Schadevrije jaren autoverzekering

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-02 21:45
Hoi allemaal,

Ik ben even benieuwd wat jullie hiervan denken;
Ik heb revisie gedaan van mijn auto verzekeringen. Ik heb 10 schadevrije jaren op mijn motor en 10 op mijn auto. Ik ben overgestapt voor mijn auto omdat het 5 euro per maand scheelde. De 10 jaren zijn in Roy data gezet.
Ik heb de nieuwe verzekering afgesloten met 10 schade vrije jaren. Nu kreeg ik een mail dat ze me op -3 hebben gezet. Ik moest even hard nadenken en inderdaad; ik had een 3e auto tijdelijk in 2021 en mijn vrouw heeft niet noemenswaardige schade mee gereden, en die had toen 0 schadevrij jaren. Ik heb die auto 4 maanden gehad.

Vervolgens is deze dus gepakt en mijn 10 jaar schadevrij tot voor mijn oude verzekering die opgezegd is genegeerd en krijg ik nu dus doodleuk de stempel dat ik een risico rijder ben en een schaderijder ben.

Mijn motor blijft gewoon op 10 jaar schade vrij staan.

Bon, dus de wa verzekering kost me nu niet 50 euro per maand ipv 55 maar nu 150 Euro per maand.

Wat is nu wijsheid, want dit gaat natuurlijk nergens over. Zal ik de oude verzekeraar aanschrijven dat ik per ongeluk heb opgezegd ipv opgeschort zodat ik miss m’n oude situatie terug krijg? Of moet ik de nieuwe verzekeraar om coulance vragen? Of is deze situatie juist voor de verzekeraars de kans om met een grijns en dikke vinger jammer joh te wijzen naar me, en me gewoon te laten betalen?

Benieuwd naar jullie ideeen.

[ Voor 4% gewijzigd door Opzouten op 03-02-2024 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Als je geen schade gereden had of beter gezegd, gedeclareerd bij de verzekeraar dan heb je nog steeds 10 schadevrijejaren

Je moet even de oude verzekeraar bellen en vragen of ze kunnen helpen. Alleen deze kan de roy-data informatie updaten, gezien ze je nu als 0 hebben gemeld.

Ik snap alleen niet, hoe je van 10 schadevrije jaren, naar 0 (omdat tussen auto), dit kan ik nog volgen. Máár, plots kom je bij -3? Of je mist nog iets. Of er speelt meer.

Heb wel situatie gehad dat oude verzekeraar mij bij een tussen auto niet de vorige schadevrije jaren had genoteerd, dus bij het afmelden van deze auto verdwenen ze. Na een belletje zagen ze dit meteen en hebben ze dat gecorrigeerd in database.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
graceful schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:37:
Als je geen schade gereden had of beter gezegd, gedeclareerd bij de verzekeraar dan heb je nog steeds 10 schadevrijejaren

Je moet even de oude verzekeraar bellen en vragen of ze kunnen helpen. Alleen deze kan de roy-data informatie updaten, gezien ze je nu als 0 hebben gemeld.

Ik snap alleen niet, hoe je van 10 schadevrije jaren, naar 0 (omdat tussen auto), dit kan ik nog volgen. Máár, plots kom je bij -3? Of je mist nog iets. Of er speelt meer.

Heb wel situatie gehad dat oude verzekeraar mij bij een tussen auto niet de vorige schadevrije jaren had genoteerd, dus bij het afmelden van deze auto verdwenen ze. Na een belletje zagen ze dit meteen en hebben ze dat gecorrigeerd in database.
Schadevrije jaren tellen dus per voertuig zoals ik het onderzocht heb. Dat wil zeggen dat ik dus in Roy data sta met 10 schadevrije jaren heb op de eigen auto, 10 op de motor, 3 op de lease auto en -3 (want ik begon deze 3e auto toen op 0 waar schade op is gereden binnen die 4 maanden dat ik die had).

Maar ze kijken dus naar de laatste schade claim op m’n naam en dat is dus 2021 geweest, dus ze pakken de -3 en negeren de vrijstaande 10 jaren in Roy data. De andere 10 jaar en 3 jaar zijn immers bezet op resp motor en lease auto.

