Lekkende rookgasafvoer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-05 18:48

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Beste Tweakers,

Van de regen in de drup is het spreekwoord wat we inmiddels wel bij ons vinden passen. Na een lekkage in het houten schuurtje, badkamer en de cv ketel is nu ook de rookgasafvoer aan de beurt. Situatie is als volgt. Langs de witte dubbelwandige pijp komt water naar binnen (het is minimaal). Dit water lekt via de buis door de dakbeschotplaat op de droger. Eerder is de witte buis vanaf de cv ketel al eens vervangen. Dit was ooit een metalen buis, maar te kort. Hierdoor leek de pijp op het dak scheef te zitten. Na vervangen leek het opgelost. Nu lekte het laatst weer. Ik trek dan de dubbelwandige buis een beetje naar beneden en zet 'm zo opnieuw vast met de stormbeugel waarna het weer opgelost lijkt. Maar een houdbare situatie lijkt ons dit niet.

Nu is de vraag: wat zouden jullie doen? Vanaf pijp tot aan cv het gehele traject vervangen uit voorzorg zodat deze ook conform de norm is? Dus plastic op plastic, netjes gebeugeld etc. Ik heb bij 2 bedrijven een offerte gevraagd. Kosten: €720,- bij de blauw-groene dienst. Of zijn er andere opties? En is het bedrag niet te hoog? Onze CV is inmiddels 15 jaar oud. Onlangs is de gasklep vervangen. Maar hij is weinig gebruikt door de vorige bewoners (werk).

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2lO_MdQQENYAUZEpe0R5feiwN4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M99LMGRCkg4wQQePBY1jtPub.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P03hni9pjrYOEzVn4muwxGMgrpU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FncZsduj3cN523dYyGzQlI6z.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DtK3mrDiXviopLEhsP-wYgL04es=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fQ6hAp71nkRnxcGEZPrTHHFy.jpg?f=fotoalbum_tile

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Iemand die de prijs kan legitimeren wellicht? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:12

Illusion

(the art of)

Veel geld maar niet duur voor een dag werk waarbij je ook op het dak aan de gang moet.

Enige nadeel is dat het zonde is de rookafvoer nu te vervangen. Over een paar jaar is je ketel aan vervanging toe, en bii vervanging moet verplicht de hele roookafvoer vervangen worden. Zij bijv hier een linkje (van een rookgasafvoerverkoper dus niet volledig onpartijdig) https://www.ubbink.com/nl...en-rookgasafvoersystemen/

Dus goede kans dat je over 2 jaar weer moet als je een beetje pech met je ketel hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door Illusion op 05-02-2024 18:26 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Illusion schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:25:
Veel geld maar niet duur voor een dag werk waarbij je ook op het dak aan de gang moet.

Enige nadeel is dat het zonde is de rookafvoer nu te vervangen. Over een paar jaar is je ketel aan vervanging toe, en bii vervanging moet verplicht de hele roookafvoer vervangen worden. Zij bijv hier een linkje (van een rookgasafvoerverkoper dus niet volledig onpartijdig) https://www.ubbink.com/nl...en-rookgasafvoersystemen/

Dus goede kans dat je over 2 jaar weer moet als je een beetje pech met je ketel hebt.
Ik heb even geïnformeerd of dat laatste inderdaad klopt. Want de website van Ubbink spreekt van een ketelleven (>10 jaar). En bij vroegtijdige vervanging 'raden zij aan'.

/Edit:
Zij stellen dat je het daarna niet meer hoeft te vervangen.
Ook als een verwarmingstoestel voortijdig vervangen wordt, bijvoorbeeld door een defect, raden we aan om het rookgaskanaal te vervangen!
Een nieuwe intergas HRE CW4 28/24A zat op €1800 (CW5 op €1925). Het vervangen van de complete RGA (van buiten naar binnen) kost dan ineens 'maar' 350 euro extra. Dus totaal zo'n €2100 all-in.
Dan wordt de lading van dit topic ineens: alles vervangen, of toch alleen kiezen voor RGA? Wat zouden jullie in deze situatie doen? Ik vind het zonde geld om een goedwerkende CV te vervangen. Maar die zou ik ook voor een paar 100 euro kunnen slijten op Marktplaats.

