Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15:45
Beste tweakers,

Nog maar een keer een vraag over de keuze voor een wifi oplossing na een lange inleiding:)

In ons huis en de garage heb ik nu met een 6 tal superwifi punten een (bedraad / wifi) netwerk opgezet.
In huis heb ik 5 AP's nodig om volledige dekking te krijgen.

Ik heb nu in de garage een PoE Ubiquiti UAP-AC-M voor buiten gebruik geplaatst en merkte bij het installeren dat deze in huis een veel betere ontvangst heeft dan de super wifi. Dit gecombineerd met de geplande nieuwe aanbouw, de wens om op PoE over te stappen, en de boel weer een keer een upgrade te geven, maakt dat ik overweeg om op Unifi over te stappen.

Wat heb ik nu
- Fritzbox icm 1Gbps KPN glasvezel
- 16 poorts TP-Link switch in meterkast die bij vol zit
- PoE switch in de garage op een cat5 grondkabel voor de wifi en IPcams.
- 5 Super Wifi punten, bedraad
- 1 NAS, maar waarschijnljk toch weer twee
- kinderen die binnen paar jaar ook meer data gaan verbruiken
- wij werken beide 1-2 dagen per week thuis
- zigbee netwerk voor HA
- een stuk of 40 "devices" in ons netwerk, 40%-60% bedraad - wifi

Wat ik zoek / naar toe wil
- een goed systeem, zonder overal ap's, adapters etc
- WIFI6
- zoveel mogelijk over PoE
- dekking voor 200m2 over drie verdiepingen
- garage op eigen kabel met AP en PoE switch
- link aggregation op de switch voor DS923 / DS723
- zeven SONOS speakers die op 2,4Ghz werken in hun eigen sonos netwerk
- netwerk kabel is mix van CAT5E en CAT6A
- in de uitbouw komen in ieder geval netwerk aansluitingen

Nice to have zou een wifi ap zijn die ook het zigbee signaal verspreid.

Wat ik niet wil hebben is een knutsel oplossing, ik heb mijn HA nu goed draaien maar moet al weken een aantal schakelaars opnieuw instellen nu ik op ZHA draai en geen Deconz. Het moet in de basis dus goed werken want weinig tijd in de avonden:)

Na deze lange introductie is mijn vraag of ik met Unifi aan overkill doe? Ik heb de app op mijn telefoon, maar kan bijvoorbeeld geen guest network aanmaken en dat is toch wel handig.
Moet ik daarvoor een unifi Switch hebben? Installatie van de Unifi software in een docker container op de NAS of via HA is me tot op heden niet gelukt. Hoe het met die controller software zit is me sowieso nog niet duidelijk.
Of dat aan mij ligt of iets anders, moet ik nog uitzoeken. Wat hints zou fijn zijn.

Wat zijn alternatieven? de unifi AP in de garage kan zonder problemen als stand alone blijven functioneren.

Alvast bedankt voor jullie feedback

Dirk

[ Voor 5% gewijzigd door Mk23 op 18-03-2024 08:48 . Reden: tekst aangepast, geen meshnetwerk ]

DS1817+& DS923+ DX513 & DX517

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tja in jouw geval zou ik toch eens naar de tekentafel gaan en het uittekenen. Wat ik lees heb je nu echt een ster netwerk met 1 grote centrale switch. Je hele HA omgeving in Vlan is ook wel fijn al is het maar voor het overzicht. Echter moet je dan eigenlijk ook wel aan een UDM of USG en een controller.
Je kan ook op basis van je Fritz verder gaan en deze uitbreiden met repeaters zoals de 1200 AX heb je wifi 6 en deze kan je bedraad aansluiten. Makkelijk te beheren en een gastennetwerk verder geen opties voor echte Vlan's. Kortom het is een beetje een keuze hoever wil je gaan en wat wil je uitgeven.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:53
Ik zou eerst een valideren of die UAP-AC-M echt meer dekking geeft.
- Zet de UAP-AC-M en superwifi2 op dezelfde plek maar zet ze omstebeurt aan. Vergelijk de RSSI/linkspeed dmv "netsh wlan show interfaces"

Ubiquiti stack voldoet aan je eisen maar let wel op dat dit geen fire-foget systeem is. Voor sommige werkt het direct prima maar voor vele andere blijft het een tweak oplossing waar het niet altijd direct lekker werkt/firmware problemen zijn. Als je dat niet erg vind, dan mooie optie

Door je PoE eis blijven er eigenlijk maar 3 oplossingen over:
- Deco x50 POE
- Unifi
- Omada
- HP Aruba instant on

De deco is een simpel maar stabiel systeem. STandaard gastenwifi etc kan allemaal maar zodra je stap verder wil met multi ssid loop je vast.
Wil je echt verder, en bv ook vlans, dan zou ik unifi/omada overwegen.
Fritz is ook mooi spul maar heeft geen PoE afaik

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
@Frogmen Ik laat de switch inderdaad het meeste werk oplossen en niet de Fritzbox. Dat zou de beste / snelste verbinding moeten geven, althans op basis van mijn beperktere IT kennis:)
- Ik wil een goed en stabiel netwerk hebben, klaar voor de toekomst etc maar mijn partner gaat (terecht) in de weerstand als ik voor 1000euro aan hardware in de meterkast wil installeren:) Dus ik moet wel een beetje op de kosten letten.
- Fritz repeaters is een oplossing, maar dan heb ik nog steeds twee kabels en overal die spuuglelijke adapters in de wcd's zitten.
@laurens0619 Wat het proberen betreft, de reden dat ik ook op zolder een AP heb is, dat ik daar geen dekking had vanuit het AP op onze slaapkamer. AP#4 had ik nodig om aan de tuinzijde stabiele wifi te hebben en AP#5 kwam toen ik merkte dat ik 's nachts op de kinderkamers geen wifi had als ik weer met de jongste daar zat. Met de UAP had ik vanuit de meterkast beneden nog net dekking op zolder en op de hele 1e verdieping. Dus een upgrade gaat zeker helpen.
Wat Vlans betreft, ik kan prima uit de voeten met één netwerk voor het gezin en iets voor gasten die ik verder niet op het netwerk wil hebben.

Zolang de kinderen nog beneden slapen is daar de vraag beperkt, als ze naar zolder gaan heb ik daar meer mogelijkheden en heb al wat vaste aansluitingen in wat nu ons kantoor is. De rest is met een extra kabels en een patchpaneel met switch op te lossen.

Groet,
Dirk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:53
Als accesspoints op verschillende locaties hangen dan is het lastig dekking te vergelijken.
Over het algemeen is dekking van verschillende accesspoints hetzelfde. Soms is 2.4ghz dekking wat minder maar dat doen fabrikanten bewust om roamingen problemen te voorkomen

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
Even nog een update: na nog wat gezoek vanavond de controller software op mijn eigen laptop geïnstalleerd en het AP in de garage opnieuw ingesteld.
Ik loop alleen nog steeds vast op de HA integratie maar goed. weer een stapje verder. Later docker op de NAS nog een keer proberen
Update 3/2/24: Docker nog een keer geprobeerd en nu werkt het, ergens iets met poortinstellingen. Bewust Onbekwaam zeg maar.... Verbinden met HA lukt nog steeds niet. Nog maar even verder zoeken.

[ Voor 25% gewijzigd door Mk23 op 03-02-2024 09:36 ]

Pagina: 1