Wat is Nagelvast / wat moet je laten hangen bij verkoop woni

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-07 12:00
Hi Mede-tweakers,

Sinds kort weer wat huizen aan het bezichtigen omdat mijn vriendin / zoon en ik niet exact weten wat we willen. Het valt me op dat objecten soms ''ter overname' of 'nemen we mee' worden aangegeven waarvan ik volgens de definitie verwacht dat dit aan het huis vast zit. Denk hierbij aan een Laad'doos' voor een elektrische auto die vast geschroefd zit aan de buitengevel. Die kan je niet loshalen zonder dat ik straks 2 gaten in de muur heb. Of opbouw armaturen die wel meegenomen worden maar inbouw spotjes weer niet.

Als ik dan de theorie erover lees zie ik dat de grens op nagelvast zit, wat uitgelegd wordt als: Quote"Als een zaak zodanig verbonden is met de grond of gebouw, dat deze niet zonder beschadiging of verbreking van die onroerende zaak kan worden losgemaakt, dan spreekt men van aard- en nagelvast."

Als je de makelaar zelf vraagt hebben ze het vaak over grijs gebied. Ik ben wel benieuwd hoe jullie tweakers hier naar kijken en/of wat ik mis wellicht, en wat mag ik eisen/verwachten bij een koop van nieuwe woning.

P.S. Tot dusver altijd gewoon handje klap gedaan met vorige bewoners en er wel uitgekomen, dit zal vast ook in de toekomst goed gaan. Maar dit komt meer uit interesse/vaagheid.

[ Voor 13% gewijzigd door SirMemeAlot op 02-02-2024 14:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:40
Als er vantevoren wordt gemeld dat het wordt meegnomen dan kun jij als koper dus rekening houden met die twee gaten. Daar is die lijst van zaken voor.
In Duitsland nemen ze zelfs hun keuken mee.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevkev
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:37
No Hands schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:14:
Als er vantevoren wordt gemeld dat het wordt meegnomen dan kun jij als koper dus rekening houden met die twee gaten. Daar is die lijst van zaken voor.
In Duitsland nemen ze zelfs hun keuken mee.
Inderdaad dit. Aard- en nagelvast indien er niks op papier staat (geeft vaak ruimte voor discussies). Om discussies te minimaliseren en bij uitzonderingen wordt er zeer vaak een lijst van zaken ingevuld, door verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Maar maakt het door op die lijst te zetten direct terecht? Ze kunnen er ook neerzetten Keuken 'ter overname' of Tuinhuis nemen we mee, die zit niet vast genageld aan de woning. Die gaten kan ik wel opvullen met zand, dat is het probleem niet. Zelfde geldt voor inbouwspot - als daar staat die nemen we mee dan weet ik bij voorbaat dat er gaten in het plafond zitten.

Hoe ik het lees/zie vallen die gaten onder beschadiging aan onroerende zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:41
Het is denk ik maar net wat je contractueel vastlegt. Lijkt mij dat ik gewoon mijn huis kan verkopen exclusief het dakbeschot, om maar iets idioots extreems te noemen, dan zal dat gewoon kunnen *als het maar goed gecommuniceerd en vastgelegd wordt*.

En het lijkt mij dat als er niets is vastgelegd anders dan 'huis', je mag aannemen als koper dat je alles koopt wat nagelvast verbonden is aan het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:41
SirMemeAlot schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:20:
Maar maakt het door op die lijst te zetten direct terecht? Ze kunnen er ook neerzetten Keuken 'ter overname' of Tuinhuis nemen we mee, die zit niet vast genageld aan de woning. Die gaten kan ik wel opvullen met zand, dat is het probleem niet. Zelfde geldt voor inbouwspot - als daar staat die nemen we mee dan weet ik bij voorbaat dat er gaten in het plafond zitten.

Je koopt het huis en de grond, lijkt mij dat het tuinhuis daar nagelvast aan vast zit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:34
De verkoper bepaald wat er verkocht wordt, en jij kan dat kopen (of niet). Zolang het van tevoren maar duidelijk is, is er toch niets aan de hand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

De definitie dekt natuurlijk ook gewoon 90+% van de zaken waarover je zou kunnen discussiëren…. Maar om elke discussie uit te sluiten hanteert elke makelaar gewoon een lijst van zaken waarbij over alles waar maar enige discussie zou kunnen ontstaan duidelijk wordt aangegeven wat blijft en wat meegaat.