Een hybride WP zie ik nog niet direct zitten vanwege de aanschafprijs.
Gasverbruik ca. 700 m3 per jaar.

[ Voor 30% gewijzigd door ViezeVis op 07-02-2024 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Soms werden/worden RGA ook nog wel eens buiten getaped om beweging te voorkomen, het lijkt erop dat de pijp omhoog wordt getrokken met wind ofzo? ik heb alleen werkelijk geen idee of dat tapen (nog) mag van de regels. @edsandje weet dat misschien wel.

Afweging Of je alleen de rookgas afvoer moet doen of afvoer +ketel hangt denk ik vooral van je eigen wensen af.. zoals ik het zie gaat een ketel ~15 jaar mee, een ketel plaatsen kost ~2000 euro dus je hebt een afschrijving van 133 euro per jaar als je denkt dat je ketel na zijn onderhoud nog meer dan ~ 5-6 jaar mee kan lijkt repareren/vervangen van de rookgas afvoer geen slechte optie. Als je liever alles nieuw hebt en er voor 15 jaar vanaf wil zijn, dan is alles totaal vervangen denk ik de betere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
ViezeVis schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:22:
Beste Tweakers,

Knip

Nu is de vraag: wat zouden jullie doen? Vanaf pijp tot aan cv het gehele traject vervangen uit voorzorg zodat deze ook conform de norm is? Dus plastic op plastic, netjes gebeugeld etc. Ik heb bij 2 bedrijven een offerte gevraagd. Kosten: €720,- bij de blauw-groene dienst. Of zijn er andere opties? En is het bedrag niet te hoog? Onze CV is inmiddels 15 jaar oud. Onlangs is de gasklep vervangen. Maar hij is weinig gebruikt door de vorige bewoners (werk).
Ik zou eerst eens kijken waar dat water vandaan kwam voordat ik van alles ga (laten) vervangen.
Om te beginnen uitzoeken of het condens- of regenwater is.

edit: zie de reactie van @Koffie-Verkeerd hieronder. Meest waarschijnlijk is binnenkomend regenwater, maar of het dat is moet je eerst uitzoeken

[ Voor 9% gewijzigd door gerritjan op 10-02-2024 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:06
@ViezeVis
De prijzen die je noemt zijn erg redelijk, zeker voor een nieuwe CV ketel. Zie/hoor regelmatig prijzen voorbij komen van 2500+.
Gevoelsmatig zou ik het direct goed doen, dus nieuwe ketel + nieuwe rookgasafvoer. Ben je direct voor de komende 15 jaar weer klaar. Zeker als je voor een model gaat wat goed kan samenwerken met een hybride warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

Uit je OP:
"Situatie is als volgt. Langs de witte dubbelwandige pijp komt water naar binnen (het is minimaal). Dit water lekt via de buis door de dakbeschotplaat op de droger."

@ViezeVis
Doet het zich alleen voor op dagen met neerslag of ook op droge dagen al dan niet met harde wind?
Doet het zich alleen voor op momenten dat de ketel gebruikt wordt?

Ik vermoed dat er regenwater naar binnenkomt.
Vervangen van de dakdoorvoer (DDV) e/o rookgasafvoer e/o luchttoevoer e/o ketel gaat dit niet per se oplossen.

Ik zou op het dak gaan kijken of het probleem daar niet zit. Mogelijk dat er een open verbinding tussen de buitenwand van de DDV en het dak zit waar regenwater (al dan niet bij harde wind) naar binnen kan komen.

Loodslab kan gescheurd zijn. Dakpan(nen) die niet goed liggen. Scharnierkap van DDV die niet helemaal afsluit. (wat goed een mogelijkheid kan zijn omdat je aangaf dat als je de dubbelwandige buis iets naar beneden trok, de lekkage verholpen leek te zijn).
Een andere (stevigere) stormbeugel/dakbeschotbeugel houdt de DDV waarschijnlijk beter op z'n plek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LyjrED-fzj3XpD6lHRODTHA3Ego=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/keAwa54xHq7YNWvSKtp9E5dq.jpg?f=user_large

Off topic: Je rookgasafvoer en luchttoevoer zijn niet goed gebeugeld; beugels zijn niet fixerend geplaatst en op de verkeerde plek en. m.i. zijn er 2 te weinig geplaatst.
Het horizontale deel van je rga *lijkt* zelfs tegen te lopen waardoor er condenswater in de buis kan blijven staan. Dit kan ook het resultaat zijn van het schuiven van de DDV.

