Tado cv systeem maar nu brommende cv pomp

Pagina: 1
Acties:

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-11 15:16

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Onlangs heb ik thuis een Tado systeem geïnstalleerd met de benodigde thermostaat kranen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rjDra0bWsAWjVIWLP7MadRnDHYc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8GpVNOBe84BFcC4LYAm1ttKJ.jpg?f=fotoalbum_large

In de woonkamer zit de starterskit welke de vaillant cv ketel bedraad aanstuurt. Verder nog een stuk of 7 Tado kranen. In het toilet zit nog een normale kraan welke (half) open staat. Kamers waar we niet komen hebben ook een normale kraan maar staan dicht, zoals de zolder en een loze slaapkamer welke als berging gebruikt wordt.

Nu gebeurt het soms/geregeld dat de pomp flink begint te brommen, vermoedelijk omdat de kranen dicht staan en de pomp wil nalopen.

Naar mijn idee heeft de cv ketel geen ingebouwde bypass en ik weet dat er verder ook geen bypass ingebouwd is. Voorheen had ik de kranen overal strak geknepen en nooit problemen. Nu heb ik voor nood eerst maar eens alle handmatige kranen opengezet en was het probleem weg. Nu ben ik aan het afbouwen zegmaar, dus de zolder en berging staan weer dicht, toilet kraan staat open en de tado van de douche heb ik ook maar verwijderd. Dus toilet en douche zijn mijn bypass zegmaar. Helaas vandaag toch ineens weer gebrom.

Is de enige optie nu ook toch een bypass met overdrukklep te installeren?
Hoe reageert een HR ketel als hij zijn eigen hete water direct op zijn retour weer terug krijgt?

Kun je het nalopen ook verkorten? En ligt het aan mij of is een smart Tado systeem nu zo dom dat hij bij bereikte warmtevraag direct de kranen dichtdraait? Hij is gemoduleerd aangesloten, hij weet dan toch dat de cv nog naloopt? Hou die fokking kraan dan nog even open of zet de cv uit. Ze zijn toch van de status op de hoogte? Dit is imo gewoon best wel dom van zo'n slim systeem.

Ik neem aan dat Tado hiervoor geen oplossing biedt?

P.s. wijken die thermostaatkranen nou zo af? Ik heb op plekken wel 3C correctie moeten toepassen. :F

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Ik denk dat ik maar zoiets moet gaan installeren ..

beetje zonde wel voor iets wat met software opgelost zou kunnen worden .. hoezo smart :/

[ Voor 3% gewijzigd door Alfa Novanta op 06-02-2024 16:13 ]

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Tado helpdesk komt met dit (standaard) antwoord:
Bij verwarming met radiatoren zullen, zodra de aangegeven temperatuur bereikt is, uw Slimme Radiatorknoppen het radiatorventiel sluiten om de watertoevoer stoppen.

Wanneer de warmtevraag echter stopt, ondervinden de meeste ketels van de nieuwe generatie een vertraging voordat de pomp stopt met het pompen van water door het systeem. Dit leidt tot een snelle stijging van de druk en de temperatuur. In deze gevallen activeert de ketel de beveiligingsmodus om oververhitting te voorkomen.
Dit kan hebben geresulteerd in de door u ervaren foutmelding van de ketel.

Deze opstellingen zijn meestal voorzien van een bypass om te voorkomen dat de ketel überhaupt in de beschermingsmodus gaat. Als er bij de installatie van tado° geen rekening is gehouden met een bypass, probeer dan één van de volgende twee opties:

- Als al uw radiatoren met tado° zijn uitgerust, verwijder dan één Slimme Radiatorknop van één van de radiatoren die zich het dichtst bij de ketel bevinden en laat de radiator permanent zonder thermostaat staan. Of vervang de Slimme Radiatorknop door een conventionele radiatorthermostaat die altijd open kan blijven staan.

- Als uw verwarmingssysteem geen bypass heeft, moet u misschien een bypassventiel installeren (drukverschilregulator). Deze zorgt ervoor dat uw verwarmingssysteem een constante pompdruk en constante doorstroming behoudt. We raden aan dit door een professionele loodgieter te laten installeren.
oftewel, Tado is zonder een bypass niet geschikt voor een HR-installatie en een bypass hoort eigenlijk weer niet thuis op een HR-installatie en Tado vertikt het om hun software aan te passen!