Omdat ik mijn andere verzekering bij auto wissel in die 10 jaar tijd steeds opschorte had ik nooit met dit probleem te maken, tot ik nu dus ben overgestapt.

Ik sta dus nu 4x in Roy data met als volgt opgesomd:
Auto 1: 10 jaar, nu geen verzekering want opgezegd, deze staan er dus “vrij” om gebruikt te worden
Auto 2: lease auto, 3 svj
Motor: 10 svj
Auto 3; had ik 4 maanden kortstondig, begon op 0 jaar maar helaas in 4 maanden naar -3 door wa schade.

Ze kijken dus nu alleen naar auto 3 omdat die negatief staat en de jaren van auto 1 wordt genegeerd.

[ Voor 11% gewijzigd door Opzouten op 03-02-2024 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-09 08:30
Opzouten schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:49:
[...]
Ze kijken dus nu alleen naar auto 3 omdat die negatief staat en de jaren van auto 1 wordt genegeerd.
Is dit je eigen conclusie of hebben ze dat tegen je gezegd? Lijkt mij onzin namelijk. Die 10 schadevrije zouden in Roy data te vinden moeten zijn en die zou je moeten kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Maar wat dan als je in Roy data staat met flinke positieve jaren en 1 auto die negatieve jaren heeft, dan zouden mensen toch altijd op 0 willen beginnen als ze enkel negatief staan, dat kan niet toch?

Ze kijken naar laatst geclaimde schade volgens mij en op welke auto dit was, dus helaas bij de -3 svj auto die ik kortstondig had. Ik ben zelf dom geweest, die paar euro besparing kost me uiteindelijk veel geld.

Ik bel wel maandag, maar was benieuwd hoe jullie dit zouden doen en of je dan de situatie omgekeerd zou regelen bij de eerste verzekeraar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebis
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Je kan het beste contact opnemen met de nieuwe verzekeraar. Het geautomatiseerd ophalen van schadevrije jaren uit Roydata kan maar één resultaat teruggeven en heeft wat moeite als je meerdere keren in het systeem staat.

Voor een situatie als deze moeten ze de gegevens handmatig controleren en aanpassen. Verder nog even goed kijken of de verzekering van de auto in 2021 op jouw naam heeft gestaan of op naam van je vriendin. Als deze op jouw naam heeft gestaan zou het zo maar een kunnen dat je alsnog terugvalt naar 5 schadevrije jaren.

Kijk dan goed naar het schadebedrag en of het niet voordeliger is om deze alsnog zelf af te kopen. Bij de meeste verzekeraars kan je dit een aantal jaren na dato alsnog doen om de terugval in schadevrije jaren ongedaan te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
ebis schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 15:41:
Je kan het beste contact opnemen met de nieuwe verzekeraar. Het geautomatiseerd ophalen van schadevrije jaren uit Roydata kan maar één resultaat teruggeven en heeft wat moeite als je meerdere keren in het systeem staat.

Voor een situatie als deze moeten ze de gegevens handmatig controleren en aanpassen. Verder nog even goed kijken of de verzekering van de auto in 2021 op jouw naam heeft gestaan of op naam van je vriendin. Als deze op jouw naam heeft gestaan zou het zo maar een kunnen dat je alsnog terugvalt naar 5 schadevrije jaren.

Kijk dan goed naar het schadebedrag en of het niet voordeliger is om deze alsnog zelf af te kopen. Bij de meeste verzekeraars kan je dit een aantal jaren na dato alsnog doen om de terugval in schadevrije jaren ongedaan te maken.
Bedankt. Het punt is dat ik gewoon goed zat hiervoor met opschorting maar m’n eigen gierige ik de opzeggejng heeft gedaan en naar een andere verzekeraar ben gegaan. Als ik dit niet had gedaan was er niks aan de hand geweest en had ik gewoon m’n nieuwe auto op de 10 jaar kunnen zetten, deze verzekering bestond immers al tijdens het akkefietje met de tijdelijke auto toen.

Ik zou er opzich weer veel voor over hebben dan maar weer alles te hebben hoe het was, maar vraag me af doordat ik de boel “wakker heb geschud”, dit nog kan.