Je hele vraag is dus een tikje zinloos.

En bij koop is het de standaard dat kopers zelf de gaten herstellen die zijn achtergebleven doordat zaken die zijn meegenomen moeten worden verwijderd. Terwijl bij huur je vaak dat als vertrekkende huurder moet doen.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 02-02-2024 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Om een voorbeeld te geven, lichtschakelaars/stopcontacten/ander schakelmateriaal is normaal "nagelvast", maar wij hebben een huis waarin we net een jaar ervoor luxe dekramen/schakelaars/stopcontacten en met slimme Zigbee functies hadden geplaatst opgenomen in de zakenlijst als "ter overname of vervangen door bij oplevering nieuwbouw geleverd materiaal" of iets dergelijks. Ik had alle ramen/schakelaars nog en de slimme schakelaars waren voor een leek vrij nutteloos, dus uiteindelijk gewoon meegenomen en netjes de originele ramen/schakelaars e.d. teruggeplaatst.

Anderzijds ook meegemaakt dat zaken na aankoop ineens "verdwenen" waren, gekste voorbeeld een deur van een toilet in een niet afgebouwd deel van het huis. Helaas stond die nergens op foto's of in de stukken :P

[ Voor 21% gewijzigd door pagani op 02-02-2024 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onderling1987
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 04-07 16:44
Een goede leidraad is wat het verbond van verzekeraars hierover heeft opgenomen. https://www.verzekeraars....ntaris-en-opstallijst.pdf

Ga je huren, dan is vaak in het huurcontract opgenomen wat bij het gehuurde hoort. Ga je kopen, dan is in het koopcontract ook opgenomen wat er bij de koop is ingbegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Onderling1987 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:43:
Een goede leidraad is wat het verbond van verzekeraars hierover heeft opgenomen. https://www.verzekeraars....ntaris-en-opstallijst.pdf
Nee, dat is helemaal geen goede leidraad… de verkoper vult de lijst van zaken in en dasr heb jij als koper het mee te doen (of over te onderhandelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:10
SirMemeAlot schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:47:
Het valt me op dat objecten soms ''ter overname' of 'nemen we mee' worden aangegeven waarvan ik volgens de definitie verwacht dat dit aan het huis vast zit.
Exact daarom staat het ook op die lijst, dan is het glashelder wat de bedoeling is, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Wilke schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:54:
[...]

Exact daarom staat het ook op die lijst, dan is het glashelder wat de bedoeling is, toch?
Dat zou je denken, althans zou ik verwachten. 'Maar' hoe ik het begrijp mag je daar geen zaken op zetten die nagelvast zitten, of zou ik in deze ook mijn keuken los mogen halen en meenemen? Zolang ik het maar op de lijst van zaken zet.

Wellicht mis ik iets, maar hoe ik het altijd begrepen heb zijn zaken die nagelvast zitten verbonden aan een woning geen kwestie van zet maar op de lijst en jij blijft eigenaar. Je verkoopt je huis als geheel en overige zaken mogen op een lijst ter overname of als zijnde meebrengen, dat zijn de roerende zaken. Oftewel die zo te verplaatsen zijn zonder daarbij iets te slopen. Maar daar zitten wel flinke nuances op, heb je een laminaat vloer is het een roerende zaak, maar heb je een gelijmde PVC vloer is het onroerend zaak.

Ik vraag me dus vooral even af, waar ligt nou de grens tussen roerend en onroerend en is dat inderdaad een grijs gebied, wat dat ook maar moge betekenen :)
upje schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:22:
De verkoper bepaald wat er verkocht wordt, en jij kan dat kopen (of niet). Zolang het van tevoren maar duidelijk is, is er toch niets aan de hand?
Zie betoog hierboven, dat is dus niet exact hoe ik het begrepen heb. En dan bedoel ik zoals hierboven beschreven als het verschil tussen roerend en onroerend.

[ Voor 15% gewijzigd door SirMemeAlot op 02-02-2024 17:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
SirMemeAlot schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:13:
[...]

Dat zou je denken, althans zou ik verwachten. 'Maar' hoe ik het begrijp mag je daar geen zaken op zetten die nagelvast zitten, of zou ik in deze ook mijn keuken los mogen halen en meenemen? Zolang ik het maar op de lijst van zaken zet.

