Speakers upgraden/tweaken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-iNdO
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-11-2024
Hi allen,

Ik denk erover om mijn speakers te laten upgraden/tweaken om ze nog beter/mooier beter te laten presteren.
Zie voorbeelden in de links https://www.audiocircle.com/index.php?topic=137288.0 en https://gr-research.com/speaker-upgrades/

Met name de tube connectors, behuizing behandelen met no rez en vervangen/aanpassen van de crossover lijkt me wel interessant.

Ik ben zelf a-technisch en vroeg me af of er ook experts in Nederland zijn die dit kunnen doen voor je?

Zijn er überhaupt mensen hier die hun speakers hebben geuprade en kun je het verschil goed horen?

Ik ben benieuwd naar jullie input en feedback.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vertel eerst maar eens welke speakers je hebt ;)
Lees wel van mensen die het zelf doen enzo. Maar laten doen lijkt me een kostbare zaak. Bovendien is de vraag wat je denkt te winnen, en of je het evt gaat horen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Als ik je post historie er op na sla lijk je met Dali iKon 1 mk1 te draaien. Speaker van op zijn top 800 euro per stuk en nu nog misschien 200 het paartje, als je dat al haalt.

Je zou bij werk dat je er aan laat uitvoeren de waarde van je speakers neer mogen tellen, als het niet meer is. Is het niet waard imho.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:36
The Eagle schreef op zondag 4 februari 2024 @ 00:22:
Als ik je post historie er op na sla lijk je met Dali iKon 1 mk1 te draaien. Speaker van op zijn top 800 euro per stuk en nu nog misschien 200 het paartje, als je dat al haalt.
Als dit de speakers zijn waar het over gaat dan zal het toevoegen van een goede subwoofer waarschijnlijk de grootste verbetering leveren.

Aanpassen van het filter is het geld sowieso niet waard. Vergeet al die boutique papier in olie condensatoren die op magische wijze het geluid verbeteren. Connectors en de touwtjes in de speaker zijn al helemaal niet relevant voor de geluidskwaliteit. Demping kan wellicht leuk zijn om mee te experimenteren want niet erg duur.

[ Voor 6% gewijzigd door blissard op 04-02-2024 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-iNdO
The Eagle schreef op zondag 4 februari 2024 @ 00:22:

Je zou bij werk dat je er aan laat uitvoeren de waarde van je speakers neer mogen tellen, als het niet meer is. Is het niet waard imho.
Ja het gaat om de Dali Ikon 1 mk1 speakers idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-iNdO
The Eagle schreef op zondag 4 februari 2024 @ 00:17:
Vertel eerst maar eens welke speakers je hebt ;)
Lees wel van mensen die het zelf doen enzo. Maar laten doen lijkt me een kostbare zaak. Bovendien is de vraag wat je denkt te winnen, en of je het evt gaat horen.
Dat is dus ook mijn vraag maar als ik de mensen hoor die hun speakers upgraden/tweaken gaan de speakers er wel een stuk beter/mooier door klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-iNdO
blissard schreef op zondag 4 februari 2024 @ 00:39:
[...]

Als dit de speakers zijn waar het over gaat dan zal het toevoegen van een goede subwoofer waarschijnlijk de grootste verbetering leveren.

Aanpassen van het filter is het geld sowieso niet waard. Vergeet al die boutique papier in olie condensatoren die op magische wijze het geluid verbeteren. Connectors en de touwtjes in de speaker zijn al helemaal niet relevant voor de geluidskwaliteit. Demping kan wellicht leuk zijn om mee te experimenteren want niet erg duur.
Ik heb al een subwoofer. Al die aanpassingen zijn het volgens jou niet waard. Heb je er ervaring mee?
Zijn het dan echt allemaal broodje aap verhalen en/of placebo effect ervaringen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blissard
M-iNdO schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:13:
[...]