Mijn advies:
Demonteer de rookgasafvoer en luchttoevoerbuizen.
Verwijder de 4 metalen beugels en de pennen uit de muur.
Zorg ervoor dat de DDV zo ver als mogelijk naar binnen getrokken is. Controleer op het dak of de scharnierkap goed aansluit en of de DDV recht staat.
Controleer of de loodslab geen scheuren/gaten bevat. Controleer of de dakpannen goed liggen.
Monteer de stormbeugel/dakbeschotbeugel terwijl de DDV goed op zijn plek gehouden wordt. Idealiter doe je dit met 2 personen; een op het dak die daar de controles uitvoert, en een binnen die de beugel monteert.
Monteer daarna het rookgasafvoer- en luchttoevoerkanaal.
Zorg voor voldoende afschot.
Mogelijk moet je van zowel de rookgasafvoer als de luchttoevoer de verticale delen iets inkorten om op het gewenste afschot te komen.
Beugel conform de voorschriften. (https://www.rogafa.nl/wp-...t_mrt2016-aangepast-1.pdf)
Bestel 4 nieuwe beugels (https://www.google.com/se...80mm&tbm=shop&source=lnms)
Ik zou 2 beugels plaatsen, zie foto voor de plek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sR1NF-NSkNfw_y6ScZ_GiZN03a4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BtEwggVo1XFO0nVmuDnIQJC1.jpg?f=fotoalbum_large

Fixeer de beugels met stokeind/draadstang in de muur.
Vergeet niet het clipje van de beugel te plaatsen die de beugel op de draadstang fixeert.

Wellicht ten overvloede, maar dit doe je uiteraard met een ketel die volledig uitgeschakeld is.

[ Voor 61% gewijzigd door Koffie-Verkeerd op 10-02-2024 13:50 ]

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
@gerritjan @Koffie-Verkeerd Regenwater is het meest waarschijnlijk. Als het goed is is namelijk de condens afvoer de binnenste wand van de dubbelwandige afvoerbuis, de buitenste wand is de aanvoer. En volgens ontstaat in dat traject geen water aan de buitenmantel.
Regenwater komt namelijk via de buitenmantel naar binnen. Heeft ook een lichtgelige kleur als het op de droger valt. En condenswater is volgens mij kleurloos.

- Lijkt dat het voorkomt met alleen neerslag. Wind heeft niet altijd invloed heb ik de indruk.
- Ketel-afhankelijk gebruik is niet waarschijnlijk. Ketel staat 's avonds niet aan. Dag daarna lag er iets water.

Wij hebben geen sneldekkers, maar ik dacht iets als engobe vlakke dakpannen. Als ik op Maps kijk dan ligt er waarschijnlijk gewoon een dakdoorvoerpan. Thans, dat zou de meest logische reden zijn waarom er langs de buitenmantel van de dubbelwandige pijp water naar beneden komt zetten.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/D8UNVui.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door ViezeVis op 10-02-2024 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

ViezeVis schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 13:26:
@gerritjan @Koffie-Verkeerd Regenwater is het meest waarschijnlijk. Als het goed is is namelijk de condens afvoer de binnenste wand van de dubbelwandige afvoerbuis, de buitenste wand is de aanvoer. En volgens ontstaat in dat traject geen water aan de buitenmantel.
Regenwater komt namelijk via de buitenmantel naar binnen. Heeft ook een lichtgelige kleur als het op de droger valt. En condenswater is volgens mij kleurloos.

- Lijkt dat het voorkomt met alleen neerslag. Wind heeft niet altijd invloed heb ik de indruk.
- Ketel-afhankelijk gebruik is niet waarschijnlijk. Ketel staat 's avonds niet aan. Dag daarna lag er iets water.

