Dak vernieuwen van woning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurdooa
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 02-06 00:59
Ik ben van plan het dak met dakkapellen aan beide kanten van mijn vrijstaande woning uit de jaren 60 te vernieuwen. Momenteel is het dak niet geïsoleerd en er zit geen onderdak onder de dakpannen. Het dak heeft een oppervlak van 113 vierkante meter. Ik heb een aantal offertes opgevraagd en er zijn 2 offertes waar ik nu tussen twijfel, beide van grote bedrijven.

De ene offerte komt uit op 36.000 (offerte 1) en de andere op 44.000 (offerte 2).

De grote verschillen ertussen zijn:
  • Offerte 1 vervangt de huidige kepers niet, offerte 2 wel en volgens hun zal het toch echt vervangen moeten worden. Is het verstandig om de huidige kepers te laten zitten?
  • Offerte 1 zegt dat platte dakpannen mogelijk zijn om te gebruiken en dat het eindresultaat strak uit komt te zien, terwijl offerte 2 zegt dat dat niet mogelijk is omdat het resultaat er nooit recht uit komt te zien. Zij stellen voor om zogenoemde renovatiepannen te gebruiken
  • De werfinrichting en afbraakwerken zijn bij offerte 1 3000 minder qua kosten dan offerte 2. Offerte 2 zegt dat dit nodig is om genoeg stellingen te plaatsen en alles veilig uit te laten voeren. Dit is de standaard dit bij alle projecten wordt gevraagd
  • Offerte 1 gebruikt 12cm pir isolatie met rd 5.45 aan de buitenkant en offerte 2 gebruikt 22 cm glaswol isolatie aan de binnenkant met rd waarde 6.25.
  • Offerte 1 biedt de standaard 10 jaar garantie aan en offerte 2 geeft 15 jaar garantie.
Ik weet niet welke van de verkopers ik moet geloven als ik ze spreek en naar de verschillen kijk, dus ik zou graag advies willen over hoe ik verder moet gaan.

Is het misschien qua kosten ook beter om zonnepanelen te plaatsen tijdens de werken of zou dat niet veel uitmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:33
Glaswol isolatie geeft een veel hogere geluidsisolatie, dat zou voor mij een pré zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-06 19:35

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

ik zal even per punt proberen te reageren. wel wat vragen vooraf dus o.s. is gebaseerd op de beperkte info die je geeft.

1. liggen de kepers op gordingen of zijn ze zelfdragend (sporenkap)?
2. buiten de dakkappelen is het een recht dak?
3. is het dak recht, of buigen de balken door?
4. maken zij een berekening voor de balken en het extra gewicht wat eraan komt?

- wat gaan ze daadwerkelijk doen? bouwen ze het dak weer traditioneel op of gaan ze prefab dakplaten gebruiken.

in dat laatste geval zou je met een scharnierkap (afhankelijk van het dak) kunnen werken dan heb je de kepers niet nodig, een dakdoos kan ook dan liggen ze op de gordingen.

- als zij het dak gewoon netjes maken dan kun je daar allerlei dakpannen opleggen. zou wel even nakijken bij de gemeente of je zo maar ander type pannen op je dak mag leggen.

- er zijn veel cowboys in de daken wereld. offerte 2 kan duurder zijn omdat ze daadwerkelijk het veilig maken. ik weet niet wat beiden aangeven wat ze leveren in producten/diensten voor het bedrag. dus zeggen dat het 3000 euro verschil redelijk/onredelijk is kan zo niet worden aangegeven.

-pir heeft het nadeel dat het na een jaar of 20 minder goed isoleert omdat het gas in de platen langzaamaan wordt verdreven door de gewone lucht. Glaswol kan volgens mij tevens worden toegepast als je dampopen wilt bouwen. maar ik weet niet wat je vraag is? ik persoonlijk zou voor steenwol/Isovlas gaan als ik de ruimte heb, maar dat is persoonlijke voorkeur

- volgens mij is 15 jaar vrij normaal in nederland voor garantie op dakwerkzaamheden in nederland bij nieuwbouw hiervoor zou je even bij de branchorginisatie kunnen kijken

er is vrij weinig info om op de verschillen in te gaan. enige wat we weten is dat ze 2 verschillende isolaties gebruiken en dat ene A zegt ander B en dat de garanties anders zijn

zonnepanelen zijn ook weer gewicht je zou bij 1 kunnen vragen of die daar rekening mee houd i.v.m. het behoud van de kepers

succes

PS: jaren 60 kan het best zijn dat er asbest in je woning zit. wat zeggen ze daarover want dat kan ook flink uit de kluiten lopen kwa kosten als het moet worden verwijderd.

[ Voor 4% gewijzigd door Splitinfinitive op 02-02-2024 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Bij isolatie van de binnenzijde ga je nooit die theoretische R van 6,25 halen, want je hebt al vermindering door je gordingen en doorlopende binnenmuren tot je dakbeschot wat een koudebrug vormt. PIR is wel weer dramatisch in het isoleren van geluid, dus dat is wel echt iets wat je mee moet nemen.

Gecombineerd dak kan ook, maar dat wordt uiteraard weer duurder. PIR op je dak, glaswol/steenwol aan de binnenzijde. Als de R-waarde van je PIR laag 2x zo groot is als je steenwol laag, hoef je ook niet met dampschermen te rommelen doordat kans op condensatie geen gevaar meer vormt.