De verzekering stond op mijn naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01:00
nvm

[ Voor 92% gewijzigd door NotSoSteady op 03-02-2024 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Ik lees toch in een ander topic dat verzekeraars eerst de negatieve jaren pakken ook al is de andere registratie heel erg in de plus. Ik hoop dat ik dit kan rechtzetten maandag maar vrees het ergste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Bijzondere situatie wel.

Dan zou je bij schade met een van meerdere voertuigen je andere voertuigen dus niet kunnen verkopen of ergens anders verzekeren, want dan raak je effectief alsnog je schadevrije jaren kwijt. En er komt altijd wel een moment dat je die terugval gaat krijgen dus.

Kan je nu je 10 schadevrije jaren enkel gebruiken als je nog een auto erbij koopt?

Het zou n.m.m. eerlijker zijn als ze je 10 jaar pakken, daar 5 jaar afhalen ivm de schade.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
VidaR-9 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 19:34:
Bijzondere situatie wel.

Dan zou je bij schade met een van meerdere voertuigen je andere voertuigen dus niet kunnen verkopen of ergens anders verzekeren, want dan raak je effectief alsnog je schadevrije jaren kwijt. En er komt altijd wel een moment dat je die terugval gaat krijgen dus.

Kan je nu je 10 schadevrije jaren enkel gebruiken als je nog een auto erbij koopt?

Het zou n.m.m. eerlijker zijn als ze je 10 jaar pakken, daar 5 jaar afhalen ivm de schade.
Na 3 jaar negatieve jaren worden ze als niet meer relevant beschouwd voor je volgende aanvraag mits je tussentijds geen verzekering hebt gehad op die 3 negatieve jaren. Dat had ik in juni dit jaar bereikt, dan is het 3jr geleden. Zodra je een verzekering afsluit binnen die 3 jaar begint de teller weer te tellen vanaf 3 jaar negatief en is de “kwijtschelding na 3 jaar” er niet.

Je kunt alleen verzekeringen dus opschorten (die 10 jaar dus) en een andere auto op die lopende of opgeschorte verzekering zetten. De verzekering helemaal opzeggen en switchen naar een andere verzekeraar geeft dus dit -3 probleem. Als ik op die 10 jaar geen andere auto verzeker binnen 3 jaar, dan vergaan deze jaren. En ik kan deze 10 jaar pas weer gebruiken als ik uit de negatieve ben, wat 3 jaar duurt. Kortom, zoals het er nu naar uit ziet ben ik dus 10 jaar kwijt en sta ik op -3 en moet ik dus 13 jaar wachten tot ik weer op hetzelfde niveau ben, allemaal door mijn domme actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
Maar waar komt die -3 dan vandaan? Een schade is toch standaard -5 jaar.

Ik dacht in 2021 -5 is per vandaag -3. A

Dus als je tot juni had gewacht was deze hele registratie vervallen en had je geen probleem gehad? Een paar maanden kost je 13 schadevrije jaren.. Bijzonder zuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Klopt zeker. Het is ook heel zuur. Ik hoop dat ik het kan rechttrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:24
Je hebt toch 14 dagen bedenktijd? Of is het niet online afgesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
TheBrut3 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 20:11:
Je hebt toch 14 dagen bedenktijd? Of is het niet online afgesloten?
Ik heb dit bericht pas na een maand gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie39
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-09 11:12
@Opzouten Heb je al met je nieuwe verzekering gebeld?

[ Voor 13% gewijzigd door appie39 op 09-02-2024 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibmpc
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 05-09 00:16
Opzouten schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:30:
ik had een 3e auto tijdelijk in 2021 en mijn vrouw heeft niet noemenswaardige schade mee gereden, en die had toen 0 schadevrij jaren. Ik heb die auto 4 maanden gehad.
Waarom betaal je deze schade niet alsnog? Ik heb ooit een berekening gemaakt voor een Nederlandse situatie, rekening houdend met een maximaal aantal schadevrije jaren van 15 jaar die de meeste verzekeraars hanteren, en de conclusie was dat alle schades tot +- 7000 euro kun je beter zelf betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
ibmpc schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 01:51:
[...]

