Acties:
  • +2 Henk 'm!

• do_sch
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:34
RaspberryPi’s, Arduino, Scratch en massa’s YouTube filmpjes; het is anno 2024 niet moeilijk om als beginner aan de slag te gaan met tech en leuke projecten te doen waar je veel van kan leren.

Maar zijn er ook (jonge) ouders onder de tweakers die uitgesproken ideeën over hoe ze hun liefde voor tweaken overbrengen op de volgende generatie? Of zijn er jonge leden die willen vertellen welke platforms, tools of juist de manier waarop hun ouders over tech praatte het was dat hun tot tweaker gemaakt heeft?

Ik zoek zelf naar leuke speelse manieren om m’n kinderen enthousiaste ontdekkers te maken, en geen slaafse gebruikers van platformen. Met begrip van de tech zodat ze ‘m naar de eigen hand kunnen zetten. We spelen al met minetest (ipv minecraft), scratch en morgen willen we kijken hoe het zelf maken en hosten van een website werkt. Dat laatste dan gewoon met Apache op een RPi400 en VSCodium. We hebben ook al wat dingetjes gesoldeerd (zoals een TVBGone)

Maar ik ben erg nieuwsgierig naar nog meer leuke, leerzame en originele tips om m’n koters te helpen de lol van hacks in te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:22

_Apache_

For life.

Ik heb eens met een invalmeester staan praten, die gaf lessen met Scratch.

Mijn oudste is net 5,en nog aan de jonge kant wat dta betreft, maar dat komt wel.

https://scratch.mit.edu/

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:38
Nu heb ik hier zelf niets mee. Maar ik wil ze niet zozeer iets over brengen qua hobbies.

Laat het ze lekker zelf ontdekken. Mochten ze het echt zo leuk vinden kijken ze vanzelf wel mee met papa of mama toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben juist veel bezig met hobby's die ik zelf niet heb, weet ik veel wat zij leuk gaan vinden. Muziek luisteren en maken, kunst zien en maken, helpen met aan de auto knutselen, tuinieren, verzin eens wat. Allemaal shit die ik niet doe, maar nu wel. Kijken of ze aanhaken.

Klussen in huis en computeren vind ik al leuk dus dat pikken ze wel op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siepie
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-05 10:03
Voor kinderen vanaf een jaar of 10 die verder willen dan scratch, maar “een aanloopje” naar python kunnen gebruiken: hedycode.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kijk eens of er ergens in de buurt een Coderdojo is. Daar leren kids programmeren met dingen als Scratch, Python en andere simpele toegankelijke manieren. Een keer een zaterdagje langsgaan en meedoen, dan merk je snel genoeg of ze het wat vinden of niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• korenpc
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 19:41
Toen ik topic titel las; "ICT en opvoeden" , dacht ik: elektroshocks toedienen via de smartphone ......
(poster heeft 4 kinderen en deze waren vandaag erg..... 😅)

Leuk topic.
Voor jonge kinderen kun je erg leuke simpele (ouderwetse) spellen vinden zoals electro (waarin je via logica punten met elkaar verbind en dan brand een lampje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toren
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 05-06-2024
Ik heb met mijn oudste wel eens met bash en javascript gespeeld. Vind-ie wel leuk en heeft ie de capaciteiten wel voor ook. Ook game studio op de switch vind-ie leuk.
Maar uiteindelijk beslissen ze zelf wat hun hobbies worden en niet ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Toevallig kreeg ik van de week een nieuwsbrief dat er op de basisschool in groep 2 (6-jarigen) al aandacht gegeven wordt aan de "beginselen van programmeren". Zoals ik het lees gaat dat op een niet-digitale manier, maar leert men de basis van hoe je met een "beperkte instructieset" complexer gedrag kunt maken: in dit geval gaat men bewegen over een "dambord" waarbij men alleen maar bepaalde "zetten" mag doen... dus eigenlijk schaken. :p

