Toon posts:

Hoeveel Watt Peltier voor AMD ??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een AMD (AYHJAR) overklokken met peltier en waterkoeling.

Tbird AYHJAR - Y -1400 - week 25 ( 20 tested )
Average 1.70
Highest 1.84

Tbird AYHJA-Y-1333 week 26 (50 tested )
Average 1.68
Highest 1.82

Tbird AYHJA - Y-1000 week 25 ( 30 tested )
Average 1.66
Highest 1.83

(kijk niet naar de hoogste score maar naar het gemiddelde)

Heb ik aan 80Watt genoeg :?
of moet ik toch meer hebben :?

Verwijderd

Neem maar een 150+ Watt

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 08 september 2001 00:49 schreef Aico het volgende:
Neem maar een 150+ Watt
Waarom kan ik geen 80watt nemen :?

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-04 14:08

Rick2001

9950X delidded en direct die

80 watt is gewoon te weinig. Op 1400 default vcore gebruikt hij al ongeveer 75 watt. Wil je dan ook nog overclocken ? Dan ga je al snel naar de 100 watt toe.
Daarbij, je 80 watt pelt is nog maar een 60 watt als je hem aan een 12 volt powersupply hangt. Voor zo'n speed heb je echt minimaal een 120 watt peltier of nog beter 150 of 170 watt. En deze kun je dus niet meer koelen met een HEATSINK/FAN combo. Jammer dus.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03:17
172W

• Wollige
  • Laatst online: 24-12-2025
Ja voor een Dondervogel op die snelheid heb je wel een zware peltier nodig. 172 Watt is geen luxe en het is ook geen gek idee om een apparte voeding aan te schaffen met een instelbaar voltage (iig tot VMAX). Je kunt dergelijk zware peltiers niet zonder meer aan een standaard pc voeding hangen. Maar daar is wel meer info over te vinden hier op GoT. Je hebt dus wel zo'n ware peltier nodig om je processor wat te koelen, want zoals hierboven al is opgemerkt, de processor geeft veel warmte af (meer dan 75 Watt) Deze hitte moet in ieder geval door het peltier worden afgevoerd. Dus heb je minimaal effectief een 80 Watt peltier nodig (zo grofweg) en dan koelt het nog niet eens meer dan een normale luchtkoeling ! Om je processor extra te koelen moet je nog meer warmte verplaatsen, dus > 100 Watt in dit geval (niet overgeklokt enzo). En natuurlijk geldt hierbij hoe meer Watt kan worden verplaatst door het peltier hoe beter. Dus aan een 172 Watt doe je geen miskoop in dit geval. (In tgenstelling tot een 80 watt exemplaar die je dus links moet laten liggen. Die heeft al moeite om de processor niet op te laten warmen ! De TEC werkt als een isolator als er meer warmte wordt aangevoerd aan de koude kan als door de warme kan kan worden afgestaan.) De warmte die het koelblok moet afgeven is de hitte van de processor + de warmte die het peltier produceerd, dus alleen aan beginnen met een goed waterkoeling systeem.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een 200 watt AT voeding liggen !!
Zal deze het strekken met een 172 Watt peltier :?

Ik heb wel eens gehoord dat het aantal Watt van je voeding
anderhalf a 2 keer zoveel moet zijn als het aantal Watt van je peltier :?

Verwijderd

das 200 in totaal, dus 3.3, 5 , 12 , enz volt, op 12 volt is het maar een beperkt aantal ampere, noooooit genoeg voor een 172 watter, mischien net een 72 watter, maar meer echt niet, je moet met en 172 watter echt gaan denken aan zware voedingen waarschijnlijk meerdere in paralel ofzo. Dabit is daar volgens mij wel mee bekend, tenminste als ik die site van hem zo zie :)

