Welke switch voor +/- 4000

Pagina: 1
Acties:

• CORVETTE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-07 12:12

CORVETTE

---- American V8 ---

Topicstarter
Ik zoek een leuke switch. Met leuke speledingetjes en veel poorten. Ik zit zelf te denken aan een 3com SS3 4400 ; die heeft o.a. layer 4 switching en resilient stacking ( was da ?? ) of een cisco 2900 serie. ( ben nogal een cisco freak ). Maar die nu dell's lijken me ook zeer aardig voor het geld. Iemand ervaring met de 3com 4400 serie ? Wat zouden jullie doen ?

zoveelste slachtoffer van Casema................... :(

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Dell moet eerst maar eens wat laten zien op netwerk gebied.
Ik zou gaan voor 3comm, Cisco, HP, Nortell (In die volgorde)

• CORVETTE

CORVETTE

---- American V8 ---

Topicstarter
Maar is dat layer 4 switching wat ?

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:34
3Com 3C16986 SSII Switch TM 24x10/100Mb/s+1x1000Mb/s

FL. 2400.00

hoger kan ik em niet krijgen voor je :)

maar je mag em bij mij wel kopen voor 3.999,- hoor :)

Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be

Verwijderd

Op zaterdag 08 september 2001 11:24 schreef Zorg het volgende:
3Com 3C16986 SSII Switch TM 24x10/100Mb/s+1x1000Mb/s

FL. 2400.00

hoger kan ik em niet krijgen voor je :)

maar je mag em bij mij wel kopen voor 3.999,- hoor :)
Jij bent te goed voor deze wereld :)

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Hhmmzz... waar is het voor? is da nie belangrijkere vraag? en dat layer 4 switching heb je dat wel nodig (weet je uberhaupt wat het inhoud?)

in welke omgeving moet het gaan draaien? heb je al een layer 1 design? is/word het een symetrisch/assymetrisch lan? hoeveel catchmentareas heb je?

als ik da bedrijf was waarvoor je die switch moest aanschaffen, zou ik jou niet huren...

ps. niet persoonlijk, maar als je als prioriteit stelt dat het een leuke switch moet zijn met speeldingetjes... tja...

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

Verwijderd

tja als ik dit verhaal lees zoek je gewoon iets leuks voor in je studentenhuis, een bedrijf wil geen beheerder/adviseur die "veel leuke speledingetjes" zoekt in een switch.

..maar je zou wel een grappige collega zijn, voor zo lang t duurt hehe.

• Pauwl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-08 08:58
Ik heb nog een Tokenring MAU liggen voor je van 10 jaar oud... is dat wat voor je? :P

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/emike/Digicam/Switch.jpg

Je mag die van mij wel kopen voor 4000 piek :)

Alle proemn in n drek

• CORVETTE

CORVETTE

---- American V8 ---

Topicstarter
Op zaterdag 08 september 2001 14:53 schreef BSEkoe het volgende:
tja als ik dit verhaal lees zoek je gewoon iets leuks voor in je studentenhuis, een bedrijf wil geen beheerder/adviseur die "veel leuke speledingetjes" zoekt in een switch.

..maar je zou wel een grappige collega zijn, voor zo lang t duurt hehe.
Het is ook voor een studentenhuis dus ...... Ik ben wel benieuwd naar dat layer 4 verhaal .... Ik weet ook dat ik het helemaal niet nodig heb. Ik heb het budget voor een 2900 serie en voor dat geld kan ik ook die 3com nemen. Maar die 3com heeft wat geavanceerdere features dus misschien is dat een wat betere keus voor de toekomst.

• CORVETTE

CORVETTE

---- American V8 ---

Topicstarter
Op zaterdag 08 september 2001 12:55 schreef Dirk-Jan het volgende:

in welke omgeving moet het gaan draaien? heb je al een layer 1 design? is/word het een symetrisch/assymetrisch lan? hoeveel catchmentareas heb je?

als ik da bedrijf was waarvoor je die switch moest aanschaffen, zou ik jou niet huren...
Wat bedoel je met symtrisch / asymetrisch en catchmentareas ? Ik heb daar even naar gezocht maar nix zinnigs kunnen vinden.

Het is dus voor thuis. En niet voor een bedrijf. En ik weet wat het theoretisch inhoud. De praktijk van layer 4 switching is mij niet bekent, dar hoop ik van u te horen :)

Het plan hoe ons huisnetwerk wordt is al klaar ......

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:29
Ik vind zelf Extreme Networks erg gave apparatuur hebben, misschien is een Summit24 Switch net te betalen voor 4000 piek. De rest van hun apparatuur is volgens mij (_veel_) duurder :)
Cisco is natuurlijk ook leuk, maar veel te duur. En die 2900 serie is niet echt snel, ga dan voor de 3500 serie.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Op zondag 09 september 2001 01:07 schreef CORVETTE het volgende:

[..]

Wat bedoel je met symtrisch / asymetrisch en catchmentareas ? Ik heb daar even naar gezocht maar nix zinnigs kunnen vinden.

Het is dus voor thuis. En niet voor een bedrijf. En ik weet wat het theoretisch inhoud. De praktijk van layer 4 switching is mij niet bekent, dar hoop ik van u te horen :)

Het plan hoe ons huisnetwerk wordt is al klaar ......
hoeveel aansluitingen heb je nodig? als da onder de 16 is, zou ik de goedkoopste switch kopen die je kunt vinden.

