Schakelaar omwisselen naar schakelaar met stopkontakt

Pagina: 1
Acties:

• soepel
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07-11-2025
Hoi allemaal,
op m'n hobbykamer heb ik een inbouw-schakelaar waar ik (uiteraard) het licht mee aan doe.
Deze schakelaar zou ik willen vervangen door 'n (kleinere) schakelaar met geaard stopkontakt.
Alle draadkleuren zijn aanwezig in de doos (ook blauw), zodat ik 'n verbinding zou kunnen maken.
Is dit mogelijk of moet ik dan eerst de maat opmeten van de doos?

Alvast hartelijk dank!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Zoek eens wat foto's van wat je hebt en wat je wilt op internet.

En dat blauw (nul) aanwezig is lijkt mij niet zo heel raar.
Je hebt nodig: bruin (fase), zwart (schakel richting lamp), geel/groen (aarde/PE) en blauw (nul).

Mijn aanname is dat je van een simpele schakelaar naar een half-opbouw combinatie wilt? Dat moet wel kunnen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

met een opbouw schakelaar heb zeker weten ruimte genoeg voor een stopcontact+schakelaar.

maar als je inbouw wil zul je waarschijnlijk een tweede doos ertegenaan moeten plaatsen, dat is een hoop werk. (boren ,uithakken ,nieuwe plaatsten en dichtmaken met stuuc)

ora et labora

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:39
Toevallig net hetzelfde gedaan.

Schakelaar haal je uit de doos, dan blijft er een lege lasdoos over. Als het goed is, is de huidige draad: bruin en zwart.

Jij zegt er zit blauw en groen/geel ook bij?

Dan zet je de nieuwe stopcontact erin, bruin, aarde (groen/geel) en blauw en die verbind je in het centraalpunt (vaak het midden van de kamer) en dan doet alles het. Afmonteren klaar.

In het plafond: Blauw bij blauw, bruin bij bruin en groen/oranje bij groen /geel. Makkelijkste is vastzetten met een Wago lasdop.

Niet vergeten de oude schakeldraad af te koppelen.

Als die draden er niet zijn, dan is het wat meer werk want dan moet je kabels gaan trekken, oude kabels terug halen, trekveer erin en weer nieuwe kabels trekken. Alternatief zou kunnen zijn als je blauw en bruin hebt, bijna 100% zeker in dit geval, ongeaard aansluiten. Dat gaat ook werken maar is niet volgens de laatste normen. In het laatste geval even checken of de blauwe ook zit aangesloten in het plafond.

[ Voor 26% gewijzigd door wm1234 op 02-02-2024 15:49 ]

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:22
Als alle draden er liggen, zou je een combinatie schakelaar/stopcontact kunnen plaatsen

Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/catalog/product/cache/7254b39789edebd7b7c366a3fbcd6106/6/1/6143568949-jpg.jpg

• soepel
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07-11-2025
Bedankt iedereen!
Pagina: 1