1
10x QN 420WP Glas-Glas
2x Hoymiles HMS-1600
1x Hoymiles HMS-800
Garanties: 12 jaar installatie, 30 jaar panelen, 25 jaar omvormer, 20 jaar montage
Kosten: €3995,- (€0,95/Wp)
Terugverdientijd volgens offerte: 2,7 jaar

Offerte 1- Optie 2 is ipv Hoymiles een Growatt Min 4600TL-XE
Kosten: €3700,- (€0,88/Wp)

Hierbij vraag ik me af of de merken QN voor de panelen wat is, en of het beter/verstandiger is om voor de inverters of de omvormer te gaan. Ik lees wisselende verhalen.

Offerte 2
9x Jinko Tiger Neo N-Tyype JKM435N
1x Growatt - Min 4200 TL-XH (batterij Ready)
Garanties: 5 jaar installatie, 25 jaar panelen, 10 jaar omvormer, 20 jaar montage
Kosten: €3676.09 (€0,94/Wp)
Terugverdientijd volgens offerte: 2,6 jaar

Volgens mij zijn zowel de Jinko Tiger als de Growatt kwalitatief goede merken. Toch?

Offerte 3 - Optie 1
8x 425Wp DASolar panelen
1x GoodWe GW3000-XS
Garanties: 10 jaar installatie, 25 jaar panelen, 10 jaar omvormer, 20 jaar montage
Kosten: €2950 (€0,86/Wp)
Terugverdientijd volgens offerte: 3 jaar

Komt van een net opgestarte (lokale) onderneming, merk zonnepanelen zegt me niets

Offerte 3 - Optie 2
10x 425Wp DASolar panelen
1x GoodWe GW3600-D-NS
Garanties: 10 jaar installatie, 25 jaar panelen, 10 jaar omvormer, 20 jaar montage
Kosten: €3350 (€0,77/Wp)
Terugverdientijd volgens offerte: 3 jaar

Offerte 4
10x QN-Solar 420WP Full Black N-Type Glas/glas
1x Growatt Min 5000 Tl-XH
1x Shinelink X
1x Homewizard p1 meter
Garanties: installatie onbekend, 25 jaar panelen, 10 jaar omvormer, 25 jaar montage
Kosten: €3700 (€0,88/Wp)
Terugverdientijd volgens offerte: 2-3 jaar

Offerte 5
10x Jinko 435 N-Type
10x Envertech Ultimate Serie
Garanties: niet benoemd in offerte
Kosten: €3650 (€0,84/Wp)
Terugverdientijd volgens offerte: niet benoemd
Ze geven in de offerte aan niet eerst langs te komen omdat het zo druk is, dus op de dag zelf zal blijken of hetgeen qua aantallen e.d. mogelijk is. Risicovol lijkt me. En ze kraken de Enphase micro-omvormers helemaal af in hun offerte? Jinko is dacht ik wel een groot merk qua zonnepanelen.

Kortom een hoop om uit te kiezen.

Ik hoor graag jullie meningen, waarbij ik benieuwd of er goede ervaringen/kennis is van de genoemde zonnepanelen, of dat dit allemaal budget merken zijn. Of de prijzen een beetje realistisch zijn, of juist zo laag door de aangeboden merken. Verder hoor en lees ik verschillende verhalen over over / onderdimensioneren van de omvormer. Dit werd ook door een van de adviseurs benoemd waarom ze juist onder dimensioneren, maar ik heb ook een blog gelezen dat het verschil verwaarloosbaar is.
Ook ben ik nieuwsgierig of er liever gekozen wordt voor 1 omvormer of 10 inverters. Gevoelsmatig zeg ik 1 omvormer (minder producten er tussen in), anderzijds is de verwachte levensduur van een omvormer weer korter dan een inverter.

Ik hoop dat jullie mij een beetje op gang kunnen helpen!

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Begrijp ik nou goed dat je naast de blauwepanelen nog een vlak met zwarte panelen gaat leggen?

Dus je krijgt ook op je 1-fase aansluiting een extra omvormer erbij van 3 - 5 kW?
Je mag maximaal 5750 watt terugleveren op 1-fase. Heeft geen enkele installateur je daarop gewezen?

De panelen zelf zijn zo goedkoop dat ik alles zou vernieuwen en je huidige set naar noord zou verhuizien.
Meteen een 3-fase aansluitiing en 3-fase string (hybride) omvomer voor zuid.