Waarom betaal je deze schade niet alsnog? Ik heb ooit een berekening gemaakt voor een Nederlandse situatie, rekening houdend met een maximaal aantal schadevrije jaren van 15 jaar die de meeste verzekeraars hanteren, en de conclusie was dat alle schades tot +- 7000 euro kun je beter zelf betalen.
Behalve als je een nog een verzekering hebt met no claim bescherming (doet dan alleen pijn als je van verzekeraar wisselt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
ibmpc schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 01:51:
[...]

Dat is iets te stellig. Hangt ook af van hoe je verzekert bent (alleen WA/WA+ of all-risk) en hoe zwaar je auto is (en dus hoe hoog je premie).

Voorbeeld: zo heb ik met iets van 13 schadevrije jaren nu een premie van 40 euro per maand voor een auto van zo'n 1600kg, WA+ verzekerd. Rij ik één keer tegen een andere auto (door mijn schuld) en komt daar bijvoorbeeld 3000 euro schade uit aan die andere auto (mijn eigen schade krijg ik sowieso niet vergoed, want niet all-risk) dan kan ik dat laten betalen door de verzekeraar. Ik zak dan van no-claim-trede 19 (70% korting) naar no-claim-trede 13 (64% korting). Al met al ga ik dan dus zo'n 5 euro per maand meer betalen, dus 60 euro meerkosten op jaarbasis. Dan loont het dus om die 3K gewoon te laten betalen door verzekeraar, want dat verdien je niet meer terug aan premie-korting, zelfs na tientallen jaren niet. Om die reden al eens een schade van "maar" 1200 euro ook gewoon laten betalen door de verzekeraar.

Dit is natuurlijk maar één voorbeeld, maar bottom line is dat je echt niet zo makkelijk kan stellen dat onder bedrag X het altijd beter is om zelf te betalen. Als ik naar mijn bonus-malus ladder kijk dan val ik bij 1 schade 6 treden terug, dat is 6% minder korting op de basis-premie.

[ Voor 8% gewijzigd door Valorian op 09-02-2024 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicootje077
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:07
Ik ben overgestapt naar een andere verzekeraar en heb onderstaande info van mijn oude verzekering gekregen:

Je hebt in de loop der tijd 16 schadevrije jaren opgebouwd. Op 1 december 2024 zou je er ééntje bij krijgen en op 17 komen. Hierom hebben we 17 schadevrije jaren op kenteken XX-XX-XX op naam van XXX voor je in Roy-data gezet.

Hoe interpreteren jullie dit?
Ik lees hier dat ze me NU naar 17 hebben gezet.
Mijn oude verzekering zegt ja maar pas per 01-12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:28

RvV

Ik hoorde laatst van een collega dat hij heel vaak overstapte naar een andere verzekeraar omdat ze halve jaren naar boven afronden. Je kunt dan heel snel opbouwen. Dat zal dan bij jou ook het geval zijn, denk ik.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Nicootje077 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:34:
Ik ben overgestapt naar een andere verzekeraar en heb onderstaande info van mijn oude verzekering gekregen:

Je hebt in de loop der tijd 16 schadevrije jaren opgebouwd. Op 1 december 2024 zou je er ééntje bij krijgen en op 17 komen. Hierom hebben we 17 schadevrije jaren op kenteken XX-XX-XX op naam van XXX voor je in Roy-data gezet.

De oude verzekering zou jou normaal per 1-12 naar 17 zetten. Wat nu de vraag is is niet meer wat zij er nu nog over zeggen, maar wat de nieuwe verzekering doet met wat er in de Roy-data staat. Het lijkt mij stug dat die jou nu al op 17 gaan zetten, maar misschien heb je geluk en werkt het zo. Qua premie gaat het nagenoeg niet meer uitmaken bij zoveel schadevrije jaren (waarschijnlijk zit je al bijna aan je max aan korting, op elke 100 euro premie zal je nog maximaal 1 euro besparen met een hogere trede). Maar voor het minder terugvallen bij schade is het natuurlijk wel fijn als je zo hoog mogelijk zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ik zou dit zien als een topic kapen wat ergens anders over gaat.
Verder zal 16 of 17 geen significant verschil zijn, waar bij TS tussen 10 en -3 wel een significant verschil is :p