Wij hebben geen sneldekkers, maar ik dacht iets als engobe vlakke dakpannen. Als ik op Maps kijk dan ligt er waarschijnlijk gewoon een dakdoorvoerpan. Thans, dat zou de meest logische reden zijn waarom er langs de buitenmantel van de dubbelwandige pijp water naar beneden komt zetten.

[Afbeelding]
Zie de edit in m'n post s.v.p.

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Fijne aanvulling! Dankjewel.

V.w.b. het offtopic deel; ik ga hier niet zelf meer mee kloten omdat ik denk dat dat zeker niet verstandig is. (En ik ga het dak ook niet op). Dan kan er namelijk direct conform Rogafa gebeugeld gaan worden en als er dan toch wat vervangen moet worden kunnen ze m.i. net zo goed alles vervangen. Er is namelijk al eens een installateur bij geweest die de witte buis heeft geplaatst omdat deze eerst van aluminium was en ook te kort was. Hierdoor werd de dubbelwandige buis te ver schuin getrokken waardoor men dacht dat vanaf het dak naar beneden zo water tussen de dakdoorvoer kwam.

Het plaatsen van de beugels zou me nog wel lukken maar ik moet voorkomen dat ik aan het 'lappen' ben en ik heb geen vertrouwen in mijzelf dat dit goed blijft gaan. Ben er al 2 jaar incidenteel mee bezig. Overigens is het zo dat er hiervoor ook een metalen stormbeugel geplaatst was, alleen vanwege de dakbeschotplaat die nieuw is geplaatst paste een metalen stormbeugel net niet helemaal. Daarom is er gekozen voor kunststof. En die is ook best wel strak trouwens (geen beweging).

Het zal dus vooral een kwestie worden van: vervangen we de cv, of vervangen we alleen het rga-traject. We wonen er nog maar 2 jaar en als we nu alleen het rga-traject laten vervangen, is er een kans dat we over 5 jaar opnieuw moeten (*).

We zijn zelf in ieder geval in staat om 'iets' te vervangen :+

Intergas HRE 28/24A CW4Intergas HRE 36/30A CW5Alleen RGA-traject
Prijs€ 2142
(CV € 1800 + RGA € 342)
€ 2267
(CV € 1925 + RGA € 342)
€ 725
Prijs over 5 jaar€ 428€ 453€ 145
Prijs over 10 jaar€ 214€ 226N/B*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

twain4me schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:15:
Soms werden/worden RGA ook nog wel eens buiten getaped om beweging te voorkomen, het lijkt erop dat de pijp omhoog wordt getrokken met wind ofzo? ik heb alleen werkelijk geen idee of dat tapen (nog) mag van de regels. @edsandje weet dat misschien wel.

Afweging Of je alleen de rookgas afvoer moet doen of afvoer +ketel hangt denk ik vooral van je eigen wensen af.. zoals ik het zie gaat een ketel ~15 jaar mee, een ketel plaatsen kost ~2000 euro dus je hebt een afschrijving van 133 euro per jaar als je denkt dat je ketel na zijn onderhoud nog meer dan ~ 5-6 jaar mee kan lijkt repareren/vervangen van de rookgas afvoer geen slechte optie. Als je liever alles nieuw hebt en er voor 15 jaar vanaf wil zijn, dan is alles totaal vervangen denk ik de betere optie.
Nee tapen mag niet.
Goed beugelen mag wel 8)

Prijs voor vervangen alleen de rga lijkt mij redelijk, het is geen dak waar je even snel op rent.
Als de gasklep recent vervangen is hebben ze de ketel ook goed afgesteld?
Bij verkeerde afstelling kan de ketel behoorlijk explosief inkomen wat een drukgolf geeft in het rookgastraject.
Welk merk en type ketel is het?

Nu alles vervangen is wellicht een beter plan, de ketel is economisch afgeschreven en wat staat je te wachten?
Als je nu de rookgas alleen zou vervangen en volgend jaar de ketel om de kosten te spreiden zou ik daar geen problemen mee hebben als installateur.

Ik denk dat de lekkage komt door de dakdoorvoer, een scheur in de scharnierkap of de loodpan is niet goed gemonteerd en/of lek door ouderdom.

[ Voor 4% gewijzigd door edsandje op 10-02-2024 14:38 ]

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

ViezeVis schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 14:05:
[...]