Ik heb al een subwoofer. Al die aanpassingen zijn het volgens jou niet waard. Heb je er ervaring mee?
Zijn het dan echt allemaal broodje aap verhalen en/of placebo effect ervaringen?
Ja, ik heb veel ervaring met modificatie aan speakers. En ook met zelfbouw.
De “verbeteringen” die de diverse sites je aanraden doen vaak niets, maar bij aanpassen van filtercomponenten, veranderen ze soms hoe de speaker klinkt. (Meer hoog klinkt in eerste instantie vaak beter, transparanter, meer lucht etc.) Dit bereik je echter sneller en beter met een goede equalizer.
Als je het leuk vind om te knutselen: vooral doen. Als je werkelijk de geluidskwaliteit wilt verbeteren: bespaar je het geld en de moeite van dit soort modificaties en koop gewoon een chiquere set speakers. Zeker als je 2e hands koopt bereik je dan serieuze kwaliteitsverbetering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-iNdO
blissard schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:41:
[...]

Ja, ik heb veel ervaring met modificatie aan speakers. En ook met zelfbouw.
De “verbeteringen” die de diverse sites je aanraden doen vaak niets, maar bij aanpassen van filtercomponenten, veranderen ze soms hoe de speaker klinkt. (Meer hoog klinkt in eerste instantie vaak beter, transparanter, meer lucht etc.) Dit bereik je echter sneller en beter met een goede equalizer.
Als je het leuk vind om te knutselen: vooral doen. Als je werkelijk de geluidskwaliteit wilt verbeteren: bespaar je het geld en de moeite van dit soort modificaties en koop gewoon een chiquere set speakers. Zeker als je 2e hands koopt bereik je dan serieuze kwaliteitsverbetering
Bedankt voor de feedback. Het gaat er mij idd om de geluidskwaliteit te verbeteren. Eigenlijk wil ik de best mogelijke geluidskwaliteit voor de buck zeg maar. Ik heb ook gekeken naar zelfbouw/diy speakerkits en een paar interessante en betaalbare kits gezien maar ik ben echt a-technisch en niet zo'n knutselaar. Bij sommige kits hoef je echt weinig te doen maar ik kan niet eens solderen. Ik zou daar echt hulp bij nodig hebben/iemand die dit voor mij wil/kan bouwen. Tevens vraag ik me af of dergelijke zelfbouw/diy speakerkits ook beter/mooier klinken dan mijn Ikons en ook daadwerkelijk een upgrade zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blissard
Dat kan niemand voor jou beantwoorden. Heb je een goede hifi winkel in de buurt? Ga daar dan eens luisteren. Als serieuze klant zul je ook je eigen speakers mee mogen laten spelen om zo tot een goed vergelijk te komen. Bij DIY is dat erg lastig. Die zijn vrijwel niet meer te beluisteren. Voordeel is wel dat 2e hands zelfbouw vaak heel erg weinig kost in vergelijking tot de kosten die de bouwer heeft gemaakt.

Ik ga zelf ondertussen veel minder gestructureerd te werk. Ik verkoop mijn speakers 2e hands, leg er wat geld bij, en zoek op marktplaats weer andere. Daarbij probeer ik de (subjectieve) kwaliteit elke keer een stap hoger te laten zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door blissard op 04-02-2024 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:41
M-iNdO schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:10:
[...]

Dat is dus ook mijn vraag maar als ik de mensen hoor die hun speakers upgraden/tweaken gaan de speakers er wel een stuk beter/mooier door klinken.
Ik denk dat heel vaak een "tussen de oren" ervaring mee speelt.
Je hebt (flink?) geld uitgegeven aan iets dus het moet ook wel beter zijn.

Ik wil niet zeggen dat dit overal en bij iedereen is en misschien zijn de verschillen maar minimaal en enkel voor heb te horen.
Of het dat waard is is aan diegene die ervoor betaald.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blissard
Ad de Jong schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:06:
[...]

