Gemakkelijke en goedkope slimme verlichting met HA

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laspo
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 06-06 12:17
Dag allen,

Hieronder mijn situatie:
- Ik sta aan het begin van een grondige verbouwing. De elektriciteit wordt helemaal opnieuw gedaan.
- Ik ga de elektriciteit zelf aanleggen met hulp van wat ervaren vrienden/familie.
- Ik ben handig, heb wat IT-kennis maar kan niet programmeren.
- Ik wil verlichting dat kan in/uitschakelen en dimmen door een muurknop én door een mobiele app op mijn smartphone. Eventueel een paar eenvoudige "scènes".
- Ik wil tuinverlichting dat automatisch kan in/uitschakelen op basis van zonsopgang-/ondergang.
- Ik wil een alles-uit knop.
- Ik wil in de toekomst zoveel mogelijk integreren in HA (verlichting, PV-panelen, warmtepomp, regenwaterpomp, laadpaal...).
- Ik moet dit uitvoeren met een beperkt budget.

Voor welke setup kan ik best gaan?

Volgens mijn opzoekwerk was mijn eerste gedachte "centrale sturing met Eltako teleruptoren". Dan leg ik SVV-kabels voor de drukknoppen (24VAC) en klassieke bekabeling voor de verlichting (230VAC). Als ik dan ooit een écht domotica systeem wil, is dit uitbreidbaar. Maar de controle via een mobiele app en eenvoudige integratie in HA ontbreken hier.

Mijn tweede gedachte was "werken met Shelly relais" want die hebben al een wifi-functionaliteit, een app en een eenvoudigere integratie in HA. Maar de Shelly relais worden aangestuurd met 230VAC ipv 24VAC dus dan zou mijn bekabeling naar de drukknoppen er volledig anders moeten uitzien. Dit is uiteraard een optie, maar eentje waar ik wel zeker van moet zijn alvorens ik begin.

Alvast bedankt.

Mvg,

Laspo

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Let wel dat je niet door een buis zowel een 230V als 24V kabel mag leiden, dus je gaat nogal wat extra PVC moeten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laspo
pagani schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:43:
Let wel dat je niet door een buis zowel een 230V als 24V kabel mag leiden, dus je gaat nogal wat extra PVC moeten leggen.
In het geval van "centrale sturing met Eltako teleruptoren" zou ik een SVV-kabel moeten trekken van de zekeringkast naar de drukknoppen. Maar deze kan ik gewoon doortrekken van knop naar knop dus dat valt best wel mee. De 230V kabel voor verlichting loopt inderdaad apart.

In het geval van "Shelly relais" heb ik geen 24V want dan is alles 230V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:47

D4NG3R

kiwi

:)

Wat is je exacte definitie van 'beperkt budget'? Met deze eisen denk ik zelf direct aan Zigbee inbouwdimmers, tuinverlichting schakelen op de zon en een "alles uit" knop kan je binnen HA zo realiseren.

In de toekomst ook doodsimpel om uit te breiden met verschillende sensoren, eventueel slimme lampen van bijv de Ikea of Philips op plekken zonder inbouwdimmer, goedkope plugjes om een stopcontact te kunnen schakelen etc.

[ Voor 35% gewijzigd door D4NG3R op 02-02-2024 16:11 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laspo
D4NG3R schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:53:
Wat is je exacte definitie van 'beperkt budget'? Met deze eisen denk ik zelf direct aan Zigbee inbouwdimmers, tuinverlichting schakelen op de zon en een "alles uit" knop kan je binnen HA zo realiseren.

In de toekomst ook doodsimpel om uit te breiden met verschillende sensoren, eventueel slimme lampen van bijv de Ikea of Philips op plekken zonder inbouwdimmer, goedkope plugjes om een stopcontact te kunnen schakelen etc.
Ik heb zo'n 7000-8000 EUR voorzien voor elektrische installatie. Dus dit is iets meer dan ik nodig heb voor de klassieke maar niet genoeg voor een domoticasysteem.

Maar dus als ik jou goed begrijp, zou je gewoon de klassieke installatie doen en waar nodig de schakelaars slim maken met Zigbee inbouwmodules?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-06 11:29
laspo schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:21:
Maar dus als ik jou goed begrijp, zou je gewoon de klassieke installatie doen en waar nodig de schakelaars slim maken met Zigbee inbouwmodules?
Ja. Of met Shelly's. Dan hou je het een beetje betaalbaar en heb je een installatie die gewoon direct werkt bij installatie. Verbinding met WiFi of via Zigbee met een controller kan je later doen. Je hoeft geen afwijkend netwerk aan te leggen enzo. Ook iemand die er nog nooit mee gewerkt heeft kan het instaleren.

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 17:42
laspo schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:40:
Maar de Shelly relais worden aangestuurd met 230VAC ipv 24VAC dus dan zou mijn bekabeling naar de drukknoppen er volledig anders moeten uitzien.
Die gedachte volg ik niet helemaal. Je kunt de Shelly gewoon achter de schakelaar monteren of in de centraaldoos waar de lamp aan komt te hangen. Je kunt dan de normale bekabeling gebruiken (misschien alleen een blauwe draad bijtrekken naar je schakelaars, maar aangezien je toch al bezig bent lijkt dat me geen probleem).