V.w.b. het offtopic deel; ik ga hier niet zelf meer mee kloten omdat ik denk dat dat zeker niet verstandig is. (En ik ga het dak ook niet op). Dan kan er namelijk direct conform Rogafa gebeugeld gaan worden en als er dan toch wat vervangen moet worden kunnen ze m.i. net zo goed alles vervangen.
Helemaal mee eens.
Intergas HRE 28/24A CW4Intergas HRE 36/30A CW5Alleen RGA-traject
Prijs€ 2142
(CV € 1800 + RGA € 342)
€ 2267
(CV € 1925 + RGA € 342)
€ 725
Prijs over 5 jaar€ 428€ 453€ 145
Prijs over 10 jaar€ 214€ 226N/B*
Nette prijzen overigens voor deze ketels indien vervanging van de DDV en RGA en LTV, expansievat, gaskraan, inlaatcombinatie, vul/aftapkraan en overstortventiel hier ook bij inbegrepen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Kun je niet even op dak klimmen en foto maken van buitenaf?

De kans op een scheve pan of een stuk lood wat niet goed ligt is vrij groot.

Dan is vervangen van de hele doorvoer niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
edsandje schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 14:28:
[...]

Nee tapen mag niet.
Goed beugelen mag wel 8)

Prijs voor vervangen alleen de rga lijkt mij redelijk, het is geen dak waar je even snel op rent.
Als de gasklep recent vervangen is hebben ze de ketel ook goed afgesteld?
Bij verkeerde afstelling kan de ketel behoorlijk explosief inkomen wat een drukgolf geeft in het rookgastraject.
Welk merk en type ketel is het?

Nu alles vervangen is wellicht een beter plan, de ketel is economisch afgeschreven en wat staat je te wachten?
Als je nu de rookgas alleen zou vervangen en volgend jaar de ketel om de kosten te spreiden zou ik daar geen problemen mee hebben als installateur.

Ik denk dat de lekkage komt door de dakdoorvoer, een scheur in de scharnierkap of de loodpan is niet goed gemonteerd en/of lek door ouderdom.
Heel soms hoor ik idd een soort plofje wanneer die aanspringt. Overigens was de lekkage er al voordat de gasklep was vervangen. Want hij maakte een soort trein/stoombootgeluid. Sinds de nieuwe gasklep is dat weg.

[ Voor 7% gewijzigd door ViezeVis op 10-02-2024 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Koffie-Verkeerd schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 14:44:
[...]

Helemaal mee eens.

[...]

Nette prijzen overigens voor deze ketels indien vervanging van de DDV en RGA en LTV, expansievat, gaskraan, inlaatcombinatie, vul/aftapkraan en overstortventiel hier ook bij inbegrepen zijn.
Het omvat de volgende werkzaamheden:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 5% gewijzigd door ViezeVis op 10-02-2024 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

ViezeVis schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 17:28:
[...]

Het omvat de volgende werkzaamheden:

***members only***
Ik zie niets in de beschrijving van de werkzaamheden staan waaruit blijkt dat men de dakdoorvoer en de rookgasafvoer en luchttoevoer gaat vervangen.
Ik zou daar navraag over doen en, indien nodig, de offerte er op aan laten passen.
In een eerdere post gaf je aan dat alleen het vervangen van ddv, rga en ltv EUR 725,- ging kosten, maar indien dit tegelijkertijd met vervanging van de ketel zou gebeuren, dit nog maar EUR 350,- zou zijn.

Ik denk dat die EUR 350,- nog bij je offerte voor de ketelvervanging opgeteld moet worden?
De offerteprijs ligt dan ook meer in lijn met bedragen die andere partijen rekenen.

Ook het leveren/monteren van een vul/aftapkraantje staat er niet bij, wel leveren en monteren van een tapkraan (wasmachinekraan). Je wilt eigenlijk beide geleverd en gemonteerd hebben.

Tegenwoordig dient men ook bij de indienststelling een aantal metingen en controles te verrichten, zoals drukverschilmeting/lekdichtheidsmering gasleiding, rookgasmetingen o.a. op co, co2, o2), branderdruk en dergelijke. Dit moet in een rapportje worden vastgelegd i.h.k.v. de gasketelwet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Koffie-Verkeerd schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:56:
[...]

