Plakstrips verwijderen kozijn

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Topicstarter
Dinsdag wordt het glas bij ons verduurzaamd. De openslaande ramen aan de voorkant gaan er uit voor betere geluidsisolatie + inbraakwering. Hierdoor is het hor overbodig, maar dat laat een flink stevige plakstrip achter.

Is dit nog te verwijderen zonder het lak te beschadigen? Aceton of wasbenzine lijkt me niet al te lekker voor een gelakte kozijn? Maar beter dan er af snijden waar eventueel grotere gaten van komen. Vorig jaar alles mooi gelakt en horren op maat voor gekocht maar nog niet bedacht dat de openslaande ramen niet nodig zijn. :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SUFl9pIbFCEXLqJYe4n49gdQREc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VGeMuM8mCDtxUVyK3exx8dCo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:51
Microvezeldoekje en glassex ftw, of is de lak niet perfect glad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:46

CyBeRSPiN

sinds 2001

Dit spul is geweldig hiervoor, geen idee waar je dat als particulier kan kopen:
https://www.innotec.nl/producten/seal-and-bondremover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:03
WD40 en een doekje.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt allen! Zal ik zo eerst wd40 en glassex proberen, die heb ik hier liggen. Anders dat andere spul ergens zien te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Glaskrabber gebruiken voor het gros en de restjes met bovenstaande.

stanley glasschraper werkt heel netjes, goed schuin erop en je hebt nergens last van.

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank allemaal, helaas geen succes geweest. Een hele hoop oplosmiddel doet niet veel, of ik moet vele uren voorzichtig krabben met mn nagel. De stanley glaskrabber geeft ook al snel een diepere gat als die net niet goed ligt.

Denk dat ik het snelst ben door met meer geweld het er af te halen en maar het gehele kozijn opnieuw te lakken. De binnenkant moet ik toch al doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:26
Beetje warme lucht uit de (haar)föhn? Doet vaak wonderen met taaie lijm.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

zou inderdaad warme lucht proberen en geduld

Wat ook kan werken daarna is keukenpapier en wd40/wasbezine en dan eventjes op de plek houden (inweken) voordat je begint te wrijven. (na het opwarmen)

wees vooral niet te aggresief/gehaast ..

je kan ook een kozijnenboer even bellen en vragen wat ze gebruiken om pur/kit van plastic kozijnen te halen.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Lampenolie wil ook nog wel eens werken voor sommige lijm/plakresten en is niet zo agressief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Lampenolie i.d.d., eerst goed warm maken met de föhn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Anoniem: 1221402 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:47:
Dank allemaal, helaas geen succes geweest. Een hele hoop oplosmiddel doet niet veel, of ik moet vele uren voorzichtig krabben met mn nagel. De stanley glaskrabber geeft ook al snel een diepere gat als die net niet goed ligt.

Denk dat ik het snelst ben door met meer geweld het er af te halen en maar het gehele kozijn opnieuw te lakken. De binnenkant moet ik toch al doen.
En welk oplosmiddel heb je gebruikt?
Anders de witte melanine sponsjes van de Action i.c.m. Dasty gebruiken.
Vaak is het ook een kwestie van geduldig werken, zonder al te veel geweld te gebruiken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Yaksa schreef op zondag 4 februari 2024 @ 21:47:
[...]

En welk oplosmiddel heb je gebruikt?
Anders de witte melanine sponsjes van de Action i.c.m. Dasty gebruiken.
Vaak is het ook een kwestie van geduldig werken, zonder al te veel geweld te gebruiken.
Wd40 en de glassex tip. Verder heb ik alleen agressievere middelen die het lak ook niet leuk zal vinden.

Nou ben ik ook niet de meest geduldige met zulke werkzaamheden, maar op de tempo waarin ik werk kon verzetten zou ik zo een uur of 5 bezig zijn om 2 openslaande ramen geheel schoon te hebben. En dan ook met voldoende schade aan het lak om het alsnog bij te moeten werken.

Zal het nog eens proberen met warm maken en wat lampenolie scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:49

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bisselke
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:25
en een combi van een wasbenzine of ander middel en een ah of kortingspasje, er onder de goede hoek onder zetten? of een plamuurmes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2080528

Ruim insmeren met onverdunde afwasmiddel en een paar uurtjes laten weken.
Pagina: 1