Stand alone thermostatische mengkraan (bijv Grohe Rapido T)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinhrst
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Goedendag,

Ik wil graag een stand-alone thermostatische mengkraan aansluiten (maw 2 ingangen, 1 knop om temperatuur in te stellen en 1 uitgang; Kraan dichtdraaien / meerdere uitgangen kiezen is niet van belang). Ik zal wellicht eens per maand de temperatuur willen instellen, maar niet dagelijks. De kraan zal ergens in een kast zitten, dus looks is niet van belang. Minimale doorstroomsnelheid moet 25l/min zijn bij 3 bar. Hieronder beschrijf ik even het hoe en waarom, maar mijn voornaamste vraag is: Zijn deze er? Heeft iemand er ervaring mee om een Grohe Rapido T zo aan te sluiten (of iets anders?))

Voor het ombouwen van mijn huis in een bijna-klimaat-neutaal object, loop ik tegen de volgende drie situaties aan:
- vrouwlief maakt zich zorgen dat er niet altijd genoeg warm water in de boiler (welke door een warmtepomp wordt opgewarmd) zit om lekker te kunnen douchen of in het bad te kunnen gaan. Hier heb ik lange discussies over gevoerd, maar uiteindelijk moet ik met een oplossing komen of het hele project gaat niet door :)
- De boiler staat enkele tientallen meters van de master-badkamer. Om te voorkomen dat je bij het aanzetten van de douche eerst een minuut koud water staat weg te tappen, raadt de installateur aan om circulatiesysteem voor het warme water door het hele huis aan te leggen. Een extra circulatiepomp, plus de hele tijd warm water laten afkoelen in de leidingen en dan weer de boiler in pompen, lijkt me niet goed het energiegebruik (het is kenmerkend dat de producenten van de circulatiepompen allemaal alleen maar zeggen dat hun pomp super zuinig is (zonder getallen erbij), en beschrijven hoeveel water je bespaart door gelijk warm water te hebben, maar op geen enkele manier het energieverlies in de leidingen beschrijven).
- Laatste probleem is een ligbad dat we hebben. Ik ga zelf graag lekker lang in bad (niet vaak, maar heel soms moet je er even van genieten). Na verloop van tijd koelt het warme water af, en is moet je nieuw warm bijvullen. Het water uit mijn boilervat (zeker nadat je al een bad getapt hebt) Is een graadje of 45, wat betekent dat ik heel veel nodig heb om mijn bad weer op temperatuur te brengen (zeg dat er 250 liter in het bad zit, het is afgekoeld tot 35 graden, en ik wil het weer op 42 graden krijgen, moet ik 70% van het water vervangen in het bad).

Het huis heeft een zwaar overgedimensioneerde electra aansluiten (3x63A; het staat in het buitenland, regels daar zijn zo dat als je eenmaal dat hebt, je niets extra's per maand betaalt om het te houden :) ), dus ik had het volgende plan (zie schets; NB grijze lijnen zijn riool, voor nu niet van belang):

Ik voeg een elektrische doorstroomverwarmer (13kW) toe aan het hele plaatje. Orginele idee was al het warme water hierdoorheen te sturen. Aan het begin als het water koud is (het water uit de leidingen) verwarmt de doorstroomverwarmer het tot 43 graden. Zodra het warme water uit de boiler de doorstroomverwarmer bereikt, slaat deze af (thermostaatkranen op de douches zorgen ervoor dat je niet merkt dat de ingangstemperatuur verandert). Mocht het water uit de boiler op zijn, neemt de doorstroomverwarmer het over en vrouwlief houdt nog steeds van me :). Mocht ik in het bad gaan, kan ik de doorstroomverwarmer op 60 zetten, en het bad bijvullen met een beetje heel warm water (zelfs met COP1 is dit veeeel efficienter).

Probleem is dat ik vele merken doorstroomverwarmers heb doorzocht en met de verkoopafdelingen heb gepraat, en er zijn geen consumentenmodellen die meer dan 10 liter/min aankunnen. Na contact met de Clage verkoopsafdeling kwamen zij met de geschetste oplossing: een extra thermostatische mengkraan (indien gewenst kan ik in detail uittekenen hoe het werkt, maar dat kost nogal wat ruimte. Doorstroomverwarmer staat op warme ingang van mengkraan, boilerleiding op koude ingang. Mergkraan staat normaal op 43 graden, maar kunnen we hoger zetten voor het bijwarmen van het bad.

(en ik snap dat er reacties zullen zijn dat in het bad gaan, of meer dan 10 liter/min voor 2 douches niet erg ecologisch is, en dat snap ik helemaal. Maar dat zijn niet de punten waarop ik nu kan gaan onderhandelen.)

Dus de vraag is: zijn er mensen met ervaring met dergelijke installaties, en welke mengkraan zijn goede ervaringen mee?

