Goedendag, ik ben op zoek naar uitbreiding van mijn huidige (14 jaar oude) zonnepanelen set. Mede door de aanschaf van een warmtepomp is het verbruik nu uiteraard veel hoger.
Ik heb @thinkpad zijn advies even opgevolgd en heb de volgende data.:fill(white):strip_exif()/f/image/4aNcNRfCG2gsercuEmYRAI4w.png?f=user_large)
Rechts zie je de huidige 9 panelen liggen (245 wp per paneel)
Links hiervan op het dak zouden de nieuwe panelen moeten komen te liggen.
Ik heb een Frans dak, dus er zit een kniek in, de kniek zit ter hoogte van de dakkapelen.
De hellingshoek van het dak is circa 36 graden, dak zit nagenoeg volledig op het zuiden
De volgende offertes heb ik ontvangen, ik zal alleen de bijzonderheden even benoemen, alles is uiteraard inclusief plaatsing, bekabeling, constructie, etc.
Offerte 1 - Optie 1
10x QN 420WP Glas-Glas
2x Hoymiles HMS-1600
1x Hoymiles HMS-800
Garanties: 12 jaar installatie, 30 jaar panelen, 25 jaar omvormer, 20 jaar montage
Kosten: €3995,- (€0,95/Wp)
Terugverdientijd volgens offerte: 2,7 jaar
Offerte 1- Optie 2 is ipv Hoymiles een Growatt Min 4600TL-XE
Kosten: €3700,- (€0,88/Wp)
Hierbij vraag ik me af of de merken QN voor de panelen wat is, en of het beter/verstandiger is om voor de inverters of de omvormer te gaan. Ik lees wisselende verhalen.
Offerte 2
9x Jinko Tiger Neo N-Tyype JKM435N
1x Growatt - Min 4200 TL-XH (batterij Ready)
Garanties: 5 jaar installatie, 25 jaar panelen, 10 jaar omvormer, 20 jaar montage
Kosten: €3676.09 (€0,94/Wp)
Terugverdientijd volgens offerte: 2,6 jaar
Volgens mij zijn zowel de Jinko Tiger als de Growatt kwalitatief goede merken. Toch?
Offerte 3 - Optie 1
8x 425Wp DASolar panelen
1x GoodWe GW3000-XS
Garanties: 10 jaar installatie, 25 jaar panelen, 10 jaar omvormer, 20 jaar montage
Kosten: €2950 (€0,86/Wp)
Terugverdientijd volgens offerte: 3 jaar
Komt van een net opgestarte (lokale) onderneming, merk zonnepanelen zegt me niets
Offerte 3 - Optie 2
10x 425Wp DASolar panelen
1x GoodWe GW3600-D-NS
Garanties: 10 jaar installatie, 25 jaar panelen, 10 jaar omvormer, 20 jaar montage
Kosten: €3350 (€0,77/Wp)
Offerte 4
10x QN-Solar 420WP Full Black N-Type Glas/glas
1x Growatt Min 5000 Tl-XH
1x Shinelink X
1x Homewizard p1 meter
Garanties: installatie onbekend, 25 jaar panelen, 10 jaar omvormer, 25 jaar montage
Kosten: €3700 (€0,88/Wp)
Terugverdientijd volgens offerte: 2-3 jaar
Offerte 5
10x Jinko 435 N-Type
10x Envertech Ultimate Serie
Garanties: niet benoemd in offerte
Kosten: €3650 (€0,84/Wp)
Terugverdientijd volgens offerte: niet benoemd
Ze geven in de offerte aan niet eerst langs te komen omdat het zo druk is, dus op de dag zelf zal blijken of hetgeen qua aantallen e.d. mogelijk is. Risicovol lijkt me. En ze kraken de Enphase micro-omvormers helemaal af in hun offerte? Jinko is dacht ik wel een groot merk qua zonnepanelen.
Kortom een hoop om uit te kiezen.
Ik hoor graag jullie meningen, waarbij ik benieuwd of er goede ervaringen/kennis is van de genoemde zonnepanelen, of dat dit allemaal budget merken zijn. Of de prijzen een beetje realistisch zijn, of juist zo laag door de aangeboden merken. Verder hoor en lees ik verschillende verhalen over over / onderdimensioneren van de omvormer. Dit werd ook door een van de adviseurs benoemd waarom ze juist onder dimensioneren, maar ik heb ook een blog gelezen dat het verschil verwaarloosbaar is.
Ook ben ik nieuwsgierig of er liever gekozen wordt voor 1 omvormer of 10 inverters. Gevoelsmatig zeg ik 1 omvormer (minder producten er tussen in), anderzijds is de verwachte levensduur van een omvormer weer korter dan een inverter.
Ik hoop dat jullie mij een beetje op gang kunnen helpen!
Ik heb @thinkpad zijn advies even opgevolgd en heb de volgende data.
Foto's
:fill(white):strip_exif()/f/image/4aNcNRfCG2gsercuEmYRAI4w.png?f=user_large)
Rechts zie je de huidige 9 panelen liggen (245 wp per paneel)
Links hiervan op het dak zouden de nieuwe panelen moeten komen te liggen.
Ik heb een Frans dak, dus er zit een kniek in, de kniek zit ter hoogte van de dakkapelen.
