Hoe bedrijfsruimte 45 m^2 beste verwarmen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giello123
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-06-2024
Hey Tweakers,

Ik ben opzoek naar wat advies, hopelijk kan ik dat hier vinden, alvast dank :)

Binnenkort ga ik verhuizen van een kleine garagebox (ongeïsoleerd) naar een iets serieuzere bedrijfsruimte. In mijn vorige garagebox was het in de winter geen pretje, de betonnen doos was niet echt te verwarmen. De buiten temperatuur was praktisch gelijk aan de binnen temperatuur, ook bij -2. Met totaal 2.5 kw aan elektrische kacheltjes kon ik het nauwelijks nog warmer krijgen. Enkel een paar graden.

Nu ga ik verhuizen naar een bedrijfsruimte van 8x5 meter (45 m2), met een hoogte van 6 meter (270 m3) in de tweede helft komt een verdiepingsvloer, maar die is niet dicht, dus eigenlijk is het alsnog een grote open ruimte.

Het is nieuwbouw, gebruik makende van sandwich panelen met een RC waarde van 4.7. Redelijk goed geïsoleerd dus.

Het is geen hoek unit en er zitten ook geen ramen in de overheaddeur, isolatie technisch gezien dus ideaal.

Ik wil hier ook in de winter kunnen werken, een temperatuur van zo'n 16-18 graden zou prettig zijn.

Mijn vraag is, hoe kan ik het beste verwarmen? En hoeveel vermogen heb ik nodig waarschijnlijk? De ruimte is gehuurd, ik kan daarom geen vaste airco unit plaatsen. Daarnaast is er geen gas aanwezig, enkel electriciteit.

Wat is wijsheid in deze situatie?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:56
Ik heb infrarood panelen boven de inpaktafels hangen. Zo verwarm je niet onnodig het hele magazijn.

Dat gezegd hebbende heb ik toch al 3 keer de heaters die werken op stadsverwarming al aangezet om de ergste kou te verdrijven. Rondlopen in het magazijn met bevroren vingers is geen pretje.

Met deze huidige temperaturen staat alles uit en staat zelfs de loodsdeur open.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giello123
Ik heb al een infrarood paneeltje van 700 watt, die kan ik inderdaad naast mijn zitplek plaatsen. Maar ik moet ook veel in de ruimte zelf werken, dus dan zou ik eigenlijk alles moeten verwarmen. Dat gaat denk ik lastig met alleen infrarood?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11-05 19:06
Zo'n bedrijfshal heeft denk ik geen geïsoleerde vloer, dat wordt dus koude voeten naar verloop van tijd.. terwijl de ir panelen jou body lekker warm kunnen houden.
Maar om deze 6 meter hoge ruimte elektrisch te verwarmen gaat jou wel veel, heel veel stroom kosten.
Een typische bedrijfshal met overhead deur en de bekende dakprofielen is lang zo goed niet geïsoleerd als een modern woonhuis.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Mobiele airco (s) die kan verwarmen? Als je de slang ergens kwijt kan.

https://www.klimaatshop.n...rier-portable-3-5-kw.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 03:11

H-W

Geen geïsoleerde vloer? Het is nieuwbouw lees ik net, reken maar dat de vloer ook uitstekend geïsoleerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Kleine Pelletkachel aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giello123
De vloer en het dak is volgens mij ook geïsoleerd volgens de nieuwbouw eisen.

Ik lees mobiele airco's, maar dat gaat qua vermogen nooit genoeg zijn denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11-05 20:06
Dit zou ik doen met een lucht/lucht warmtepomp.
En dan een cassettemodel bovenin hangen.
Evt er naast nog 2 plafondventilatoren met dc motor.
Vermogen zou ik voor 7kw gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giello123
Met een lucht-lucht warmtepomp heb je ook een buiten unit nodig toch? Gezien ik huur, zijn dit soort permanente installaties niet echt mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Heb je alleen stroom? Of ook gas? Zijn best forse gasheaters voor weinig op Marktplaats te vinden.

Ook vind ik iets wat ze VAL6 noemen met zowel diesel als infrarood mogelijkheden, misschien is dat wat?

Zonde dat er geen vloerverwarming in zit. Wij hadden dat in onze unit en was echt perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giello123
Geen gas inderdaad, de unit is wel voorbereid voor een split unit airco kwam ik vandaag achter. Dus ik denk dat gewoon de beste optie is.

De eigenaar dacht dat het met een 2kw kacheltje ook al wel warm te krijgen was. Maar ik betwijfel of dat genoeg vermogen is voor die ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06:48
Giello123 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 08:48:
Met een lucht-lucht warmtepomp heb je ook een buiten unit nodig toch? Gezien ik huur, zijn dit soort permanente installaties niet echt mogelijk.
Weet je dat, of denk je dat?
In goed overleg en indien uitgevoerd door een erkend installateur die garantie afgeeft is zoiets meestal echt geen probleem bij huur van een bedrijfsruimte. Wel zal het voor eigen rekening zijn, dus is het pas aantrekkelijk wanneer je er minstens 3-4 jaar blijft zitten.

