Beste tweakers,
Nog maar een keer een vraag over de keuze voor een wifi oplossing na een lange inleiding:)
In ons huis en de garage heb ik nu met een 6 tal superwifi punten een (bedraad / wifi) netwerk opgezet.
In huis heb ik 5 AP's nodig om volledige dekking te krijgen.
Ik heb nu in de garage een PoE Ubiquiti UAP-AC-M voor buiten gebruik geplaatst en merkte bij het installeren dat deze in huis een veel betere ontvangst heeft dan de super wifi. Dit gecombineerd met de geplande nieuwe aanbouw, de wens om op PoE over te stappen, en de boel weer een keer een upgrade te geven, maakt dat ik overweeg om op Unifi over te stappen.
Wat heb ik nu
- Fritzbox icm 1Gbps KPN glasvezel
- 16 poorts TP-Link switch in meterkast die bij vol zit
- PoE switch in de garage op een cat5 grondkabel voor de wifi en IPcams.
- 5 Super Wifi punten, bedraad
- 1 NAS, maar waarschijnljk toch weer twee
- kinderen die binnen paar jaar ook meer data gaan verbruiken
- wij werken beide 1-2 dagen per week thuis
- zigbee netwerk voor HA
- een stuk of 40 "devices" in ons netwerk, 40%-60% bedraad - wifi
Wat ik zoek / naar toe wil
- een goed systeem, zonder overal ap's, adapters etc
- WIFI6
- zoveel mogelijk over PoE
- dekking voor 200m2 over drie verdiepingen
- garage op eigen kabel met AP en PoE switch
- link aggregation op de switch voor DS923 / DS723
- zeven SONOS speakers die op 2,4Ghz werken in hun eigen sonos netwerk
- netwerk kabel is mix van CAT5E en CAT6A
- in de uitbouw komen in ieder geval netwerk aansluitingen
Nice to have zou een wifi ap zijn die ook het zigbee signaal verspreid.
Wat ik niet wil hebben is een knutsel oplossing, ik heb mijn HA nu goed draaien maar moet al weken een aantal schakelaars opnieuw instellen nu ik op ZHA draai en geen Deconz. Het moet in de basis dus goed werken want weinig tijd in de avonden:)
Na deze lange introductie is mijn vraag of ik met Unifi aan overkill doe? Ik heb de app op mijn telefoon, maar kan bijvoorbeeld geen guest network aanmaken en dat is toch wel handig.
Moet ik daarvoor een unifi Switch hebben? Installatie van de Unifi software in een docker container op de NAS of via HA is me tot op heden niet gelukt. Hoe het met die controller software zit is me sowieso nog niet duidelijk.
Of dat aan mij ligt of iets anders, moet ik nog uitzoeken. Wat hints zou fijn zijn.
Wat zijn alternatieven? de unifi AP in de garage kan zonder problemen als stand alone blijven functioneren.
Alvast bedankt voor jullie feedback
Dirk
Nog maar een keer een vraag over de keuze voor een wifi oplossing na een lange inleiding:)
In ons huis en de garage heb ik nu met een 6 tal superwifi punten een (bedraad / wifi) netwerk opgezet.
In huis heb ik 5 AP's nodig om volledige dekking te krijgen.
Ik heb nu in de garage een PoE Ubiquiti UAP-AC-M voor buiten gebruik geplaatst en merkte bij het installeren dat deze in huis een veel betere ontvangst heeft dan de super wifi. Dit gecombineerd met de geplande nieuwe aanbouw, de wens om op PoE over te stappen, en de boel weer een keer een upgrade te geven, maakt dat ik overweeg om op Unifi over te stappen.
Wat heb ik nu
- Fritzbox icm 1Gbps KPN glasvezel
- 16 poorts TP-Link switch in meterkast die bij vol zit
- PoE switch in de garage op een cat5 grondkabel voor de wifi en IPcams.
- 5 Super Wifi punten, bedraad
- 1 NAS, maar waarschijnljk toch weer twee
- kinderen die binnen paar jaar ook meer data gaan verbruiken
- wij werken beide 1-2 dagen per week thuis
- zigbee netwerk voor HA
- een stuk of 40 "devices" in ons netwerk, 40%-60% bedraad - wifi
Wat ik zoek / naar toe wil
- een goed systeem, zonder overal ap's, adapters etc
- WIFI6
- zoveel mogelijk over PoE
- dekking voor 200m2 over drie verdiepingen
- garage op eigen kabel met AP en PoE switch
- link aggregation op de switch voor DS923 / DS723
- zeven SONOS speakers die op 2,4Ghz werken in hun eigen sonos netwerk
- netwerk kabel is mix van CAT5E en CAT6A
- in de uitbouw komen in ieder geval netwerk aansluitingen
Nice to have zou een wifi ap zijn die ook het zigbee signaal verspreid.
Wat ik niet wil hebben is een knutsel oplossing, ik heb mijn HA nu goed draaien maar moet al weken een aantal schakelaars opnieuw instellen nu ik op ZHA draai en geen Deconz. Het moet in de basis dus goed werken want weinig tijd in de avonden:)
Na deze lange introductie is mijn vraag of ik met Unifi aan overkill doe? Ik heb de app op mijn telefoon, maar kan bijvoorbeeld geen guest network aanmaken en dat is toch wel handig.
Moet ik daarvoor een unifi Switch hebben? Installatie van de Unifi software in een docker container op de NAS of via HA is me tot op heden niet gelukt. Hoe het met die controller software zit is me sowieso nog niet duidelijk.
Of dat aan mij ligt of iets anders, moet ik nog uitzoeken. Wat hints zou fijn zijn.
Wat zijn alternatieven? de unifi AP in de garage kan zonder problemen als stand alone blijven functioneren.
Alvast bedankt voor jullie feedback
Dirk
[ Voor 5% gewijzigd door Mk23 op 18-03-2024 08:48 . Reden: tekst aangepast, geen meshnetwerk ]
DS1817+& DS923+ DX513 & DX517