Router P75 Mhz -> Welke Os?

Pagina: 1
Acties:

• Wizzing
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-02 10:53
Heej dudes,

Ik zit altijd te werken op een Pentium 400 Mhz waar Chello op binnenkomt.. in deze computer zit een extra nic die zorgt dat mijn vader beneden ook het Internet op kan met zijn Pentium 75 Mhz dit werkt verder allemaal wel goed... maar eigenlijks wil ik meer... want ik kan nu niet mijn computer opnieuw opstarten zonder dat mijn vader zijn connectie even kwijt is ;)

Ik heb hier nog een ouder Pentium 75 Mhz liggen op mijn kamer.. Ik had in gedachten om hier een Router van te maken.. maar ik wilde dan eigenlijks meer dan een router alleen, ik zou dan bijvoorbeeld ook willen dat beide computers de printer delen die ik hier op ga installeren..

Mijn vraag is nu: "Welk OS kan ik het beste installeren op een Pentium 75 Mhz (24 Mb ram, 800 Mb Hd ofzo)

Overige Info:

Pentium 400 Mhz
128 Mb Ram
Windows 2000 Pro

Pentium 150 Mhz
32 Mb ram
Windows 95

Het OS moet dus van beide computers toegangkelijk zijn.. en het liefste dat je er ook nog iets mee kan doen.. zoals bijvoorbeeld nog lekker MSNen ;)

waarschijnlijk zal iemand nu zeggen neem Freesco.. maar ik wil dus graag dat de computer iets meer doet dan routeren alleen..

P.s. zal de snelheid van het Internet ook afnemen door een 75 Mhz router?

thnx

Verwijderd

Neem gewoon Debian Linux... is klein en fijn en kan meer dan routeren alleen... ook mailserver, SMB Server, Chat server.... etc.

succes

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Op zaterdag 08 september 2001 00:18 schreef Wizzing het volgende:
Heej dudes,
Heej gast :)
Mijn vraag is nu: "Welk OS kan ik het beste installeren op een Pentium 75 Mhz (24 Mb ram, 800 Mb Hd ofzo)
Linux draait hier prima op.
Het OS moet dus van beide computers toegangkelijk zijn.. en het liefste dat je er ook nog iets mee kan doen.. zoals bijvoorbeeld nog lekker MSNen ;)
Kan ook... textmode of GUI, alhoewel MSN'en lastiger wordt dan ICQ'en
waarschijnlijk zal iemand nu zeggen neem Freesco.. maar ik wil dus graag dat de computer iets meer doet dan routeren alleen..
Linux (debian) handelt hier alles af... smtp, pop3, webserver, proxyserver, dns server, ftp server, smb (ook printer)... you name it :)
P.s. zal de snelheid van het Internet ook afnemen door een 75 Mhz router?
Absolutely not... een vriend van me heeft een oude 386 met linux (wel puur voor routeren) en dat gaat als een tiet! Mijn P90 doet het ook prima overigens. Packets verslepen is absoluut niet CPU intensief.
thnx
You're welcome :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Mijn router draait Win95 en Winroute verder draait er nog G6 FTP op en dat was het :)

Elk weekend word ie een keer gereset zodat er weer wat geheugen vrij komt :)
Het draait echt super en mn broertje en ik kunnen allebei op MSN :)

Alle proemn in n drek

Verwijderd

moet kunnen met Linux. Of een Freesco server evt op flop, heb ik hier als reserve server op een 486/16MB, loopt als een trein.... Qua internetten geen verschil met de P133 die nog veel andere zaken doet.

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
Mijn (ex) router draaide gewoon win98 met winroute of sygate. Verder was de printer/HD/CDROM/floppy geshared en draaide Advanced Call Center als antwoordapparaat. Werkte prima en was makkelijk via het LAN te besturen met WinVNC en PCAnywhere. Er zat een videokaart in met TV-out die (zonder monitor) op m'n TV aangesloten was. Nu een ZyXEL Prestige 314 en een Intel NetPort, zou niet meer terug willen :Y)

Concrete Loop Watercooling

• dhm00
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-08 21:37
Gooi er windows NT 4.0 op met Winroute Pro en deel de boel met het NAT protecol....

Werkt perfect kan makkelijk op een P1 75MHz en kan je nog een extraschijf er in zetten en sharen..

Rebooten hoeft nooit NT is erg betrouwbaar :)

Ik heb het hier ook draaien I-netten met de buurman :) gedeeld :) (scheelt weer in de kosten >:) )

Wil je meer info mail dan...

• ycode
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 23:23
Ik heb een keer een router gemaakt van een 486 DX2, met Windows NT 4 erop. De ping resultaten met Windows NT 4 waren hoger (dus langzamer) dan dat ik er Linux op gezet had. Linux kan, net als Winroute, NAT aan.

Ik zou voor Linux kiezen, dan kun je ook je firewalling instellen, webserver bouwen met PHP en/of JSP enzovoort.
Windows NT op een p75 lijkt me iets te zwaar.
Pagina: 1