Vraag over eigen risico huurauto

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeffPost
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 03-02-2024
Hi allemaal,

Ik heb een vraag: mijn auto is voor reparatie bij een garage en daar kreeg ik vervangend vervoer. Tijdens het ophalen zag ik dat het vervangend vervoer niet van een huurbedrijf is maar van het bedrijf zelf is aangezien er een label “personeel” aan zat. Nu ben ik gisteren aangereden (niet mijn fout meneer kwam zonder te kijken mijn rijbaan op en ramde me.) dus we hebben netjes schade formulieren ingevuld waarop we dezelfde beschrijving geven en meneer toegeeft dat hij fout zit.
Nu moet ik toch nog de eigen risico van 450 euro betalen terwijl dit niet mijn schuld is. Overigens vind ik het bijzonder dat het bedrijf dus de verzekering van de andere partij gaat benaderen voor de schade die gemaakt is én mijn 450 eigen risico wilt hebben.

Mag dit?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Jeffrey post.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:02
Vervelende situatie.

Denk dat het wel mag - is toch niet anders dan wanneer je bij b.v. Hertz een auto meeneemt? Bij schade kost het je je eigen risico, en de rest is gedekt door een derde partij verzekering (anders dan Hertz, en details uiteraard afhankelijk van welk soort verzekering er is afgesloten). Je lijkt te suggereren dat (in dit voorbeeld) Hertz dan winst maakt, maar ik denk dat de externe verzekeraar schade uitkeert ‘boven het bedrag eigen risico’ (een verzekering is in principe oneindig flexibel - je kunt vanalles afspreken zolang beide partijen ermee akkoord gaan).

Enige twijfel die ik heb is dat het niet jouw schuld was, dus dan lijkt me eigen risico toch raar (zou vanuit de veroorzaker moeten komen).

[ Voor 10% gewijzigd door JDillinger op 03-02-2024 16:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Salvatore.NL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:47
Nee, enkel als jij de veroorzaker bent. De tegenpartij erkend schuld en zijn verzekering zal de aansprakelijkheid accepteren en 100% vergoeden.

Ik zou dit zo voorleggen.

Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:21
In eerste instantie wordt het bij de verzekering gemeld. En die heeft een eigen risico van 450 euro. Mocht de andere partij aansprakelijk verklaard worden dan wordt de schade inclusief reparatie kosten vergoed. Dus in eerste instantie moet je 450 euro betalen die je later weer terugkrijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Schade aan een auto is in beginsel voor de eigenaar van de auto. De garage kan je alleen aanspreken voor hun schade als er een overeenkomst is (je hebt ervoor getekend dat je schade zult vergoeden) of als je onzorgvuldig met de auto bent omgesprongen. Ik zou dus niet zomaar 450 euro betalen.

Beschermheer van het consumentenrecht