Sony XR-77A84L in combinatie met Samsung Q990C soundbar sys?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PigRush
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 28-06 22:56
Op het moment heb ik een goede deal gevonden voor de Sony XR-77A84L.

Voor een goede geluidbelevenis had ik daarnaast ook de Samsung Q990C soundbar systeem op het oog. Valt dat goed te combineren met de deze tv?

Of zijn er toch redenen om voor een Sony soundbar systeem te gaan, aangezien ik ook een Sony tv wil aanschaffen?

Ben benieuwd!

Beste antwoord (via PigRush op 06-02-2024 12:19)

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:08
PigRush schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:34:
[...]

Het idee van Acoustic Center Sync is dat je het geluid vanuit de exacte locatie van de TV hoort komen. Dus als er een geluid is rechtsboven in beeld, dan komt het geluid ook rechtsboven uit het beeld. Maar of dit in de praktijk echt zo goed werkt is mij een vraagteken. In de winkels kan je het ook niet ff snel testen, plus het is een hele andere ruimte dan de woonkamer.

Ik denk dan toch dat ik jouw advies overneem. Gewoon voor de Samsung gaan en de voor- en na situatie beoordelen. Als het geluid me niet bevalt, dan terugsturen en wellicht toch het Sony systeem overwegen

Thanks!
Ik kan me niet voorstellen dat dat Acoustic Center Sync wat is. Waar gaat het geluid vandaan komen als er rechts boven het scherm wat gebeurd? Uit een speaker rechtsboven in de kamer? Zonder fysieke speaker, geen geluid. Dat is net zoals atmos of surround uit een soundbar. Dat bestaat ook niet. Een soundbar kan op zijn best dienst doen als een center en front speakers. Als er rear speakers bij zitten, kun je spreken van surround sound.

Lekker die Samsung bestellen en veel plezier er mee! Mocht je dat niets vinden en overwegen om € 2K+ stuk te gaan slaan, dan zou ik een echt 5.1 systeem met AV receiver overwegen. Kost dan wel iets meer, maar dan heb je wel heel veel meer speaker dan die Sony set.

[ Voor 15% gewijzigd door Hulleman op 06-02-2024 11:50 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@PigRush Aankoopadvies doen we in BGK; je topic is daarheen verplaatst.

“Goede geluidsbelevenis” is nogal subjectief. Je openingspost biedt te weinig informatie om daar een fatsoenlijk antwoord op te krijgen. Waar ben je naar op zoek? Goed geluid bij muziek? Goede surround ervaring? Dan ben je met een soundbar mijns inziens op het verkeerde spoor. Zoek je een cleane setup met aansluitgemak, juist op het goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Los van de terechte vragen van @S1NN3D is een reden om een Sony soundbar te kopen voor een goed werkende HDMI-CEC en eARC. Nu is (e)ARC meestal wel prima werkend tussen merken onderling, maar is dat voor CEC geen gegeven.

Dus wil je gebruik maken van CEC, dan is het te overwegen om een Sony soundbar te kopen.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PigRush
S1NN3D schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:27:
@PigRush Aankoopadvies doen we in BGK; je topic is daarheen verplaatst.

“Goede geluidsbelevenis” is nogal subjectief. Je openingspost biedt te weinig informatie om daar een fatsoenlijk antwoord op te krijgen. Waar ben je naar op zoek? Goed geluid bij muziek? Goede surround ervaring? Dan ben je met een soundbar mijns inziens op het verkeerde spoor. Zoek je een cleane setup met aansluitgemak, juist op het goede.
Hmm ja, ik zal mijn vraag iets verder specificeren.

Inmiddels trouwens de knoop doorgehakt. De Sony XR-77A84L ontvang ik binnen enkele dagen.

Met geluidbelevenis bedoel ik het geluid voor films en series.
Nu heb ik zelf bijvoorbeeld de Sony HT-A7000 gevonden. Deze (dure) soundbar die ook aan te vullen is met een subwoofer en rear speakers heeft als voordeel dat je gebruik kan maken van Acoustic Center Sync (soort van Q-symphony, maar dan van Sony). Dat is een functie waarbij het tv-geluid ook als centerspeaker functioneert. De Sony soundbar is dus compatible met de Sony TV.