Ik denk dat heel vaak een "tussen de oren" ervaring mee speelt.
Je hebt (flink?) geld uitgegeven aan iets dus het moet ook wel beter zijn.
Heel veel geld zelfs als je die gelinkte site van Danny van GR research bekijkt. Die vraagt zomaar € 500 voor wat connectors, snoer en filtercomponenten.
En om dat realistisch te laten lijken begint hij met het afkraken van het oorspronkelijke ontwerp. Tuurlijk. B&W, kef, magnepan etc. kunnen allemaal niet wat deze persoon vermag.

Het is een business model, gebaseerd, voor een groot deel, op onzekerheid die hij zelf kweekt. Want wie vindt zijn Pioneers nog lekker klinken als deze charlatan je net heeft verteld dat je er nog 900 dollar aan moet besteden voor ze echt goed klinken.
https://gr-research.com/product/pioneer-hpm-100-upgrade-kit/

[ Voor 20% gewijzigd door blissard op 04-02-2024 11:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stofnest
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Denk dat je meer bang-for-the -buck krijgt door de accoustiek van je kamer te verbeteren indien je daar nog weinig aandacht aan hebt geschonken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Laatst online: 15:41
blissard schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:25:
[...]

Heel veel geld zelfs als je die gelinkte site van Danny van GR research bekijkt. Die vraagt zomaar € 500 voor wat connectors, snoer en filtercomponenten.
En om dat realistisch te laten lijken begint hij met het afkraken van het oorspronkelijke ontwerp. Tuurlijk. B&W, kef, magnepan etc. kunnen allemaal niet wat deze persoon vermag.

Het is een business model, gebaseerd, voor een groot deel, op onzekerheid die hij zelf kweekt. Want wie vindt zijn Pioneers nog lekker klinken als deze charlatan je net heeft verteld dat je er nog 900 dollar aan moet besteden voor ze echt goed klinken.
Ik kreeg ook meteen het gevoel dat ik naar de het Elfenkabels topic zat te kijken :+

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

M-iNdO schreef op zondag 4 februari 2024 @ 00:12:
Hi allen,

Ik denk erover om mijn speakers te laten upgraden/tweaken om ze nog beter/mooier beter te laten presteren.
Zie voorbeelden in de links https://www.audiocircle.com/index.php?topic=137288.0 en https://gr-research.com/speaker-upgrades/

Met name de tube connectors, behuizing behandelen met no rez en vervangen/aanpassen van de crossover lijkt me wel interessant.

Ik ben zelf a-technisch en vroeg me af of er ook experts in Nederland zijn die dit kunnen doen voor je?

Zijn er überhaupt mensen hier die hun speakers hebben geuprade en kun je het verschil goed horen?

Ik ben benieuwd naar jullie input en feedback.
Wat kosten die Ikon 1? Dat zijn toch boekenplank speakers van zeg 500 per stuk?

Als je daar een hoop geld tegenaan gaat gooien dan kun je IMHO beter verkopen en andere speakers kopen.

Ik heb destijds besloten zelf mijn speakers te bouwen maar de ontwerper daarvan heb ik de filters laten maken omdat ik dat te complex vond om zelf te doen. Dat is een duur geintje gezien het aantal uren, maar het ging hier dan wel om een groot en duur systeem.

TG acoustics is de ontwerper van mijn speakers en die doet ook (filter)upgrades aan bestaande speakers. Je kunt hem eens mailen/bellen, Tony Gee is een erg vriendelijk behulpzame kerel.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-iNdO
blissard schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:59:
Dat kan niemand voor jou beantwoorden. Heb je een goede hifi winkel in de buurt? Ga daar dan eens luisteren. Als serieuze klant zul je ook je eigen speakers mee mogen laten spelen om zo tot een goed vergelijk te komen. Bij DIY is dat erg lastig. Die zijn vrijwel niet meer te beluisteren. Voordeel is wel dat 2e hands zelfbouw vaak heel erg weinig kost in vergelijking tot de kosten die de bouwer heeft gemaakt.

