Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepieJoepie
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 11-05 22:07
Hallo Allemaal,

Hopelijk is het oké dat ik het een topic voor start. Mocht ik informatie zijn verzaakt toe te voegen graag aangeven. Mee doen in forums is niet iets wat ik veelvuldig doe. Over het algemeen verzamel ik gegevens van verschillende topics en trek dan mijn conclusies. Nu kom ik er helaas niet uit met mijn huidige kennis.

Ik zou werkgeheugen voor mijn laptop willen vergroten echter kent Kingston en Crucial mijn laptop niet. Momenteel ligt er DDR4 SODIMM bij me thuis, echter krijg ik het niet werkend. Deze gaat dus retour tenzij jullie nog tips en tricks hebben. Mogelijk is een verschil in 'latency' het probleem? ik dacht dat het werkgeheugen van Kingston automatisch naar de juiste snelheid toe ging, in de bios kon ik verder geen settings vinden om iets aan te passen omtrent de snelheid van het werkgeheugen, kan ook mijn onkunde en onwetendheid zijn.

Kennisniveau omtrent computers en ICT (15 jaar geleden een keer een eigen computer gebouwd)

Laptop waar het om gaat: hp 15s-fq0901nd met windows 11 64 bit
Max werkgeheugen volgens een testje in opdrachtpromp: WMIC Memphysical = 33554432 / 1.048.575 = 32(GB) bron: https://rakeshjain-devops...ows-linux-os-e7855408db3b

Werkgeheugen dat ik hier nu heb liggen: https://www.paradigit.nl/...-so-dimm/21147604/product Ben hier op uitgekomen omdat ik na inlezen begrepen had dat hogere snelheid niet zo zeer een issue waren(behalve dat je ergens voor betaald wat je niet gebruikt)

Er is 1 slot DDR4 SODIMM beschikbaar, nu uitgerust met 4GB DDR4-3200(1600mhz) volgens Speccy. Part number 4ATF51264HZ-3G2R1

Geheugen dat ik nu hier heb liggen wat niet goed gaat(laptop start in 9 seconden op(was 45sec) vervolgens bij inloggen geeft de laptop een fout, nu weer het oude geheugen terug er in gezet en werkt de laptop weer als vanouds(traag).

Overigens in taakbeheer zie ik vaak onder prestaties dat het werkgeheugen voor 100% benut word. Processor meestal niet.

Wat waarschijnlijk zeer relevant is: onder taakbeheer-->prestaties word aangegeven bij geheugen, snelheid 2400MHz, Zou wel graag zeker willen weten als ik een andere bestel met die snelheid dat het dan wel goed is óf de huidige module toch werkend kunnen krijgen.

Anyways,

Ik zoek een verwijzing naar Compatibel werkgeheugen laptop.

Reden is dat de laptop welke ik een jaar geleden voor de studie van mijn vrouw heb gekocht nog niet in staat blijkt te zijn om fatsoenlijk te kunnen browsen, daar heeft ze last van en dus heb ik daar last van :-(.

Wil graag dat de laptop beter in staat is om in de webbrowser outlook te gebruiken, een stuk of 10 tabbladen open te hebben, teams videocalls uitvoeren, inloggen op een extern bureaublad van werk. In my humble opinion geen zware taken. Vandaar ook aanschaf van deze laptop.

Wat is je budget?
Heb ong 45 euro uitgegeven voor werkgeheugen dat hier nu ligt en waarschijnlijk retour gaat, dat is prima. mag altijd minder maar wil graag de laptop iets geschikter maken voor genoemde taken.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.
Nee

Hoor graag of ik compleet genoeg ben geweest, alvast bedankt voor de respons,

Een verse tweaker die al bijna handig genoeg was voor zijn eigen laptop-upgrade :-(

[ Voor 4% gewijzigd door JoepieJoepie op 03-02-2024 16:40 ]

Beste antwoord (via JoepieJoepie op 03-02-2024 21:25)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:01

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ik zou kijken of je een 8GB module kunt bestellen/proberen, kan best dat die wel werkt.
Kingston ValueRAM of Crucial werkt meestal gewoon.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Een Celeron N4120 kan maximaal 8GB (2x 4GB) aansturen. Je zult dus opzoek moeten naar een 4GB DDR4 module.