Wellicht mis ik iets, maar hoe ik het altijd begrepen heb zijn zaken die nagelvast zitten verbonden aan een woning geen kwestie van zet maar op de lijst en jij blijft eigenaar. Je verkoopt je huis als geheel en overige zaken mogen op een lijst ter overname of als zijnde meebrengen, dat zijn de roerende zaken. Oftewel die zo te verplaatsen zijn zonder daarbij iets te slopen. Maar daar zitten wel flinke nuances op, heb je een laminaat vloer is het een roerende zaak, maar heb je een gelijmde PVC vloer is het onroerend zaak.

Ik vraag me dus vooral even af, waar ligt nou de grens tussen roerend en onroerend en is dat inderdaad een grijs gebied, wat dat ook maar moge betekenen :)
[...]

Zie betoog hierboven, dat is dus niet exact hoe ik het begrepen heb. En dan bedoel ik zoals hierboven beschreven als het verschil tussen roerend en onroerend.
Als jij je keuken mee wilt nemen, en je hebt dat duidelijk gecommuniceerd tijdens de verkoop, en de koper is daarmee akkoord, dan is er toch geen enkel probleem?

Volgens mij ben je veel te moeilijk aan het doen. Dat iets normaal gesproken als 'nagelvast' gezien wordt, is leuk en aardig, maar doet er niet toe. Het enige wat telt is wat er afgesproken is.

Als jij afspreekt dat de keuken eruit mag, dan mag de keuken eruit. Is daar geen afspraak over gemaakt, en neemt de verkoper die toch mee, dán heb je pas een probleem te pakken.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-06 11:29
Een laadpaal/doos van je elektrische auto mag je lijkt me gewoon meenemen als daar verder niet over gecommuniceerd is. Hij zit misschien wel "nagelvast", maar is mijns inziens geen onderdeel van het huis. Uiteraard wel netjes loskoppelen en veilig afwerken.

Euhm... \n ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-07 16:09
SirMemeAlot schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:13:
[...]
'Maar' hoe ik het begrijp mag je daar geen zaken op zetten die nagelvast zitten, of zou ik in deze ook mijn keuken los mogen halen en meenemen? Zolang ik het maar op de lijst van zaken zet.
[...]
Dat is dus precies wel hoe het werkt. Al wil de verkoper een hele uitbouw eraf slopen en meenemen en daardoor een gapend gat in de woning achterlaten. Als het voor de verkoop zo is afgesproken, dan is daar wettelijk niks mis mee, hoe absurd dit voorbeeld ook is.

De definitie van nagelvast of roerend versus onroerend komen er pas aan te pas als iets niet van tevoren is vastgelegd en er een dispuut ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Hahn schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:18:
[...]

Als jij je keuken mee wilt nemen, en je hebt dat duidelijk gecommuniceerd tijdens de verkoop, en de koper is daarmee akkoord, dan is er toch geen enkel probleem?

Volgens mij ben je veel te moeilijk aan het doen. Dat iets normaal gesproken als 'nagelvast' gezien wordt, is leuk en aardig, maar doet er niet toe. Het enige wat telt is wat er afgesproken is.

Als jij afspreekt dat de keuken eruit mag, dan mag de keuken eruit. Is daar geen afspraak over gemaakt, en neemt de verkoper die toch mee, dán heb je pas een probleem te pakken.
Ben niet moeilijk aan het doen, probeer gewoon helder te krijgen wat nou roerend of ontroerende zaken zijn. Oftewel wat zou je mee mogen nemen of ter overname mogen geven wat niet. Het is dus gewoon een open discussie en ik heb verder geen conflict hiermee lopen want heb niet recentelijk een huis gekocht :) .

Ik begrijp dat je gewoon met de verkoper handjeklap kan doen en dat er een lijst van zaken opgesteld mag worden. Maar de vraag is dan, wat zijn de spelregels voor het invullen van die lijst van zaken. Mag alles erop of als ik het huis koop mag ik er vanuit gaan dat dit geleverd wordt met keuken zoals tijdens bezichtiging en zoals voorbeeld hierboven met het schakel materiaal zoals te zien was tijdens de bezichtiging. Of mag verkoper alles nog op lijst van zaken zetten.
Lapa schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:22:
[...]

