Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zodiac
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:42
Ik zoek een?
Smartphone

Wat is je budget?
< €300

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Voornamelijk bellen en WhatsApp, plus de gebruikelijke bank- en beleggingsapps en two-factor spul (geen spelletjes, videos of social media onzin), dus prestaties zijn niet zo belangrijk. Wél een aantal vereisten:
  • Recent OS (minimaal 12)
  • Dual-SIM (Géén ESIM!)
  • NFC
  • Kleiner dan 7" (liefst 6" zelfs)
Bovenstaande criteria in een filter resulteert in deze lijst.

Maar helaas kun je niet filteren op hoe "schoon" de Android-installatie is die wordt meegeleverd...

Wat heb je zelf al gevonden?
Motorola G82, schijnt redelijk schoon te zijn
Noka G42, kale Android?
Redmi 12, goedkoop en niet belachelijk groot

Overigens zou ik graag een Pixel willen gebruiken, zoals een Pixel 6, ondanks dat deze iéts buiten mn gewenste budget valt, maar helaas bieden deze alleen een ESIM als secundaire SIM, welke (nog) niet door m'n provider worden ondersteund.

Welke vragen heb je hier nog over?
  • Hoeveel rommel zet de producent van de telefoon er zelf nog op? Motorola schijnt een of andere "Motorola app" erop te zetten, maar geen idee wat dit doet
  • Nokia's spul is dus "stock", maar... is dit nog steeds zo? Heb geen ervaring met Nokia's smartphones, de laatste Nokia die ik heb gebruikt was het type onverwoestbare baksteen 20 jaar geleden
  • Redmi/Xiaomi is geen stock Android, maar een of ander maatwerk gedrocht met allerlei bloat - mijn ervaring met Samsung leert dat dit meestal niet te verwijderen is. Geldt dit ook voor de Redmi 12? M.A.W., kun je alle custom UI en app-troep verwijderen of zit dit ingebakken?
In ieder geval, welk merk bied een telefoon aan met een schone/kale Android? Alvast bedankt voor het meedenken!

[ Voor 3% gewijzigd door Zodiac op 04-02-2024 11:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-05 21:16

Zenix

BOE!

Ik zou kijken naar telefoons die ondersteund zijn door LineageOS bijvoorbeeld. Dan maakt het type telefoon niet zoveel uit en heb je meer opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zodiac
Dank je, maar LineageOS is niet iets waar ik op kan filteren in Pricewatch - alleen "Android" of "Android (overig)". En simpelweg zoeken op Internet leidt alleen maar van die nutteloze clickbait onzin waar niks over de telefoon zelf wordt gezegd óf telefoons die niet aan m'n vereisten voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
De Redmi 12 is wel heel erg budget en behoorlijk groot. Een betere optie is de Redmi Note 13 5G. Maar bij de Redmi toestellen is NFC is niet een zekerheid(sommige, vooral buitenlandse, modellen hebben het soms niet). Nokia heeft vaak hardware en software bugs en de G82 krijgt niet lang meer updates. De nieuwe Moto G84 is een betere optie. Die voldoet aan al je eisen. Motorola toestellen zijn relatief stock en de extra apps die mogelijk op het toestel staan kun je in ieder geval gewoon verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zodiac
Dank! De G84 lijkt inderdaad wel wat. Geen idee waarom deze niet in m'n gefilterde lijst wordt getoond, want wanneer ik em vergelijk heeft deze alles wat ik nodig heb.

Ik zet em in ieder geval op de shortlist!

EDIT: Staat wél in mn Pricewatch filter... pagina 2 :) Iets met te weinig slaap :Z

[ Voor 11% gewijzigd door Zodiac op 04-02-2024 13:22 . Reden: TS is een dwaas ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Zodiac schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:56:
Dank je, maar LineageOS is niet iets waar ik op kan filteren in Pricewatch - alleen "Android" of "Android (overig)". En simpelweg zoeken op Internet leidt alleen maar van die nutteloze clickbait onzin waar niks over de telefoon zelf wordt gezegd óf telefoons die niet aan m'n vereisten voldoen.
Maar je kan wel filteren op de lineageos website https://wiki.lineageos.org/devices/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:13
Houd er wel rekening mee dat de reputatie van Motorola qua software updates niet heel denderend is. De moto g84 5G krijgt nu nog ruim 2.5 jaar beveiligingsupdates: https://en-emea.support.m...g_id/7112/productid/11601

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Niet online
Nielson schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:39:
Houd er wel rekening mee dat de reputatie van Motorola qua software updates niet heel denderend is. De moto g84 5G krijgt nu nog ruim 2.5 jaar beveiligingsupdates: https://en-emea.support.m...g_id/7112/productid/11601
Onder de 300 euro moet je nu eenmaal kiezen voor een kale android ervaring en 3 jaar of minder updates of een drukke android vol met bloatware en 4 (redmi note) of 5 (samsung) jaar updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zodiac
Mja, met 2.5 jaar updates ben ik tevreden, tegen die tijd heeft m'n provider vast wel ESIM-ondersteuning geactiveerd en kan ik een Pixel nemen :)

Dank, allen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zodiac
Kleine opvolging - heb de Motorola G84 aangeschaft. Maar helaas - vol met rommel van Motorola, inclusief een eigen launcher. Valt omheen te werken, maar voor diegene die opzoek zijn naar een kale Android, zeker géén Motorola aanschaffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:26

The Zep Man

🏴‍☠️

Oef, en nog geen LineageOS compatibiliteit.

Zelf heb ik een toestel van Motorola, maar ik heb de bloat alleen gezien toen ik het toestel initieel aanzette en zoveel dagen op de kast liet liggen om de bootloader te kunnen unlocken. Daarna overgeschakeld naar LineageOS en niet meer omgekeken.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zodiac
Mja, dat er allerlei onzin apps op zitten, tja, vooruit, blijkbaar zijn er een boel middlemanager bij Motorola die hun targets halen door hun team allerlei troep te laten ontwikkelen die niet nodig is. Simpelweg de app uitschakelen, auto-updates uitschakelen, klaar, geen last van.

Maar de launcher? Dat blijkt lastig - gratis alternatieven zijn er niet echt, tenzij je advertenties en pop-ups wilt vanuit je home-scherm (EMUI of Action Launcher). En Motorola's launcher is werkelijk troep. Kunt niet eens je schermen bewerken.

Hopelijk kan ik over een paar maanden overstappen op een Pixel, want dit is om knettergek van te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Niet online
Hoeveel extra apps zijn het dan precies? En zijn het echt alleen Motorola apps of ook van andere partijen?

Iedere telefoon heeft zijn eigen launcher, ook de Pixel, maar gratis alternatieven zonder advertenties zijn er ook genoeg: https://grabster.notion.s...4887643298f85fe18044d3560

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

RepareerDroid schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:23:
[...]
Onder de 300 euro moet je nu eenmaal kiezen voor een kale android ervaring en 3 jaar of minder updates of een drukke android vol met bloatware en 4 (redmi note) of 5 (samsung) jaar updates.
Daarom koop ik altijd Xiaomi met Snapdragon, de bloatware is vervelend, maar omdat het goedkope telefoons zijn, daardoor wel populair en bijna altijd custom ROM ondersteuning.

Zo heeft mijn moeder nog een Redmi Note 5 uit 2018, met LineageOS en de security update van januari, zelfs nog met originele accu. Dat was een telefoon van 200 euro.
Pagina: 1