Thanks

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OLvc0n9deZ0BXMLWU8xVQeKJrTo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WzZTElV7cGrAUB4X5p9c8CCl.png?f=fotoalbum_large

Claude

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-05 20:56

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

de doorstromer heeft toch een een ingebouwde thermostaat? dus als je die tussen de boiler en je normale warm water leiding zet. verwarmd die alleen maar bij. dan regelt de thermostaatkraan bij je douch/bad de rest?

je debiet zal hoogstwaarschijnlijk dan hoger liggen. omdat je ipv 20 graden water van 45 (in den beginne meer 70 graden?) verwarmt. er zijn doorstroomboilers van 25kw.

als je deze instelt dat die bijvoorbeeld het water tot 60 graden moet verwarmen dan doet die dit alleen als de boiler te weinig warm water in voorraad heeft.

dan hoef je mijn inziens niet 2 systemen te gebruiken. de doorstroomboiler dient dan alleen als bijverwarming wanneer nodig

Edit: ik zie dat je hem voor het bad hoger wilt zetten. Er zijn doorstroom verwarmers die je met een afstandsbediening kunt instellen. Mits de ruimte er is kun je dus de doorstromer zo dicht mogelijk bij de afgifte plaatsen en dan als je gaat badderen hem hoger zetten

Onderstaande bijvoorbeeld heeft een optie voor een afstandsbediening en kan tot 27kw gaan

https://www.123installati...er-dex-18212427-next.html

[ Voor 25% gewijzigd door Splitinfinitive op 03-02-2024 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas_Pierik
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-03 14:15
Ik weet dat er mengventielen zijn voor zonneboilers, om bij te mengen met bv een CV ketel wanneer de boiler een te lage temperatuur heeft. Denk dat je zoiets zoekt.

Zelf geen ervaring met doorstroom boilers, maar daar zal ook nog wel een vertraging in zitten voordat deze temperatuur afgeeft? Zal geen minuten zijn, maar bv. 20m leiding is ook geen 20 minuten. Ook met de hoeveelheid water zal de leiding ook wel wat sneller gevuld zijn.

Je kan evt met een circulatiepomp, deze ook op de aanwezigheid van de badkamer inschakelen. Dan draait hij alleen wanneer je in de badkamer aanwezig bent en staat hij niet 24/7 aan. Je hebt natuurlijk wel wat verlies, maar dat water is opgewarmd met een hogere COP dan een doorstromer; dus weet niet hoe dat in verhouding uitkomt. Doorstromer als backup kan natuurlijk altijd nog.

Wel altijd even rekening houden dat je systeem af en toe wel boven de 60 graden komt ivm legionella.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinhrst
  • Niet online
Splitinfinitive schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 17:56:
de doorstromer heeft toch een een ingebouwde thermostaat? dus als je die tussen de boiler en je normale warm water leiding zet. verwarmd die alleen maar bij. dan regelt de thermostaatkraan bij je douch/bad de rest?
....
Thanks, dit was inderdaad exact mijn gedachte ook :). Alleen na bestuderen van de documentatie, en contact met Clage, bleek dat het niet gaat lukken meer dan grofweg 10l/min door dat apparaat te duwen (de interne pijpjes zijn gewoon te klein geven ze zelf aan). Dus vandaar de wat lastigere oplossing!

Claude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinhrst
  • Niet online
Bas_Pierik schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:10:
Ik weet dat er mengventielen zijn voor zonneboilers, om bij te mengen met bv een CV ketel wanneer de boiler een te lage temperatuur heeft. Denk dat je zoiets zoekt.
....
Ah interessant! Ik ga daar eens naar zoeken!

De doorstroomverwarmer slaat bijna-direct aan en draait gelijk op 100%. Een slimme circulatiepomp is idd ook zeker nog een idee, alleen in dit geval beetje lastig aangezien het een douchecel in de slaapkamer is (en niet een aparte badkamer). Maar plan B was idd om een knop naast de douche te maken die je indrukt voor je je uitkleedt, die de circulatiepomp start....

Claude

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:30
Niet voor bad, maar een doucheWTW kan de warmtevraag enorm doen zakken, waardoor je veel langer doet met de boiler en je meer waterdruk hebt (door voorverwarmd "koud water" is er minder warm water nodig wat een langer traject volgt). WAF is hoog, als ze de kostprijs niet ziet :+
In de badkamer kan je de circulatiepomp op een bewegingsmelder zetten, dan is het op magische wijze altijd aan op momenten dat je het nodig hebt. Die slaapkamerdouche is iets anders, dat kan je zelf inschatten of die alleen in bereik van een bewegingsmelder valt te vatten.

Om je bad bij te warmen: als je de onderkant van het bad kan inspuiten met PUR koelt het veel minder af (lukt niet bij vrijstaand uiteraard).

Als kost geen probleem is: waarom niet 2 doorstroomverwarmers parallel om voldoende debiet te halen bij het bad? Een aparte voor de douche?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinhrst
  • Niet online
naftebakje schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:00:

Als kost geen probleem is: waarom niet 2 doorstroomverwarmers parallel om voldoende debiet te halen bij het bad? Een aparte voor de douche?
Pffff....... soms is het antwoord zo simpel :) _/-\o_ _/-\o_

Voor de rest allemaal goede tips. Alleen douche WTW in deze opstelling moet op de aanvoer richting het boilervat worden aangesloten. Aangezien water uit boilervat slechts 43 graden is, mix je nauwelijks koud bij, waardoor het weinig verschil maakt of dat koude water 10 of 25 graden is....

Anyways, thanks!

Claude

Pagina: 1