Akai AP-B1 speelt platen te snel af

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucdp7
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 04-02-2024
Hi allen,

Als de plaat die ik afspeel tegen het einde loopt (ergens rond 75/80 %) begint mijn platenspeler ineens een klein stukje sneller te draaien. Het verschil is niet heel groot maar zeker wel hoorbaar en irritant. Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn en hoe dit te verhelpen? Ik kan wel het een en ander vinden op internet over het afstellen van de snelheid, maar ik vind het zo gek dat de afspeelsnelheid in het begin wel normaal is.

Ik gebruik een akai ap-b1

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-06 18:36
Om wat voor een platenspeler gaat het ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:24
ivo1969 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:23:
Om wat voor een platenspeler gaat het ??
Ik denk een akai ap-b1 :P
@Lucdp7 heb je de snelheid al eens gemeten? Zijn eenvoudige appjes voor. Dan weet je niet de exacte rpm maar het laat wel zien of hij daadwerkelijk sneller gaat draaien.

Je zou echter sowieso de snaar kunnen vervangen. Als de snelheid niet constant is, dan is dit de eerste verdachte.

[ Voor 47% gewijzigd door blissard op 02-02-2024 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucdp7
Dankje @blissard , ik heb de snelheid niet met een app gemeten, maar ik weet ook zeker dat hij sneller begint de draaien. Heb het nu bij meerdere lp’s die ik goed ken gehad en je hoort het goed. Ik meen dat de snaar een maand of 2 geleden nog is vervangen, en de afgelopen 2 maanden verder geen last van het probleem gehad tot nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-06 19:27
Kijk eens naar de snelheidsschakelaar. Schoonmaken met contact spray. Of soldeer hem eens los, en bypass de schakelaar, en zet hem om te testen even vast op 33 rpm.

Deze https://www.ebay.com/itm/133217323367

Er zitten een paar potmeters op die moet je even schoonmaken, of je moet hem geheel vervangen en dan opnieuw snelheid afstellen met die potmeters.

[ Voor 31% gewijzigd door pennywiser op 02-02-2024 18:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 18:28
Een nieuwe snaar kan slecht zijn ofkapot gaan ;) Misschien een snaar van niet al te beste kwaliteit... of een maandagochtend product oid. Wat @blissard zegt, dat is het eerste wat je zou kunnen doen... en het makkelijkst en het goedkoopst.... ehhh eigenlijk eerst de wieltjes even schoonmaken enzo, snaar even schoonmaken... geen vettigheid erop enzo. Dan pas snaar vervangen als dat niet helpt.

Het kan zijn dat de snaar wat te los is/een klein beetje slipt oid... wanneer de arm nl. eerst op het uiteinde van de plaat wordt gezet is er wat meer weerstand op de boel, (ook al is het maar een aantal gram) hoe verder de arm zich naar binnen beweegt kost het minder moeite om die weerstand te overkomen en de snelheid neemt dan toe. Want wat je wss hoort is dat eigenlijk de plaat een klein beetje te langzaam begint en tegen het einde juist de normale snelheid behaalt... dat klinkt als "versnellen", maar eigenlijk is het op snelheid komen ;)

Edit:... lees net dat de snaar ook 'binnenste buiten' kan zitten afhankelijk van het soort... dus de binnenrand van de snaar naar buiten draaien. Zelf nooit meegemaakt... maar het klinkt plausibel.

[ Voor 12% gewijzigd door MicGlou op 02-02-2024 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
MicGlou schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 18:27:
Een nieuwe snaar kan slecht zijn ofkapot gaan ;) Misschien een snaar van niet al te beste kwaliteit... of een maandagochtend product oid. Wat @blissard zegt, dat is het eerste wat je zou kunnen doen... en het makkelijkst en het goedkoopst. Ook de wieltjes even schoonmaken enzo, snaar even schoonmaken... geen vettigheid erop enzo.

Het kan zijn dat de snaar wat te los is/een klein beetje slipt oid... wanneer de arm nl. eerst op het uiteinde van de plaat wordt gezet is er wat meer weerstand op de boel, (ook al is het maar een aantal gram) hoe verder de arm zich naar binnen beweegt kost het minder moeite om die weerstand te overkomen en de snelheid neemt dan toe. Want wat je wss hoort is dat eigenlijk de plaat een klein beetje te langzaam begint en tegen het einde juist de normale snelheid behaalt... dat klinkt als "versnellen", maar eigenlijk is het op snelheid komen ;)
Ja ook een mogelijkheid. Hij is net vervangen die snaar, dus ook eerste waar je naar moet kijken denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door pennywiser op 02-02-2024 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucdp7
Dankjewel allemaal, ik ga er een mee aan de slag. In eerste instantie de snaar binnenstebuiten draaien en de snelheidsschakelaar schoonmaken. Mocht het nog niet werken een nieuwe snaar halen. Zoals @MicGlou zegt dat hij eerst te traag zou draaien en na het versnellen pas normaal, denk ik niet dat dat het geval is. Ik ken de nummers erg goed en hoor duidelijk dat zowel de snelheid als de toon te hoog schiet. Hoe maak ik de schakelaar het best schoon met de contactspray? Ik heb hier verder geen ervaring mee.

[ Voor 10% gewijzigd door Lucdp7 op 02-02-2024 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Haal die schakelaar er even uit, dan zie je die 2 potmeters onderop. Dat zijn die 2 metalen dingen die je kan ronddraaien. Drup contactspray daarop en eigenlijk moet je ze dan even ronddraaien want daarmee zodoende reinig je ze. In het witte deel zit de schakelaar, drup of spray daar ook wat in. En dan wat schakel bewegingen doen.

Nadeel is dat je de snelheid weer moet afstellen, maar dat kan dus tegenwoordig met een app lees ik net. Is de snelheid gelijk weer geijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucdp7
Ik heb inmiddels wat contactspray aangeschaft en mn platenspeler opengeschroefd om de snelheidsschakelaar schoon te maken, maar wat maak ik hier precies aan schoon ? Heb het schuifje een beetje ingesprayed. Waar zitten de potmeters precies? Zijn dat die 2 ijzeren dopjes bovenop?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jMu_5BEuTjZe3xCaMTcRXblgxtY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WjEE7RV245eLqDPJDiX8odRa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Lucdp7 op 03-02-2024 14:51 ]

Pagina: 1