Welke home theater setup moet ik kopen? Budget 1-2k

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elkoenjo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 27-10-2024
Beste allemaal,

Halverwege dit jaar ben ik van plan om mijn huiskamergeluid te upgraden. Momenteel maak ik gebruik van 2 Google Home Max speakers, waar ik best tevreden over ben. Echter zijn deze niet verbonden met mijn TV (Samsung Q80T) en mis ik het surroundgeluid.

Ik zou graag surroundgeluid willen toevoegen en als het setje ook goed muziek kan afspelen, zou dat een bonus zijn.

Op de aangegeven groene lijn is mijn plafond verlaagd, daar zou ik enkele speakers kunnen ophangen, het liefst wel draadloos (muv stroom) Een subwoofer (wederom het liefst draadloos) kan tegen de muur worden weggewerkt, en onder de tv past een soundbar (of losse boxen bedraad). Ik wil geen speakers op pilaren, gegarandeerd dat die worden gesloopt door kinderen.

Mijn budget is maximaal 2500 euro, maar ik ben een complete beginner en zeker geen audiofiel. Als het goedkoper kan met fatsoenlijk geluid, ben ik tevreden.

De set wil ik voornamelijk gebruiken voor surroundgeluid en af en toe muziek. Een smartfunctie (zoals Google Home) is handig, maar niet noodzakelijk.

Ik heb vooral gekeken naar Sonos en Samsung, maar ik heb echt geen idee wat een goede keuze zou zijn. Ik weet simpelweg niet waar ik op moet letten en volgens diverse websites is alles "geweldig".

Zie voor oppervlakte de bijgevoegde afbeelding. De ruimte naar de keuken is "open". En dat zwarte gedrocht is de bank :)

Alvast dank voor alle hulp!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NK9AegxvzmezytfhsRbF-VhrL0A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/X7qlsquyjkDLiZc3g0GgIdQZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Elkoenjo op 29-01-2024 12:08 . Reden: Afbeelding toegevoegd (nog even oefenen). Specificeren van kabels ]

Beste antwoord (via Elkoenjo op 02-02-2024 22:33)

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:06
Elkoenjo schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 21:17:
Dank wederom hoe verhoudt de Teufel 51 zich tot de Samsung q990c? Die wordt overal aangeraden.

[...]
Tja... Dat is wel de kern inderdaad.

[...]
dat heb ik ergens eerder gehoord ;)
Mja zeg maar vergelijken is vrijwel onmogelijk, en al helemaal in de zelfde ruimte, de ruimte waarin het staat is heel bepalend. Zoals gezegd kan je de Teufel lange tijd thuis proberen.

Mijn verwachting is dat de hifi beleving van de Teufel beter zal zijn. Samsung verwacht ik dat de gesimuleerde surround beleving beter is. Persoonlijk vind ik surround overrated en zou ik prima zonder mijn rears kunnen.

Verder zullen de Samsung kopers dat geweldig vinden en de Teufel die geweldig vinden, iets met wij van wc eend adviseren wc eend.

Maak gewoon een keuze en wees er blij mee. In dit budget is het gewoon veel beter dan jij gewend bent.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:50

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elkoenjo
Dank voor je reactie. Als ik het goed lees zijn de rearspeakers bekabeld. Klopt dat? Voor mij is dat niet mogelijk.

Verder heb ik geen idee of dit goede kwaliteit is. Ik moet daarin echt vertrouwen op jullie oordeel / advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:35
Je geeft aan, "liefst wel draadloos muv stroom". Wat bedoel je daarmee precies? Want als een stroomkabel kan, dan kan een speakerkabel natuurlijk ook. Daarnaast is draadloos nooit draadloos, een speaker heeft stroom nodig. Sommige setjes hebben rears met een accu, maar dat geldt vaak niet voor alle speakers in de set.

[ Voor 36% gewijzigd door Hulleman op 29-01-2024 08:47 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Slechte koop voor € 2.100. De Denon kost je € 609, die teufel set (zonder 2 atmos speakertjes) los kost € 799.
Verder zou Teufel wel een mogelijkheid zijn. Daar koop je best veel speaker voor weinig geld.