Afhankelijk van de afspraken die je maakt laat je bij vertrek van het pand de installatie zitten, of laat je (wederom door een professionele partij) de installatie verhuizen/verwijderen en de dakdoorvoer netjes afdichten.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:43
Ligt heel erg aan werkelijke isolatiewaarde, en of units ernaast ook gestookt worden.
6 meter hoogte is erg hoog, dus veel warmtecapaciteit. Wil je snachts ook de verwarming aan laten?

Hoeveel werk je er? 1x per week of elke dag?
Als dit elke dag is zou ik meer isolatie aanbrengen, dat gaat aanzienlijk schelen in stookkosten.

Cop 4.5 270m3 komt uit op +- 11kW - 13kW verwarming nodig.

En dan gaan we uit van het feit dat de overige units ook verwarmd zijn... Vaak is isolatie enkel naar buitenlucht toe.

Dat betekend 3 stevige binnen units met meestal 2 buitenunits (al zijn er wel buiten units die het vermogen aankunnen).
Er zijn ook binnenunits die 13kW aankunnen, maar vraag is of dat prijstechnisch beter is.

[ Voor 17% gewijzigd door 99ruud99 op 03-02-2024 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:19
99ruud99 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:16:

Waarom bepaal je dat op kubieke meters? Met uwert rechner kun je voor het dak, binnen en buitenmuren prima een verlies berekening maken. Dus is uiteindelijk een bijna perfecte kubus.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Giello123 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:05:
Geen gas inderdaad, de unit is wel voorbereid voor een split unit airco kwam ik vandaag achter. Dus ik denk dat gewoon de beste optie is.

De eigenaar dacht dat het met een 2kw kacheltje ook al wel warm te krijgen was. Maar ik betwijfel of dat genoeg vermogen is voor die ruimte.
Gooi er dan een split in, heb je niet 2KW nodig maar 400W, dat scheelt aardig in de centjes en kun je 's zomers nog koelen ook indien nodig.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
99ruud99 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:16:

Uhhh hoe kom je daar bij? Het gaat om geïsoleerde nieuwbouw units hoor.

Ons huis heeft ongeveer twee keer zo veel inhoud en nog niet half zoveel isolatie als door TS genoemd wordt. Hier redden we het prima met een 8kW warmtepomp. Wij hebben bovendien één zijgevel die aan de buitenlucht grenst, die heeft TS niet.

Het genoemde 2kW kacheltje zal het waarschijnlijk niet helemaal redden als het echt koud is. Maar met een 5kW (of 2x 2,5 kW op een multi-split om de warmte iets meer te verdelen) lucht-lucht warmtepomp moet TS heel ver komen.
Een van de twee units zou ik dan zeker onder de tussenverdieping hangen. Daar blijft de warmte dan net iets beter hangen.

Wel is de hoogte een aandachtspunt. Zeker als je met warme lucht gaat verwarmen. Want warme lucht stijgt van nature op. Een grote plafondventilator in "winterstand" zal dus absoluut een aanrader zijn. Dan komt de warmte ook onderin de ruimte terecht.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:43
Ivow85 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:48:
[...]

Uhhh hoe kom je daar bij? Het gaat om geïsoleerde nieuwbouw units hoor.

Ons huis heeft ongeveer twee keer zo veel inhoud en nog niet half zoveel isolatie als door TS genoemd wordt. Hier redden we het prima met een 8kW warmtepomp. Wij hebben bovendien één zijgevel die aan de buitenlucht grenst, die heeft TS niet.

Het genoemde 2kW kacheltje zal het waarschijnlijk niet helemaal redden als het echt koud is. Maar met een 5kW (of 2x 2,5 kW op een multi-split om de warmte iets meer te verdelen) lucht-lucht warmtepomp moet TS heel ver komen.
Een van de twee units zou ik dan zeker onder de tussenverdieping hangen. Daar blijft de warmte dan net iets beter hangen.

Wel is de hoogte een aandachtspunt. Zeker als je met warme lucht gaat verwarmen. Want warme lucht stijgt van nature op. Een grote plafondventilator in "winterstand" zal dus absoluut een aanrader zijn. Dan komt de warmte ook onderin de ruimte terecht.
Was rekentooltje , maar denk dat die gebaseerd is op vrijstaand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giello123
Bedankt voor alle reacties!

Ik denk dat inderdaad een split unit + een ventilator voor betere luchtverplaatsing wellicht. Ik ga het eerst gewoon proberen met een elektrisch kacheltje van 2kw. Mocht dat onvoldoende zijn, of het in de zomer veel te heet, dan is een split unit waarschijnlijk het beste.

Ik heb een huurtermijn van sowieso 2 jaar, niet zeker of ik daarna er nog in zou blijven. Dus een airco is dan een redelijke grote investering. Misschien is het dan een paar keer in de winter als het echt koud is beter om gewoon 4kw aan elektrische kacheltjes gebruiken of iets dergelijks.