Voorbeeld:
Noord kan er ook nog op
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qdXvU4iNKZnAj0anvnHtRiakV28=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uFjSfv8Xpe0ccXLTdFsykUl5.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 40% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-02-2024 14:09 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:14
Het her leggen van de bestaande panelen zal teveel kosten. Met paneel prijzen vanaf 7 tientjes wordt het dan gewoon nieuw.

@AUijtdehaag heeft wel uitstekend punt met het maximum vermogen binnen de netcode.

Dus kijken hoeveel extra gaat kosten om de 9 te vervangen en wat het dan oplevert. De 3 fase aansluiting lijkt sowieso nodig.

5) onprofessioneel gedrag. Enphase is het hoogst aangeschreven micro omvormer systeem. Envertech op zijn best nummer 4.

De rest moet eerst gekeken worden hoe het vermogen issue over die enkele fase opgelost gaat worden.
Haal ook alle garantie bepalingen bij elkaar. Installatie garantie is de belangrijkste van alles

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 04-02-2024 22:02 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-05 14:05
Het is eigenlijk al gezegd, maar inderdaad het laten verplaatsen is aan arbeid waarschijnlijk duurder, of de moeite niet waard dan alles nieuw.

Ik heb zojuist 13x Jinko met een Growatt omvormer binnen gekregen, na lang dubben over Enphase ja of nee. Uiteindelijk lekker simpel gehouden omdat ik nul schaduw heb en monitoring me niet zo boeit. Is beide een degelijk goed merk, bovenin de middenmoot. En de prijs is gunstig. Qua garantie jaren zou ik niet teveel kijken, want de wereld ziet er tegen die tijd heel anders uit, zoals nu, 14 jaar later.

De zonnepanelen zijn alleen wat groter geworden, dus in hoeverre je er weer 9 kwijt kunt, is even de vraag.
Als je je dak qua vermogen met nieuwe panelen opkrikt, heb je dan niet gewoon voldoende? Als het salderen afgebouwd wordt, heb je wellicht zelfs overcapaciteit, en moet je in de winter je warmtepomp toch voeden vanuit het net.

Wat betreft advies op merken, dat is vaak -Wij van WC eend- gedrag. Werken ze veel en zijn ze opgeleid in Ephase, adviseren ze dat, Doen ze vooral SolarEdge, kijg je dat. Vaak zelfs los van het feit of het nodig is ten opzichte van een string omvormer.

[ Voor 12% gewijzigd door sj0ertum op 05-02-2024 09:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Oei, ik wil mij panelen ook uit laten breiden. Afgelopen jaar 10 laten leggen met Enphase micro omvormers (3 fase, twee dak vlakken). Nu wil ik op een van die dakvlakken een extra rijtje van 5 panelen. Maar hij vraagt €1,36/Wp. Dat is toch wel fors meer dan ik hier zie. Bizar duur of zie ik iets over het hoofd.

Wil ook wel andere offertes opvragen, maar als iemand anders aan mijn bestaande set gaat sleutelen vervalt mijn garantie.

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
offtopic:
@Ysbeer 5 panelen laten plaatsen is altijd extreem duur, omdat de "opstart kosten" (vervoer, intekenen, etc etc) ongeveer 1000 euro is. Op 20 panelen is dat relatief weinig, op 5 panelen erg veel.
Volgende keer even eigen topic maken.

@clubeddie kan je die oude panelen verkopen op marktplaats voor klein bedrag? Dan hoef je ze enkel te laten verwijderen. Dat zal niet extreem duur zijn. (Vaak even duur als wat je ervoor terug krijgt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-05 20:06
Ysbeer schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 08:11:
Oei, ik wil mij panelen ook uit laten breiden. Afgelopen jaar 10 laten leggen met Enphase micro omvormers (3 fase, twee dak vlakken). Nu wil ik op een van die dakvlakken een extra rijtje van 5 panelen. Maar hij vraagt €1,36/Wp. Dat is toch wel fors meer dan ik hier zie. Bizar duur of zie ik iets over het hoofd.

Wil ook wel andere offertes opvragen, maar als iemand anders aan mijn bestaande set gaat sleutelen vervalt mijn garantie.
Dat is dus het nadeel en de kolder van bijplaatsen en het idee dat dit met Enphase goed kan. Het is dus nooit slim om naderhand nog even een setje bij te plaatsen, dat roepen we heel lang hier. Feit is dat je altijd de hoofdprijs moet betalen. 5 panelen bijplaatsen is 3 uur werk, maar er wordt vaak een dag of een dagdeel met extra marge berekend omdat het gecombineerd moet gaan worden met een andere kleine installatie.

