eBoiler + Warmtepomp in Serie geschakeld

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderSolar
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 05-03-2024
Goeiemiddag!

Helaas bleek mijn Tweakers profiel inmiddels inactief, dus even een nieuwe gemaakt :)

SITUATIE:
Ik zit met de volgende uitdaging (waarschijnlijk zal het al eens behandeld zijn, maar ik kon de topic zo snel niet vinden): Ik ben 4 nieuwe, gasloze appartementen aan het maken in een bestaand, oud, pand. Omdat ik de appartementen "all-in" ga aanbieden, zal ik zelf verantwoordelijk zijn voor (de kosten van) de energievoorziening. Ik zal de appartementen waarschijnlijk verwarmen/koelen middels airco's en de warmwatervoorziening in de keuken met close-in boilers doen.

Echter, omdat 2 van de 4 appartementen een bad zullen hebben en er dus een reele kans bestaat op een flinke piek belasting op warmwater en dus elektra zou kunnen ontstaan, ben ik gaan dagdromen. Omdat ik dus een behoorlijke grote voorraad warm water moet opslaan, wil ik dit gewicht ook verdelen.

E-BOILER + WARMTEPOMP in SERIE
Ik heb 5 elektrische boilers van 100 liter á 2kw gekocht. Deze wil ik in serie aan elkaar koppelen (inlet boiler 1 op de outlet van boiler 2. Inlet boiler 2 op outlet boiler 3 etc.) waarbij ik op de inlet van boiler 5 een lucht-water warmtepomp wil aansluiten en op de outlet van de eerste boiler komt een 4-weg verdeler.

Het idee is door de 5 e-boilers in serie op elkaar aan te sluiten, de eerste boiler altijd een gegarandeerde, constante warm watertoevoer (tot max 4 x 100 liter dus) krijgt en hiermee alle appartementen dus altijd warm water zullen hebben om te douchen of in bad te gaan. En door aan het eind van de serie een lucht-water warmtepomp te plaatsen, zou er en constante flow warm water binnen moeten komen. Hierdoor zou geen enkele boiler ineens maximaal moeten opwarmen (en dus in eens een piekbelasting van 5 x 2000 Kw moeten vragen).

De vragen die ik heb zijn:
1. Gaat dit werken? :)
2. Wat voor model / type waterpomp kan ik hierop aansluiten?
3. Is er een kans dat ik wel ineens naar de 5 x 2Kw piek stroom ga?
4. En zo ja, kan ik dit oplossen door per boiler een elektrische dimmer erop te plaatsen of het verwarmingselement te vervangen voor bijvoorbeeld 1Kw?

Hierbij ook een schematische opstelling.

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ls7llUSwl0EdANKT_kuBrEVlu0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P3wSSJSAmTEJkyPF2fjjocT2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:20
Als je de warmtepomp serieuze nuttig bij wil laten dragen voor het warme water dan moet je die echt een boilervat geven om "in een loop" op te warmen. Als je door water 1 keer door een warmtepomp laat lopen dan warmt het echt bijna niks op.

Ook verwacht dat je plan dat niet alle boiler aanslaan niet vanzelf goed gaat. Die hebben allemaal bijvoorbeeld een thermostaat die op 60 graden staan. Stel iemand gaat lekker snel zijn bad vullen. Dan stroomt er water binnen van bijvoorbeeld 10 graden. Uit de warmtepomp misschien 12 graden. Boiler 5 gaat zeker hard onder de 60 graden dus aan. Uitput van boiler 5 zal snel onder 60 gaan ook, dus input boiler 4. Al met al zal de ingaande temperatuur voor boiler 1 wel hoger zijn maar die zal denk ik 55 graden ofzo ook aanslaan. En dus alles tegelijk aan.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Kun je niet beter een paar wpb's in cascade opstellen? Zo kun je alsnog voldoen aan een piek in tapwatervraag en heb je een energiezuinig apparaat. 3 tot 4 wpb's van 250 liter in cascade instellen op 60 graden (kunnen ze op alleen de wp) zorgt voor echt een flinke sloot aan tapwater wat je op voorraad kunt hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:20
Om te voorkomen dat alle boilers tegelijk aan gaan kun je denk ik het beste zoiets gebruiken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VE98imPTn6H33F1CLwicKzhOz28=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uu1zrj40njLmREbHKfBp9VlS.jpg?f=fotoalbum_large

Maar zoals eerder vermeld probeer zoveel mogelijk energie door middel van een warmtepomp te doen.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:55
Als die 5 boilers een 1/2" aansluiting hebben dan past daar sowieso al niet genoeg water door voor 4 douches tegelijk. 2 wordt al mager.