hier is z'n url http://dabit.trybit.com/

mzzl geit

Verwijderd

Op zaterdag 08 september 2001 03:59 schreef -GeHlGe-GoaT het volgende:
das 200 in totaal, dus 3.3, 5 , 12 , enz volt, op 12 volt is het maar een beperkt aantal ampere, noooooit genoeg voor een 172 watter, mischien net een 72 watter, maar meer echt niet, je moet met en 172 watter echt gaan denken aan zware voedingen waarschijnlijk meerdere in paralel ofzo. Dabit is daar volgens mij wel mee bekend, tenminste als ik die site van hem zo zie :)

hier is z'n url http://dabit.trybit.com/

mzzl geit
je kunt ook een speciale peltiervoeding kopen

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Op zaterdag 08 september 2001 02:55 schreef -Dissection- het volgende:
Ik heb hier een 200 watt AT voeding liggen !!
Zal deze het strekken met een 172 Watt peltier :?

Ik heb wel eens gehoord dat het aantal Watt van je voeding
anderhalf a 2 keer zoveel moet zijn als het aantal Watt van je peltier :?
Nee, nooit. de 172 watt peltier (drift 0.8) moet op 24 volt 11.4 ampere hebben. dus dan zou je ongeveer 4 voedingen moeten hebben.

2x serie, en die weer parallel. zodat je 24 volt hebt met het geschikte vermogen. of je moet zo'n dikke hebben die op 12 volt wel 11.4 ampere kan geven. dan is 2 in serie genoeg.

• Wollige
  • Laatst online: 24-12-2025
Precies met een at voeding van 200 watt kom je nergens die werkt er gewoon niet mee. Eigenlijk wil je voor zo'n zware peltier een regelbare voeding hebben tot iets van 25 volt die daarbij ook nog eens veel ampers kan leveren. Het liefst 2 ampere of meer dan wat de Imax is van het peltier. Meer info vindt je hierover als je de search functie gebruikt van het forum :)

[klein beetje offtopic]
Persoonlijk denk ik niet dat je er veel Mhz mee opschiet als je een peltier gaat gebruiken. De AMD's van nu zijn extreem goed te oc-en met gewoon waterkoeling of extreme luchtkoeling. Die paar Mhz-en extra met een zware peltier (of zelfs meerdere) zijn niet meer de moeite. Voor de echte die-hards is iedere Mhz 1 maar goed.. tis ook iets persoonlijks he..
[/klein beetje offtopic]

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 14:26

ThaHandy

Discovery Channel

een url waar je ze kan kopen? (US) de meeste gaan tot 80 wat :?

Verwijderd

LOL... 1Ghz TB's rulen... waarom kopen mensen die overklokken toch nog 1,33/1,4Ghz TB's ;)

ps. 1@1,83Ghz >:) :9 :9~

Verwijderd

[klein beetje offtopic]
Persoonlijk denk ik niet dat je er veel Mhz mee opschiet als je een peltier gaat gebruiken. De AMD's van nu zijn extreem goed te oc-en met gewoon waterkoeling of extreme luchtkoeling. Die paar Mhz-en extra met een zware peltier (of zelfs meerdere) zijn niet meer de moeite. Voor de echte die-hards is iedere Mhz 1 maar goed.. tis ook iets persoonlijks he..
[/klein beetje offtopic]
Ehm. Mijn ex-900MHz Athlon:
- met koperen coolermaster (PC Prive he...): 1050MHz max.
- met H2O sec: 1150MHz max.
- Het H2O sec + voltagemod: 1200MHz max.
- Met H2O+pelt+voltagemod: 1551MHz max.

Scheelt toch wel iets, is 't niet?

Voor de topicstarter: je hebt minimaal een 120W peltier nodig, maar ik raad je een 156W of 172W pelt aan. Voor de 2 laatste pelts moet je toch echt aan een aparte voeding. OC-shop levert een voeding die weliswaar niet bruikbaar is op 24V, maar wel bruikbaar is als je 'm terugregelt naar 20V. Verder kun je op mijn wepstekje kijken; de link staat iets hierboven.