Dus Tado is eigenlijk best wel een dom-slim systeem }:O

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:56
Tado knoppen doen precies wat je van ze vraagt, dicht bij bereikte temperatuur :)
Een cv systeem gaat ook slecht op handmatige kranen wanneer die allemaal dicht staan, dat is onafhankelijk van het soort knop.

De brom die je hoort is mijn inziens niet dat hij geen temperatuur delta (T uit = T in) haalt, maar een pomp die een behoorlijk aantal liters per minuut wil pompen en dat slechts door een rietje mag doen van jou.

Een bypass is een beveiliging om je pomp te redden, die zou nu zeker geholpen hebben maar dat verplaatst slechts het probleem want met nalopen koel je je ketel met het water. Als je al het warme water weer retour schiet zonder afgifte aan het huis koel je niet en zal dit effect hebben op de levensduur van je ketel.

Zoals in alle verwarmingssystemen moet je dus zorgen dat ten alle tijden de pomp genoeg ruimte krijgt om water rond te pompen en de ketel warmte kwijt kan. Bij handkranen, thermostaat kranen, tado kranen, cv of wpomp.

Normaliter heb je in de ruimte van je thermostaat een flinke radiator (lees: hoofdvertrek). Wat voor kraan heb je daar, Hoe ver staat die open op de kraan, en je voetventiel?

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Momenteel staat in de douche naast de cv ketel de radiateur geheel open, waardoor het in de douche soms te warm wordt. Daarnaast staat er nog een kleine radiator in het toilet beneden geheel open. Dat is wel een 13m gok ik. Maar een rietje zou ik dat niet willen noemen. En toch komt het geluid een paar keer in de week terug.

Het staat me ook tegen dat wanneer er willekeurige warmtevraag is, er ook altijd weer energie naar de douche en het toilet gaat terwijl je het in de kamer nodig bent. Waarschijnlijk ligt dat aan mij want in de oude situatie de stonden kranen overal op een vaste instelling maar toen waren de douche en toilet nou juist geknepen. Ze werden warm maar de flow ging elders heen.

[ Voor 52% gewijzigd door Alfa Novanta op 06-03-2024 08:58 ]

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
stevenP schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 07:16:
Normaliter heb je in de ruimte van je thermostaat een flinke radiator (lees: hoofdvertrek). Wat voor kraan heb je daar, Hoe ver staat die open op de kraan, en je voetventiel?
We hebben een voorkamer en een achterkamer met schuifdeuren ertussen. Normaliter staan die open dus feitelijk 1 groot vertrek met een grote radiator voor onder de ramen en een grote in de achterkamer onder de ramen. Beide hebben een Tado. Daarnaast hangt de Tado hoofd thermostaat in de voorkamer omdat hier de oude thermostaat zat en een draad naar de cv heeft. Omdat voorkamer en achterkamer in sommige situaties gescheiden zouden kunnen worden heb ik ze ook als 2 ruimten geconfigureerd. De voorkamer heeft dus 2 devices, waarvan ik nu de hoofd thermostaat als leading heb ingesteld.

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:56
Alfa Novanta schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:05:
[...]

We hebben een voorkamer en een achterkamer met schuifdeuren ertussen. Normaliter staan die open dus feitelijk 1 groot vertrek met een grote radiator voor onder de ramen en een grote in de achterkamer onder de ramen. Beide hebben een Tado. Daarnaast hangt de Tado hoofd thermostaat in de voorkamer omdat hier de oude thermostaat zat en een draad naar de cv heeft. Omdat voorkamer en achterkamer in sommige situaties gescheiden zouden kunnen worden heb ik ze ook als 2 ruimten geconfigureerd. De voorkamer heeft dus 2 devices, waarvan ik nu de hoofd thermostaat als leading heb ingesteld.
Kijk, dat is een klein detail wat een groot verschil maakt. De ruimte waar je thermostaat hangt mag je niet knijpen met een variabele kraan. De kans is namelijk groot dat je ruimtethermostaat modulerend denkt dat hij eigenlijk nog 10min aan moet blijven, maar de kraan al vind dat het warm zat is. Je kamer wordt geknepen, de thermostaat blijft warmte vragen maar krijgt eigenlijk geen extra warmte in de ruimte.

Waarschijnlijk is je probleem opgelost als je die kraan permanent opendraait.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Pagina: 1