Stop in groepenkast gesprongen na plaatsen LED dimmer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• leonvanlier
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-11-2024
Hallo tweakers!

Ik heb zojuist een LED dimmer willen installeren van ION (0,3-150w). Deze dimmer komt op een plek waar eerst een schakelaar zat die onderdeel is van een wisselschakelaar. Bij het plaatsen volgens de instructies is vervolgens mijn ABB S261 B16 stop gesprongen en heb ik deze moeten vervangen.

Nu begrijp ik niet wat ik fout heb gedaan, de bruine draad is in L1 gegaan en de Schakel draden in de buitenste twee aansluitingen, (het kruisje en ext (zie foto)) , volgens de handleiding zou dit zo moeten kloppen.
In de lamp die het gaat bedienen zitten nu twee g9 lampjes van 4w.

Iemand tips?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RcGFcMyJVlbF1vZhldj0McA-K4E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aKSiMz6D9iLaO36Gk5hk1Xt7.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via leonvanlier op 04-02-2024 14:05)

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:08

kraats

Ik rol

Volgens de handleiding moet de fase (bruin) in de linkeraansluiting en de schakeldraden in L1 en L2. Is er een reden dat je het anders hebt willen aansluiten dan in de handleiding staat?

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Alle reacties

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:50
Je moet even de hele schakeling duidelijk maken, ik heb het overzicht niet.

Het kan niet anders dan dat je L en N kortgesloten hebt. N moet ergens anders in de schakeling zitten.

[ Voor 111% gewijzigd door P5ycho op 04-02-2024 13:14 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • Beste antwoord

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:08

kraats

Ik rol

Volgens de handleiding moet de fase (bruin) in de linkeraansluiting en de schakeldraden in L1 en L2. Is er een reden dat je het anders hebt willen aansluiten dan in de handleiding staat?

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• leonvanlier
Dank voor jullie reacties, ik zie inderdaad dat in de handleiding staat dat bij de wisselschakeling de bruine draad in de linker aansluiting moet... Ik heb de handleiding van de 'normale' aansluiting gevolgd, zonde. Bedankt voor het meekijken! Volgende keer beter opletten bij de handleiding... Ik neem aan dat de dimmer ook niet meer te gebruiken is, of valt het te proberen, wat denken jullie?

• leonvanlier
Ik heb trouwens deze instructie video gevolgd, hierbij vind ik toch dat ze zeggen dat bruin in L1 gaat, en dan de schakel draad links, om vervolgens een extra schakeling in de rechter aansluiting te doen. Of mis ik iets?

YouTube: Installatievideo 150 Watt Dimmer | ION INDUSTRIES

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:33
Er staan toch 2 manieren in de handleiding, afhankelijk van de beschikbare kabels in de betreffende doos:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7gxX-eAOdDoU3tWlKnPbPeOKZ0I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ydxCxQjDD3kdC9apiPygogNx.png?f=fotoalbum_large

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:50
leonvanlier schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:15:
Ik heb trouwens deze instructie video gevolgd, hierbij vind ik toch dat ze zeggen dat bruin in L1 gaat, en dan de schakel draad links, om vervolgens een extra schakeling in de rechter aansluiting te doen. Of mis ik iets?

YouTube: Installatievideo 150 Watt Dimmer | ION INDUSTRIES
Filmoje even gekeken, alleen situatie 1 uit de handleiding wordt uitgelegd. Daarna wordt de optie voor situatie 4 nog genoemd
De extra schakeling is een extra apparaat dat ongedimd meegeschakeld wordt, een afzuigkap ofzo. Dat heeft niets te maken met een hotelschakeling zoals situatie 2 en 3 in de handleiding.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19:25

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Een volledig kortsluiting hoeft niet fataal af te lopen voor je dimmer. Zeker als de sluiting gemaakt werd (neem ik aan) toen je de groep probeerde in te schakelen. Als het gebeurde toen je de dimmer probeerde te schakelen, bestaat er wel een kans dat er door de boogvlam wat is stuk gegaan. Gewoon proberen. Als je een multimeter hebt, kun je controleren tussen welke contacten er hard geschakeld wordt. Vooral als de documentatie niet geheel duidelijk is, kan dit helpen.

Theo

• leonvanlier
P5ycho schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:46:
[...]

Filmoje even gekeken, alleen situatie 1 uit de handleiding wordt uitgelegd. Daarna wordt de optie voor situatie 4 nog genoemd
De extra schakeling is een extra apparaat dat ongedimd meegeschakeld wordt, een afzuigkap ofzo. Dat heeft niets te maken met een hotelschakeling zoals situatie 2 en 3 in de handleiding.
Ik heb dit helaas niet begrepen vanuit het filmpje, bedankt voor de uitleg!

• leonvanlier
xah5kiDe schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:00:
Een volledig kortsluiting hoeft niet fataal af te lopen voor je dimmer. Zeker als de sluiting gemaakt werd (neem ik aan) toen je de groep probeerde in te schakelen. Als het gebeurde toen je de dimmer probeerde te schakelen, bestaat er wel een kans dat er door de boogvlam wat is stuk gegaan. Gewoon proberen. Als je een multimeter hebt, kun je controleren tussen welke contacten er hard geschakeld wordt. Vooral als de documentatie niet geheel duidelijk is, kan dit helpen.
Ik heb inderdaad de groep aangezet en deze is direct geklapt, dus waarschijnlijk heeft de groep dan de kortsluiting opgevangen. Ik ga het proberen, bedankt!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-01 23:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

P5ycho schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:10:
Je moet even de hele schakeling duidelijk maken, ik heb het overzicht niet.

Het kan niet anders dan dat je L en N kortgesloten hebt. N moet ergens anders in de schakeling zitten.
Ik wil deze nog even aanhalen.

Ik begrijp dat TS een fout heeft gemaakt bij de dimmer. Maar dit gaat enkel om het serie stuk van fase/schakeldraden. Dat kan er nooit voor gezorgd hebben dat de B16 er uit ging.

Waar zit je nul vast? Zit die enkel en alleen aan de lamp?
Is er nog een andere fase in het spel? L2/L3
Pagina: 1