Maar die van ons is 5 jaar oud... nog geen enkele interesse in computers, en de enige digitale spelletjes die hij speelt is af en toe op het digibord bij de opvang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:06
JaMaaT schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:29:
Laat het ze lekker zelf ontdekken. Mochten ze het echt zo leuk vinden kijken ze vanzelf wel mee met papa of mama toch?
De kans dat meer niche hobbies ooit worden ontdekt is wel vrij gering als kinderen er niet mee worden geconfronteerd natuurlijk.
korenpc schreef op donderdag 18 april 2024 @ 20:34:
Voor jonge kinderen kun je erg leuke simpele (ouderwetse) spellen vinden zoals electro (waarin je via logica punten met elkaar verbind en dan brand een lampje).
Electro wordt nog gewoon gemaakt, maar tegenwoordig is het draadloos :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Laatst online: 10:38
ErikT738 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:35:
[...]

De kans dat meer niche hobbies ooit worden ontdekt is wel vrij gering als kinderen er niet mee worden geconfronteerd natuurlijk.

[...]

Electro wordt nog gewoon gemaakt, maar tegenwoordig is het draadloos :P
Uiteraard, maar dat wil niet zeggen dat ze het dan ook leuk vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:15
Programmeren gaan ze zonder meer leren. Ik zou wat meer aandacht schenken aan de activiteiten waarbij ze hun handen en hun hoofd samen moeten gebruiken. (Technisch) Lego of klonen, Meccano of klonen,

Programmeren doe je binnen, achter een scherm in je uppie - bahelve als pappie helpt en het misschien wel overneemt. Met je handen aan de gang gaan kun je met je vriendjes/vriendinnetjes EN je kunt het combineren met informatica. De kinderen kunnen overleggen, samen dingen doen, leren met en van elkaar. Laat wat treintjes rijden zonder te crashen, laat een kraan hijsen met eindstop, etc. Laat ze het zelf verzinnen en speel daar op in.

Als gezegd: Programmeren krijgen ze wel mee, zolang we dat niet uitbesteden aan AI maar in de verbinding met de harde waren (produkie, hoe werkt mechanica, etc.) komen we mensen en vooral kennis te kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scosec
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-09 08:33
Mijn oudste 5 zou ik voor dit soort dingen kunnen porren. Maar ik weet niet zo goed of ik hem die kant op moet sturen of zelf moet laten ontdekken.

Hij hoeft voor mij niet perse iets met IT te gaan doen. Door dit soort dingen te doen ga ik dat al een beetje sturen ben ik bang.

Lego etc wel. Dat vind hij hartstikke mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toren
Als je teveel gaat sturen op wat jij vind dat je kinderen leuk moeten vinden dan heb je kans dat ze het alleen maar vervelend gaan vinden op een gegeven moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:44
Ik heb mijn zoon (10) nooit gepusht of aangespoord om iets te programmeren maar het is iets wat zijdelings wel zijn interesse heeft.
Hij heeft vorig jaar bijv. een sphero mini ball gekregen, en afgelopen week ging hij ineens sphero edu op de laptop installeren om met javascript aan de slag te gaan om dat ding aan te sturen...
Maar ik laat het hem zoveel mogelijk zelf uitzoeken, ik debug alleen de foutjes uit zijn code ;)

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• do_sch
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:34
uhm, even voor de helderheid; de vraag in dit topic gaat niet om opvoeding en pedagogie.

De vraag gaat om tips en ideeën van leuke tweaker achtige projecten om met je kinderen te doen.
Tips over hoe en of je het kind zélf moet hacken mogen in een ander draadje.

Dank voor de paar leuke tips die er al gedeeld zijn!

Ik ben nu met mn zoontje een waarzegger aan het maken met de makeymakey voor koningsdag. Deze vond ik in het boek "20 Makey Makey Projects for the Evil Genius"

[ Voor 32% gewijzigd door do_sch op 24-04-2024 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:12

Yucon

*broem*

Ik heb ze een aantal keer een oude laptop uit elkaar laten slopen. Dat is uiteindelijk niets anders dan we vroeger met radio's deden.

