Nieuwe PC, dringend voor professioneel gebruik + gaming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:40
Omdat mijn huidige pc deze morgen om 1 of andere reden de geest heeft gegeven ( hier de config: inventaris: New build 2020) en ik al een aantal zaken getest heb, maar er geen tijd meer in wil steken, ben ik dringend op zoek naar een nieuw systeem.

De eerste vraag: is een pre build al gelijkwaardig aan een eigen build tegenwoordig? Of kost dit nog altijd een pak meer en/of is eigen build toch beter afgestemd op elkaar?

Hier dan mijn antwoorden op de template die ik ook op de discord geplaatst heb:

Budget: ergens een max van 4K

Datum van Aankoop: asap

Use Case:

Productie: Photoshop en lightroom: professioneel
O365 en dergelijke: professioneel
Gamen: CS2, laatste nieuwe games, alles op en aan
Streamen: Mogelijks maar geen harde vereiste
NAS/Websurfen: Heb een Syn NAS staan

De tijd die ik spendeer is irrelevant, wel de criticiteit dat iets goed werkt.
Ik wil een zo vlot mogelijke ervaring in lightroom en PS, want daar zit ik soms 2 of 3 dagen mee bezig achter elkaar, full time. Als er aanpassingen gebeurd zijn en er hapert iets, is dat frustrerend.

Daarnaast wil ik ook niet naar de specs kijken van de nieuwste games, het moet draaien, punt.

Overklokken:
Liefst een zo snel en stabiel systeem OOTB.

Omgeving:
[x]Warm (>25C ambient, bijvoorbeeld zolder)
[]Stoffig/Huisdieren
[]24/7 systeem uptime
[x]Low Noise (Stil systeem)
[x]Normaal

Op mijn bureau maar kan daar wel eens 26c worden.

Operating System:
[x]Windows

Internet:
[x]Kabel

Huidige Onderdelen:
zie mijn build: inventaris: New build 2020

Wat heb ik zelf gezocht en gevonden:

Ik heb de laatste ontwikkelingen hier niet meer gevolgd. Ik heb altijd intel pc's gehad, en dit was mijn eerste AMD systeem.
Naar alle eerlijkheid heb ik nooit issues ;et intel gehad, met de AMD microstutter, nu deden Lightroom exports soms moeilijk, werd warm, niet echt stil, ... dus eigenlijk niet zo grote tevredenheid van AMD.
Je moet daar ook nog steeds zaken tweaken in de bios voor optimaal gebruik te maken van alle cores etc.. wat ik met intel nooit had. Dus als jullie me een beetje op weg kunnen helpen nav de nieuwe HW en wat zeker de do en don'ts zijn, kan ik eigenlijk wel mijn plan trekken

Never ever financial advice...

Alle reacties

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:51
Bij een pre build is het lastig te achterhalen welke componenten exact worden gebruikt. Daarnaast laten HP en Dell soms onderdelen vervaardigen naar eigen inzicht, waardoor vervanging/upgraden een probleem kan zijn.
De prijs van een pre-build incl. officiele licenties en assemblage hoeft niet zo heel veel hoger te liggen.

Het beste is om zelf de gewenste kwaliteitsonderdelen te kiezen en te laten assembleren met garantie, zie: https://azerty.nl/componenten/assemblage

Voor lightroom en photoshop zou ik een Intel 14700K kiezen, een 13900K of 14900K voegt niets meer toe:
https://www.pugetsystems....y_Adobe_Lightroom_Classic
Voor voldoende koeling een 360 AIO-radiator en een behuizing, waarin de radiator bovenin gemonteerd kan worden.
Een goed Intel Z790 DDR5 moederbord met 64Gb geheugen.

Qua videokaart een RTX4070Ti Super, daar haal je op je UWQHD scherm met ultra settings gemiddeld waarschijnlijk 100fps. Rationeler is natuurlijk gewoon je RTX3090 over te zetten.
Voor een RTX4070Ti Super heb je een ATX3.0 voeding nodig met 12+4 12VHPWR connector.

Neem een nieuwe PCIe4.0 SSD met cache, zoals de WD SN850X of Kingston KC3000 met 2Tb voor je OS en software.

