Draadloos geluid doorsturen van laptop naar receiver?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High on Life
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 30-05 11:09
Hallo,

Ik ben op zoek naar een makkelijke manier waarop ik mijn laptop kan aansluiten op mijn AV-Receiver,
er hoeft geen beeld bij te zijn.
Het is voor mij belangrijk dat er zo min mogelijk vertraging plaats vind en de kwaliteit van het geluid gewoon hoogwaardig is.

Ik heb het geprobeerd via bluetooth en via bureaublad casten, en hoewel dit werkt, zowel de kwaliteit als de vertraging laten zeer te wensen over.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe je zoiets makkelijk kunt oplossen, en wat voor apparatuur je daarvoor nodig zou hebben.

Als iemand hier een goede oplossing voor weet, ik ben een en al oor! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:28

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Hyptothetische opstelling, niet getest:

Voicemeeter banana (gratis) op je laptop zetten, VBAN inschakelen voor versturen. https://vb-audio.com/Voicemeeter/banana.htm

De ontvangende kant kan ook een win10 of zelfs android os zijn waarvan je de audio output aan je receiver hangt. In geval van win10 (of 11): ook voicemeeter banana en vban inschakelen voor ontvangen. Dit doet PCM (uncompressed) realtime audio streamen met vrij lage latency, dus c.a. 1,5Mbps en hele stabiele Wifi nodig. Minste of geringste zorgt voor hik, dat is inherent aan je wens van low latency. Beter alles op LAN doen, dan heb je de grootste bottleneck eruit gehaald.

Als je een android tv hebt kan je kijken of werken met de app VBAN Receptor TV (niet gratis) ook werkt. Dan hoef je geen extra hardware neer te zetten.

[ Voor 28% gewijzigd door remco_k op 04-02-2024 13:35 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• High on Life
Heel erg bedankt voor het antwoord! Hier heb ik veel aan! Het zou ideaal zijn om het via het netwerk te laten lopen, ik kan de app op de TV wel eens aanschaffen om te zien of dat makkelijk gaat, de TV kan ik makkelijk voorzien van een kabel, de laptop gebruik ik op een plek waar weinig aansluit mogelijkheden zijn, dus zou het dan het liefst via wifi laten werken. Wanneer ik in ieder geval 1 van de 2 apparaten op de kabel aansluit zou er al minder wifi interferentie moeten zijn, overigens woon ik op een plek waar weinig andere wifi signalen zijn, dus kwa verbinding over wifi, dat gaat meestal wel vrij stabiel, zeker op 5GHz

Andere ideeën zijn ook welkom, zoals eventueel een losse zender / ontvanger voor audio signalen, die kunnen zelfs als het moet een draadloze optische verbinding gebruiken want de laptop staat wel in de buurt van de receiver, alleen wil geen extra kabeltjes door de woonkamer aanleggen.

[ Voor 16% gewijzigd door High on Life op 04-02-2024 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Alles wat je draadloos doet heeft enige latency. Voor muziek is dat meestal prima te doen. Films met geluid of gamen not so much, dan wil je echt een kabel hebben.

Wat is exact je doel?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

The Eagle schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:59:
Alles wat je draadloos doet heeft enige latency.
Niet helemaal waar. Ik heb hier een professionele draadloze IEM set van Sennheiser liggen (EW series, bijvoorbeeld deze) , diens transmissietechniek is analoog, vergelijkbaar met FM (dus: tot 15kHz!). De latency daarvan is slechts c.a. de snelheid van het licht. Het is duur spul, maar dan heb je ook wat. Ook dit zou TS kunnen overwegen als hij er budget voor heeft of 2e hands kan oppikken. Goedekopere merken hebben dit ook, heb ik ook ooit eens geprobeerd, maar die klinken niet best.

Wel is het zo dat draadloze digitale transmissie vrijwel altijd latency heeft, groot en klein. Ook hier heb je in het professionele segment oplossingen die near-0 gaan. Maar die zijn vrij onbetaalbaar.

[ Voor 9% gewijzigd door remco_k op 04-02-2024 18:21 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

High on Life schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:30:
de laptop gebruik ik op een plek waar weinig aansluit mogelijkheden zijn, dus zou het dan het liefst via wifi laten werken. Wanneer ik in ieder geval 1 van de 2 apparaten op de kabel aansluit zou er al minder wifi interferentie moeten zijn,
Dat klopt. Maar het luistert wel heel nauw in dit scenario. Gelukkig kan je in VBAN een instelling maken mbt je netwerk performance. Als je deze op "very slow" zet, wordt VBAN al een stuk beter bestand tegen korte onderbrekingen (die bij Wifi heel normaal zijn), maar daar tegenover staat dus meer buffering en dus meer latency om die dropouts op te kunnen vangen. Ik dacht max c.a. 1 a 1,5 sec latency, in dat geval.

Toevallig ga ik deze of volgende week een VBAN connectie tussen 2 panden uitproberen, dus over WAN via internet, ik ben benieuwd hoe kort ik de latency kan krijgen zonder dropouts.

[ Voor 10% gewijzigd door remco_k op 04-02-2024 18:27 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High on Life
Thanks voor de antwoorden! Ik denk dat ik inderdaad eens VBAN ga onderzoeken! Het hoeft niet de allerhoogste kwaliteit te zijn, als ik maar niet het gevoel heb naar een 128kbps mp3tje te luisteren.
De receiver heeft ook nog allerlei verschillende modes en werkt ook over het netwerk, het is een Denon AVC-X3800H, schijnbaar zit er ook mediaserver functionaliteit in maar hoe dat precies werkt heb ik nog niet helemaal door, ik zie op mijn windows laptop wel dat de receiver als media apparaat staat aangegeven, maar volgens mij kun je met een media server alleen bestanden vanaf een media server afspelen, dat is niet wat ik nodig heb.

De voorkeur voor zo min mogelijk vertraging is ivm het produceren van muziek, het is wel zo prettig dat wanneer je op een knopje drukt, het geluid ook meteen afspeelt, en niet een halve seconde later ;)

[ Voor 8% gewijzigd door High on Life op 04-02-2024 19:20 ]

Pagina: 1