Waarom wel PV maar nog nooit gehoord van Modelcontract

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-06 16:17
Ik vraag me even iets af, waarom heeft iedereen zich verdiept in PV, of is daar mee bezig, maar niet iedereen in het energiecontract wat ze hebben en welk contract het beste bij hen past.

Ik pleit voor het modelcontract, maar wellicht zijn er andere of betere opties.
Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Waarom modelcontract?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Een modelcontract zit vol wettelijke bepalingen, nou ja, vol... maar één daarvan is een verplichte terugleververgoeding voor de consument en een verplichting om zich aan de salderingsregels te houden door de energiemaatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Je hoeft dus nooit te betalen voor het terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Maar die verplichting zit toch in ieder contract?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Salderen wel, maar niet hoe, sommige maatschappijen hebben daar hun eigen draai aan gegeven in hun eigen contractvormen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monesj
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-04 20:31
Deze vraag wordt steeds interessanter.

Een modelcontract wordt hier uitgelegd.

https://www.overstappen.n...iecontract/modelcontract/

Wat is een modelcontract voor energie?
Een modelcontract is een variabel energiecontract voor onbepaalde tijd, dat iedere leverancier in Nederland verplicht moet aanbieden. De toezichthouder in de energiemarkt, de Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft het modelcontract in het leven geroepen om het vergelijken van contracten makkelijker te maken. Een modelcontract heeft namelijk bij iedere leverancier dezelfde voorwaarden. Maar let op, de energietarieven verschillen wel. Er zit dus wel degelijk verschil tussen de modelcontracten van leveranciers.

Is een variabel contract hetzelfde als een modelcontract?
Zoals we hierboven hebben aangegeven moet iedere leverancier minimaal 1 variabel energiecontract aanbieden, het modelcontract. Naast het modelcontract kan een leverancier ook nog andere variabele contracten aanbieden. Dit zijn dan ‘gewone’ variabele contracten. De tarieven en voorwaarden hiervan kunnen verschillen ten opzichte van het modelcontract. Een nieuw variabel contract is dus niet exact hetzelfde als een modelcontract. Echter bieden veel leveranciers enkel nog maar een modelcontract aan.

Op NU.nl komt onderstaande artikel voorbij
https://www.nu.nl/economi...ugleverkosten-vragen.html

Hierin staat de volgende alinea.

Energieleveranciers mogen twee keer per jaar de tarieven die zij rekenen in de modelcontracten aanpassen. "Dus daarin kunnen ze wel kosten doorberekenen." Hoewel die vlieger niet opgaat wanneer je meer opwekt dan je verbruikt, met dank aan de salderingsregeling.

Als dit klopt, dan is het dus zo dat als je all electric bent en meer opwekt dan je gebruikt je nog steeds optimaal gebruik kunt maken van de salderings regeling.

Zijn er mensen die dit kunnen bevestigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
Ik ben me bewust van het feit dat er maatschappijen zijn die extreem hoge tarieven rekenen voor het modelcontract omdat ze kosten wat het kost willen voorkomen dat ze ook maar even na willen denken over het modelcontract. Bijvoorbeeld Zonneplan, zij willen uitsluitend met dynamische contracten werken dus zijn de tarieven voor het modelcontract 1 euro per kWh en 4 euro per m3 gas.

Anderen maken de vaste leveringskosten zo extreem hoog in het modelcontract, bijvoorbeeld Grunneger Energie. Zij rekenen Vastrecht per maand € 64,18 incl. btw per product, dus dat is alleen voor stroom, neem je ook gas af, dan betaal je daarvoor ook 64,18 euro incl btw. Dus 130 per maand, alleen voor de vaste kosten, bizar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-05 00:51
Goed dat ik deze vraag vond... zo heb ik even Essent gebeld vandaag en de klantenservice medewerker snapte het verschil niet tussen een 'normaal' variabel contract en een modelcontract, ondanks dat ze daar een aparte webpagina voor hebben. Helaas kan je een modelcontract alleen krijg door te bellen en daarmee is 'voorlopig' de cirkel rond op een irritante manier...

Er is best wel een casus te maken om de hogere tarieven te accepteren vs terugleverkosten |:(

[ Voor 11% gewijzigd door Ninjetsu NL op 27-05-2024 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Ninjetsu NL schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:40:
Goed dat ik deze vraag vond... zo heb ik even Essent gebeld vandaag en de klantenservice medewerker snapte het verschil niet tussen een 'normaal' variabel contract en een modelcontract, ondanks dat ze daar een aparte webpagina voor hebben. Helaas kan je een modelcontract alleen krijg door te bellen en daarmee is 'voorlopig' de cirkel rond op een irritante manier...