[ Voor 4% gewijzigd door Woezik op 04-02-2024 15:38 ]

• kazzzdafke
Dank je wel.. ondertussen heb ik de laptop aan de praat gekregen, en kan ik even voort.

Maar.. ik begin te twijfelen of ik toch niet zou uitzoeken wat er met de oude aan de hand is.
Ik vermoed PSU of MOBO, maar hoe kan ik dat makkelijk testen? Iemand ervaring mee?
Het zou beetje stom zijn een nieuwe PSU en MOBO te moeten kopen als het toch iets anders lijkt...

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-11 21:54

Thomg

Aww yiss

Als je heel snel wat nieuws wilt is prebuild van Azerty bijv. prima.
Ook geen gezeik met garantie.
https://azerty.nl/product...l-core-i7-14700kf/6632886
https://azerty.nl/product...l-core-i7-14700kf/6712235

Zou wel vragen of ze wat voor je kunnen betekenen met een upgrade naar 64GB, gezien je eisen lijkt me dat geen overbodige luxe.

Assemblage van Woezik is preferred, maar dan heb je wel een doorlooptijd van een paar werkdagen minimaal.

Om wat te kunnen zeggen over de status van je oude PC zal je wel wat meer info moeten geven :+

• kazzzdafke
Wel mijn inventaris staat in de OP.

Gisteren de PC uitgezet, en alles was ok. geen foutmeldingen.
Deze morgen wou ik hem opzetten, de lichtjes op het mobo branden maar er gebeurd niets, geen klik, geen fan die draait, niets..

Wat heb ik gedaan:

CPU reseated, nieuwe pasta, AIO er weer op
GPU disconnected + uit het slot gehaald
MEM eruit gehaald
reset mobo..
Alle andere kabels aangedrukt of uitgehaald en weer ingedrukt

Maar niets helpt, doet niets..

• Thomg

Thomg

Aww yiss

En als je de zero PWM functionaliteit uit zet, spint de fan wel als je de PC aan zet?

[ Voor 4% gewijzigd door Thomg op 04-02-2024 16:28 ]

• kazzzdafke
Hoe doe ik dat zonder dat de pc iets doet? :)

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ik probeer te achterhalen wat "niets doet" precies betekent. Dit kan iets van 10 verschillende niveaus van "niets" zijn.

Eerst wat ik zou checken bij dit soort dingen is of de voeding het überhaupt nog wel doet, dat kan je dus checken met de fan.
Hier ga ik er dus wel van uit dat het moederbord nog wel correct signaleert dat de voeding aan moet, maar anders kan je ook zelf de paperclip methode doen. Maar bij dat moet je wel alle kabels ontkoppelen.

https://help.corsair.com/...t-a-PSU-Power-Supply-Unit

[ Voor 15% gewijzigd door Thomg op 04-02-2024 16:38 ]

• kazzzdafke
Ok ondertussen heeft een kameraad contact genomen met een gelijkaardig systeem, en ik ga dinsdagmorgen daar langs om het 1 en ander wat te swappen!

Hopelijk komt er iets uit :)

Niets doen is niet doen.
Dus de pc steekt in stopcontact, met het contact van de PSU aan. Er branden LED lichten op het mobo, en START knop op het mobo.
Ik druk op start, en .. NIETS :)

Ik hoop dat dat duidelijk is?

[ Voor 38% gewijzigd door kazzzdafke op 04-02-2024 17:00 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Dat is zeker duidelijk, maar zoals ik al zei kan niets heel veel dingen betekenen.

Maar beste is altijd om te swappen met gelijkaardig systeem.

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:51
En ik zou testen zonder de cable mod extension.

• kazzzdafke
Kleine update:

Na het wisselen van de PSU met mijn kameraad, de conclusie gemaakt dat het niets anders zou kunnen zijn dan het Mobo.

Dus gezocht waar ze een betaalbar X570 in de buurt hadden, maar dat was noppes. Dan maar naar de b550 gekeken en bij tones.be een MSI Tomahawk kunnen scoren (rit van 120km).

Daarna alles overbouwen en dan bang op de knop drukken: alles starte op!

Dus mijn duur MOBO is kaduuk. Wel straf.. van de ene op de andere dag.
Maar de pc werkt weer!

Pagina: 1