De hellingshoek van het dak is circa 36 graden, dak zit nagenoeg volledig op het zuiden
Beschikbare (dak)ruimte
Breedte zal zo maximaal ron de 5,5 meter liggen, hoogte 3,40. Maar dat is dan tot de randen.Schaduw
Rechts van het huis staat een hoge boom, deze zorgt ervoor dat mijn huidige set panelen in de ochtend tot circa een uur of 10 in de schaduw ligt, het andere dak zal hier minder last van hebben. Verder geen schaduw.Jaarverbruik
Afgelopen jaren ligt het verbruik zo rond de 500kwh. Beetje afhankelijk van de opbrengst. Maar met de wamtepomp, waarvan de leverancier schat dat ik op jaarbasis zo rond de 2000 kwh extra ga verbruiken. Als ik nu kijk sinds plaatsing (eind november) heb ik tot nu al 1000 kwh puur op de warmtepomp verbruikt. Dus ik vermoed dat het uiteindelijke verbruik hoger zal liggen. Om safe te zitten schat ik dat ik 3000 kwh extra nodig ga hebben.Huidige elektriciteitsaansluiting
1-faseBudget en doel
Voor €4000,- zou fijn zijn, doel is zoveel als mogelijk eigen gebruik. Nu is de discussie over de saldering nog steeds gaande, dus dat kan uiteraard veranderen. Verbruik warmtepomp is praktisch in de wintermaanden, terwijl het overschot in de zomermaanden zit. Misschien dat er in de toekomst nog een electrische auto komt, maar dat is niet op korte termijn, wel iets om in het achterhoofd te houden.Wie gaat het project uitvoeren
Nog niet bekend, ik heb diverse offertes opgevraagd, die zal ik hieronder stuk voor stuk samenvatten.Bijhouden van data
Heb nu Home Assistant draaien voor monitoring, daar wil ik al dan niet rechtstreeks via de omvormer/inverters de opwek bij kunnen houden. Maar ik lees ook de slimme meter uit, dus het totaal zie ik sowiesoReeds verkregen offertes
5 stuks, even puur random op basis van social media advertenties geselecteerd. Puur om even te kijken wat de prijzen nu zijn, gezien al het dagelijkse nieuws dat de prijs nu zo historisch laag zou zijn. Nu is de prijs een ding, maar kwaliteit het belangrijkste.Regio
Zuid Holland, omgeving rotterdam.De volgende offertes heb ik ontvangen, ik zal alleen de bijzonderheden even benoemen, alles is uiteraard inclusief plaatsing, bekabeling, constructie, etc.
Offerte 1 - Optie 1
10x QN 420WP Glas-Glas
2x Hoymiles HMS-1600
1x Hoymiles HMS-800
Garanties: 12 jaar installatie, 30 jaar panelen, 25 jaar omvormer, 20 jaar montage
Kosten: €3995,- (€0,95/Wp)
Terugverdientijd volgens offerte: 2,7 jaar
Offerte 1- Optie 2 is ipv Hoymiles een Growatt Min 4600TL-XE
Kosten: €3700,- (€0,88/Wp)
Hierbij vraag ik me af of de merken QN voor de panelen wat is, en of het beter/verstandiger is om voor de inverters of de omvormer te gaan. Ik lees wisselende verhalen.
Offerte 2
9x Jinko Tiger Neo N-Tyype JKM435N
1x Growatt - Min 4200 TL-XH (batterij Ready)
Garanties: 5 jaar installatie, 25 jaar panelen, 10 jaar omvormer, 20 jaar montage
Kosten: €3676.09 (€0,94/Wp)
Terugverdientijd volgens offerte: 2,6 jaar
Volgens mij zijn zowel de Jinko Tiger als de Growatt kwalitatief goede merken. Toch?
Offerte 3 - Optie 1
8x 425Wp DASolar panelen
1x GoodWe GW3000-XS
Kosten: €2950 (€0,86/Wp)
Komt van een net opgestarte (lokale) onderneming, merk zonnepanelen zegt me niets
Offerte 3 - Optie 2
10x 425Wp DASolar panelen
1x GoodWe GW3600-D-NS
Kosten: €3350 (€0,77/Wp)
Offerte 4
10x QN-Solar 420WP Full Black N-Type Glas/glas
1x Growatt Min 5000 Tl-XH
1x Shinelink X
1x Homewizard p1 meter
Garanties: installatie onbekend, 25 jaar panelen, 10 jaar omvormer, 25 jaar montage
Kosten: €3700 (€0,88/Wp)
Terugverdientijd volgens offerte: 2-3 jaar
Offerte 5
10x Jinko 435 N-Type
10x Envertech Ultimate Serie
Garanties: niet benoemd in offerte
Kosten: €3650 (€0,84/Wp)
Terugverdientijd volgens offerte: niet benoemd
Ze geven in de offerte aan niet eerst langs te komen omdat het zo druk is, dus op de dag zelf zal blijken of hetgeen qua aantallen e.d. mogelijk is. Risicovol lijkt me. En ze kraken de Enphase micro-omvormers helemaal af in hun offerte? Jinko is dacht ik wel een groot merk qua zonnepanelen.
Kortom een hoop om uit te kiezen.
Ik hoor graag jullie meningen, waarbij ik benieuwd of er goede ervaringen/kennis is van de genoemde zonnepanelen, of dat dit allemaal budget merken zijn. Of de prijzen een beetje realistisch zijn, of juist zo laag door de aangeboden merken. Verder hoor en lees ik verschillende verhalen over over / onderdimensioneren van de omvormer. Dit werd ook door een van de adviseurs benoemd waarom ze juist onder dimensioneren, maar ik heb ook een blog gelezen dat het verschil verwaarloosbaar is.
Ook ben ik nieuwsgierig of er liever gekozen wordt voor 1 omvormer of 10 inverters. Gevoelsmatig zeg ik 1 omvormer (minder producten er tussen in), anderzijds is de verwachte levensduur van een omvormer weer korter dan een inverter.
Ik hoop dat jullie mij een beetje op gang kunnen helpen!
ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245