Maar... Dit systeem is vreselijk duur. De soundbar zelf is al 1200 euro en met subwoofer + rear speakers ga je richting de 2k+. Daarnaast zijn de reviews voor alleen een soundbar ook niet spetterend, dus die sub en rear speakers zijn wel een must.

Daarom kijk ik naar een alternatief, de Samsung Q990C soundbar. Voor 850 euro (incl. cashback) heb je een goede soundbar, subwoofer en 2 rear speakers. Alleen, deze mist weer Acoustic Center Sync.
De vraag is dan, hoe groot is het gemis van het Acoustic Center Sync?

Is Acoustic Center Sync echt een wereldse aanvulling op het cinema-effect, of stelt het weinig voor en kan ik net zo goed voor de Samsung Q990C kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
De soundbar ligt onder de TV, dus dat is al voornamelijk een centerspeaker. Dat Acoustic Center Sync klinkt me meer als een marketing ding. Je hebt een soundbar juist als verbetering van het TV geluid, dus ik snap niet zo goed dat je de tv speaker ook mee wil laten spelen. Ik gebruik in veel tv programma's overigens alleen mijn fronts en dan heb je ook echt niet door dat het geluid niet uit de center speaker komt.

Ik zou in jouw geval lekker die Samsung halen en kijken hoe dat bevalt. Voor € 2K+ kun je namelijk wel wat leukers halen dan een soundbar. En bevalt die Samsung niet, stuur je het terug. Kun je altijd nog naar wat anders kijken.

[ Voor 55% gewijzigd door Hulleman op 05-02-2024 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-06 15:42

FeaR

In GoT we trust

PigRush schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 15:52:
Of zijn er toch redenen om voor een Sony soundbar systeem te gaan, aangezien ik ook een Sony tv wil aanschaffen?
Sony is één van de (weinige) merken die DTS door kan zetten, Samsung ondersteunt deze codec niet. Mocht je media met DTS hebben is dit een punt om naar te kijken. Mocht je alleen gebruik maken van diensten als Netflix, Disney+, etcetera is het allemaal Dolby Digital (Plus).

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PigRush
Hulleman schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:11:
De soundbar ligt onder de TV, dus dat is al voornamelijk een centerspeaker. Dat Acoustic Center Sync klinkt me meer als een marketing ding. Je hebt een soundbar juist als verbetering van het TV geluid, dus ik snap niet zo goed dat je de tv speaker ook mee wil laten spelen. Ik gebruik in veel tv programma's overigens alleen mijn fronts en dan heb je ook echt niet door dat het geluid niet uit de center speaker komt.

Ik zou in jouw geval lekker die Samsung halen en kijken hoe dat bevalt. Voor € 2K+ kun je namelijk wel wat leukers halen dan een soundbar. En bevalt die Samsung niet, stuur je het terug. Kun je altijd nog naar wat anders kijken.
Het idee van Acoustic Center Sync is dat je het geluid vanuit de exacte locatie van de TV hoort komen. Dus als er een geluid is rechtsboven in beeld, dan komt het geluid ook rechtsboven uit het beeld. Maar of dit in de praktijk echt zo goed werkt is mij een vraagteken. In de winkels kan je het ook niet ff snel testen, plus het is een hele andere ruimte dan de woonkamer.

Ik denk dan toch dat ik jouw advies overneem. Gewoon voor de Samsung gaan en de voor- en na situatie beoordelen. Als het geluid me niet bevalt, dan terugsturen en wellicht toch het Sony systeem overwegen

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PigRush
FeaR schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:05:
[...]

