Oude radiator weg ?? (lijkt een eenpijp-systeem)

Pagina: 1
Acties:

• skoers
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-11 23:57
Help! Ik krijg met geen mogelijkheid meer dan 3-4 graden verschil tussen aanvoer- en retour temperatuur |:(

Ik heb de pompsnelheid al teruggeschroeft op mijn Remeha HR ketel, van stand 7 naar stand 3 (max 4)
dankzij uitleg van de expert hier op 3.50min

Maar dat helpt niet. Ook als ik de radiator grotendeels dichtdraai helpt dat niet. De temperatuur daalt wel, maar gelijktijdig met de retour. Het verschil blijft maar zo'n 2 graden.

Vooral bij deze drie radatoren gaat het fout - en volgens mij is dit een een-pijpssysteem (zie foto).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1OY44nuJF5_wmq0omrSLcl-E8kg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GAcLGynn7q6q2rAoz5TyWoPS.jpg?f=fotoalbum_large

En draai de eerste radiator die op de aanvoer zit, helmaal dicht, dan wordt de radiator alsnog een beetje warm via de retourleiding |:(
Helaas zitten er geen voetventlelen op.
Ter info; heb het maximaal aantal graden in de CV ketel op 68 gezet.

Op de foto zie je 2 van de 3 radiatoren en in de woonkamer staan (type 21), dus zijn volop in gebruik.
Ik lees alles uit met de handige HeatBooster van SDR (verkoper op tweakers), dus ik weet exact wat het verschil in temperatuur is.

Probleemstelling:
Om te zorgen dat deze radiatoren meer warmte afstaan:

1) moet ik ze vervangen?
2A) of zal een voetventiel beter helpen?
2B) En om een voetventiel te laten werken, moet het 1 pijp systeem vervangen moeten worden vrees ik?

Het maakt mij in principe niet uit of deze drie radiatoren gelijktijdig gevuld worden met heet water. Het gaat mij vooral om dat ze hun warmte zo snel mogelijk afstaan aan de ruimte. En dat de HR ketel efficienter werkt doordat kouder water terugstroomt.

Ook de heatboosters aanzetten op 80% (zelfs 6 ventilatoren onder een 1,20m lange type21 radiator) helpt nauwelijks..

Wie weet de beste oplossing hiervoor?

happy 2023 !

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als het een eenpijpsysteem is helpen andere radiatoren toch ook niet? immers je leiding werk is beperkende factor..

die houten(?) koof waar de leidingen in verdwijnen kan je die niet voorzichtig openen? of een "klein" gaatje in boren en met een endoscoop camera kijken?

of er zit nog ergens een bypass in de leidingen waardoor het water de snelste route kiest...

404 Signature not found

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Een radiator moet voor een goede luchtstroming minimaal 10 cm van de vloer hangen.
Of het een 1-pijps systeem is is zo niet te zeggen.

Please state the nature of the technical emergency

• SMSfreakie
  • Niet online
edsandje schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 19:40:
Een radiator moet voor een goede luchtstroming minimaal 10 cm van de vloer hangen.
Of het een 1-pijps systeem is is zo niet te zeggen.
en aan de bovenzijde ook minimaal 10cm ruimte hebben ;)

404 Signature not found

• skoers
Er zit onder en boven bijna 8cm ruimte voor liucht aanzuiging en afvoer. Niet ideaal maar met de HeatBoosters volop aan, zou je denken dat je daarmee toch wel 10 graden tussen aanvoer- en retourtemp. moet kunnen halen.. En dat lukt dus niet (ik krijg maar zo'n 3 graden verschil)..

Denken jullie dat dit komt door :
1) de soort radiator? Beter een Stelrad ECO bijvoorbeeld? Of een aluminium?
2) Of is het waarschijnlijker dat de pompsnelheid nog steeds te hoog is?
3) of moet ik de radiator vervangen (van 40cm hoogte naar 30cm)?
Daarmee creer ik dan 15cm ruimte vanaf de koof (onderzijde) voor makkelijk meer lucht ter afkoeling..?

[ Voor 5% gewijzigd door skoers op 03-02-2024 20:04 ]

happy 2023 !

• SMSfreakie
  • Niet online
als je alle radiatoren in je woning dicht zet op die het verst van je ketel na... krijg je dan ook heel snel warm water terug bij je ketel op de retour ?

404 Signature not found

• skoers
Nou, van de drie radiatoren die op "een pijp" zitten aangesloten (foto in de start post) - krijgt de laatste wel warm water als ik de rest dicht draai.
Dus er is toch een bypass onder de koof blijkbaar. Dat is gunstig, dan is het toch geen een-pijp systeem?

Maar de warmte afgifte is nog steeds minimaal, er gaat heet water de retour in, van bijna dezelfde temperatuur.
Hoe kan ik dat oplossen?

happy 2023 !

• SMSfreakie
  • Niet online
een bypass wil je niet hebben iig... thans niet 1tje die altijd open is ;-)

[ Voor 34% gewijzigd door SMSfreakie op 03-02-2024 20:40 ]

404 Signature not found

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-11 21:59

ByteDelight

Retro computing is alive!

Nvm.

[ Voor 94% gewijzigd door ByteDelight op 04-02-2024 10:00 ]

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• skoers
Ik zie dat @edsandje veel ervaring heeft met Stelrad ECO radiatoren, zal die aanschaffen helpen om de delta T sterk te verhogen ? Zodat de warmte afgifte dus sneller gaat? En dan het liefst 30cm hoog ipv 40cm (zodat er meer lucht onder-boven doorkan) en een type 22 ipv de huidige type 21 radiator?

happy 2023 !

• Fred1964
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 04-02-2024
Heb ook een vraag. Wil de radiator uit de keuken, moet ik de leidingen door lussen of afdoppen?
Heb ik dan nog wel ee

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q6f9JnDb-LTNOUrYzO2EEAeQ2E8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pO1y4fyBRelEKHt72HHrLaZs.jpg?f=fotoalbum_large

n warme radiator boven? Kan ik de druk meter weglaten ?zie foto

• SMSfreakie
  • Niet online
skoers schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:14:
Ik zie dat @edsandje veel ervaring heeft met Stelrad ECO radiatoren, zal die aanschaffen helpen om de delta T sterk te verhogen ? Zodat de warmte afgifte dus sneller gaat? En dan het liefst 30cm hoog ipv 40cm (zodat er meer lucht onder-boven doorkan) en een type 22 ipv de huidige type 21 radiator?
Denk dat je met een T22 vs T21 en 30 ipv 40 nog steeds vermogen gaat in leveren...
maar waarmeet je eigenlijk je retourtemperatuur? bij de ketel?

404 Signature not found

• skoers
Hi @SMSfreakie SMSfreakie,

Ik meet dan bij de retour van dezelfde radiator (en daar dus slechts 2-3 graden verschil).

happy 2023 !

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

skoers schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:14:
Dat kan echter moet je ze dan wel aansluiten op de midden onderaansluiting anders werkt dat niet.
Een radiatorkraan met een voorinstelling is in jouw geval waarschijnlijk wel goed genoeg om de boel in te regelen.
Een lagere radiator zodat de luchtstroom beter wordt zal ook helpen.

Please state the nature of the technical emergency

Pagina: 1