Na een paar keer heb ik toen haar eigen laptop voor haar neer gelegd met de opdracht die uit elkaar te schroeven. Toen begon haar lipje een beetje te trillen "maar papa, die heb ik nog nodig". -> "Nou, goede reden om te proberen hem weer in elkaar te krijgen".

Het is haar gelukt O+

Componenten desolderen en leuke dingen met ledjes solderen blijken kinderen ook heel leuk te vinden en goed te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 05-09 10:45
Mijn interesse in de IT werd op jonge leeftijd vooral gewekt door samen met papa een computer in elkaar te schroeven. Ik speelde toen wel al wat games, was denk ik vanaf groep 6-7 ofzo. Na middelbare school een opleiding in programmeren gevolgd en nu uiteindelijk in een lowcode afdeling begonnen, omdat code schrijven me niet zo ligt. De interesse in de IT is er verder nooit uit gegaan. Ik kan inmiddels wel solderen, maar had dat erg graag 15 jaar eerder geleerd. Het zou een verplichte moeten zijn op hbo-ict wat mij betreft. En eerder is beter natuurlijk.

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:04

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

shadvet schreef op woensdag 24 april 2024 @ 16:35:
Ik kan inmiddels wel solderen, maar had dat erg graag 15 jaar eerder geleerd. Het zou een verplichte moeten zijn op hbo-ict wat mij betreft. En eerder is beter natuurlijk.
Bij veel bedrijven is het niet de bedoeling dat een IT'er zelf aan de slag gaat met een soldeerbout.

Maar ja, voor een 'software opleiding' is solderen ook niet bijzonder logisch.
Op de opleiding 'technische informatica' hebben we welgeteld een printplaatje mogen solderen (welke niet zelf ontworpen was).

Dat had ook meer gemogen, maar als je het echt wil leren zijn er genoeg bronnen te vinden op het internet, of had je elektrotechniek/embedded systems moeten leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:36

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

shadvet schreef op woensdag 24 april 2024 @ 16:35:
Mijn interesse in de IT werd op jonge leeftijd vooral gewekt door samen met papa een computer in elkaar te schroeven. Ik speelde toen wel al wat games, was denk ik vanaf groep 6-7 ofzo. Na middelbare school een opleiding in programmeren gevolgd en nu uiteindelijk in een lowcode afdeling begonnen, omdat code schrijven me niet zo ligt. De interesse in de IT is er verder nooit uit gegaan. Ik kan inmiddels wel solderen, maar had dat erg graag 15 jaar eerder geleerd. Het zou een verplichte moeten zijn op hbo-ict wat mij betreft. En eerder is beter natuurlijk.
Solderen op HBO ICT opleiding verplicht? :D Dat lijkt mij echt nergens voor nodig. Ik heb zelf een HBO opleiding ICT afgerond maar nog nooit beroepsmatig een soldeerbout in de handen gehad. Thuis gebruik ik hem wel eens voor wat hobby projectjes maar in het werk doe je als HBO'er toch over het algemeen andere zaken.

Overigens ben ik ook ICT opleiding gaan doen omdat ik "iets met computers wel leuk vond en gamen leuk vond". Tegenwoordig game ik niet meer, werk wel in de ICT maar zou als ik de keus had waarschijnlijk wat anders gaan doen. Collega's die thuis ook nog uren bezig zijn met het updaten van hun Linux en kubernetes clusters en hun domotica omgeving. Prima hoor, maar ik ga liever iets anders non-PC gerelateerd doen ;)

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:23
Shadow_Agent schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:53:
[...]

Solderen op HBO ICT opleiding verplicht? :D Dat lijkt mij echt nergens voor nodig. Ik heb zelf een HBO opleiding ICT afgerond maar nog nooit beroepsmatig een soldeerbout in de handen gehad. Thuis gebruik ik hem wel eens voor wat hobby projectjes maar in het werk doe je als HBO'er toch over het algemeen andere zaken.