Maar mogelijk is @Elkoenjo beter af met een soundbar met rears. Als het voornamelijk om surround gaat en de hele meuk 'draadloos' moet zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door Hulleman op 29-01-2024 08:50 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elkoenjo
Ook jij bedankt voor de je tijd en reactie.

toelichting draadloos
Ik begrijp de verwarring wat betreft draadloos en heb de tekening iets aangepast, zie onderstaand. Op de aangegeven "rode Xjes" kan ik stroom vandaan halen. Maar ik kan dus geen kabels trekken vanaf de tv naar de rearspeakers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ziiwbuXgIhKAE1EzFZ6b24wdSnM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YAizm7KEi5Nqj61VCDkShnpM.png?f=fotoalbum_large

volledige set vs soundbar
Die rearspeakers kan ik mooi wegwerken in een koof van het plafond (daar waar de uitbouw iets verlaagd is). Het voelt zonde om die niet aan te schaffen. Wat betreft een soundbar of frontspeakers heb ik geen voorkeur. Ruimte genoeg voor beiden. Maar om eerlijk te zijn weet ik ook niet goed wat de keuze hier tussen voor gevolgen heeft. Zou je daar iets meer over kunnen vertellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
Een soundbar is eigenlijk alleen geschikt voor films, tv en series. Voor muziek is dat veel minder het geval. Je geeft zelf aan geen audiofiel te zijn en af en toe een muziekje te luisteren, dus het is even de vraag hoe erg dat is. Een soundbar klinkt met muziek veel minder goed dan met twee frontspeakers. Het grote voordeel van een soundbar is dat het weinig ruimte inneemt en je veelal geen speakerkabels hoeft te trekken. Daarnaast hoeft dat ook niet perse je budget van € 2.500 te kosten. Met € 1.000 kom je al wel een eind.

Als je voor losse speakers wil gaan, zul je een AV receiver moeten kopen. Die kost je ook al gauw € 500 en neemt best wat ruimte in. Ik weet niet hoe goed je dat kwijt kunt/wil. Er zijn ook slimlines te koop, maar zijn weer wat duurder. Dan zit je ook nog met speakerkabels. Volgens mij kunnen Denon en Marantz receivers overigens wel Heos speakers draadloos aansturen, dus dat kan een optie voor je zijn. Dat zijn wel prijzige speakertjes van zo'n € 175-200 per stuk. Een subwoofer kun je draadloos verbinden, maar daar heb je nog wel een ontvanger voor nodig, die je € 200 ofzo kost.

Losse speakers klinken, vooral met muziek, absoluut beter dan een soundbar. Het neemt meer ruimte in en kost je meer geld. Het is de afweging die je moet maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Hulleman op 29-01-2024 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elkoenjo
Kijk hier heb ik wat aan. Je hebt mij op het goede spoor gezet.

Zojuist voor het eerst gehoord over Heos en mij er in verdiept. Dat lijkt wel een goede oplossing volgens mij. Net als overige wifi systemen. Ik vond dit een handig artikel (voor als anderen meelezen) https://www.cnet.com/tech...ainment/best-av-receiver/

Ruimte aan de voorkant is geen probleem. Het staat wel flink in het zicht dus een beetje esthetisch is wel fijn. Maar goed, smaken verschillen dus dat zie ik vanzelf wel.

