Mechanische ventilatie afzuig punten

Pagina: 1
Acties:

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:17
Ik ben bezig met het opzetten van een plan voor een nieuwe keuken in ons nieuw te betrekken huis (we krijgen pas 22 Mei de sleutel dus kan niet even gaan kijken).

Echter loop ik nu tegen een uitdaging aan, er lijken twee afzuigpunten van mechanische ventilatie boven de keuken te zitten (Type C).

Een van deze twee punten zit eigenlijk een kast in de weg en ik snap niet zo goed waarom er 2 vlak naast elkaar zitten?

Zie beide rood omcirckeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SoRUfom5Xyt5Bw9uQ_4iIYCNpZM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CaglalqAmpE8ub1pdUEM9WnE.png?f=fotoalbum_large

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-01 12:37

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Zo'n punt heeft een bepaald debiet, een maximale hoeveelheid lucht er kan worden afgezogen. Ik vermoed dat met 1 punt het debiet te laag is en er daarom is gekozen 2 punten te zetten.
Verder lijkt het of je een kanaalplaatvloer hebt. Klopt dat? (bouwtekeningen vertellen dat zeker). Zo ja, kun je veilig het plafond openbreken om het kanaal 30-40cm te verplaatsen binnen de kanaalplaat. Geeft wel troepjes. In de lengterichting van de plaat wel te verstaan, zodat je geen wapening bloot legt of kapot maakt. Bij een ander type vloer zou je dat moeten laten bepalen door een constructeur vrees ik.

Omdenken: kun je de kastjes niet zo laten plaatsen dat er ~5cm vrije ruimte is tussen plafond en kastje, waar de keukenboer de plint onderbreekt? Dan kan het kanaal nog netjes afzuigen. Desnoods met een ventilatierooster in de plint.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Dracula
Waterbeesje schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:25:
Zo'n punt heeft een bepaald debiet, een maximale hoeveelheid lucht er kan worden afgezogen. Ik vermoed dat met 1 punt het debiet te laag is en er daarom is gekozen 2 punten te zetten.
Verder lijkt het of je een kanaalplaatvloer hebt. Klopt dat? (bouwtekeningen vertellen dat zeker). Zo ja, kun je veilig het plafond openbreken om het kanaal 30-40cm te verplaatsen binnen de kanaalplaat. Geeft wel troepjes. In de lengterichting van de plaat wel te verstaan, zodat je geen wapening bloot legt of kapot maakt. Bij een ander type vloer zou je dat moeten laten bepalen door een constructeur vrees ik.

Omdenken: kun je de kastjes niet zo laten plaatsen dat er ~5cm vrije ruimte is tussen plafond en kastje, waar de keukenboer de plint onderbreekt? Dan kan het kanaal nog netjes afzuigen. Desnoods met een ventilatierooster in de plint.
Plafond openbreken gaat me wat te ver. Idd de kastjes iets lager en een plint erboven met eventueel een rooster zou een optie kunnen zijn.

• Luuk013
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17-01 13:55
Hier plafond verlaagd. Er 13cm en de ventilatie kanalen in het plafond 10cm verplaatst.

• Dracula
Luuk013 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 19:42:
Hier plafond verlaagd. Er 13cm en de ventilatie kanalen in het plafond 10cm verplaatst.
Ook een optie, alleen het is een open keuken dus dan komt er of een rand of ik moet ook de hele kamer mee nemen 😊

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-01 12:37

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Dracula schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:18:
[...]

Ook een optie, alleen het is een open keuken dus dan komt er of een rand of ik moet ook de hele kamer mee nemen 😊
Die rand kan onderdeel van de keuken zelf eigen dan, laat m een meter voorbij de jaren komen en het is een eyecatcher. Mooi om iets mee te doen, zoals bijvoorbeeld tekeningen van de kinderen ophangen als je die hebt (om iets te noemen)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Dracula
Waterbeesje schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:20:
[...]

Die rand kan onderdeel van de keuken zelf eigen dan, laat m een meter voorbij de jaren komen en het is een eyecatcher. Mooi om iets mee te doen, zoals bijvoorbeeld tekeningen van de kinderen ophangen als je die hebt (om iets te noemen)
Is ook een optie.

Ik wacht wel even af wat de keukenbouwer ervan gaat zeggen.
Pagina: 1