Ik zie niets in de beschrijving van de werkzaamheden staan waaruit blijkt dat men de dakdoorvoer en de rookgasafvoer en luchttoevoer gaat vervangen.
Ik zou daar navraag over doen en, indien nodig, de offerte er op aan laten passen.
In een eerdere post gaf je aan dat alleen het vervangen van ddv, rga en ltv EUR 725,- ging kosten, maar indien dit tegelijkertijd met vervanging van de ketel zou gebeuren, dit nog maar EUR 350,- zou zijn.

Ik denk dat die EUR 350,- nog bij je offerte voor de ketelvervanging opgeteld moet worden?
De offerteprijs ligt dan ook meer in lijn met bedragen die andere partijen rekenen.

Ook het leveren/monteren van een vul/aftapkraantje staat er niet bij, wel leveren en monteren van een tapkraan (wasmachinekraan). Je wilt eigenlijk beide geleverd en gemonteerd hebben.

Tegenwoordig dient men ook bij de indienststelling een aantal metingen en controles te verrichten, zoals drukverschilmeting/lekdichtheidsmering gasleiding, rookgasmetingen o.a. op co, co2, o2), branderdruk en dergelijke. Dit moet in een rapportje worden vastgelegd i.h.k.v. de gasketelwet.
Je hebt gelijk. Die DDV en RGA staan op een andere pagina. In mijn tabelletje heb ik dat bedrag er al bij opgeteld. Met andere woorden. €2142 (CW4) of €2267 (CW5) is all-in. Tap- en vulkraan zijn beiden al aanwezig. Overigens denk ik dat de vul/aftapkraan sowieso vervangen wordt en dat dit bestaat uit een set met expansievat en een beugel met geïntegreerde kraan. Dat hebben we nu ook zo.

Ik zal het zekerheidshalve navragen.

Is er nog een reden om te kiezen voor een CW4 of CW5 voor 't prijsverschil? We hebben een nieuwe regendouche, geen bad. 2-persoons met mogelijk uitbreiding in de toekomst.

[ Voor 4% gewijzigd door ViezeVis op 11-02-2024 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

ViezeVis schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:49:
[...]
Is er nog een reden om te kiezen voor een CW4 of CW5 voor 't prijsverschil? We hebben een nieuwe regendouche, geen bad. 2-persoons met mogelijk uitbreiding in de toekomst.
Ik weet niet of je huidige ketel cw4 of cw5 is, maar ik gok cw4.
De regendouche hebben jullie al en functioneert ook met je huidige ketel is mijn aanname.

Het grootste verschil tussen cw4 en cw5 is dat de cw5 ketel beter geschikt is om op meerdere plekken tegelijkertijd warm tapwater te leveren. Het gaat dus om gelijktijdigheid.
Tuurlijk, in elk huishouden zal het wel eens voorkomen dat er op 2 plekken tegelijkertijd warm water gebruikt wordt. Dat betekent echter niet dat je dan direct onder een koude douche staat. Je krijgt simpelweg iets minder warm water en ja, dan kan het douchewater iets minder warm zijn. Hoewel, een goede thermostatische mengkraan kan dat ook ondervangen. Het enige wat je dan nog merkt is dat er tijdelijk wat minder waterdruk is maar de temperatuur zo goed als gelijk blijft.

Bij een 2-persoons huishouden zie ik eerlijk gezegd niet waarom cw5 een must zou zijn.
Ook met gezinsuitbreiding zie ik die noodzaak niet direct.
Uiteindelijk blijft die beslissing een puur persoonlijke keuze ingegeven door de criteria die jij belangrijk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Koffie-Verkeerd schreef op zondag 11 februari 2024 @ 14:31:
[...]

Ik weet niet of je huidige ketel cw4 of cw5 is, maar ik gok cw4.
De regendouche hebben jullie al en functioneert ook met je huidige ketel is mijn aanname.

