Ik ben van plan het dak met dakkapellen aan beide kanten van mijn vrijstaande woning uit de jaren 60 te vernieuwen. Momenteel is het dak niet geïsoleerd en er zit geen onderdak onder de dakpannen. Het dak heeft een oppervlak van 113 vierkante meter. Ik heb een aantal offertes opgevraagd en er zijn 2 offertes waar ik nu tussen twijfel, beide van grote bedrijven.
De ene offerte komt uit op 36.000 (offerte 1) en de andere op 44.000 (offerte 2).
De grote verschillen ertussen zijn:
Is het misschien qua kosten ook beter om zonnepanelen te plaatsen tijdens de werken of zou dat niet veel uitmaken?
De ene offerte komt uit op 36.000 (offerte 1) en de andere op 44.000 (offerte 2).
De grote verschillen ertussen zijn:
- Offerte 1 vervangt de huidige kepers niet, offerte 2 wel en volgens hun zal het toch echt vervangen moeten worden. Is het verstandig om de huidige kepers te laten zitten?
- Offerte 1 zegt dat platte dakpannen mogelijk zijn om te gebruiken en dat het eindresultaat strak uit komt te zien, terwijl offerte 2 zegt dat dat niet mogelijk is omdat het resultaat er nooit recht uit komt te zien. Zij stellen voor om zogenoemde renovatiepannen te gebruiken
- De werfinrichting en afbraakwerken zijn bij offerte 1 3000 minder qua kosten dan offerte 2. Offerte 2 zegt dat dit nodig is om genoeg stellingen te plaatsen en alles veilig uit te laten voeren. Dit is de standaard dit bij alle projecten wordt gevraagd
- Offerte 1 gebruikt 12cm pir isolatie met rd 5.45 aan de buitenkant en offerte 2 gebruikt 22 cm glaswol isolatie aan de binnenkant met rd waarde 6.25.
- Offerte 1 biedt de standaard 10 jaar garantie aan en offerte 2 geeft 15 jaar garantie.
Is het misschien qua kosten ook beter om zonnepanelen te plaatsen tijdens de werken of zou dat niet veel uitmaken?