Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Betonvloer op zand naisoleren voor vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

• timspr
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-08-2024
Beste Tweakers,

Heb een ok geisoleerde bijkeuken, alleen betreft het een betonvloer op zand die ik wil gaan naisoleren van bovenaf voor vloerverwarming. De stahoogte is nu 2,5m dus er is die mogelijkheid.
Mijn idee was om op de huidige betonvloer PIR platen van 10cm te leggen en daarboven fermacel van 2cm, waar de vloerverwarming dan in gefreesd kan worden.

Is het verstandig om op de betonvloer nog een PE folie aan te brengen of zijn de PIR platen voldoende? En zou het nog aan te raden zijn tussen de PIR en Fermacel platen OSB platen te leggen of kan fermacel prima op PIR?

Alvast dank voor het meedenken!

Mvg,

Tim

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik zou zonder kennis van de situatie persoonlijk een vocht scherm aanbrengen en wel op 2 plekken boven op de pir (kan ook door de naden te tapen) en onder de pir om vocht doorslag uit het beton tegen te gaan. want de beton wordt kouder en zal dus minder vocht kunnen verdampen vloeren op zand (zonder folie onder de beton) hebben eigenlijk altijd vocht doorslag. Als je vrij zeker weet dat er onder de beton folie ligt of op een andere manier weet dat er geen vocht doorslag is kan je dat achter wegen laten. ("ik zie nooit natte plekken" is hier geen goed argument) je kan bv als de verwarming veder uit staat en je verwacht een week lang regen een stukje damp dichtzeil ofzo neerleggen, plank erop om goed aan te drukken en niet op je plaat te gaan.. na een week optillen. vocht er onder is in de meeste gevallen doorslag vanuit de bodem. fermacell heeft de details doorgaans redelijk goed uitgewerkt, ik zou de vedere opbouw daarop baseren.

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:00
Hoeveel hoogte ben je bereid in te leveren?

Ik vind die 20mm fermacell erg weinig. Dan zit je er doorheen te frezen.

PIR is niet het meest drukvaste materiaal en als ik aan een bijkeuken denk dan denk ik aan volgepakte zware kasten. Ik zou zelf sneller wat RD waarde opgeven en die 10cm PIR vervangen voor XPS. Dan hoeft er ook geen folie onder want optrekkend vocht in de XPS maakt niks uit.

Wel folie op de PIR of XPS. En misschien 25mm estrich vloerplaten van fermacell gebruiken?

[ Voor 4% gewijzigd door Makkelijk op 04-02-2024 08:38 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• flipje81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-11 16:05
Drukvastheid pir is geloof ik 100-200 Kpa. Lijkt me echt wel voldoende.

Xps is tot 300Kpa

Aanvulling; 1Kpa is 100Kg per m2
Pir kan dus zeker 10.000Kg per m2 . Lijkt me.ruim voldoende.

Wel is het belangrijk ( bij elke isolatie) dat je de druk dus goed verdeeld en puntdruk voorkomt. Een goede afwerkvloer is daarom essentieel.

Zie ook; https://iso-direct.com/advies/pir-eps-xps-verschil/

[ Voor 64% gewijzigd door flipje81 op 04-02-2024 09:09 ]