Als ik het artikel moet geloven, is mijn budget a 2.5k meer dan ruim voldoende om m'n wensen te vervullen en kan t ook voor minder. Altijd lekker :)

Waar moet ik kijken voor de beste "Bang for Buck" (op dit forum een veelgebruikte term, klinkt wel hip). Zowel een soundbar+subwoofer+rearspeakers als avreciever+subwoofer+speakers is voor mij een optie (op basis van Heos of wifi)

[ Voor 53% gewijzigd door Elkoenjo op 29-01-2024 12:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
Elkoenjo schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:34:
Waar moet ik kijken voor de beste "Bang for Buck" (op dit forum een veelgebruikte term, klinkt wel hip). Zowel een soundbar+subwoofer+rearspeakers als avreciever+subwoofer+speakers is voor mij een optie (op basis van Heos of wifi)
Als soundbar komt de Samsung Q990C goed uit diverse tests. In ken die soundbar overigens niet, maar dat schijnt voor een soundbar goed te zijn. Kost je rond de € 1K. Sonos zou ik niet kopen, omdat je dan direct vendor locked bent. Daarnaast is Sonos echt veel te duur voor wat je krijgt.

Als je voor losse speakers gaat heb je zó enorm veel keuze. Wil je dan boekenplank/monitor (kleinere) speakers of vloerstaande speakers (zuilen)? Wil je dan wel of geen subwoofer? Let wel, een losse subwoofer is nooit draadloos. Je kunt wel een SVS soundpath Tri band wireless kopen. Dat is wel zo'n beetje de beste optie elke subwoofer draadloos te maken.

Teufel biedt veel bang for buck met hun all-in-one home cinema sets. Een receiver zou ik daar niet kopen, maar los. Ik ken die speakers overigens niet, maar lees wel dat mensen er blij mee zijn. Je kunt ze 90 dagen proberen. Een Teufel Ultima 40 surround set kost € 799 volgens mij. Een Denon X1700H is momenteel € 439 bij bol.com (lijkt de goedkoopste). Wat kabels, voor zeg € 50 en je bent voor net geen € 1.300 klaar.

Als je alles zelf los bij elkaar wil sprokkelen ben je meer geld kwijt, maar koop je wel beter spul. Ik zou met jouw budget (€ 2500 klinkt veel, maar is het in hifiland niet) naar speakers kijken als de Dali Oberon of Spektor (2 of 3) reeks of de Q acoustics 3020i. Koop daarbij dan een center speaker uit dezelfde reeks. Dan moet je ook nog een subwoofer. Kost ook zo € 500 voor een beetje knappe sub. Ff snel rekensommetje en je ziet dat je die € 2.500 zo kwijt bent.
- Receiver € 440
- Boekenplank speakers 2 stuks € 600
- Center speaker € 300
- 2 Heos rear speakers € 400
- Subwoofer € 500 (SVS SB1000 is een mooie optie)
- Draadloze subwoofer kit € 200
- Speaker kabel € 50
Totaal € 2.490
Dit zijn wat richtbedragen, zal per item wat af kunnen wijken, maar dan heb je een idee. Stel je wil vloerstaande speakers (een dali oberon 5 of q acoustics 3050i), dan ben je gauw € 200 - € 400 extra kwijt.

[ Voor 4% gewijzigd door Hulleman op 29-01-2024 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elkoenjo
Heel helder! Stukje bij beetje begin ik het te begrijpen.

✔️ Sonos valt af.

Is het verschil tussen Teufel en Dali erg merkbaar? Wat is het verschil of is dat iets wat je moet horen?

Slim advies wat betreft vendor locking. Op die manier had ik het nog nooit bekeken. Is dat bij Teufel ook zo?

[ Voor 4% gewijzigd door Elkoenjo op 29-01-2024 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
Elkoenjo schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:26:
Slim advies wat betreft vendor locking. Op die manier had ik het nog nooit bekeken. Is dat bij Teufel ook zo?
Nee, bij Sonos zit je voornamelijk vast een de software.

Wat betreft geluid, dat is best wel persoonlijk. Ik geef altijd het advies om eens wat speakers te gaan luisteren bij een hifi zaak. Er zit echt veel klankverschil tussen speakers. Ik heb Teufel speakers nooit geluisterd, Dali en Q acoustics wel. Dali vond ik fijn klinken, Q acoustics wat minder, maar zeker niet de minste van de sessie. Uiteindelijk ben ik voor Focal gegaan. Die staken er voor mij wel met kop en schouders boven uit, maar waren ook wel een stuk duurder dan de Dali Opticon 6 waar ik eigenlijk voor op pad was. Dus advies is wel, probeer ergens een luisterafspraak te maken.