Overigens heeft Shelly sinds kort een zigbee-lijn, naast de bestaande Wifi-/Bluetooth-lijn.

[ Voor 7% gewijzigd door jurri@n op 03-02-2024 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:36

MsG

Forumzwerver

Inderdaad bij alle schakelaars een nuldraad aanleggen. Dan gewoon een bedrade zigbee-schakelaar ertussen. Is allemaal niet zo prijzig en als je genoeg dekking hebt is zigbee behoorlijk stabiel.

Ik zou dan ook zigbee verkiezen boven de wifi-gebaseerde shelly's.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:10
Ga eens naar de site van Shelly. Hele betaalbare dimmers, schakelaars etc. Vooral de dimmers zijn fantastisch. Kosten 30 euro, dus goedkoper dan een goeie domme dimmer, superstabiel, mogelijkheid om custom firmware te draaien en integreert met alle homeautomations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoKopinga
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-04 17:50
Ik heb een vergelijkbare situatie/wensen (jaren ‘70 huis flink verbouwen) en heb voor alle vaste verlichting een Shelly Dimmer 2 gekocht. Omdat ik niet overal een nuldraad naar wil trekken gebruik is als het nodig is (ik dacht als de gebruikers <10w gebruiken) de Shelly bypass voor een paar euro. Anders is een nul niet nodig.
Je kunt de dimmers trouwens ook bij de lampen zetten als je achter de schakelaar niet genoeg ruimte hebt. Een voordeel van deze dimmers is dat ze gewoon blijven werken ook als ze geen verbinding hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:24

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zelf was mijn eerste gedachten dan ook modules. Zigbee of Wifi, ze hebben beide voordelen en nadelen.

Als je voor modules door het huis gaat, trek dan een N. N-loze modules is altijd beetje hit and mis, zelfs met
bypass. En dus overal 50mm diepe dozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:13

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
jurri@n schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 09:16:
Overigens heeft Shelly sinds kort een zigbee-lijn, naast de bestaande Wifi-/Bluetooth-lijn.
Zigbee? Weet je dat zeker? Volgens miij hebben ze een Wifi, Bluetooth, Lan en z-wave, maar geen zigbee.

Om de @laspo beetje op weg te helpen. Ik heb vier jaar geleden ongeveer hetzelfde gedaan en bedacht. En uiteindelijk uitgekomen om de meest 'traditionele' versie van de elektrische installatie. Kortom, gewoon overal schakelaars en lamppunten gemaakt.

Echter heb ik wel naar alle schakelaars een 0 draad getrokken en daar Shelly 1, Shelly 2.5 of Shelly Dimmers achter geplaatst. Op die manier kan je alles traditioneel schakelen (hoge WAF / bezoekers factor), maar kan je ook alles schakelen vanuit de Shelly app, of een centraal systeem zoals bijvoorbeeld Domoticz of Home Assistant. Bijkomend voordeel is dat bij een verhuizing je alles kan laten zitten en het werkt dan ook nog gewoon en dat je in de toekomst ook nog alle kanten op kan. Met een 24V bussysteem ben je een stuk beperkter.

En nog een tip. Hou ook rekening met 'Dummy' schakelaars (zoals je alles uit knop), trek naar die plekken ook gewoon fase en 0 en dan kan je daar een Shelly 2.5 of i4 in stoppen. En dan kan je meteen 2 of 4 scenes schakelen.

Verder zijn de Shelly modules ook erg goedkoop met prijzen tussen de 10 en 20 euro. Ik was geloof ik voor 250 euro klaar (echt geen geld)

Het enige 'nadeel'. De Shelly apparaten met vaste voeding werken perfect, de Shellies zonder vaste voeding niet bepaald. Wil je dus bijv. bewegingssensoren of deursensoren o.i.d. toevoegen dan vind ik ze te duur en niet goed werken. Daarvoor kan je dan beter Zigbee sensoren gebruiken, dat vereist echter wel altijd een extra hub en een centraal systeem.

Dus samenvattend:
  • 'Traditionele bedrading in huis maken.
  • Shelly 1 of 2.5 voor achter de schakelaars.
  • Shelly 2.5 of i4 voor achter dummy schakelaars.
  • Zigbee controller (bijvoorbeeld Deconz met Conbee III)
  • Zigbee sensoren / deur sensors, bijvoorbeeld die van Xiaomi.
  • Controller voor Home assistant of Domoticz, Homey o.i.d. (Raspberry Pi 5, ChromeBox, NUC, o.i.d.)
En nog wat kleine tips even los van de lampen:
  • Zorg voor (loze) leidingen naar de ramen voor eventuele screens / zonnewering.
  • Zorg voor (loze) leidingen voor UTP kabels.
  • Zorg voor (loze) leidingen van onder naar boven in je huis, voor bijv. uitbreiding zonnepanelen.
  • Zorg voor (loze) leidingen van meterkast naar de voor/achtertuin.
  • Zorg voor tactische WCD's, bijv. achter de bank voor je speakers, achter de nachtkastjes, eventuele aan te leggen wastafel op de slaapkamer o.i.d.
  • Maak een mooie kabelgoot bij je TV('s).
Pagina: 1