mijn computer boot niet door CD-rom?!

Pagina: 1
Acties:

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05-2025

Verbal Kint

The man with the plan

Topicstarter
Ik heb zojuist naast mijn DVD-speler (sec. master) een cd-rom speler geinstalleerd (sec. slave). Nu wil mijn computer echter niet meer opstarten. Hij post wel en ook autoexec en config.sys lukken og, maar eigenlijk op het punt dat W98 zou moeten beginnnen staat er alleen een lullig knipperend cursortje rechts bovenin beeld :(

Het is wel een oud beestje overigens, volgens het Bios een GCD-R540 (whatever that may be :? ). Het vreemde is ook dat hij in het bios wel wordt gedetect, maar in dat kader dat je krijgt na het opstarten wordt hij weer niet vermeld (DVD en HD wel).

Heeft iemand misschien een oplossing, nu zit ik nl. ook zonder DVD (ik heb nu geen zin om de kast open te schroeven...).

Great minds think alike!

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:59
Ik zou die cd-rom toch maar effe loshalen, kijken oftie dan wel boot, zo ja jumpers van die cd-rom en dvd rom maar es bekijken. Nog een keer samen proberen, en als het nog niet werkt andere cd-rom drive proberen (van een vriend ofzo) als die wel werkt zou het gewoon die drive wel eens kunnen zijn.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

• Verbal Kint

Verbal Kint

The man with the plan

Topicstarter
Ik weet zeker dat het aan die drive ligt (zonder werkt het wel nl.), maar de drive werkte wel in de compu waar die uit kwam (een oud pentium-beestje). Google heeft mij geleerd dat het een Reveal/Goldstar GCD-R540 drive is met een snelheid van maar liefst, hou je vast, four speed 8-)

Naja, het is toch maar voor extra, dus nu is het natuurlijk wel de bedoeling dat ik hem aan de praat krijg, ik bedoel, een beetje tweaker maakt daar een erezaak van, toch? :)

Great minds think alike!

• MagicTempest
Maar staan de jumpers allemaal wel goed, want ze kunnen flink gaan flippen als die verkeerd staan, die 4x zat in de pentium master?? en nu slave dan.

en anders moet je ook effe een andere drive proberen.

Verwijderd

Heej das toevallig, ik heb hier net hetzelfde probleem gehad!
De drives zijn echt niet kapot hoor, het probleem is de locatie van de drives op de idekabel.
Ik heb het opgelost door de drives te verwisselen op de idekabel. Met ander woorden, ik heb de de ene drive ide eerst op het uiteinde van de kabel hing, op de middelste aansluiting gehangen, en de drive die eerst op de middelste aansluiting hing heb ik op het uiteinde gehangen van de kabel. Probleem opgelost! :)

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-08 22:18

ThaHandy

Discovery Channel

master/slave jumpertje wel goed....

• MagicTempest
iig moet je dvd master zijn, want die wil wel eens ruzie maken als hij slave gezet wordt.

(ervaring)

• Verbal Kint

Verbal Kint

The man with the plan

Topicstarter
De jumpers staan goed, kabels verwisselen heb ik (deze keer) nog niet geprobeerd, maar ik heb het al eens eerder geprobeerd (tijdje geleden), en toen zat de kabel wel andersom geloof ik. (en toen werkte het ook al niet...).

Great minds think alike!

• ddkiller0900
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:45
Ik heb eens juist hetzelfde gehad. Alleen lag het bij mij aan de videokaart drivers. Ik had de 10.xx of 12.xx geinstalleerd en ineens knipperde er alleen rechtboven zo'n cursortje. Ik heb toen wat oudere drivers erop gezet en alles werkte weer.

Verwijderd

Ik heb ook zo'n probleem gehad met een 486. Met een 32x cdrom wilde ie neit booten en met een 8x wel. Misschie is een bios update de oplossing voor jou ?

• Verbal Kint

Verbal Kint

The man with the plan

Topicstarter
Op zondag 09 september 2001 11:28 schreef ULTRA_DMA het volgende:
Ik heb ook zo'n probleem gehad met een 486. Met een 32x cdrom wilde ie neit booten en met een 8x wel. Misschie is een bios update de oplossing voor jou ?
Jij had het probleem andersom zeg maar, een nieuwe CD-rom en een ouwe compu. Daar kan ik me nog iets bij voorstellen.
Maar als een oude cd-rom niet werkt op een nieuwe compu dan zou dat betekenen dat de interface is veranderd? Ik dacht dat dat gewoon altijd ATA is geweest.

In de releasenotes van nieuwe biossen voor mijn mobo (Abit kt7a) is mij ook nooit opgevallen dat er "support for 4x cdrom players" is toegevoegd (terwijl daar ongetwijfeld veel vraag naar was :) ).

Great minds think alike!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Kan je voeding het apparaat wel aan? Volgens mij kun je namelijk via IDE ieder apparaat aan sluiten dat je wilt

• Verbal Kint

Verbal Kint

The man with the plan

Topicstarter
Op zondag 09 september 2001 18:43 schreef SONiCB00M het volgende:
Kan je voeding het apparaat wel aan? Volgens mij kun je namelijk via IDE ieder apparaat aan sluiten dat je wilt
Ik heb een 250 watt Aopenvoeding en zoveel heeft 'ie volgens mij niet te doen.
- duron
- maxtor 40 gb HD
- Radeon DDR
- Aopen DVD
- geluid, NIC, floppy
Echt grote energieslurpers zitten daar toch niet tussen? Bovendien, het booten gaat prima -tot- het moment komt dat mijn desktop te voorschijn zou moeten flitsen. :(

Great minds think alike!

Pagina: 1