Hoe zit het met ean bouwdepot van hypotheek bij familie?

Pagina: 1
Acties:
  • 541 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minaja
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-04 08:30
Mijn vraag
Goedendag,
Ik heb een nieuwe woning met een hypotheek inclusief bouwdepot bij mijn oom.
Het is een aflossingsvrije hypotheek zonder renteaftrek.
Er staat nog een bedrag in het bouwdepot en dit bedrag moet worden overgemaakt naar mijn rekening voor keuken, badkamer enz. Nu hoorde ik dat bij de bank eerst de factuur moet worden overlegd voordat er vanuit het depot opgenomen wordt. Ik doe het dan eigenlijk dus achteraf. Nu is het zo dat ik keurig de bonnen heb van de grote zaken maar wegens afzeggen van een klusjesman voor een aantal kleinere klussen ben ik genoodzaakt met spoed naar iemand anders te zoeken en ben bij een Poolse klusjesman uit gekomen die eigenijk niet met BTW werkt.
Ik heb zelf geen spaargeld dus dit zal ik ook moeten betalen vanuit het depot. Hoe moet mijn oom de administratie rondom het depot bijhouden en zal hij het bedrag wat hij heeft overgemaakt helemaal moeten verantwoorden?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:21
Niet met btw werkt? Je bedoelt zwart?

Succes met dat recht breien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Je oom moet natuurlijk helemaal niets…. Die processen bij banken zijn zo ingericht om fraude te voorkomen.

Het enige dat jij voor de fiscus moet kunnen aantonen is dat er ook daadwerkelijk een uitgave is die voor hypotheekaftrek in aanmerking komt. Voor je oom is dat niet relevant, die leent gewoon aan jou.

En die zwarte niet bestaande factuur van de Poolse klusjesman voldoet daar natuurlijk niet aan.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 04-02-2024 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Minaja schreef op zondag 4 februari 2024 @ 09:58:
Mijn vraag
Goedendag,
Ik heb een nieuwe woning met een hypotheek inclusief bouwdepot bij mijn oom.
Het is een aflossingsvrije hypotheek zonder renteaftrek.
Er staat nog een bedrag in het bouwdepot en dit bedrag moet worden overgemaakt naar mijn rekening voor keuken, badkamer enz. Nu hoorde ik dat bij de bank eerst de factuur moet worden overlegd voordat er vanuit het depot opgenomen wordt. Ik doe het dan eigenlijk dus achteraf. Nu is het zo dat ik keurig de bonnen heb van de grote zaken maar wegens afzeggen van een klusjesman voor een aantal kleinere klussen ben ik genoodzaakt met spoed naar iemand anders te zoeken en ben bij een Poolse klusjesman uit gekomen die eigenijk niet met BTW werkt.
Ik heb zelf geen spaargeld dus dit zal ik ook moeten betalen vanuit het depot. Hoe moet mijn oom de administratie rondom het depot bijhouden en zal hij het bedrag wat hij heeft overgemaakt helemaal moeten verantwoorden?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Iemand die in Nederland goederen en/of diensten levert moet ook btw afdragen in Nederland. Dus hoe ga je dat verantwoorden? Vraag je hier om hulp bij fraude?

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minaja
Ex Nunc schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:09:
[...]

Iemand die in Nederland goederen en/of diensten levert moet ook btw afdragen in Nederland. Dus hoe ga je dat verantwoorden? Vraag je hier om hulp bij fraude?
Nee natuurlijk vraag ik geen hulp bij fraude.
Ik vraag hoe de administratie en verplichtingen rondom een bouwdepot hij familie is geregeld.
En natuurlijk moet iedereen BTW afdragen, dat is mij zeker bekend. Maar ik zit schaakmat, ik heb een klusje dat gedaan moet worden, geen Nederlandse klusjes man heeft tijd nadat een andere klusjesman op het laatste moment heeft afgezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minaja
Ik zou het ook anders kunnen stellen. Zou ik vanuit een depot van een hypotheek bij mijn oom waarbij geen hypotheekrenteaftrek is mijn meubelen kunnen aanschaffen? Wordt dit depot gewoon gezien als een lening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:36

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Lees even de voorwaarden door bij je eigen hypotheekverstrekker. Meubels vallen daar niet onder.

Voorbeeld:
https://bieb.knab.nl/hypo...depot-wat-wel-en-wat-niet

Daarnaast gaan we hier niet constructies bedenken om zwart werken goed te breien. Financieringsvormen horen daarnaast in PFSL, ij doe dit topic op slot.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.