Dat is dus precies wel hoe het werkt. Al wil de verkoper een hele uitbouw eraf slopen en meenemen en daardoor een gapend gat in de woning achterlaten. Als het voor de verkoop zo is afgesproken, dan is daar wettelijk niks mis mee, hoe absurd dit voorbeeld ook is.

De definitie van nagelvast of roerend versus onroerend komen er pas aan te pas als iets niet van tevoren is vastgelegd en er een dispuut ontstaat.
Ok dat is duidelijk, dan heb ik het dus altijd verkeerd begrepen. Ik dacht altijd dat de lijst van zaken bedoelt was om alle extra "losse" spullen op te mogen zetten en evt. ter overname aan te bieden.

[ Voor 20% gewijzigd door SirMemeAlot op 02-02-2024 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
SirMemeAlot schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:24:
[...]

Ben niet moeilijk aan het doen, probeer gewoon helder te krijgen wat nou roerend of ontroerende zaken zijn. Oftewel wat zou je mee mogen nemen of ter overname mogen geven wat niet. Het is dus gewoon een open discussie en ik heb verder geen conflict hiermee lopen want heb niet recentelijk een huis gekocht :) .

Ik begrijp dat je gewoon met de verkoper handjeklap kan doen en dat er een lijst van zaken opgesteld mag worden. Maar de vraag is dan, wat zijn de spelregels voor het invullen van die lijst van zaken. Mag alles erop of als ik het huis koop mag ik er vanuit gaan dat dit geleverd wordt met keuken zoals tijdens bezichtiging en zoals voorbeeld hierboven met het schakel materiaal zoals te zien was tijdens de bezichtiging. Of mag verkoper alles nog op lijst van zaken zetten.
Eerst afspraken maken, dan pas handjeklap doen. Dan is er nergens onduidelijkheid over.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-07 16:09
[...]

Als de verkoper dingen wil meenemen die een gemiddelde koper misschien niet verwacht (zoals de keuken of schakelmateriaal in jouw voorbeelden), dan is het wel netjes als dat al in zo'n vroeg mogelijk stadium duidelijk gemaakt wordt, dus bijvoorbeeld al bij een bezichtiging.

Maar wettelijk gezien is de enige voorwaarde dat het duidelijk is voor er een koopcontract ondertekend wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:37
[...]

[...]

Ok dat is duidelijk, dan heb ik het dus altijd verkeerd begrepen. Ik dacht altijd dat de lijst van zaken bedoelt was om alle extra "losse" spullen op te mogen zetten en evt. ter overname aan te bieden.
Het is echt supersimpel.

Na een bezichtiging en bod volgt er een contract.
Bij zo'n contract hoort een lijst van zaken waaruit blijkt wat mee gaat en wat niet.

Hier moet je als koper dus heel zorgvuldig zijn om te zorgen dat deze compleet is. Dat is in je eigenbelang. Dat kan door tijdens de bezichtiging foto's te maken, dingen op te schrijven, etc.

Pas als je het eens bent over die lijst zet je je handtekening onder een voorlopig koopcontract.

De harde scheiding en een absolute lijst van zaken, afgedekt door wet en regelgeving waar jij naar op zoekt bent bestaat simpelweg niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Reptile209

- gers -

Wees vooral duidelijk in je verwachtingen: een keuken mag je aannemen dat die er in blijft, tenzij expliciet anders verteld. Een laadkast is al weer een andere categorie: die mensen moeten hun auto op een nieuw adres ook opladen. Dus als het belangrijk voor jou is dat iets er wel (of niet) is: bespreek het dan vooral!

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
Reptile209 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:39:
Wees vooral duidelijk in je verwachtingen: een keuken mag je aannemen dat die er in blijft, tenzij expliciet anders verteld. Een laadkast is al weer een andere categorie: die mensen moeten hun auto op een nieuw adres ook opladen. Dus als het belangrijk voor jou is dat iets er wel (of niet) is: bespreek het dan vooral!
Uit ervaring kan ik je vertellen dat je de keuken (inclusief inbouwapparatuur) ook vast wilt leggen ;)

Ik heb 1 keer gehad dat de verkopende partij de keuken wilde houden (gaven ze ook keurig aan). Dus vast gelegd en zo geregeld.