Ik krijg helaas tientallen van dit soort aanvragen binnen iedere maand, het is altijd zonde van het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-05 20:06
@clubeddie Alle panelen zijn Chinees, m.a.w. gemaakt naar een prijs, levensduur en kwaliteit is niet het eerste speerpunt van een Chinese fabrikant.

• clubeddie
AUijtdehaag schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:46:
Begrijp ik nou goed dat je naast de blauwepanelen nog een vlak met zwarte panelen gaat leggen?

Dus je krijgt ook op je 1-fase aansluiting een extra omvormer erbij van 3 - 5 kW?
Je mag maximaal 5750 watt terugleveren op 1-fase. Heeft geen enkele installateur je daarop gewezen?

De panelen zelf zijn zo goedkoop dat ik alles zou vernieuwen en je huidige set naar noord zou verhuizien.
Meteen een 3-fase aansluitiing en 3-fase string (hybride) omvomer voor zuid.

Voorbeeld:
Noord kan er ook nog op
[Afbeelding]
Bedankt voor de reactie. Nee, er heeft geen enkele installateur aangegeven dat ik maximaal 5750 watt terug mag leveren. Gisteren nog een gesproken die wilde weten of het nog doorging en toen ik er naar vroeg was hij het hier mee oneens. Zij rekenen met 1 fase, 35 a (35x230 = 8050 watt).

Maar wel goed dat je dit aan hebt gegeven, dat gaat de situtatie waarschijnlijk veranderen. En ik moet dus ook nog rekening houden met de 2 plugin Longi 360wp panelen die ik zelf nog op een schuurdakje heb gelegd.

Panelen naar noord verhuizen wordt lastig, hier zitten twee dakramen in, dus dan moet hier ook een hele andere constructie komen te liggen. Ik denk dat dat de kosten niet waard zijn.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

• clubeddie
Ronald schreef op zondag 4 februari 2024 @ 22:02:
Het her leggen van de bestaande panelen zal teveel kosten. Met paneel prijzen vanaf 7 tientjes wordt het dan gewoon nieuw.

@AUijtdehaag heeft wel uitstekend punt met het maximum vermogen binnen de netcode.

Dus kijken hoeveel extra gaat kosten om de 9 te vervangen en wat het dan oplevert. De 3 fase aansluiting lijkt sowieso nodig.

5) onprofessioneel gedrag. Enphase is het hoogst aangeschreven micro omvormer systeem. Envertech op zijn best nummer 4.

De rest moet eerst gekeken worden hoe het vermogen issue over die enkele fase opgelost gaat worden.
Haal ook alle garantie bepalingen bij elkaar. Installatie garantie is de belangrijkste van alles
maximum vermogen is inderdaad goed punt, en zoals hierboven aangegeven is dat door niemand gemeld.
3 fase wordt ook weer gedoetje, want dan kan ik hele meterkast ook aangepakt worden ben ik bang.

Omleggen is qua ksoten baten niet interessant denk ik inderdaad.

5) ik vond het ook niet profi overkomen, als je er zelf geen fan van bent ok, maar om je offerte een ander merk af te kraken?

• clubeddie
sj0ertum schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:38:
Het is eigenlijk al gezegd, maar inderdaad het laten verplaatsen is aan arbeid waarschijnlijk duurder, of de moeite niet waard dan alles nieuw.

Ik heb zojuist 13x Jinko met een Growatt omvormer binnen gekregen, na lang dubben over Enphase ja of nee. Uiteindelijk lekker simpel gehouden omdat ik nul schaduw heb en monitoring me niet zo boeit. Is beide een degelijk goed merk, bovenin de middenmoot. En de prijs is gunstig. Qua garantie jaren zou ik niet teveel kijken, want de wereld ziet er tegen die tijd heel anders uit, zoals nu, 14 jaar later.

De zonnepanelen zijn alleen wat groter geworden, dus in hoeverre je er weer 9 kwijt kunt, is even de vraag.
Als je je dak qua vermogen met nieuwe panelen opkrikt, heb je dan niet gewoon voldoende? Als het salderen afgebouwd wordt, heb je wellicht zelfs overcapaciteit, en moet je in de winter je warmtepomp toch voeden vanuit het net.