Ik ga zelf ondertussen veel minder gestructureerd te werk. Ik verkoop mijn speakers 2e hands, leg er wat geld bij, en zoek op marktplaats weer andere. Daarbij probeer ik de (subjectieve) kwaliteit elke keer een stap hoger te laten zijn.
Je gebruikt zelf geen DIY speakers meer neem ik dan aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-iNdO
blissard schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:25:
[...]

Ik vind het eigenlijk ook een hoop geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
M-iNdO schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:34:
[...]

Je gebruikt zelf geen DIY speakers meer neem ik dan aan?
Toch wel. Op mijn werkkamer heb ik een set zelfbouw monacor monitors (mona 17) spelen. Was leuk om te maken en kostte niet te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-iNdO
Fraggert schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:33:
[...]

Wat kosten die Ikon 1? Dat zijn toch boekenplank speakers van zeg 500 per stuk?

Als je daar een hoop geld tegenaan gaat gooien dan kun je IMHO beter verkopen en andere speakers kopen.

Ik heb destijds besloten zelf mijn speakers te bouwen maar de ontwerper daarvan heb ik de filters laten maken omdat ik dat te complex vond om zelf te doen. Dat is een duur geintje gezien het aantal uren, maar het ging hier dan wel om een groot en duur systeem.

TG acoustics is de ontwerper van mijn speakers en die doet ook (filter)upgrades aan bestaande speakers. Je kunt hem eens mailen/bellen, Tony Gee is een erg vriendelijk behulpzame kerel.
Ik weet niet wat de Ikons nieuw gekost hebben maar ik heb een set 2e hands voor ongeveer de helft gekocht.

Liever zou ik dus kunnen upgraden naar "betere" speakers? Maar welke zijn "beter" en "betaalbaar"?
Qua klankeigenschappen moet het niet het tegenovergestelde zijn van de Ikons.

De Sonus Faber Lumina I, Martin Logan Foundation B1 en de wat duurdere Buchardt P300 speakers trekken mij op een of andere manier aan en krijgen ook goede reviews. Vraag me af of deze speakers op een hoger niveau spelen. Zoek niet persé nieuwe speakers, aan de ene kant denk ik ga voor 2e handse Dali Opticon 1 speakers (opvolger Ikon) maar ga ik daar iets mee opschieten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-iNdO
blissard schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:41:
[...]

Toch wel. Op mijn werkkamer heb ik een set zelfbouw monacor monitors (mona 17) spelen. Was leuk om te maken en kostte niet te veel.
Ok cool. Valt het te vergelijken met een commerciële speaker en wat kost het om ziets te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
M-iNdO schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:34:
[...]

Ok cool. Valt het te vergelijken met een commerciële speaker en wat kost het om ziets te maken?
https://www.lautsprechershop.de/hifi/mona_17_en.htm

Hoeveel het uiteindelijk kost is ook afhankelijk van de afwerking. Bij bij zijn ze in mdf “nog een keer af te maken” :) dan kostte het ca. €500 per paar. Daar koop je 2e hands ook bijvoorbeeld dit voor:
https://link.marktplaats.nl/m2069127977
Dat is echt wel een stapje beter dan wat ik heb gebouwd.

Je kunt met zelfbouw een heel eigen ontwerp maken en trots zijn op de eigen prestatie. Onder aan de streep kun je echter niet concurreren met de R&D en bouw capaciteit van de grote merken.

[ Voor 14% gewijzigd door blissard op 04-02-2024 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-iNdO
blissard schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:30:
[...]

https://www.lautsprechershop.de/hifi/mona_17_en.htm

Hoeveel het uiteindelijk kost is ook afhankelijk van de afwerking. Bij bij zijn ze in mfd “nog een keer af te maken” :) dan kostte het ca. €500 per paar. Daar koop je 2e hands ook bijvoorbeeld dit voor:
https://link.marktplaats.nl/m2069127977
Dat is echt wel een stapje beter dan wat ik heb gebouwd.