Opties:
- 5 warmtepompboilers van 100 liter met een water aansluiting van minstens 3/4" (die dingen hebben bij koud weer een thermisch vermogen van +/- 800 W dus 1 of 2 daarvan zet geen zoden aan de dijk. De warmtepompboilers wel met lucht aanvoer en uitblaas naar buiten.
- bijvoorbeeld Atlantic heeft warmtepomp boilers met buitenunit (eentje daarvan zal bijna het thermisch vermogen halen van 5 kleine). Daar dan een geschikt vat bij van minstens 200 liter. Liefst een ander merk dan Atlantic.
Als de boilers die je hebt 3/4" aansluiting hebben kunnen er daar een paar van blijven.

Zowel koud als warm water leidingwerk uitvoeren in minstens 22 mm.

Als het hoe dan ook iets moet worden dat combineert met de e boilers met waarschijnlijk 1/2" aansluiting die je al hebt, dan tak je het af zodat er maar 2 appartementen door dezelfde eboiler gaan.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderSolar
ice-T106 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:04:
Als je de warmtepomp serieuze nuttig bij wil laten dragen voor het warme water dan moet je die echt een boilervat geven om "in een loop" op te warmen. Als je door water 1 keer door een warmtepomp laat lopen dan warmt het echt bijna niks op.

Ook verwacht dat je plan dat niet alle boiler aanslaan niet vanzelf goed gaat. Die hebben allemaal bijvoorbeeld een thermostaat die op 60 graden staan. Stel iemand gaat lekker snel zijn bad vullen. Dan stroomt er water binnen van bijvoorbeeld 10 graden. Uit de warmtepomp misschien 12 graden. Boiler 5 gaat zeker hard onder de 60 graden dus aan. Uitput van boiler 5 zal snel onder 60 gaan ook, dus input boiler 4. Al met al zal de ingaande temperatuur voor boiler 1 wel hoger zijn maar die zal denk ik 55 graden ofzo ook aanslaan. En dus alles tegelijk aan.
Dank voor het meedenken! Ik denk dat we uiteindelijk over hetzelfde praten? Of zou je 'boiler 5' in mijn schema vervangen voor een dedicated warmtepomp boiler? Dat kan natuurlijk ook... Ik dacht echter dat een externe unit voor een warmetepompboiler efficienter zou zijn?

Nog even over jouw feedback: als de Warmtepompboiler (de unit voor boiler 5) altijd is ingesteld op bijvoorbeeld 55 graden, dan kan er theoretisch gezien nooit water van 10 graden in de boilers komen. Wellicht heb ik het verkeerd gesitueerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderSolar
Insert12 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:07:
Kun je niet beter een paar wpb's in cascade opstellen? Zo kun je alsnog voldoen aan een piek in tapwatervraag en heb je een energiezuinig apparaat. 3 tot 4 wpb's van 250 liter in cascade instellen op 60 graden (kunnen ze op alleen de wp) zorgt voor echt een flinke sloot aan tapwater wat je op voorraad kunt hebben.
ow top! Daar was ik nog niet mee bekend.. maar daar ga ik me zeker even in verdiepen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:55
Als je klaar bent. Meet dan eens hoeveel liter water van 38 graden er per minuut uit de douche komt als je er 2 of 3 open hebt staan.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08-06 19:11
Gezien je het over piekbelasting hebt, wat is de hoofdaansluiting? 3x25A gaat nooit genoeg zijn voor 5 appartementen all electric. De groepen voor de kookplaten alleen kunnen die al opblazen.

Die piek van 10kW behaal je zodra er genoeg warm water uit de buffer getapt is. De reden dat gasketels 25 kW zijn is voor het warmwater. Dat is voor 1 douch tegelijk.

Wat is het idee van de aansluiting van de boilers? Elke boiler een aparte groep? Of per twee op een 20A groep?

Ik sluit mij aan bij de anderen betreft de warmtepompboilers. Ja, de aanschafprijs is hoger, maar je hebt minimaal 3x minder energie nodig.
Pagina: 1