Het grootste verschil tussen cw4 en cw5 is dat de cw5 ketel beter geschikt is om op meerdere plekken tegelijkertijd warm tapwater te leveren. Het gaat dus om gelijktijdigheid.
Tuurlijk, in elk huishouden zal het wel eens voorkomen dat er op 2 plekken tegelijkertijd warm water gebruikt wordt. Dat betekent echter niet dat je dan direct onder een koude douche staat. Je krijgt simpelweg iets minder warm water en ja, dan kan het douchewater iets minder warm zijn. Hoewel, een goede thermostatische mengkraan kan dat ook ondervangen. Het enige wat je dan nog merkt is dat er tijdelijk wat minder waterdruk is maar de temperatuur zo goed als gelijk blijft.

Bij een 2-persoons huishouden zie ik eerlijk gezegd niet waarom cw5 een must zou zijn.
Ook met gezinsuitbreiding zie ik die noodzaak niet direct.
Uiteindelijk blijft die beslissing een puur persoonlijke keuze ingegeven door de criteria die jij belangrijk vindt.
Klopt inderdaad, CW4 :). En de regendouche werkt nu inderdaad ook prima. Deze levert meer water dan de nieuwe straks denk ik. We hebben nu een vrij oude van 20 cm. Maar gaan naar een nieuwe van 30 cm. Die zullen denk ik een stuk zuiniger zijn nog qua verbruik.

Dank je wel voor je tips _/-\o_
Ik zal t.z.t. nog een update doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
@Koffie-Verkeerd Het is inderdaad inclusief complete RGA/DDV. Incl vul- en aftapkraan, beugelen enzovoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

ViezeVis schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:12:
@Koffie-Verkeerd Het is inderdaad inclusief complete RGA/DDV. Incl vul- en aftapkraan, beugelen enzovoort.
Top, dan heb je een goede deal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Zou jij adviseren om een Spirotech vuilafscheider mee te laten plaatsen voor €159?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

ViezeVis schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:23:
[...]

Zou jij adviseren om een Spirotech vuilafscheider mee te laten plaatsen voor €159?
Dat is wel een overweging indien de nieuwe ketel een A-label pomp heeft; iets wat tegenwoordig dacht ik standaard is bij nieuwe ketels.
Die A-label pomp heeft een ingebouwde magneet die magnetisch materiaal uit het cv water aantrekt wat door corrosie in de leidingen is ontstaan. Die vervuiling wil je echter niet in je pomp hebben.
A-label pompen zijn gevoelig voor die vervuiling in het cv water. Naast de pomp kan ook een eventuele 3-wegklep hier uiteindelijk last van krijgen.
(Achtergrondinfo: Zuurstof gaat een reactie aan met staal, waardoor er corrosie zal ontstaan in de cv leidingen. Deze schadelijke corrosiedeeltjes worden door de nieuwe A-label pomp van de ketel aangetrokken door de ingebouwde magneet. Door het plaatsen van de vuilafscheider in de retourleiding, wordt het magnetische vuil daarin afgevangen en komt het niet in de pomp.)

Tegenwoordig wordt er vaak een combi van een vuilafscheider en een automatische (microbel)ontluchter geplaatst, bijv. een SpiroCombi van Spirotech, of een Caleffi DiscalDirtmag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Koffie-Verkeerd schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 20:19:
[...]

Dat is wel een overweging indien de nieuwe ketel een A-label pomp heeft; iets wat tegenwoordig dacht ik standaard is bij nieuwe ketels.
Die A-label pomp heeft een ingebouwde magneet die magnetisch materiaal uit het cv water aantrekt wat door corrosie in de leidingen is ontstaan. Die vervuiling wil je echter niet in je pomp hebben.
A-label pompen zijn gevoelig voor die vervuiling in het cv water. Naast de pomp kan ook een eventuele 3-wegklep hier uiteindelijk last van krijgen.
(Achtergrondinfo: Zuurstof gaat een reactie aan met staal, waardoor er corrosie zal ontstaan in de cv leidingen. Deze schadelijke corrosiedeeltjes worden door de nieuwe A-label pomp van de ketel aangetrokken door de ingebouwde magneet. Door het plaatsen van de vuilafscheider in de retourleiding, wordt het magnetische vuil daarin afgevangen en komt het niet in de pomp.)