Er is best wel een casus te maken om de hogere tarieven te accepteren vs terugleverkosten |:(
De medewerker "snapte" het niet, maar ze weten het donders goed. Ze hebben je als het goed is ook in de wacht gezet, dat doen ze standaard, in de hoop dat je daarna opgehangen hebt omdat het wachten te lang duurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Bij mijn weten kun je alleen bij Vattenfall het modelcontract online afsluiten. Vereist ook wat zoekwerk, of de zoekbalk gebruiken, maar dan hoef je in ieder geval niet te bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
RobertV70 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:56:
[...]

De medewerker "snapte" het niet, maar ze weten het donders goed. Ze hebben je als het goed is ook in de wacht gezet, dat doen ze standaard, in de hoop dat je daarna opgehangen hebt omdat het wachten te lang duurde.
Duurde in totaal 45 minuten... we gaan t zien of ze gaan emailen... in ieder geval ben ik bij hen weg voor 1 juli of laat ik t vast zetten voor 1 jaar :+ OF modelcontract wanneer ik t ooit ga zien B)

[ Voor 4% gewijzigd door Ninjetsu NL op 27-05-2024 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 26-06 19:51
Mochten hier mensen komen, die niet in het energierekening subforum komen, dan nog de tip:
Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"
Geen modelcontract, maar ook geen terugleverkosten 3 jaar lang (of 2, als je dat liever hebt).
(Waarschijnlijk stopt dit per 1-6.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Bij Vattenfall zijn de kosten per kWh 0,28 euro, gas per m3 1,28. Kijk even goed naar de kosten voor vastrecht e.d., dat wil wel eens verschillen. Maar geen gedoe aan de telefoon, dat scheelt een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
Bij CG lijkt dat ook niet zo te zijn... ik lijk gewoon via de normale route, ook met zonnepanelen, online een contract voor 3 jaar vast af te kunnen sluiten...

Modelcontract kun je dan wel snel vanaf, maar 3 jaar vast heeft ook zo z'n voordelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
Ninjetsu NL schreef op maandag 27 mei 2024 @ 22:23:
Bij CG lijkt dat ook niet zo te zijn... ik lijk gewoon via de normale route, ook met zonnepanelen, online een contract voor 3 jaar vast af te kunnen sluiten...

Modelcontract kun je dan wel snel vanaf, maar 3 jaar vast heeft ook zo z'n voordelen
Uiteraard kun je online contracten afsluiten, echter is dat in geval van het modelcontact alleen bij Vattenfall mogelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertV70
Hierbij even een link naar de website van de consumentenbond. Op deze site staan weer linkjes naar alle modelcontracten van energiemaatschappijen.

https://www.consumentenbo...vergelijken/modelcontract

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Deze link is van energievergelijker.nl Veel van de gegevens op de website van energievergelijker kloppen overigens niet. Ik betaal bij Vattenfall 252 euro vaste leveringskosten (gas en stroom) maar bij energievergelijker beweren ze dat het 490 euro is, dat klopt dus al niet.

https://www.deenergieverg...rgietools/modelcontracten

[ Voor 52% gewijzigd door RobertV70 op 03-09-2024 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daveon
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 26-06 10:16
ik zie bij GC en budget energie niets over teruglever kosten ! blijkbaar dus ook een mogelijk voordeel van model contract ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:52
daveon schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:57:
ik zie bij GC en budget energie niets over teruglever kosten ! blijkbaar dus ook een mogelijk voordeel van model contract ?
Klopt, een van de regels vanuit de overheid is dat in een modelcontract geen terugleverkosten berekend mogen worden.

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
daveon schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:57:
Dat is ook waarom dit topic er is. De ACM heeft het modelcontract vorm gegeven en alle bepalingen vastgelegd. De maatschappijen mogen hier niets aan veranderen, ze mogen hooguit de tarieven twee jaarlijks wijzigen, maar die tarieven moeten dan wel markt conform zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
RobertV70 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 17:03:
Ik ben me bewust van het feit dat er maatschappijen zijn die extreem hoge tarieven rekenen voor het modelcontract omdat ze kosten wat het kost willen voorkomen dat ze ook maar even na willen denken over het modelcontract. Bijvoorbeeld Zonneplan, zij willen uitsluitend met dynamische contracten werken dus zijn de tarieven voor het modelcontract 1 euro per kWh en 4 euro per m3 gas.