Wat betreft advies op merken, dat is vaak -Wij van WC eend- gedrag. Werken ze veel en zijn ze opgeleid in Ephase, adviseren ze dat, Doen ze vooral SolarEdge, kijg je dat. Vaak zelfs los van het feit of het nodig is ten opzichte van een string omvormer.
Ik was vooral benieuwd naar de aangeboden merken. Daar heb ik nog niet veel antwoord op gehad :) , maar de andere tips zijn ook heel bruikbaar.

Ik was vooral heel benieuwd naar de prijzen en proberen de appels en peren te vergelijken.
ik weet ook niet of er meer of minder panelen op kunnen. Toen bij de plaatsing zijn ze heel terughoudend geweest met de afstanden tot de dakranden, ook ivm storm e.d. Als ik nu zo af en toe panelen zie liggen die zijn allemaal tot aan de randen geplaatst. Door de huidige afmetingen zal het vlak iets groter zijn, maar ik verwacht dat er zeker 9 kunnen liggen. Mogelijk ga ik het ook redden qua verbruik door deze 9 volledig te vervangen. Ik weet alleen niet of het frame ook hergebruikt kan worden, gezien de nieuwe afmetingen verwacht ik dat van niet.

Wat adviseer jij qua omvormer? Gewoon string? Ik heb wel schaduw van de boom naast ons huis, dit zorgt ervoor dat de gehele installatie pas goed gaat werken na een uur of 10. Maar of dat qua opwek nu heel veel gaat uitmaken?

• clubeddie
Ysbeer schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 08:11:

Succes met de soort gelijke zoektocht ;)

• clubeddie
99ruud99 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 08:43:
offtopic:
@Ysbeer 5 panelen laten plaatsen is altijd extreem duur, omdat de "opstart kosten" (vervoer, intekenen, etc etc) ongeveer 1000 euro is. Op 20 panelen is dat relatief weinig, op 5 panelen erg veel.
Volgende keer even eigen topic maken.

@clubeddie kan je die oude panelen verkopen op marktplaats voor klein bedrag? Dan hoef je ze enkel te laten verwijderen. Dat zal niet extreem duur zijn. (Vaak even duur als wat je ervoor terug krijgt).
Zal vast iemand zijn die ze voor een prikkie wilt overnemen, maar ik weet niet of dit op gaat wegen tegen de verwijder kosten? Als ik nu vooral kijk naar de offertes en de prijzen van het materiaal is dat hetgeen waar de bedrijven het meest op 'verdienen'. Dus ik denk dat zij het wel fijn vinden om de hele installatie te mogen verwijderen waar ze grof voor schrijven.

• clubeddie
Ik heb nog een andere optie. En dat is om de huidige set aan te sluiten op de meterkast van de andere woning. En de nieuwe set op mijn woning, maar dit zal verzekeringstechnisch een uitdaging gaan geven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:58

watercoolertje

Untertitel

clubeddie schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:34:
Nu is de discussie over de saldering nog steeds gaande, dus dat kan uiteraard veranderen. Verbruik warmtepomp is praktisch in de wintermaanden, terwijl het overschot in de zomermaanden zit.
Daar hoef je je in ieder geval nu even niet meer druk om te maken:
https://nos.nl/artikel/25...stroom-voorlopig-in-stand
Gevoelsmatig zeg ik 1 omvormer (minder producten er tussen in), anderzijds is de verwachte levensduur van een omvormer weer korter dan een inverter.
Ik zou zeggen 1 omvormer, die kan je immers ook zelf makkelijk vervangen (gewoon van binnen in je huis) als dat over 10 jaar eens nodig blijkt.

Success in ieder geval, ik heb vorig jaar extra panelen laten leggen (en de huidige set laten verplaatsen) en daar ben ik erg blij mee (ik heb wel een beetje overkill maar ik draag mijn groene steentje graag bij en het net hier is nog niet vol gelukkig)!

[ Voor 14% gewijzigd door watercoolertje op 15-02-2024 11:50 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamestakt
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 07-04-2024
Ik heb zelf de envertech gekregen en ben er wel behoorlijk tevreden over. Als je de specificaties vergelijkt, dan is Enphase eigenlijk op elk punt slechter. Het maximaal vermogen 290-360W. Het rendement is lager, de opstartspanning hoger, de maximale net spanning lager en wat voor mij de druppel was, dat de batterij van enphase gigantisch veel verlies heeft bij het opslaan.

Tot nu toe erg tevreden met Envertech, maar de toekomst moet het uitwijzen. Ik was in ieder geval €2000 goedkoper uit dan de meeste andere offertes.
Pagina: 1