[ Voor 100% gewijzigd door PD2JK op 03-02-2024 16:46 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepieJoepie
PD2JK schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 16:43:
Een Celeron N4120 kan maximaal 8GB (2x 4GB) aansturen. Je zult dus opzoek moeten naar een 4GB DDR4 module.
Oei.. ik heb maar één slot op het moederbord, heeft het dan wel zin om er ander geheugen in te plaatsen? Zo ja, welke specs zouden dan voor het optimale resultaat zorgen als ik dat zo vrij mag vragen? Komt dat dan op 4gb 2400mhz ?

Vorige jaar in drukte met een verbouwing snel een keus gemaakt, nu grote spijt niet 200 meer uitgegeven te hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door JoepieJoepie op 03-02-2024 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Zeker weten? Zit je huidige 4GB niet gesoldeerd en dat één slot nog leeg is? Kan zo gauw geen foto van het moederbord vinden. Even open schroeven! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepieJoepie
PD2JK schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 17:13:
Zeker weten? Zit je huidige 4GB niet gesoldeerd en dat één slot nog leeg is? Kan zo gauw geen foto van het moederbord vinden. Even open schroeven! :)
Helaas, heb de laptop open gehad om mijn bestelde geheugen te installeren, 1 slot, komt ook terug in Speccy.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ik zou kijken of je een 8GB module kunt bestellen/proberen, kan best dat die wel werkt.
Kingston ValueRAM of Crucial werkt meestal gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoepieJoepie
Ik ga eens kijken wat een andere laptop geinstalleerd heeft welke ergens in de kast rondslingerd, wie weet zit daar toevallig in wat ik nodig heb die ik dan als donor kan gebruiken. Anders bestel ik een 8GB module, kijken we vanaf daar verder.

Zodra ik de laptop weer open heb zal ik ook een foto nemen en deze hier delen. Heb met dit kleine projectje ondertussen alweer een forse opfriscursus gehad haha.

Zover alvast superbedankt voor de reacties.

[ Voor 7% gewijzigd door JoepieJoepie op 03-02-2024 17:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoepieJoepie
Update:

Oude Lenove Ideapad 70015ISK uit 2016 met defecte accu(welke we niet wilden repareren want voor studie zwaar ding en was al te zien dat die geleden had) was in bezit van een 8GB DDR4 SODIMM met DDR4-2400 module.

Deze eruit gehaald en in de HP laptop geplaatst, werkt, van 45 sec naar 20 sec opstart. Nu in idle word het werkgeheugen ook niet voor 80 - 90 % gebruikt volgens taakbeheer --> prestaties. Geheugenkaart is van week 48 - 2016.

Vrouwlief gaat hem even in de praktijk testen en dan kijken we of we er verder nog iets aan doen of niet.
Dat word dus vervolgd.

Bedankt voor de support in deze.

Zoals beloofd hieronder nog een aantal foto's van het binnenwerk HP 15s-fq0901nd. Niks te zien hier.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/PNx9QjDw/Whats-App-Image-2024-02-03-at-21-11-51.jpg

Lenovo 2016 geheugenkaartje in de HP
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/q6zFJsrL/Whats-App-Image-2024-02-03-at-21-11-51-1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepieJoepie
Vooralsnog lijkt het 8gb ram geheugen de laptop voldoende sneller te maken voor office taken. Sta er nog steeds van te kijken dat een nieuwe laptop, hoewel ondersegment zo verschrikkelijk traag kan zijn.

