Op dit moment ben ik bezig met het samenstellen van een game PC voor een bedrag ~2.500-2.800 Euro. (Excl, randapparatuur/monitoren) Nu heb ik als basis de BBG gebruikt voor de 4k game systeem. Echter is deze van oktober. Dus wellicht met onderstaande verhaal kunnen we nog wat dingen verbeteren?
Mn laatste game PC is ongeveer 20 jaar geleden, dus ik begin vanuit niets. Op dit moment game in op een PS5, maar ik merk dat de graphics beperking mij wat beginnen te irriteren. Ik wil de PC dan ook aansluiten op mn TV. Dit is een sony bravia A90J OLEDTV met VRR en 120 Hz.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen. Niet meer, niets minder. Liefst wel met RayTracing. Werken doe ik op mn werkpc. Ik ben van plan om er Windows 11 op te zetten. Verder wil ik hem gaan aansluiten aan mn Hometheater (Dolby atmos 9.1) via HDMI 2.1
Wat mag het systeem gaan kosten?
Max 2.800 euro. Paar tientjes meer doe ik niet moeilijk over.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik begin met een totaal nieuw systeem. Muis en keyboard heb ik al.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Niet veel bijzonders. Wel een beetje future proof. PCI-e 5 bijvoorbeeld. En het liefst een Mobo wat ook wat met de tijd vooruit kan met bijvoorbeeld een AM5 socket en genoeg connectiviteit. Omdat ik de PC naast mijn TV wil zetten hoeft deze ook niet al te veel RGB te hebben. Subtiel mag. Stille PC is ook wel fijn.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merk voorkeuren, maar wel het liefst gedegen merken.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst een wat stille PC omdat deze naast mn TV komt te staan. Energieverbruik heb ik geen eisen voor.
Ga je overklokken?
Niet extreem. Maar het is fijn als er (minimale) opties zijn op mobo en vid. kaart.
Wat verwacht je van ons?
Ik loop een beetje vast op de moederborden. Ik denk dat een x670E chipset voldoet aan mn verwachting qua "toekomstbestendigheid", echter ben ik er helemaal uit qua wat goede moederborden zijn. Nu leest ik dat elk moederbord wel een beetje zn voor en nadelen heeft. Daar zou ik wel wat advies over kunnen gebruiken.
Tevens wat advies op het gebied van videokaart. Dacht zelf aan de RTX 4080Super. Maar wat zijn nu een beetje de "goede" merken? MSI? Asus? En is dan de standaard goed genoeg, of moet je de OC versie hebben met wat meer Ghz. clock? Of volstaat de standaard en kan je deze zelf een beetje oc'en? Of toch een ander merk? Of maakt het niet uit? HDMI 2.1 poort is wel belangrijk.
Hoe zit het qua geluid? Heb je een geluidskaart nodig om atmos over HDMI 2.1 te sturen bijvoorbeeld?
Ik heb vast een build gemaakt.
Ik hoor graag jullie ideën en waar ik nog evt. verbeteringen in kan brengen.
Mn laatste game PC is ongeveer 20 jaar geleden, dus ik begin vanuit niets. Op dit moment game in op een PS5, maar ik merk dat de graphics beperking mij wat beginnen te irriteren. Ik wil de PC dan ook aansluiten op mn TV. Dit is een sony bravia A90J OLEDTV met VRR en 120 Hz.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen. Niet meer, niets minder. Liefst wel met RayTracing. Werken doe ik op mn werkpc. Ik ben van plan om er Windows 11 op te zetten. Verder wil ik hem gaan aansluiten aan mn Hometheater (Dolby atmos 9.1) via HDMI 2.1
Wat mag het systeem gaan kosten?
Max 2.800 euro. Paar tientjes meer doe ik niet moeilijk over.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik begin met een totaal nieuw systeem. Muis en keyboard heb ik al.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Niet veel bijzonders. Wel een beetje future proof. PCI-e 5 bijvoorbeeld. En het liefst een Mobo wat ook wat met de tijd vooruit kan met bijvoorbeeld een AM5 socket en genoeg connectiviteit. Omdat ik de PC naast mijn TV wil zetten hoeft deze ook niet al te veel RGB te hebben. Subtiel mag. Stille PC is ook wel fijn.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merk voorkeuren, maar wel het liefst gedegen merken.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst een wat stille PC omdat deze naast mn TV komt te staan. Energieverbruik heb ik geen eisen voor.
Ga je overklokken?
Niet extreem. Maar het is fijn als er (minimale) opties zijn op mobo en vid. kaart.
Wat verwacht je van ons?
Ik loop een beetje vast op de moederborden. Ik denk dat een x670E chipset voldoet aan mn verwachting qua "toekomstbestendigheid", echter ben ik er helemaal uit qua wat goede moederborden zijn. Nu leest ik dat elk moederbord wel een beetje zn voor en nadelen heeft. Daar zou ik wel wat advies over kunnen gebruiken.
Tevens wat advies op het gebied van videokaart. Dacht zelf aan de RTX 4080Super. Maar wat zijn nu een beetje de "goede" merken? MSI? Asus? En is dan de standaard goed genoeg, of moet je de OC versie hebben met wat meer Ghz. clock? Of volstaat de standaard en kan je deze zelf een beetje oc'en? Of toch een ander merk? Of maakt het niet uit? HDMI 2.1 poort is wel belangrijk.
Hoe zit het qua geluid? Heb je een geluidskaart nodig om atmos over HDMI 2.1 te sturen bijvoorbeeld?
Ik heb vast een build gemaakt.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed | € 379,- | € 379,- |
1 | Moederborden | ASUS PRIME X670E-PRO WIFI | € 309,- | € 309,- |
1 | Videokaarten | ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4080 SUPER 16GB GDDR6X | € 1.119,- | € 1.119,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design North - TG Clear Charcoal Black | € 149,89 | € 149,89 |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-D15 chromax.black | € 114,90 | € 114,90 |
5 | Ventilators | Noctua NF-A12x25 PWM chromax.black.swap, 120mm | € 30,25 | € 151,25 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5 | € 109,90 | € 109,90 |
1 | Voedingen | Corsair RM850x SHIFT ATX3.0 | € 159,75 | € 159,75 |
1 | Solid state drives | Kingston KC3000 2TB | € 164,90 | € 164,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.657,59 |
Ik hoor graag jullie ideën en waar ik nog evt. verbeteringen in kan brengen.
[ Voor 10% gewijzigd door erickov op 03-02-2024 10:51 ]
Uncomfortable silence can be so loud...