Je kunt met zelfbouw een heel eigen ontwerp maken en trots zijn op de eigen prestatie. Onder aan de streep kun je echter niet concurreren met de R&D en bouw capaciteit van de grote merken.
€ 500/€ 600 per paar (en iets meer bij hoge uitzondering) is wat ik er wel voor uit wil/kan geven.
Dan moet het wel een hoorbare upgrade zijn t.o.v. mijn Dali Ikon 1 mk1 speakers. Als ik naar de Ikon kijk dan zou de Mona 10 RBT iets vergelijkbaar kunnen zijn maar ga ik daar iets mee opschieten.

Die KEFS van MP is in ieder geval qua design too much voor mij haha :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
Ik verwacht niet dat je een grote stap voorwaarts maakt met die mona 10. Maar het zal zeker wel weer anders klinken dan wat je nu hebt.
Lastig is wel dat je het niet kunt uitproberen
En als je minder design, maar wel veel kwaliteit wil, dan is deze kef ook een mooie optie.
https://link.marktplaats.nl/m2076828179

Om maar aan te geven hoeveel moois er voor dat bedrag te krijgen is.

[ Voor 36% gewijzigd door blissard op 04-02-2024 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-iNdO
blissard schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:01:
Ik verwacht niet dat je een grote stap voorwaarts maakt met die mona 10. Maar het zal zeker wel weer anders klinken dan wat je nu hebt.
Lastig is wel dat je het niet kunt uitproberen
Ja lastig idd. En wat denk je van de door mij eerdergenoemde commerciele speakers? Zou dat een (grote) stap voorwaarts zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
M-iNdO schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:05:
[...]

Ja lastig idd. En wat denk je van de door mij eerdergenoemde commerciele speakers? Zou dat een (grote) stap voorwaarts zijn?
Ik ken de door jou genoemde speakers niet. Beste is echt om gewoon eens te gaan luisteren bij een winkel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

M-iNdO schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:05:
[...]

Nofi, maar dit is al het tweed of derde topic waar ik je aangeeft naar een beter geluid op zoek te zijn, maar ook dat je er zo weinig mogelijk aan uit wilt geven.

Gezien je zelf aangeeft dat je er zelf totaal geen verstand van hebt, maar dat uit je topic lezende ook niet wilt hebben of opdoen, kan iedereen je vanalles op je mouw spelden en je je geld aftroggelen.

Lijkt me niet de bedoeling.

Ergo: geluid kies je met je eigen oren. Stel een budget vast en ga luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Laatst online: 14:41
Voor 500-600 kan je ook een paar B&O Penta's van marktplaats halen. Lekker retro maar ik vind ze geweldig klinken.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:46

Grozno

acts without consequence!

Als je betaalbare goede boekenplankspeakers zoekt, kijk dan naar de Elac Debut Reference 62. Goed geluid hoeft echt niet veel te kosten, als maar weet waar je op selecteert.

Echter, je startvraag ging over het aanpassen van onderdeel van speakers. Dat lijkt me volstrekt nutteloos en GR Research verkoopt volgens mij broodjes aap. :P

[ Voor 7% gewijzigd door Grozno op 04-02-2024 19:41 ]

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-iNdO
The Eagle schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:17:
[...]

Nofi, maar dit is al het tweed of derde topic waar ik je aangeeft naar een beter geluid op zoek te zijn, maar ook dat je er zo weinig mogelijk aan uit wilt geven.

Gezien je zelf aangeeft dat je er zelf totaal geen verstand van hebt, maar dat uit je topic lezende ook niet wilt hebben of opdoen, kan iedereen je vanalles op je mouw spelden en je je geld aftroggelen.

Lijkt me niet de bedoeling.

Ergo: geluid kies je met je eigen oren. Stel een budget vast en ga luisteren.
Klopt dat ik niet veel verstand heb van zelfbouw en het diepe technische gedeelte hiervan.
Voor het overige heb je ook gelijk. Mijn budget is helaas gewoon niet zo groot anders had ik al lang duurdere/"betere" speakers gekocht.

Probleem is ook dat veel speakers die ik wil horen niet of niet in de buurt van mij te beluisteren zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

M-iNdO schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:41:
[...]