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online

Hangt van je nieuwe verzekeraar af. Maar de meesten zullen je nu op 16 zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:24
RvV schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:39:
Ik hoorde laatst van een collega dat hij heel vaak overstapte naar een andere verzekeraar omdat ze halve jaren naar boven afronden. Je kunt dan heel snel opbouwen. Dat zal dan bij jou ook het geval zijn, denk ik.
Klinkt van de ene kant wel als een sterk verhaal. Volgens mij zit je over het algemeen 1 jaar aan de schadeverzekering vast en mag je daarna dagelijks/maandelijks opzeggen. Tenzij je de auto verkoopt ofzo natuurlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Opzouten
Oké mensen; dus m’n nieuwe verzekeraar wilde er niet aan en zei jammer dan, pakken eerst de negatieve jaren. Bij de oude verzekering de situatie maar uitgelegd en die hebben me teruggenomen met m’n bestaande jaren volgens oude situatie. Was wel een heel gedoe. En uiteindelijk nog 120 euro kwijt aan niks, namelijk 1.2 maand te weinig betaalde premie bij de nieuwe verzekeraar moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Opzouten schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:17:
Oké mensen; dus m’n nieuwe verzekeraar wilde er niet aan en zei jammer dan, pakken eerst de negatieve jaren. Bij de oude verzekering de situatie maar uitgelegd en die hebben me teruggenomen met m’n bestaande jaren volgens oude situatie. Was wel een heel gedoe. En uiteindelijk nog 120 euro kwijt aan niks, namelijk 1.2 maand te weinig betaalde premie bij de nieuwe verzekeraar moeten betalen.
Dank voor de laatste update. Goed om te horen dat je in ieder geval nog terug kon. 120 euro eenmalige is nog steeds beter dan die absurd hoge 150 euro elke maand.

Verder blijf ik het raar vinden hoe het nu (kennelijk, op jouw verhaal afgaand) werkt met meer dan een auto. Zelf eens verbaasd toen ik ik een tweede auto kocht voor mijzelf dat daar de teller ook op 0 begon. Terwijl ik als persoon nooit in meer dan 1 auto tegelijk kan rijden, dus dat voelde ergens heel krom. Maar goed, dat was gelukkig tijdelijk ivm nog niet verkocht van oude en al wel nieuwe in huis. Daarna kon alles omgezet en kreeg de nieuwe auto de jaren van de oude. Maar dat terzijde. Lering die ik uit jouw verhaal trek is in ieder geval om 1000% zeker te zijn van hoe het werkt en welke historie er nog is voor je overstapt. Ik overwoog om naar Promovendum te gaan volgend jaar (20% korting tov huidige premie) maar daar denk ik nog wel 2x extra over na nu ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Je schadevrije jaren worden wel “op de 2e auto gedekt” maar eigenlijk bedoelen ze dat je 2e auto meelift en op 0 jaar begint. Als je op die auto dan schade rijdt binnen de eerste 4 jaar sta je dus direct in de min en kun je geen 2e auto meer verzekeren of een hele hoge premie hebben omdat je schade gevaarlijk bent; terwijl je 1e auto lekker doorhobbelt op bv 15 jaar schadevrije . Zo werkt het helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Laatst online: 22-09 12:51

Nullifiel

╞═══════╡

Het "probleem" is dat verzekeraars verschillend omgaan met roydata registraties.
Ik denk dat je naar "de verkeerde" verzekeraar bent geswitched.

[ Voor 33% gewijzigd door Nullifiel op 09-02-2024 13:52 ]

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Nullifiel schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:51:
Het "probleem" is dat verzekeraars verschillend omgaan met roydata registraties.
Kan je ook ergens inzien/opvragen (al dan niet betaald) wat er allemaal in Roy-data geregistreerd staat onder jouw naam?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Begur
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Je hebt inzagerecht ja. Voor actuele en oude schadevrije jaren.
https://www.seps.nl/roy-data/inzagerecht-formulier/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nullifiel

Nullifiel

╞═══════╡

Begur schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 14:16:
Je hebt inzagerecht ja. Voor actuele en oude schadevrije jaren.
https://www.seps.nl/roy-data/inzagerecht-formulier/
Nee, alleen historische schadevrijejaren registraties. Voor actuele wordt verwezen naar de verzekeraar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ibmpc
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 05-09 00:16
Valorian schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:07:
[...]