Verwijderd

wat ik me trouwens ook liep af te vragen, is een sandwich van meerdere 80 watters ook geschikt om een Tbird@ +1.4GHz te koelen?

Lijkt me van wel, maar zou het toch even willen vragen, het zou me iets makkelijker liggen qua voedingen nl.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-05 10:48
Op maandag 10 september 2001 11:30 schreef SM-DoubleD het volgende:
wat ik me trouwens ook liep af te vragen, is een sandwich van meerdere 80 watters ook geschikt om een Tbird@ +1.4GHz te koelen?

Lijkt me van wel, maar zou het toch even willen vragen, het zou me iets makkelijker liggen qua voedingen nl.
Lijkt me niet echt effectief nee.. Dan moet namelijk de bovenste peltier de hitte van de onderste afvoeren.. En een 80W peltier op vol vermogen produceert veel meer dan 80W aan warmte.. Dat kan dus niet goed gaan..

Wat je wel kunt doen is meerdere peltiers parallel..

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga zowiezo eerst waterkoelen !!
Maar ik wou gewoon ff wat meer weten over hoe en wat met peltier.

Verwijderd

Op maandag 10 september 2001 11:45 schreef Twynn het volgende:

[..]

Lijkt me niet echt effectief nee.. Dan moet namelijk de bovenste peltier de hitte van de onderste afvoeren.. En een 80W peltier op vol vermogen produceert veel meer dan 80W aan warmte.. Dat kan dus niet goed gaan..

Wat je wel kunt doen is meerdere peltiers parallel..
en zou je dat dan even willen toelichten dat parallel, want als jouw eerste uitleg klopt (80w@full load = +80W aan warmte) zie ik niet in hoe je ze door parallel te schakelen wel kan "sandwichen"...

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-05 10:48
Op maandag 10 september 2001 12:10 schreef SM-DoubleD het volgende:

[..]

en zou je dat dan even willen toelichten dat parallel, want als jouw eerste uitleg klopt (80w@full load = +80W aan warmte) zie ik niet in hoe je ze door parallel te schakelen wel kan "sandwichen"...
Ik bedoel parallel te plaatsen, niet parallel aan te sluiten..

Stel dat een 80W peltier @ full load iets van 150W aan warmte produceert..

Als je ze naast elkaar plaatst, kun je gewoon de warmte van elk peltier element aan de bovenkant afvoeren met de koeling.. Je koeling krijgt dus zo'n 300W om af te voeren.. (allemaal heel simpel gezegd, in praktijk loopt het anders, het is natuurlijk afhankelijk van je cpu-load etc!)

Zet je ze boven elkaar dan krijgt het bovenste element iets van 150W aan warmte.. Daarvan kan hij 80W afvoeren, en krijgt je koelblok dus 150W voor z'n kiezen.. De rest van het vermogen wordt dus gebruikt om je proc te verhitten!

Verwijderd

Op maandag 10 september 2001 12:19 schreef Twynn het volgende:

[..]

Ik bedoel parallel te plaatsen, niet parallel aan te sluiten..

Stel dat een 80W peltier @ full load iets van 150W aan warmte produceert..

Als je ze naast elkaar plaatst, kun je gewoon de warmte van elk peltier element aan de bovenkant afvoeren met de koeling.. Je koeling krijgt dus zo'n 300W om af te voeren.. (allemaal heel simpel gezegd, in praktijk loopt het anders, het is natuurlijk afhankelijk van je cpu-load etc!)

Zet je ze boven elkaar dan krijgt het bovenste element iets van 150W aan warmte.. Daarvan kan hij 80W afvoeren, en krijgt je koelblok dus 150W voor z'n kiezen.. De rest van het vermogen wordt dus gebruikt om je proc te verhitten!
okie, ksnappem :)
Dan toch maar Vapochill kopen...for real >:)

Verwijderd

een vriend van me werd een 172 watt aangeraden door de oc-shop. Hij heeft een tb 1400.
Pagina: 1