Tegenwoordig wordt er vaak een combi van een vuilafscheider en een automatische (microbel)ontluchter geplaatst, bijv. een SpiroCombi van Spirotech, of een Caleffi DiscalDirtmag.
Zij bieden de Spirotech's aan. En ik heb liever dan een combinatie en had de Caleffi gezien inderdaad. Dankjewel voor de aanvulling. Ik zal deze meenemen. Ik check even of zij de Caleffi leveren, anders bestel ik deze zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

ViezeVis schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 20:26:
[...]

Zij bieden de Spirotech's aan. En ik heb liever dan een combinatie en had de Caleffi gezien inderdaad. Dankjewel voor de aanvulling. Ik zal deze meenemen. Ik check even of zij de Caleffi leveren, anders bestel ik deze zelf.
De Caleffi is qua prijs een stuk interessanter dan de Spirotech. En zelf aanschaffen zal zeker goedkoper zijn dan levering via de installateur.

Flamco levert overigens ook deze duo: Flamco clean smart lucht en vuilafscheider combi.

[ Voor 8% gewijzigd door Koffie-Verkeerd op 17-02-2024 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Koffie-Verkeerd schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 20:34:
[...]

De Caleffi is qua prijs een stuk interessanter dan de Spirotech. En zelf aanschaffen zal zeker goedkoper zijn dan levering via de installateur.

Flamco levert overigens ook deze duo: Flamco clean smart lucht en vuilafscheider combi.
Zij leverden de Spirotech luchtafscheider voor 150 euro en de vuilafscheider voor 160 incl. montage. Dus op zich valt dat mee als ik de internetprijzen afspiegel. +/- half uur montage. Dus niet slecht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

ViezeVis schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 20:40:
[...]

Zij leverden de Spirotech luchtafscheider voor 150 euro en de vuilafscheider voor 160 incl. montage. Dus op zich valt dat mee als ik de internetprijzen afspiegel. +/- half uur montage. Dus niet slecht :)
Montage (van de combi) duurt misschien 10 minuten en dan reken ik het ruim.
Er van uitgaande dat het leidingwerk onder de ketel waarschijnlijk toch wel aangepast zal moeten worden; de montage van de Spirotech combi is dan maar een kleine hoeveelheid werk.
Indien zoiets later toegevoegd zou worden, is het een klusje dat langer duurt.

Die spirocombi mb3 kost zo'n 200 à 230 euro incl. BTW excl. montage.
Ik zou zelf niet voor 2 afzonderlijke appendages kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17:29
Als je het goed wil doen neem je wel 2 losse.
Vuil in de retour en lucht in de aanvoer.
Maar ik snap dat dit prijstechnisch niet interessant is.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
ron321 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 21:21:
Als je het goed wil doen neem je wel 2 losse.
Vuil in de retour en lucht in de aanvoer.
Maar ik snap dat dit prijstechnisch niet interessant is.
Ik zou zelfs nog een automatische ontluchter kunnen plaatsen bovenop en alleen voor de magneet kunnen gaan. Maar volgens mij monteerde Intergas bewust geen automatische ontluchters omdat deze konden lekken (ik weet er alles van). Ik heb wel onlangs een nieuwe ontluchter erop zitten. Die zou over kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kees_1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-05 11:28
ViezeVis schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 13:26:

[Afbeelding]
Als de lekkage alleen af en toe is bij bepaalde wind. Dan zou het ook nog kunnen dat er water onder de loodslab van de dakdoorvoer komt. Dan kan het soms lekken. Dat had ik zelf namelijk. Lekkage was opgelost na dichtkitten door een loodgieter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
ViezeVis schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 21:27:
[...]
Ik zou zelfs nog een automatische ontluchter kunnen plaatsen bovenop en alleen voor de magneet kunnen gaan. Maar volgens mij monteerde Intergas bewust geen automatische ontluchters omdat deze konden lekken (ik weet er alles van). Ik heb wel onlangs een nieuwe ontluchter erop zitten. Die zou over kunnen.
Bij de Intergas Xtreme kan dat vrij gemakkelijk, heb ik zelf ook gedaan:
YouTube: Belangrijke tip voor als je een Intergas cv-ketel hebt...👍🏻
Pagina: 1