Anderen maken de vaste leveringskosten zo extreem hoog in het modelcontract, bijvoorbeeld Grunneger Energie. Zij rekenen Vastrecht per maand € 64,18 incl. btw per product, dus dat is alleen voor stroom, neem je ook gas af, dan betaal je daarvoor ook 64,18 euro incl btw. Dus 130 per maand, alleen voor de vaste kosten, bizar.
De ACM is onlangs begonnen met het checken van een aantal maatschappijen die dit soort constructies bedacht hebben. Punt is dat ze dergelijke tarieven niet marktconform vinden en maatschappijen zich moeten verantwoorden over dit soort tarieven. Dit soort tarieven zijn uitsluitend bedacht om klanten ervan te weerhouden dit modelcontract te nemen.

Zo ook Zonneplan, ook hun modelcontract tarieven zijn bijzonder hoog en vallen echt buiten alle grenzen. Een euro voor een kW stroom en 4 euro voor een m3 gas. Dit kan toch niet markt conform zijn, dit is bedoeld om te voorkomen dat zonneplan geen terugleverkosten kan berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06:51

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Modelcontract is toch een variabel contract?

Met een vast contract (met de juiste voorwaarden) zit je net zo goed.

[ Voor 7% gewijzigd door Accretion op 03-09-2024 18:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

RobertV70 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 18:11:
[...]

De ACM is onlangs begonnen met het checken van een aantal maatschappijen die dit soort constructies bedacht hebben. Punt is dat ze dergelijke tarieven niet marktconform vinden en maatschappijen zich moeten verantwoorden over dit soort tarieven. Dit soort tarieven zijn uitsluitend bedacht om klanten ervan te weerhouden dit modelcontract te nemen.

Zo ook Zonneplan, ook hun modelcontract tarieven zijn bijzonder hoog en vallen echt buiten alle grenzen. Een euro voor een kW stroom en 4 euro voor een m3 gas. Dit kan toch niet markt conform zijn, dit is bedoeld om te voorkomen dat zonneplan geen terugleverkosten kan berekenen.
Dat komt volgens mij meer neer op het onderling 'markt-conform' maken van contracten welke door de diverse 'energieboeren' aan de consument worden gepresenteerd en hebben derhalve weing tot niets meer te maken met het 'eerlijk verrekenen (lees: vermarkten) van energie' áán juist de consument.

ACM zou moeten staan voor Authoriteit Consument en Markt, maar dat middelste deel wordt tegenwoordig steeds vaker alleen maar als als 'Man in the Middle' doorgeefluik van geld náár de markt gezien door o.a. juist DIE partij :'(

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Accretion schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 18:17:
Modelcontract is toch een variabel contract?

Met een vast contract (met de juiste voorwaarden) zit je net zo goed.
Ja uiteraard, als je een vast contract kan vinden zonder terugleverkosten, dan gewoon doen, maar veel maatschappijen eisen in alle EIGEN contractvormen terugleverkosten, dus helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arts
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-04 12:01
Ik overweeg een Modelcontract voor Energie af te sluiten en een 1-jarig contract voor Gas.
Hierdoor bespaar ik zo'n 15 euro in de maand. Is het aan te raden dit te doen, of kan ik (door wijziging van tarieven modelcontract) alsnog bedrogen uitkomen.

Mijn energieverbruik is 3000 kWh per jaar
Mijn teruglevering is 3600 kWh per jaar

Bij een modelcontract kan je (ervanuitgaande dat ik er een jaar blijf) salderen en betaal je geen terugleverkosten. Dat betekent dat ik voor de resterende 600 kWh ook nog een terugleververgoeding krijg.

Is het aan te raden dit op deze manier te doen? Zo ja, welke modelcontracten zijn nu oké?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Modelcontract vattenfall is online af te sluiten, de tarieven staan duidelijk vermeld. Terugleververgoeding boven eigen verbruik is 0,03 euro, wellicht is dat elders 5 of 7 cent, dat is een kwestie van alle tarieven vergelijken. Bovendien moet je dan wel even door de telefoniste heen bijten, bij alle andere maatschappijen moet je namelijk bellen om het modelcontract te kunnen krijgen.
Ze hebben tegenwoordig overal een beltijger zitten die je van het modelcontract weg moet praten en niets wordt geschuwd, lang in de wacht zetten in de hoop dat ja na 5 minuten ophangt, er wordt zelfs aangegeven dat het modelcontract een "model" is en dus niet echt bestaat, alles wordt maar verzonnen om je ervan te weerhouden dit modelcontract te nemen.

Zolang de directeur van het bewuste energiebedrijf maar met een gerust hart voor de kust van Monaco op zijn 50 meter jacht kan genieten van zijn Colombiaanse sigaar en dure maitres..... uh wijn.
Pagina: 1