Luister dan naar de 2 front speakers die je op het oog hebt met muziek die je goed kent en maak zo de keuze. Koop daar dan een passende center bij.

[ Voor 4% gewijzigd door Hulleman op 29-01-2024 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elkoenjo
Top. Doe ik dat. Is de volgorde wat betreft belangrijkheid:

Front - center - rear - sub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elkoenjo
Na het doorlezen van diverse reacties op mijn vorige posts en overige artikelen ben ik ervan overtuigd geraakt dat het geen goed idee is om een soundbar aan te schaffen. Teufel is mij eerder aangeraden maar vloerstaande speakers aan de voorkant is niet mogelijk (zie foto).

Mijn voorkeur gaat uit naar een 5.1.2 opstelling, hoewel ik niet zeker weet of ik mijn vrouw hiervan kan overtuigen. Vooral de luidsprekerstandaarden zullen een punt van zorg zijn, gezien hun plaatsing midden in de kamer achter de bank waar de kinderen spelen.

De opstelling zal worden gebruikt voor zowel films als muziek. Een alternatieve optie is een 3(L/C/R).1.2 of een 3.1.0 configuratie. De heights moeten draadloos zijn, bij voorkeur WISA omdat ik geen kabels van de avr naar de heights kan wegwerken (zie foto). Ideaal gezien zouden ook de subwoofer en zijluidsprekers draadloos moeten zijn (maar bedraad is een mogelijkheid). Voor elke configuratie is de aanschaf van een AVR nodig en ik heb werkelijk geen idee wat goed is.

Ik had het volgende budget in gedachten:
- 3.1.0 = €1k
- 3.1.2 = €1.5k
- 5.1.2 = €2k
* exclusief de luidsprekerstandaarden.

Andere belangrijke punten:
- Mijn voorkeur gaat uit naar tweedehands aankopen.
- De speakers bij de tv (Samsung Q80T) mogen niet te groot zijn en staan relatief dicht bij de kachel.
- Ik geef de voorkeur aan witte speakers met een koperen afwerking.
- Integratie met Google Home is een grote plus.

Ik begrijp dat ik een uitgebreide wensenlijst heb en dat kan "verwend" overkomen, maar zo bedoel ik het niet. Zouden jullie mij advies kunnen geven?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3gHxzTAC6Ch81SkjB2aEl60MGBg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KqxHsKp0qdmAl1hypm9ibqWI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ziiwbuXgIhKAE1EzFZ6b24wdSnM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YAizm7KEi5Nqj61VCDkShnpM.png?f=fotoalbum_large

Rode kruizen = stroompunt in plafond voor heights.
Groene lijn = start verlaagd plafond (tegen die rand kan ik de heights plaatsen)
Zwarte tekening = de bank

[ Voor 3% gewijzigd door Elkoenjo op 02-02-2024 18:31 . Reden: Toelichten foto ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Modbreak:Topics samengevoegd want dit kan gerust door in het originele draadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elkoenjo
Thanks Mod

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Laatst online: 15:26
Misschien iets om te onderzoeken: spelen jouw bronnen wel via 3.0 / 3.1? Kan me voorstellen dat je bij streamingdiensten of 5.0 moet doen of 2.0 en dat ze met 3 fronts gewoon de center ongemoeid laten.

Persoonlijk verwacht ik met 2 knappe fronts ook een veel beter ruimtelijk geluid / plaatsing van geluid dan wanneer je met hetzelfde budget 3 speakers wilt aanschaffen.

En persoonlijk vind ik 5.x.2 helemaal niks. Daar is Atmos niet voor ontworpen of gemixt. Als je op mij lijkt zal je dan al heel snel 5.x.4 gaan doen. En dan heb je een receiver nodig die dat netjes aankan en dat wordt lastig met het budget, zelfs als je het volledige budget zou opmaken aan enkel de receiver.