Zelf heb ik een huis verkocht waar ik een peperdure keuken in had gezet, met Miele volautomaat koffiemachine twv 2500 euro. Ik zag later dat deze niet op de overnamelijst stond. Kopers benaderd: Willen jullie hem voor een symbolisch bedrag (meen 300 euro) hebben, anders haal ik hem er uit. Nee hoefde niet, ze hielden niet van koffie.

Laatste dag ben ik dat ding er uit gaan halen. Immers: Niet vernageld en niet op overnamelijst.

Later liep ik nog eens langs het huis en zat er een el-cheapo inbouw koffiemachine in de keuken.

Verkeerd gegokt en verloren >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Ben niet moeilijk aan het doen, probeer gewoon helder te krijgen wat nou roerend of ontroerende zaken zijn.
Zoals velen al hebben aangegeven ben je dat dus wel aan het doen….

Elke fatsoenlijke makelaar vraagt de verkoper nog voor alles op Funda komt zijn documenten aan te leveren waaronder dus een lijst van zaken. Iedereen die bezichtigd krijgt toegang tot deze informatie, er is dus helemaal geen onduidelijkheid.

Dus vergeet die vage definities, het verkoopmateriaal (en dasrna het contract) is leidend.

Alleen als dingen helemaal niet worden genoemd is er ruimte voor discussie. Dan kan je terugvallen op dit soort kreten maar ook wat de staat was op moment van bezichtiging.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 02-02-2024 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Als er niets over is afgesproken, dan geldt normaal gesproken dat aard- en nagelvast als bestandsdeel van het onroerende gezien wordt. Vandaar die lijst ter overname, waarin je hier van kunt afwijken. Wil de koper de keuken meenemen? Pas je bod erop aan. Toiletpot? Tuinhuis? Idem. Als duidelijk van te voren is afgesproken wat mee gaat, dan is er geen enkele belemmering. Is er niets afgesproken en is opeens de toiletpot verdwenen dan kun heb je een punt. De staat van het huis op het moment van de koopovereenkomst (inclusief aard- en nagelvast minus afgesproken afwijkingen) moet overeenkomen met de staat van het huis op het moment van overdracht.

[ Voor 27% gewijzigd door naitsoezn op 02-02-2024 18:53 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 17:16
KnoxNL schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:47:
[...]

Laatste dag ben ik dat ding er uit gaan halen. Immers: Niet vernageld en niet op overnamelijst.

Later liep ik nog eens langs het huis en zat er een el-cheapo inbouw koffiemachine in de keuken.

Of ze hielden echt niet van koffie en hadden de el cheapo voor de visite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Anoniem: 1986520 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:50:
[...]

Zoals velen al hebben aangegeven ben je dat dus wel aan het doen….

Elke fatsoenlijke makelaar vraagt de verkoper nog voor alles op Funda komt zijn documenten aan te leveren waaronder dus een lijst van zaken. Iedereen die bezichtigd krijgt toegang tot deze informatie, er is dus helemaal geen onduidelijkheid.

Dus vergeet die vage definities, het verkoopmateriaal (en dasrna het contract) is leidend.

Alleen als dingen helemaal niet worden genoemd is er ruimte voor discussie. Dan kan je terugvallen op dit soort kreten maar ook wat de staat was op moment van bezichtiging.
Hoe is vragen om helderheid moeilijk doen 8)7, maar goed, als jij graag wil inpeperen dat het moeilijk doen is dan mag dat natuurlijk.

Inmiddels is de vraag een aantal keer beantwoord, waarvoor dank. Het is overduidelijk dat ik inderdaad een kennis-gap had op dit gebied die nu opgevuld is :*) .

Wat mij betreft mag dit topic dan ook bestempeld worden als beantwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-07 15:49
Grappig dat hier zo heftig op gereageerd wordt.
Ik snap de vraag eigenlijk wel.
Ja, het is duidelijk wat er met iets gaat gebeuren als het op de lijst van zaken staat, maar wat als het er niet op staat en wat moet er überhaupt op?

Het voorbeeld van de keuken vind ik wel leuk. Ik ging er altijd vanuit dat die ‘nagelvast’ in een huis zit en dus zonder vermelding of afspraak automatisch onderdeel van de koop is. Maar onderdelen in een keuken kan je eigenlijk prima verwijderen zonder te slopen, zou je die dus niet altijd moeten vermelden?
Meestal staat er iets van ‘keuken met inbouwapparatuur’ in de tekst. Maar is dat dan ook sowieso de op moment van bezichtigen aanwezige apparatuur of kan je als verkoper dat nog vervangen door oude troep zolang er alleen ‘inbouwapparatuur’ staat zonder type en jaartal?

Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat de officiële regels zijn.
De praktische oplossing is helder: schrijf het op. Maar het gaat juist om dat wat niet beschreven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Laatst online: 14:15
KnoxNL schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:47:
[...]

Uit ervaring kan ik je vertellen dat je de keuken (inclusief inbouwapparatuur) ook vast wilt leggen ;)

Ik heb 1 keer gehad dat de verkopende partij de keuken wilde houden (gaven ze ook keurig aan). Dus vast gelegd en zo geregeld.

Zelf heb ik een huis verkocht waar ik een peperdure keuken in had gezet, met Miele volautomaat koffiemachine twv 2500 euro. Ik zag later dat deze niet op de overnamelijst stond. Kopers benaderd: Willen jullie hem voor een symbolisch bedrag (meen 300 euro) hebben, anders haal ik hem er uit. Nee hoefde niet, ze hielden niet van koffie.

Stond inbouw oven wel op de lijst of had je die ook eruit kunnen halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-07 11:56
Nagelvast is niet hetzelfde als er blijven 2 gaten achter als het weg is. Meer in de categorie, keukenblok, parketvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Laatst online: 15:37
Op het moment ben ik ook voor wat woningen aan het rondkijken. Bij een van onze wat latere bezichtigingen stond in de papieren dat deze boom meegenomen werd. Het wisselt van keer tot keer dus.
Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/182/438/487_1440.jpg

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
kx22 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:24:
[...]

Stond inbouw oven wel op de lijst of had je die ook eruit kunnen halen?
Stond op de lijst, net als alle overige apparatuur.

Daarnaast nog een legio aan premium spul. Daar was dan ook geen discussie over, dat zat er gewoon in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:10
pennywiser schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:27:
Nagelvast is niet hetzelfde als er blijven 2 gaten achter als het weg is. Meer in de categorie, keukenblok, parketvloer.
Exact. Plafondlampen of wandlampen zijn ook roerend goed al zitten die normaalgesproken vastgeschroefd en laten ze dus gaten achter. Maar niemand (in NL dan toch) verwacht dat je die laat hangen. Een peertje met verhuisfitting misschien als je aardig wilt zijn voor de nieuwe bewoner. Zelfs gordijnrails, tja, misschien gebruiken ze een ander ophangsysteem, dus kan het maar beter weg zijn zelfs.

Zo heb ik ook wel eens bij lampen behorend inbouw-schakelmateriaal meeverhuisd (dimmers), want ja, €60x5 opnieuw moeten kopen is dan toch geld, en daarnaast voor hetzelfde geld hangt de volgende er een niet dimbare led-lamp op en moet die dimmer dus toch verwijderd, want anders gaat de boel alleen maar stuk.

Idem: fancy/smart thermostaten (uiteraard wel de oude terug hangen en checken dat het werkt).

Laadpaal lijkt me ook exact in deze categorie, hoort vaak min of meer bij een auto, bij leasecontracten zelfs formeel niet jouw eigendom in sommige gevallen.

Maar precies dat soort dingen moet je dan uiteraard netjes op die lijst aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
pennywiser schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:27:
Maar waar ligt de grens en hoe bepaal je wat wel en wat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:41

dragonhaertt

@_'.'

Lijst van zaken is bijna altijd bij de bezichtiging al beschikbaar en overname zaken is gewoon onderdeel van je bod.

Als de verkoper dan duidelijk communiceert bijvoorbeeld de keuken mee te nemen is er niks onduidelijk aan.
De 'wettelijke definities" zijn alleen interessant voor zaken die niet op die lijst staan.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14:50
De lijst van de nvm die meestal gebruikt wordt is erg uitgebreid. Voor de meeste zaken wordt het dan wel duidelijk.
Kan ook de andere kant op werken. Zaken die de verkoper niet meer wil, maar lastig te verhuizen / weg te brengen is, kun je dan achter laten. Zoals een oud kleed of meubels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:40
fonsoy schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:30:
Op het moment ben ik ook voor wat woningen aan het rondkijken. Bij een van onze wat latere bezichtigingen stond in de papieren dat deze boom meegenomen werd. Het wisselt van keer tot keer dus.
[Afbeelding]
Wij hadden ook wat bomen en struiken die we meegenomen hebben naar onze nieuwe, veel grotere, tuin. Op de lijst van zaken hebben we toen vermeld dat een deel van de beplanting uit de tuin meeging.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:24
fonsoy schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:30:
[Afbeelding]
Wat "nagelvast" is, wisselt niet keer op keer.