Dat is iets te stellig. Hangt ook af van hoe je verzekert bent (alleen WA/WA+ of all-risk) en hoe zwaar je auto is (en dus hoe hoog je premie).

Voorbeeld: zo heb ik met iets van 13 schadevrije jaren nu een premie van 40 euro per maand voor een auto van zo'n 1600kg, WA+ verzekerd. Rij ik één keer tegen een andere auto (door mijn schuld) en komt daar bijvoorbeeld 3000 euro schade uit aan die andere auto (mijn eigen schade krijg ik sowieso niet vergoed, want niet all-risk) dan kan ik dat laten betalen door de verzekeraar. Ik zak dan van no-claim-trede 19 (70% korting) naar no-claim-trede 13 (64% korting). Al met al ga ik dan dus zo'n 5 euro per maand meer betalen, dus 60 euro meerkosten op jaarbasis. Dan loont het dus om die 3K gewoon te laten betalen door verzekeraar, want dat verdien je niet meer terug aan premie-korting, zelfs na tientallen jaren niet. Om die reden al eens een schade van "maar" 1200 euro ook gewoon laten betalen door de verzekeraar.

Dit is natuurlijk maar één voorbeeld, maar bottom line is dat je echt niet zo makkelijk kan stellen dat onder bedrag X het altijd beter is om zelf te betalen. Als ik naar mijn bonus-malus ladder kijk dan val ik bij 1 schade 6 treden terug, dat is 6% minder korting op de basis-premie.
Daarom kwam ik op ongeveer 7000 euro. Het kan namelijk tot 18 jaar duren totdat je op de maximale korting zit. 15 Schadevrije jaren is immers het maximum. Het kan ook gunstiger uitpakken inderdaad. Ik heb 21 schadevrije jaren. Bij schades tot 2,7 miljoen raak je 3 jaren kwijt bij een claim. Dus als ik in een kettingbotsing veroorzaak bij 130 km/h met 10 Bentleys Continental GT dan kan ik dat tweemaal kosteloos doen, op een klein eigen risico na, er vanuit gaande dat ik geen medische kosten hoef te betalen. Daarna gaat het mij premie kosten. Maar bij een reguliere terugval loop je simpelweg achter, je haalt die 3 jaar niet in ofzo en het duurt 3 jaar langer om tot de maximale korting te komen.

Wat gebeurt er in NL eigenlijk met schades boven de 2,7 miljoen? Mijn Amerikaanse autoverzekering heeft een extra module voor onderverzekerde tegenpartijen. Dat bestaat in Nederland niet.
jeroenkb schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 07:53:
[...]

Behalve als je een nog een verzekering hebt met no claim bescherming (doet dan alleen pijn als je van verzekeraar wisselt)
Een no claim bescherming doet niets beschermen voor je. Het is alleen een niet overdraagbare korting op je verzekering die wordt toegepast als verkapte vendor lock-in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
ibmpc schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 17:03:
[...]

[...]

Een no claim bescherming doet niets beschermen voor je. Het is alleen een niet overdraagbare korting op je verzekering die wordt toegepast als verkapte vendor lock-in.
Wat is dit nu voor uitspraak?

Heb, helaas, in de afgelopen 3 jaar 2 maal schade gehad. Mijn daadwerkelijk bonus-malus trede is 3 op dit moment. Mijn premie, door de no claim beschermer, is gebaseerd op de hoogste trede qua schadevrije jaren

Die 85 euro per jaar extra bespaart me nu een veelvoud daarvan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje 2
  • Laatst online: 22-09 17:17
Dit is inderdaad correct als je nog min jaren hebt staan in Roydata worden deze als eerst in gebruik genomen ook al heb je nog op een andere auto schadevrije jaren staan.

Dit is de systematiek hoe verzekeraars dat afgesproken hebben om te voorkomen dat mensen dus onder hun min jaren uitkomen.

In dit geval beetje pech dat je het niet meer wist maar beste is die 3 jaar uit zitten en dan daarna wisselen. Dan worden die jaren niet meer gebruikt.
jeroenkb schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 18:40:
[...]