Misschien dat er met een ander os dan Windows 11 nog winst te behalen valt.

Voor nu moet vrouwlief het maar even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:15
Tja, je hebt ongeveer de goedkoopste laptop gekocht, met een ultra zuinige, laagste performance-categorie cpu en ook nog eens de dual core variant daarvan.

Er zijn mensen die waar wat mee kunnen, browsen met een paar vensters, mailen en een beetje Office.

Met € 100 extra uitgeven had je waarschijnlijk een stuk snellere laptop gehad met betere cpu, meer geheugen en betere/meer opslag.

@The_Doman Je hebt gelijk, had deze laptop al tijdje geleden opgezocht en blijkbaar niet goed uithouden.

[ Voor 12% gewijzigd door White Feather op 09-02-2024 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
White Feather schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:19:
Tja, je hebt ongeveer de goedkoopste laptop gekocht, met een ultra zuinige, laagste performance-categorie cpu en ook nog eens de dual core variant daarvan.
Die laptop heeft toch een N4120 CPU?
Dus toch dan toch nog wel 4 cores. :)
Controleer dan misschien nog even of de boost/turbo (2.60 GHz) wel actief is (taakbeheer).

Overbodige programma's die op de achtergrond worden gestart uitzetten/verwijderen kan al veel schelen natuurlijk.
Google: Speed Up Windows 11
Google: Disable Edge Background

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepieJoepie
White Feather schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:19:

Er zijn mensen die waar wat mee kunnen, browsen met een paar vensters, mailen en een beetje Office.

Met € 100 extra uitgeven had je waarschijnlijk een stuk snellere laptop gehad met betere cpu, meer geheugen en betere/meer opslag.

@The_Doman Je hebt gelijk, had deze laptop al tijdje geleden opgezocht en blijkbaar niet goed uithouden.
White Feather: Heb ik inderdaad ook al getrokken die conclusie, ook toegegeven in een eerdere post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepieJoepie
The_Doman schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:43:
[...]

Die laptop heeft toch een N4120 CPU?
Dus toch dan toch nog wel 4 cores. :)
Controleer dan misschien nog even of de boost/turbo (2.60 GHz) wel actief is (taakbeheer).

Overbodige programma's die op de achtergrond worden gestart uitzetten/verwijderen kan al veel schelen natuurlijk.
Google: Speed Up Windows 11
Google: Disable Edge Background
Eerder niet maar na in de bios fabrieksinstellingen teruggezet te hebben(zou niet moeten hoeven want nieuw) deed die dat wel. Wellicht zorgt dat er nu ook voor dat samen met het grotere geheugen beter werkt.

Ik ga je linkjes later eens bestuderen en nalopen wat er nog te winnen valt. Bedankt voor de toevoeging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
JoepieJoepie schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 14:01:
Eerder niet maar na in de bios fabrieksinstellingen teruggezet te hebben(zou niet moeten hoeven want nieuw) deed die dat wel. Wellicht zorgt dat er nu ook voor dat samen met het grotere geheugen beter werkt.
Dat bedoelde ik dus.
Ik heb wel vaker systeempjes gehad met gelijksoortige processors waarbij de Turbo ook niet werd geactiveerd door bios instellingen of andere oorzaken.
Dat scheelt toch behoorlijk op de performance, vooral met deze low spec CPU's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:15
JoepieJoepie schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:59:
[...]

White Feather: Heb ik inderdaad ook al getrokken die conclusie, ook toegegeven in een eerdere post.
😀
Sta er nog steeds van te kijken dat een nieuwe laptop, hoewel ondersegment zo verschrikkelijk traag kan zijn.
Daar reageerde ik dus op.

If you pay peanuts, you get monkeys.

En toch zijn er mensen die helemaal tevreden zijn met dit soort laptops. Dat zijn waarschijnlijk degene die niet weten dat er iets als tabbladen is.
Pagina: 1