De standaard handelswijze is ook vrij simpel: alles wat nagelvast is, moet in de woning achterblijven indien er geen afwijkende afspraken gemaakt zijn.

Nagelvast is onder andere:
- Keukenblok met inbouwapparatuur.
- Vaststaand badkamermeubel, douchecabine en sanitair.
- De bestrating, beplanting en omheining van de tuin, inclusief tuinberging, schuurtje, kas of overkapping.
- De volledige cv-installatie inclusief alle bijbehorende onderdelen zoals de kamerthermostaat, (slimme) radiatorknoppen etc.
- Elektra schakelmateriaal inclusief de aanwezige dimmers, ingebouwd Smarthome systeem en dergelijke.
- Alle inbouw verlichting.
- Alle deuren inclusief hang- en sluitwerk

Wat op de "lijst van zaken" staat, wisselt wel keer op keer.
Met de lijst van zaken kun je namelijk uitzonderingen maken voor wat er volgens de juridische definities onder "nagelvast" wordt verstaan.

Zo kan die boom (die misschien is geplant als herdenkingsboom voor een dierbare) worden benoemd als "nemen we (toch) mee".
Idem voor inbouwapparaten in de keuken of slimme radiatorknoppen.

En je kan als verkoper zaken die normaal niet tot het onroerend goed ook op de lijst van zaken zetten.
Bijvoorbeeld dat luxe RVS fornuis. Als je volgende woning een inbouw kookplaat heeft heb je weinig aan dat grote fornuis na je verhuizing. Dus kun je aangeven dat het inbegrepen is bij de verkoop of dat je het ter overname aanbied.

En als je het huis van een overleden oudtante verkoopt en je hebt geen zin om het zelf leeg te halen, dan kun je zelfs aangeven dat je het inclusief alles wat zich op het moment van bezichtiging in het huis bevindt verkoopt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
SirMemeAlot schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 21:52:
[...]

Maar waar ligt de grens en hoe bepaal je wat wel en wat niet?
Meestal, als het weghalen grote schade achterlaat, en je er eigenlijk niet goed kunt wonen zonder het te vervangen. Het hoort dus echt bij de woning. Een paar loze gaten in de muur heeft iedereen wel, en woont daarbij prettig. Een uitgebroken vloer of keukenblok is echter wat anders. Een wandlader hoort daarentegen weer niet bij de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Ivow85 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 09:54:
[...]

Wat "nagelvast" is, wisselt niet keer op keer.
Het is inderdaad niet voor eigen interpretatie vatbaar inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
SirMemeAlot schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:20:
Die gaten kan ik wel opvullen met zand, dat is het probleem niet. Zelfde geldt voor inbouwspot - als daar staat die nemen we mee dan weet ik bij voorbaat dat er gaten in het plafond zitten.

Je geeft het al een beetje aan zelf. Bij de 1 geef je al aan dat de oplossing vrij eenvoudig kan zijn, bij de 2e koop je een inbouwspot van 3 tientjes. Die sluit je zelf aan. En je kan ook best even zonder.

Een keukenblok of parketvloer die ontbreekt los je niet in 1 middag op. Wat heet. Dat is wat mij betreft dan nagelvast.

Zijn overigens wel prima afspraken over te maken. We nemen de vloer mee, ok dan moeten we dus wat met de prijs doen, of een ander soort vergoeding regelen.

[ Voor 11% gewijzigd door pennywiser op 03-02-2024 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-07 22:57
Ik heb toen alles laten vastleggen in de koopovereenkomst waar twijfel over kon bestaan: Woning, incl rolluiken, incl raamhoren etc etc zodat er achteraf geen gedoe over kon bestaan. Vond de makelaar en de verkoper geen probleem trouwens.

[ Voor 6% gewijzigd door targaryanwolf op 09-02-2024 12:46 ]

Pagina: 1