Klopt dat ik niet veel verstand heb van zelfbouw en het diepe technische gedeelte hiervan.
Voor het overige heb je ook gelijk. Mijn budget is helaas gewoon niet zo groot anders had ik al lang duurdere/"betere" speakers gekocht.
Het kan goed, goedkoop en snel. Pick 2 ;)
Probleem is ook dat veel speakers die ik wil horen niet of niet in de buurt van mij te beluisteren zijn.
Das slechts een kwestie van het investeren van tijd. En/of een treinkaartje voor vervoer ;)
Als je iets wilt komt men het nog steeds niet bij je brengen, maar zul je er echt zelf iets voor moeten doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ramon
  • Laatst online: 14:23
M-iNdO schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:41:
[...]

Je stelt een vraag waar niemand antwoord op kan geven. Stel dat iemand zijn speakerfilters heeft (laten) vervangen en het dan beter vind klinken, dan wil dat niet zeggen dat dat ook voor jou zal gelden. Over het algemeen ga ik er zelf van uit dat de speakerbouwer wel weet wat hij doet. Zoals hierboven gezegd; als je het geluid net even anders wil dan gebruik je daar een equalizer voor.

Maar misschien moet je nou eens voor je zelf duidelijk krijgen wat je mist aan je huidige Dali Ikon 1 mk1. Want eerst vond je die goed klinken en waren alle andere merken niets meer dan hype. Maar nu ben je op een soort spookjacht naar beter geluid voor weinig maar je lijkt er niet echt moeite voor te willen doen behalve eindeloos reviews lezen. De enige manier om er achter te komen wat je wil is om te luisteren, dus dat betekent toch echt die tripjes maken naar de audiozaken.

Ik heb je in een van je vorige topics een shortlist gegeven van redelijk geprijsde speakers die goed meten. Als ik jou was zou ik die gaan beluisteren om te zien of daar iets voor je tussen zit. Zelfs als je het allemaal niets vind, heb je er van geleerd...

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

M-iNdO schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:31:
[...]

Ik weet niet wat de Ikons nieuw gekost hebben maar ik heb een set 2e hands voor ongeveer de helft gekocht.

Liever zou ik dus kunnen upgraden naar "betere" speakers? Maar welke zijn "beter" en "betaalbaar"?
Qua klankeigenschappen moet het niet het tegenovergestelde zijn van de Ikons.

De Sonus Faber Lumina I, Martin Logan Foundation B1 en de wat duurdere Buchardt P300 speakers trekken mij op een of andere manier aan en krijgen ook goede reviews. Vraag me af of deze speakers op een hoger niveau spelen. Zoek niet persé nieuwe speakers, aan de ene kant denk ik ga voor 2e handse Dali Opticon 1 speakers (opvolger Ikon) maar ga ik daar iets mee opschieten?
ik bedoel er eigenlijk mee te zeggen dat die Ikon's allicht prima speakertjes zijn maar het is de vraag of het tweaken/modden van die dingen een zinvolle exercitie is bezien vanuit een kostenplaatje.

als je dat zelf niet kunt dan verwacht ik dat je (minimaal!) >50% van wat die dingen kosten nog eens kwijt ben aan kosten voor upgrades.

Ook omdat je de upgrades niet van te voren kunt beluisteren is dat nogal een gok.

je zegt dat je niet perse nieuwe speakers zoekt (bedoel je dat dan qua model?) want als je een speaker upgrade heb je ook "nieuw" geluid.

Lijkt mij zinniger dat je eens wat bestaande speakers gaat luisteren en vooral ook eens wat spul met een hoger prijskaartje. Als je dat oplevert wat je zoekt dan weet je waar je voor kunt gaan sparen.

Wat dat betreft eensch met @The Eagle , gewoon eens wat tijd insteken in wat luistersessies

https://hifi.nl/winkels_in_Noord_Holland

[ Voor 4% gewijzigd door Fraggert op 05-02-2024 08:49 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Pagina: 1