Aangezien je voor een studentenhuis moet hebben (en je wel niet helemaal volgens de specificaties gaat bouwen) heb je 1 catchment area. je gaat waarschijnlijk toch niet van VLANs gebruik maken, aangezien je niet weet wat het is. (de MDF en IDF hebben elk zijn eigen catchment area, das zeg maar het gebied waar voor hij serveert)

symmetrisch houd in dat allen op de zelfde snelheid loopt. (bijv. 100mbit)

als je een gigabit glasuplink naar je school hebt, is het dus een asymetrisch LAN.

Layer 4 switching: switchingsbeslissingen op basis van tcp poort nummer.
dwz. hardwarematig word bijv. http en ftp naar de juiste server geswichted. makkelijk als je van DMZ gebruik maakt.

Conclusie: koop nu maar een 24 poorts unmanaged switch. houd je nog 3000 gulden over, en je hebt je netwerk ook meteen draaiend...

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• CORVETTE

CORVETTE

---- American V8 ---

Topicstarter
Er komen 2 Vlan's op , ook worden enkele poorten getrunkt.
En die opmerkingen van (A)symetrisch is leuk voor bedrijven maar niet voor thuis. Thermen smijten doe je maar ben hen, maar wel bedankt iid. :)

• FatalError
Als je wilt gaan trunken zou ik kijken naar n switch die 802.3ad trunking ondersteund of evt FastEtherChannel(Cisco)/Intel Link Aggregation.. Dat 802.3ad maakt het mogelijk om volledig te balancen, dus alle protocollen worden gebalanced, zowel in als uitgaand.
FEC en Intel Link Aggregation kunnen al meer loadbalancen dan protocol-loos, maar 802.3ad is echt wel beter.
Als je netwerkkaarten wilt trunken zou ik dan Intel kaarten nemen, deze kunnen met behulp van Intel Proset II software (gratis te downloaden) alle bovengenoemde trunkprotocollen aan,, en zijn daarmee de enige voor zover ik weet. Je moet trouwens Windows NT/2K draaien, anders werkt dat trunken niet. Windows XP zal binnenkort waarschijnlijk ook ondersteund worden.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• CORVETTE

CORVETTE

---- American V8 ---

Topicstarter
Daar kan ik wat mee. Ik zat zelf te denken aan 3com 980 kaartjes voor het trunken. Verder hebben we ook nog een Cisco 2600 erbij staan misschien dat dat nog wat licht op de zaak werpt ?

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Op zondag 09 september 2001 12:52 schreef CORVETTE het volgende:
Er komen 2 Vlan's op , ook worden enkele poorten getrunkt.
waarom zeg je da nie in je eerste post? di is nogal belangrijke info.
geef nu eens ff duidelijke informatie.

hoeveel poorten heb je nodig? maak je verbinding met een andere switch? en wat voor verbinding is da? Glas?

dan kun je zeggen wat voor switch je nodig hebt.

• CORVETTE

CORVETTE

---- American V8 ---

Topicstarter
Nee , deze switch is de enige , er komt wel een ss2 24 poorts hub aan en een cisco 2600. En alleen utp. Ik ben van plan om 3 pc's te trunken.

• CORVETTE

CORVETTE

---- American V8 ---

Topicstarter
Over het aantal poorten nog even. In het ene vlan ongeveer 10 en het andere 4. Verder wil ik hem ook willen gebruiken voor lan parties ( dus liefst veel poortjes ) :)

• FatalError
Ik zat zelf te denken aan 3com 980 kaartjes voor het trunken. Verder hebben we ook nog een Cisco 2600 erbij staan misschien dat dat nog wat licht op de zaak werpt ?
Omdat je een Cisco hebt zou ik toch Intel Pro/100(+/S) kaartjes nemen.. In W2k/NT en later waarschijnlijk XP kan je dan het FastEtherChannel protocol gebruiken. Bovendien zijn mijn ervaringen met het trunken van 3Com kaarten erg slecht: blauwe schermen in W2k als ik ging trunken en de snelheid op ongeveer 15-20 mbyte/s kwam.

• CORVETTE

CORVETTE

---- American V8 ---

Topicstarter
Op zondag 09 september 2001 14:28 schreef FatalError het volgende:

[..]

Omdat je een Cisco hebt zou ik toch Intel Pro/100(+/S) kaartjes nemen.. In W2k/NT en later waarschijnlijk XP kan je dan het FastEtherChannel protocol gebruiken. Bovendien zijn mijn ervaringen met het trunken van 3Com kaarten erg slecht: blauwe schermen in W2k als ik ging trunken en de snelheid op ongeveer 15-20 mbyte/s kwam.
Hebben er meer mensen slechte ervaringen met trunken van 3com kaartjes ? Op idiote bugs zit ik niet te wachten.

Verwijderd

Op zaterdag 08 september 2001 15:06 schreef Bierkameel het volgende:
[afbeelding]

Je mag die van mij wel kopen voor 4000 piek :)
Hmmm. je gebruikt 2 van de 16 poorten. Ruilenmet mijn wisecom 5-poorts daar heb jij genoeg aan. >:)

:)
Pagina: 1