En 3.1.2? Wat zou je daar op afspelen? Ga je alles upscalen? Hoe kom je eigenlijk op dit idee? :P
Met Atmos moet je je voorstellen dat je een bubbel wilt creëren. At random een speakersetup verzinnen en wat extra speakers plaatsen heeft niet zo veel zin.

Als ik je tekening goed lees wil je alleen heights heel ver achter de luisterpositie plaatsen? Heb je dit al eens ervaren of is dit idee alleen leuk in theorie? Met Atmos wil men over het algemeen geluid over zich heen laten gaan, niet ergens zomaar wat effectjes laten opduiken.

Keep it simple, imo: lekker 5-kanaals surround of 2-kanaals stereo.

Als je er thuis surround sound niet doorheen krijgt, dan zou de rears ophangen wel een tussenoplossing kunnen zijn. Maar dat heet dan alsnog 5.x en is dan alleen wat creatiever geplaatst, dat is dan niet ineens 3.x.2.

Ik wil je aanraden lekker een middagje ergens te gaan luisteren. Ik denk dat je dan zult zien dat je heights goed moet aanpakken of dat het een vreemde gimmick zal zijn. Je vrouw kan dan ook luisteren hoe het is als het goed is geregeld om zo een geïnformeerde beslissing te kunnen maken. Als zij het geweldig vindt kan je 4 heights plaatsen en het budget verhogen en als ze het niet ziet zitten kan je het achterwege laten. Je kunt dan ook vragen of ze het verschil willen laten horen tussen 3.0.2 en 5.0 zodat je ook meteen van dat idee bent genezen. Die laatste zin is niet vervelend bedoelt. Atmos is geweldig, dus ik wil je behoeden voor een m.i. gek en onwerkbaar idee.

[ Voor 24% gewijzigd door Ample Energy op 02-02-2024 19:25 ]

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
[...]

[...]

Ik begrijp dat ik een uitgebreide wensenlijst heb en dat kan "verwend" overkomen, maar zo bedoel ik het niet. Zouden jullie mij advies kunnen geven?
Wat heb je zelf al gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
Ample Energy schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 19:18:
Misschien iets om te onderzoeken: spelen jouw bronnen wel via 3.0 / 3.1? Kan me voorstellen dat je bij streamingdiensten of 5.0 moet doen of 2.0 en dat ze met 3 fronts gewoon de center ongemoeid laten.

Persoonlijk verwacht ik met 2 knappe fronts ook een veel beter ruimtelijk geluid / plaatsing van geluid dan wanneer je met hetzelfde budget 3 speakers wilt aanschaffen.

En persoonlijk vind ik 5.x.2 helemaal niks. Daar is Atmos niet voor ontworpen of gemixt. Als je op mij lijkt zal je dan al heel snel 5.x.4 gaan doen. En dan heb je een receiver nodig die dat netjes aankan en dat wordt lastig met het budget, zelfs als je het volledige budget zou opmaken aan enkel de receiver.

En 3.1.2? Wat zou je daar op afspelen? Ga je alles upscalen? Hoe kom je eigenlijk op dit idee? :P
Met Atmos moet je je voorstellen dat je een bubbel wilt creëren. At random een speakersetup verzinnen en wat extra speakers plaatsen heeft niet zo veel zin.

Als ik je tekening goed lees wil je alleen heights heel ver achter de luisterpositie plaatsen? Heb je dit al eens ervaren of is dit idee alleen leuk in theorie? Met Atmos wil men over het algemeen geluid over zich heen laten gaan, niet ergens zomaar wat effectjes laten opduiken.

Keep it simple, imo: lekker 5-kanaals surround of 2-kanaals stereo.

Als je er thuis surround sound niet doorheen krijgt, dan zou de rears ophangen wel een tussenoplossing kunnen zijn. Maar dat heet dan alsnog 5.x en is dan alleen wat creatiever geplaatst, dat is dan niet ineens 3.x.2.
Alle streamingbronnen bieden wel surround in de vorm van minstens 5.1 meestal. Als je dan 3.1 speakers aansluit dan worden die achterkanalen gewoon niet afgespeeld.
Elkoenjo schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 18:27:
Na het doorlezen van diverse reacties op mijn vorige posts en overige artikelen ben ik ervan overtuigd geraakt dat het geen goed idee is om een soundbar aan te schaffen. Teufel is mij eerder aangeraden maar vloerstaande speakers aan de voorkant is niet mogelijk (zie foto).

