Lenovo laptop beeldprobleem; GPU of scherm?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:24
Ik heb hier een Lenovo laptop van een familielid liggen. De onderste helft van het scherm geeft problemen met verschuivend beeld in diverse kleuren.
Ik dacht eerst aan een probleem met de videkaart, maar omdat het probleem zich niet voordoet op een extern scherm via HDMI, verdenk ik nu het scherm zelf.

Zie hier voor een voorbeeldfilmpje, probleem wordt wat erger als de laptop langer aanstaat, maar blijft beperkt tot het onderste deel van het scherm:

Het gaat om een Lenovo Ideapad S145-15IKB, aangeschaft in 2021 naar ik heb begrepen en dus net uit de garantie.

Klopt mijn conclusie dat het het scherm is? En is dan de enige oplossing een nieuw scherm ergens op de kop tikken? Lijkt me niet mogelijk om dat zelf te monteren lijkt mij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatRamon
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
@mikekiwi
Heb je ook al een reinstall gedaan van windows?
*Wellicht door software conflict mogelijk of door windows (driver) update.
Display driver geupdate of gedowngrade?

//////////////////////////

Via de officiële website kun je onderdelen bestellen of via 3e partij.
https://pcsupport.lenovo....eries-netbooks/s145-15ikb
*Enkel serial nummer invoeren en zie bij parts.

Je geeft aan dat het vermoedelijk het scherm defect is omdat via HDMI geen problemen geeft.
Vraag eens aan je familie lid hoe (Hij/Zij) laptop open klapt.
Midden van het scherm of steeds met een ruk aan de zijkant.

Meeste mensen knallen de schermen open via de zijkant en tja dan gaat de scharnier kapot of komt er een breuk in de kabel.

Als je scherm problemen geeft heb je al geprobeerd om het scherm ietsjes dicht te klappen of open te zetten en links of rechts het scherm een klein duwtje te geven?

Anders even de laptop openmaken en fysiek kijken naar schade.
*Of het kan uiteraard zelf een defect zijn in de lcd

**

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John767
  • Laatst online: 16-09 22:35
Als het beeld via HDMI wel goed is, dan is de GPU in orde. Dan komt het eigenlijk neer op een aantal opties:

1. LCD kabel zit los achterin het LCD
2. LCD kabel is niet goed
3. LCD zelf is niet goed

Veranderen de issues ook met het verstellen van de klep?

Software is uit te sluiten door de laptop eens op het bios scherm te zetten, hoef je niet eens een herinstallatie voor te doen. Heb je het daar ook, dan is het niet software.

Het LCD zelf kan je ook bestellen bij verschillende webshops. Kwestie van achterop het paneel kijken, en op basis van dat model een vervangende bestellen. Advies is om het niet op laptop model te doen, want dat gaat nog wel eens fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
Dank voor de reacties!

Wat antwoorden op de vragen:

1. ja het issue is er ook in de BIOS, dus dan niet OS/driver-afhankelijk (driver was al geupdate overigens)

2. Nee, het maakt geen verschil in welke stand het scherm staat (heb echt van alles geprobeerd) , 't probleem blijft gelijk. Het zelfde geldt voor duwen, trekken, buigen...maakt allemaal niets uit voor wat het probleem betreft

ik ga me eens verdiepen in prijzen van schermen en hoe moelijk het is om die te vervangen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Wat ik zie kan je bij deze laptop de achterkant vrij eenvoudig verwijderen?
Je zou daar dan ook nog eens de scherm connector/kabel kunnen controleren of daar misschien een probleem zit.
Let dan wel op bij eventueel loshalen/bevestigen van de LCD connector de accu dan los te koppelen, anders heb je grote kans dat de LCD backlight zekering doorbrandt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
Vanmiddag achterkant verwijderd, accu losgekoppeld en ook de 30-pin lcd-connector losgehaald schoongemaakt en er weer ingeduwd. Geen verandering van de situatie.

Heb toestemming van de eigenaar om verder te gaan opereren, dus de klep gaat open en dan het specifieke typenr van het scherm determineren en bestellen...wordt wat nagelbijten en hopen dat alles goed gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Ik heb hier wel eens (voor de Brexit) LCD schermen besteld voor laptop reparaties:
Laptop LCD Screen UK: LENOVO-IDEAPAD S145-15IKB 15.6 FULLHD LAPTOP SCREEN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikekiwi
Uiteindelijk heb ik een scherm gekocht in NL bij een webshop (Hardwarecity). Qua kosten ongeveer 10 euro duurder dan de prijs bij de UK-optie, met dus minder risico op douane-heffing.

Gisteren goed diep ademgehaald en de operatie uitgevoerd nadat ik wat Youtube-filmpjes met uitleg heb gekeken. Resultaat: erg tevreden, de laptop werkt prima met een scherm dat er gewoon weer uitziet zoals het hoort.

Hartelijk dank voor de tips en het meedenken, ik ga dit weekend mijn schoonzus blij maken met een laptop die weer te gebruiken is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Top!, Mooi dat het gelukt is. :)
Inderdaad is het in dit soort situaties altijd weer even spannend afwachten of het toch niet een ander probleem was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
Klopt, ook omdat het niet mijn eigen laptop was en ik met andermans geld aan het "uitproberen" was. Maar: eind goed, al goed
Pagina: 1