Ik zal er niet dagelijks werken, ik schat zo'n 18 uur gemiddeld per week dat ik er zou willen werken. Het kantoor werk zal ik alsnog vanuit huis doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Giello123 op 03-02-2024 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:23
Simpele dieselkachel niet een veel betere oplossing voor incidenteel gebruik. Zo'n 5 KW exemplaar kost je net 100 euri's. Moet je wel een in en uitlaat voor de verbrandingslucht hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Giello123 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:03:
Bedankt voor alle reacties!

Ik denk dat inderdaad een split unit + een ventilator voor betere luchtverplaatsing wellicht. Ik ga het eerst gewoon proberen met een elektrisch kacheltje van 2kw. Mocht dat onvoldoende zijn, of het in de zomer veel te heet, dan is een split unit waarschijnlijk het beste.

Ik heb een huurtermijn van sowieso 2 jaar, niet zeker of ik daarna er nog in zou blijven. Dus een airco is dan een redelijke grote investering. Misschien is het dan een paar keer in de winter als het echt koud is beter om gewoon 4kw aan elektrische kacheltjes gebruiken of iets dergelijks.

Ik zal er niet dagelijks werken, ik schat zo'n 18 uur gemiddeld per week dat ik er zou willen werken. Het kantoor werk zal ik alsnog vanuit huis doen.
Denk dat je wbt warmte opbrengst en kosten fors goedkoper uit bent met een gaskachel https://www.gaswinkel.com...r-met-ods-met-muurbeugel/ op een propaantank. Cop1 stroom stoken gaat je goud geld kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Bvanham schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 13:48:
Simpele dieselkachel niet een veel betere oplossing voor incidenteel gebruik. Zo'n 5 KW exemplaar kost je net 100 euri's. Moet je wel een in en uitlaat voor de verbrandingslucht hebben.
Als je een uitlaat voor de verbrandingslucht kan/mag maken, dan kan je ook een doorvoer maken voor een lucht-lucht warmtepomp.

En voor 100 euro heb je echt geen fatsoenlijke diesel heater inclusief goedgekeurde rookgasafvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
MotorBeast schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 13:53:
[...]

Denk dat je wbt warmte opbrengst en kosten fors goedkoper uit bent met een gaskachel https://www.gaswinkel.com...r-met-ods-met-muurbeugel/ op een propaantank. Cop1 stroom stoken gaat je goud geld kosten.
Ja, lekker gezond enzo om in de verbrandingsgassen rond te gaan lopen.

Ook goed voor de spullen die in de loods zijn opgeslagen, al die waterdamp die je de ruimte in blaast. Echt een top doordacht plan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Ivow85 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:10:
[...]

Ja, lekker gezond enzo om in de verbrandingsgassen rond te gaan lopen.

Ook goed voor de spullen die in de loods zijn opgeslagen, al die waterdamp die je de ruimte in blaast. Echt een top doordacht plan!
Als je voldoende ventileert is dit geen probleem. Op de camping worden deze dingen genoeg gebruikt. Cop1 stoken gaat je een vermogen aan stroom kosten. Heb jaren geleden dat gedaan in mijn werkkamer thuis. Kon €800,- bij betalen op de normale rekening. Be my guest.

Op stroom stoken is alleen een L/L Wp goedkoop.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 03-02-2024 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

neem contact op met de huurder en zeg dat je een airco wilt plaatsen voor verwarming/comfort. jij draagt de kosten en legt ook vast dat je de airco weer verwijdert na de huurperiode indien de verhuurder dat eist.

simpel aanvullend contractje voor opstellen. niet bijzonder en is doorgaans geen enkel probleem.

het is een bedrijfsbruimte en zo word het verhuurd. de verhuurder is in die zin ook verplicht om mee te werken om deze arbo-geschikt te maken, dat is dus ook het plaatsen van verwarming/koeling.

[ Voor 23% gewijzigd door flippy op 03-02-2024 14:21 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-05 22:34
Probeer het eerst met dat IR-paneel.

Als je er tenminste vijf jaar verwacht te blijven dan zal ik als ik jou was een warmtepomp / split airconditioning kopen. Je kunt een airconditioning na afloop ook gewoon verhuizen. Een installateur de boel laten afpompen en afmonteren en daarna elders opnieuw installeren.

Voor rond de Eur 2000 per unit heb je een kwaliteitsproduct van Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Electric, Daikin of vergelijkbaar Japans topmerk. Warm in de winter en koel in de zomer. De investering verdien je terug in het elektriciteitsgebruik. Afhankelijk van het warmteverlies zou je gevoelsmatig toe moeten kunnen met een enkele unit van pakweg 5 kW. Die gebruikt ongeveer net zoveel energie als dat enkele IR-paneel. Alles wat je investeert in een airconditioning bespaar je daarna op de maandelijkse kosten.

Hang twee van die plafondventilatoren op die tijdens het stookseizoen warme lucht omhoog stuwen en tijdens het koelseizoen kun je ze omschakelen naar omlaag stuwen, zo bereik je het beste resultaat in de gehele ruimte.
Pagina: 1