Mijn voorkeur gaat uit naar een 5.1.2 opstelling, hoewel ik niet zeker weet of ik mijn vrouw hiervan kan overtuigen. Vooral de luidsprekerstandaarden zullen een punt van zorg zijn, gezien hun plaatsing midden in de kamer achter de bank waar de kinderen spelen.

De opstelling zal worden gebruikt voor zowel films als muziek. Een alternatieve optie is een 3(L/C/R).1.2 of een 3.1.0 configuratie. De heights moeten draadloos zijn, bij voorkeur WISA omdat ik geen kabels van de avr naar de heights kan wegwerken (zie foto). Ideaal gezien zouden ook de subwoofer en zijluidsprekers draadloos moeten zijn (maar bedraad is een mogelijkheid). Voor elke configuratie is de aanschaf van een AVR nodig en ik heb werkelijk geen idee wat goed is.

- 3.1.0 = €1k
- 3.1.2 = €1.5k
- 5.1.2 = €2k
* exclusief de luidsprekerstandaarden.

- Mijn voorkeur gaat uit naar tweedehands aankopen.
- De speakers bij de tv (Samsung Q80T) mogen niet te groot zijn en staan relatief dicht bij de kachel.
- Ik geef de voorkeur aan witte speakers met een koperen afwerking.
- Integratie met Google Home is een grote plus.

Ik begrijp dat ik een uitgebreide wensenlijst heb en dat kan "verwend" overkomen, maar zo bedoel ik het niet. Zouden jullie mij advies kunnen geven?[Afbeelding]

[Afbeelding]

Rode kruizen = stroompunt in plafond voor heights.
Groene lijn = start verlaagd plafond (tegen die rand kan ik de heights plaatsen)
Zwarte tekening = de bank
Goed dat je die foto hebt gedeeld. Het stelt me wel voor een raadsel hoe je daar 3 speakers wilt neerzetten? Hoe zie je dat voor je? Die hele linkerkant kan je niet gebruiken vanwege de kachel... De 3 frontspeakers onder de TV zetten zal ook niet het gewenst effect bieden, plus dat het er niet uit ziet. Ik zou daarom de focus verleggen naar een soundbar. Dat past daar wel heel mooi. Subwoofer erbij en gaan.

Voorbeeldje:
- uitvoering: Bluesound Pulse Soundbar+ Wit
- uitvoering: Bluesound De Pulse Sub+ Wit (Wit)
- 2x uitvoering: Bluesound Pulse Flex 2i Wit

[ Voor 4% gewijzigd door Ramon op 02-02-2024 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elkoenjo
Wederom dank voor alle reacties. Zoals jullie kunnen zien heb ik er echt weinig verstand van :)
Hoe kom je eigenlijk op dit idee? :P
nou ehhh ja, dat leek mij wel logisch. Maar is het dus niet. Blij dat ik het hier ff check.
De 3 frontspeakers onder de TV zetten zal ook niet het gewenst effect bieden
shit.. moeten de L en R verder naar de buitenzijden? Dat wordt inderdaad een probleem
Ik zou daarom de focus verleggen naar een soundbar
dit blijft mij toch puzzelen... Nagenoeg overal lees ik dat het beter is om (zelfs goedkope) speakers te kopen en dat dit beter geluid oplevert dan een soundbar.

Nou begrijp ik prima dat er verschillende meningen zijn, maar ze zijn wel erg stellig en daarmee overtuigend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KernelPanic
Zoveel mensen zoveel meningen, zelf zou ik altijd speakers kiezen boven een soundbar ALS de ruimte er naar is.