Sony is één van de (weinige) merken die DTS door kan zetten, Samsung ondersteunt deze codec niet. Mocht je media met DTS hebben is dit een punt om naar te kijken. Mocht je alleen gebruik maken van diensten als Netflix, Disney+, etcetera is het allemaal Dolby Digital (Plus).
Ik maak alleen geen gebruik van diensten als Netflix, Disney+ en HBOMax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-06 15:42

FeaR

In GoT we trust

PigRush schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:36:
[...]
Ik maak alleen geen gebruik van diensten als Netflix, Disney+ en HBOMax.
OK? Ik gaf het alleen mee als eventuele mismatch qua comptabiliteit, het is aan jou dan na te gaan welke codecs jouw media/gebruik dan wel gebruiken.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PigRush
FeaR schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:43:
[...]

OK? Ik gaf het alleen mee als eventuele mismatch qua comptabiliteit, het is aan jou dan na te gaan welke codecs jouw media/gebruik dan wel gebruiken.
Sorry, typefout haha. Had een lange dag vandaag 8)7 . Ik bedoel dat ik juist wel gebruik maak van die diensten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
PigRush schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:34:
[...]

Thanks!
Ik kan me niet voorstellen dat dat Acoustic Center Sync wat is. Waar gaat het geluid vandaan komen als er rechts boven het scherm wat gebeurd? Uit een speaker rechtsboven in de kamer? Zonder fysieke speaker, geen geluid. Dat is net zoals atmos of surround uit een soundbar. Dat bestaat ook niet. Een soundbar kan op zijn best dienst doen als een center en front speakers. Als er rear speakers bij zitten, kun je spreken van surround sound.

Lekker die Samsung bestellen en veel plezier er mee! Mocht je dat niets vinden en overwegen om € 2K+ stuk te gaan slaan, dan zou ik een echt 5.1 systeem met AV receiver overwegen. Kost dan wel iets meer, maar dan heb je wel heel veel meer speaker dan die Sony set.

[ Voor 15% gewijzigd door Hulleman op 06-02-2024 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benjans68
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14:59
het acoustic center speaker heeft zeker zin
Ik heb een sony oled65a90j en sinds een paar maanden de sony ht-a9.
Ik ben hier uiterst tevreden over,en ik kom van een sonos arc plus sub en 2 keer de Era 300.

En kwa center via de tv kan geen soundbar aan tippen
En ook surround geluid is top,en ook nog veel instellingen,heb hier lang over getwijfeld maar het is het waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PigRush
benjans68 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 22:26:
het acoustic center speaker heeft zeker zin
Ik heb een sony oled65a90j en sinds een paar maanden de sony ht-a9.
Ik ben hier uiterst tevreden over,en ik kom van een sonos arc plus sub en 2 keer de Era 300.

En kwa center via de tv kan geen soundbar aan tippen
En ook surround geluid is top,en ook nog veel instellingen,heb hier lang over getwijfeld maar het is het waard.
Thanks voor het delen van je ervaring!

Ik heb de vraag op meerdere forums gesteld, en ik denk dat ik toch inderdaad voor een Sony systeem ga. Dan maar wat meer geld neerleggen. Ik vind het echt zonde als het tv geluid het straks niet meer doet als ik voor een Samsung of ander merk ga.

De Sony HT-A9 is een optie, maar ik vind de Sony HT-A7000 aan de buitenkant net iets strakker ogen. Daarnaast zit op de HT-A7000 nog een cashbackactie (i.c.m. de aanschaf van een Sony tv). Daar kan ik nog gebruik van maken. Echter, waar ik de tv heb besteld heeft de Sony-HTA7000 niet meer op voorraad en het schip dat Sony producten vervoerd heeft vertraging bij het Suez kanaal (misschien dat probleem met de Houthi's). Ff wachten nog dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benjans68
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14:59
De sony ht-a7000 heb ik ook een paar weken gehad die kan echt niet op tegen de sony ht-a9
De sony ht-a7000 heb ik ook snel weer retour gestuurd

En als je gaat voor de sony ht-a9 kijk bij smits arnhem heb je gelijk de subwoofer erbij,die raad ik je wel aan erbij te nemen.
Pagina: 1