Overigens ben ik ook ICT opleiding gaan doen omdat ik "iets met computers wel leuk vond en gamen leuk vond". Tegenwoordig game ik niet meer, werk wel in de ICT maar zou als ik de keus had waarschijnlijk wat anders gaan doen. Collega's die thuis ook nog uren bezig zijn met het updaten van hun Linux en kubernetes clusters en hun domotica omgeving. Prima hoor, maar ik ga liever iets anders non-PC gerelateerd doen ;)
Herkenbaar, ik zit inmiddels 20 jaar in het vak, en ik heb niet eens een eigen PC of Laptop waar ik hobbymatig dingen op doe.. ICT is ook niet eens meer een hobby van mij.

We hebben 2 Ipads in huis die we gebruiken voor wat handige apps en een beetje internetten en dat is voldoende voor 99% wat wij er prive mee willen doen..

Op het werk wordt ik dus ook links en rechts ingehaald door de mensen die het wel als hobby hebben, maar gelukkig heb ik nog vele andere talenten die veel bijdragen aan het team om alles tot 1 geheel te brengen..

Zo heb ik geen diepgaande kennis, maar wel hele brede kennis en ben ik zeer bedreven in goed overzicht hebben en dingen aan elkaar relateren. Daarnaast ben ik organisatorisch weer wat beter dan een ander..
Zo vullen we elkaar goed aan,

Maar ik merk wel dat ik langzaam "oud" wordt en mijn interesses ook meer gaan naar items buiten de techniek.

Mijn kinderen vinden gamen ook heel leuk, en mijn zoontje wil ook de IT in, maar dat zien we later wel weer.. Zolang de interesse nog bij games ligt neem ik het met een korreltje zout, hij is nu 11 en is best technisch onderlegt maar ik druk hem nog niet in een hoekje waar die lekker mag programmeren of wat dan ook..

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toren
Hoe oud is oud dan @verstappen33 ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:23
Ik ben 43, ik merk dat voornamelijk jongeren van 25-30 de huidige technieken sneller eigen maken dan ikzelf..
Het heeft ook met verschillende factoren te maken, maar ik merk dat mijn interesses nu meer liggen bij processen verbeteren, Service Delivery ipv de techniek.

Ik heb een druk sociaal leven buiten het werk, af en toe een training vind ik niet erg, maar zoals @Shadow_Agent ook aangeeft, ik heb weinig interesse om thuis ook nog 20-30 uur bezig te zijn met technieken die we ook op het werk gebruiken..
Ik besteed die tijd liever aan familie, vrienden en andere hobbies.
Als IT echt een hobby van mij was gebleven zoals 20 jaar geleden was het misschien anders geweest.
Maar gelukkig is de IT meer dan alleen techniek en ben ik blij dat ik de status MvA heb (manusje van alles), en dus heel breed inzetbaar ben en op heel veel vlakken meerwaarde kan bieden waar een die-hard techneut daar niets voor voelt en alleen maar met code bezig wilt zijn.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Laatst online: 18:56

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Ik ben al vroeg begonnen met 'programmeerspeelgoed' zoals Duplo Toolo en Bee-Bot. Dat vinden ze op een jongere leeftijd wel leuk.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toren
Ja dat snap ik dan wel. Ik doe buiten het werk om ook niet eens heel veel meer thuis behalve dan wat je eenvoudig vanuit de luie stoel doet idd

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• L01
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:45

L01

Wellicht is een goede eerste stap om ze enthousiast te maken voor de technische zaken van het leven, om ze kennis te laten maken met Turing Tumble.

Turing Tumble is een type spel, waarbij spelers mechanische knikkercomputers bouwen om logische puzzels op te lossen.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/1994/4551/products/TuringTumble.jpg

Hi, I'm a signature virus. Put me in your signature to help me spread.

Pagina: 1