Wat is dit nu voor uitspraak?

Heb, helaas, in de afgelopen 3 jaar 2 maal schade gehad. Mijn daadwerkelijk bonus-malus trede is 3 op dit moment. Mijn premie, door de no claim beschermer, is gebaseerd op de hoogste trede qua schadevrije jaren

Die 85 euro per jaar extra bespaart me nu een veelvoud daarvan
Wat hij zegt klopt op zich wel. Het enige wat een no claim beschermer doet is dat je bij een schade niet terugvalt in je B/M korting maar wel gewoon in je schadevrije jaren. Als jij nu dus naar een andere verzekeraar wilt is de kans groot dat je met -5 schadevrije jaren. Je zit nu dus wel “vast” bij je huidige verzekeraar als je die lage premie wilt houden.

[ Voor 46% gewijzigd door jantje 2 op 09-02-2024 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
ibmpc schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 17:03:
[...]
Maar bij een reguliere terugval loop je simpelweg achter, je haalt die 3 jaar niet in ofzo en het duurt 3 jaar langer om tot de maximale korting te komen.
Wat ik dus aangeef is dat die 3 jaar achterlopen in veel gevallen maar zo'n 50-100 euro per jaar kost aan extra premie (+/- 5% van de jaarpremie). Dus met "niet terugvallen" door zelf kleine bedragen te betalen ipv de verzekeraar daar voor te laten opdraaien win je maar heel weinig. Bij een schade van bijvoorbeeld 2500 euro duurt het dan al snel 40 jaar voor je 'point even' bereikt. En bij bedragen die meer richting de 7K gaan zoals jij noemt zullen de meeste rijders uberhaupt nooit dat 'point even' bereiken. Misschien zie ik het verkeerd, maar ik ben dan wel benieuwd naar een voorbeeld met bedragen erin waarbij iemand voor 5-7K schade rijdt en waarbij het loont om dat bedrag zelf te betalen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
jantje 2 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 18:52:

Wat hij zegt klopt op zich wel. Het enige wat een no claim beschermer doet is dat je bij een schade niet terugvalt in je B/M korting maar wel gewoon in je schadevrije jaren. Als jij nu dus naar een andere verzekeraar wilt is de kans groot dat je met -5 schadevrije jaren. Je zit nu dus wel “vast” bij je huidige verzekeraar als je die lage premie wilt houden.
In mijn initiële post zeg ik letterlijk al:"doet dan alleen pijn als je van verzekeraar wisselt"

Hij was alleen erg stellig dat "Een no claim bescherming doet niets beschermen voor je."

En dat doet het dus wel voor mij. Mijn echte schadevrije jaren zijn nu 3. Maar mijn premie is gebaseerd op 15 jaar (de max schaal). Scheelt vele honderden euro's per jaar over vele jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
jantje 2 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 18:52:
Dit is inderdaad correct als je nog min jaren hebt staan in Roydata worden deze als eerst in gebruik genomen ook al heb je nog op een andere auto schadevrije jaren staan.

Dit is de systematiek hoe verzekeraars dat afgesproken hebben om te voorkomen dat mensen dus onder hun min jaren uitkomen.

In dit geval beetje pech dat je het niet meer wist maar beste is die 3 jaar uit zitten en dan daarna wisselen. Dan worden die jaren niet meer gebruikt.

[...]

3 jaar uitzitten kost een vermogen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje 2
  • Laatst online: 22-09 17:17
Opzouten schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 19:42:
[...]

3 jaar uitzitten kost een vermogen…
In dat opzicht uitzitten dat je drie jaar dus niet wisselt of een extra auto erbij koopt. Na drie jaar vervallen ze in roydata dus kan je daarna weer met 0 beginnen en makkelijker overstappen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicootje077
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:07
Nullifiel schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:51:
Van: Inshared= dochter van ASR naar ASR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Nicootje077 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 21:32:
[...]

Waarom niet klacht indienen bij het Kifid. Wie weet bereik je nog dat verzekeraars het voortaan anders moeten doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nullifiel

Nullifiel

╞═══════╡

Nicootje077 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 21:32:
[...]

Inshared is geen dochter van ASR, maar is een onderdeel vanAchmea

Pagina: 1