En zo te zien heb je gewoon weinig ruimte, speakers moeten kunnen ademen en ook bookshelfs kunnen best groot zijn.

De ene soundbar is de andere ook niet.

Deze set zou wel wat voor jou kunnen zijn, en voordeel dat je het 8 weken thuis kan proberen (omdat jij ook nog niet weet hoe "goed" het moet zijn) niet goed dan kan het gewoon terug.

https://teufelaudio.nl/ci...-edition-41-set-107000925

Of anders
https://teufelaudio.nl/ci...ambition-51-set-107000913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Laatst online: 15:26
Ik zeg dit als eigenaar van behoorlijke vloerstaanders: een echte soundbar is echt niet verkeerd. Die hebben ook gewoon beste klankkasten en wegen richting de 20kg. Kort door de bocht: hoe groter, hoe beter. Vandaar dat speakers al gauw beter klinken dan een dunne soundbar. Die ultradunne plastic dingetjes geven de hele productcategorie een slechte naam, maar een deftige met een stevige en grote klankkast kan serieus goed geluid leveren. Zeker als ze ook nog een klein beetje kamercorrectie aan boord hebben. En met een losse subwoofer worden gecombineerd.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
Elkoenjo schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:57:
Wederom dank voor alle reacties. Zoals jullie kunnen zien heb ik er echt weinig verstand van :)

[...]
nou ehhh ja, dat leek mij wel logisch. Maar is het dus niet. Blij dat ik het hier ff check.

[...]
shit.. moeten de L en R verder naar de buitenzijden? Dat wordt inderdaad een probleem

[...]
dit blijft mij toch puzzelen... Nagenoeg overal lees ik dat het beter is om (zelfs goedkope) speakers te kopen en dat dit beter geluid oplevert dan een soundbar.

Nou begrijp ik prima dat er verschillende meningen zijn, maar ze zijn wel erg stellig en daarmee overtuigend.
Het is niet alleen een kwestie van dit is beter dan dat. Je kan niet zomaar 3 speakertjes kopen, onder je tv dumpen en klaar. Kijk voor de gein eens naar de foto's hier: Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 49. Niemand heeft zijn front left- en rightspeakers onder de TV staan.

Goed geluid is een wisselwerking tussen plaatsing van de speakers, kwaliteit van de speakers en de ruimte. Jij hebt de ruimte niet en soundbars zijn bedoeld voor die situaties, dus vandaar dat ik een soundbar aanraadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elkoenjo
Dank wederom hoe verhoudt de Teufel 51 zich tot de Samsung q990c? Die wordt overal aangeraden.
ALS de ruimte er is
Kort door de bocht: hoe groter, hoe beter.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• KernelPanic
Elkoenjo schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 21:17:

[...]

[...]
Mja zeg maar vergelijken is vrijwel onmogelijk, en al helemaal in de zelfde ruimte, de ruimte waarin het staat is heel bepalend. Zoals gezegd kan je de Teufel lange tijd thuis proberen.

Mijn verwachting is dat de hifi beleving van de Teufel beter zal zijn. Samsung verwacht ik dat de gesimuleerde surround beleving beter is. Persoonlijk vind ik surround overrated en zou ik prima zonder mijn rears kunnen.

Verder zullen de Samsung kopers dat geweldig vinden en de Teufel die geweldig vinden, iets met wij van wc eend adviseren wc eend.

Maak gewoon een keuze en wees er blij mee. In dit budget is het gewoon veel beter dan jij gewend bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
En @Elkoenjo waar is de keuze op gevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elkoenjo
Ik heb vooralsnog niet gekozen. Ik twijfel tussen mijn eigen speakers bouwen (dat lijkt m te worden) of, als er onvoldoende tijd beschikbaar is, de q990c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoer-dini
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16-04 16:00
Heel benieuwd wat je uiteindelijke setup is geworden, ik heb bijna een exact dezelfde situatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elkoenjo
Beetje late reactie. Het is de q990d geworden. Kneppertje veel herrie. Als ik meer tijd heb, ga ik speakers bouwen.
Pagina: 1