Luchtkwaliteit sensor bedraad?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghost616
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-05 17:49
Ik ben opzoek naar een aantal luchtkwaliteits sensors voor het monitoren van mijn nieuw woning. Ik zou graag in elke ruimte minimaal een termperatuur en CO2 sensor plaatsen. En dit connecteren aan mijn domotica systeem (homeassistant of Wago PLC)

Nu was ik op de Airgradient uitgekomen. Een zeer mooi toestel, wel wat prijzig natuurlijk om dit voor 10+ ruimtes te plaatsen. Maar ik was eigenlijk opzoek naar een bedraad alternatief.
Ik ben geen fan van de usb voeding, en ook draadloze protocolen zoals wifi zou ik voorlopig willen vermijden. Dus mijn zoektocht gaat verder naar iets dat op een bedraad protocol kan draaien (zoals bv POE, modbus of misschien onewire)

Nu kan ik natuurlijk ook zelf iets bouwen, bijvoorbeel met het gebruik van een WESP. Maar daar ga ik veel tijd in steken alsook mijn electronica kennis is maar zeer beperkt, mits ik een programmeur ben en dus geen circuit designer :P

Dus heeft er iemand kennis van een soort sensor / sensoren die ik hiervoor zou kunnen gebruiken?

[ Voor 6% gewijzigd door ghost616 op 02-02-2024 11:09 ]

Beste antwoord (via ghost616 op 07-02-2024 08:59)

• Bas_Pierik
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-05 21:57
https://www.automation24....1eVQC9EAQYAiABEgKVVfD_BwE

Zoiets, en dan met wat analoge kaartjes aan je PLC hangen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:37
wat is de reden dat je USB voeding en Wifi wilt vermijden? Dat beperkt je keus nl enorm en zal kostenverhogend werken. En er moet toch een kabeltje naar toe.

[ Voor 10% gewijzigd door emielbf op 03-02-2024 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Je hoeft geen elektronicakennis te hebben voor dit soort projecten.

Solderen valt meestal ook te vermijden door componenten te kopen met al aangesoldeerde headers. (Toegegeven, soms moet je voor een bepaalde sensor wel zelf de headers erop solderen.)

Ik knoop al jaren spul aan elkaar met Dupont kabeltjes.

Die gelinkte wESP32 heeft ook varianten op AliExpress met gesoldeerde headers. En is ook nog eens compatible met espeasy en daarmee bijna plug en play voor heel veel sensoren.

Nadeel van geen kant en klaar PCB is de behuizing maar een beetje tape en bakje of 3D printer doet wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

In ons huis heb ik een tiental SwitchBot T/H sensors zitten/liggen/hangen.
Tot in de tuin toe.
En die communiceren prima rechtstreeks via BT met mijn HA systeem (een Intel NUC).

De uitvoering zonder display, is IP65, dus ook geschikt voor natte ruimtes. Doen het prima met 2 AAA batterijtjes, nu al bijna een jaar.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghost616
emielbf schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 07:55:
wat is de reden dat je USB voeding en Wifi wilt vermijden? Dat beperkt je keus nl enorm en zal kostenverhogend werken. En er moet toch een kabeltje naar toe.
Dat snap ik, maar ik wil gewoon draadloze protocollen vermijden, ik kan nu alle bekabeld plaatsen omdat ik met nieuwbouw bezig ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghost616
Rukapul schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 08:23:
Je hoeft geen elektronicakennis te hebben voor dit soort projecten.

Solderen valt meestal ook te vermijden door componenten te kopen met al aangesoldeerde headers. (Toegegeven, soms moet je voor een bepaalde sensor wel zelf de headers erop solderen.)

Ik knoop al jaren spul aan elkaar met Dupont kabeltjes.

Die gelinkte wESP32 heeft ook varianten op AliExpress met gesoldeerde headers. En is ook nog eens compatible met espeasy en daarmee bijna plug en play voor heel veel sensoren.

Nadeel van geen kant en klaar PCB is de behuizing maar een beetje tape en bakje of 3D printer doet wonderen.
Solderen dat lukt nog wel, en een 3d printer heb ik ook staan. Het is vooral het PCB gedeelte heb ik nog nooit gedaan. maar inderdaad misschien moet ik het niet zo moeilijk maiken met een PCB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
https://docs.m5stack.com/en/atom/atom_poe
en een scd40/41 via i2c
https://shop.m5stack.com/...and-humidity-sensor-scd40

Icm esphome, dan ben je er al denk ik voor de Co2
voorbeeldcode

Ze hebben ook deze units
https://shop.m5stack.com/...t-w-m5stamps3-sen55-scd40
maar voeding is weer via usb denk ik

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-02-2024 20:44 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Bas_Pierik
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-05 21:57
https://www.automation24....1eVQC9EAQYAiABEgKVVfD_BwE

Zoiets, en dan met wat analoge kaartjes aan je PLC hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

ghost616 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 20:20:
[...]

Dat snap ik, maar ik wil gewoon draadloze protocollen vermijden, ik kan nu alle bekabeld plaatsen omdat ik met nieuwbouw bezig ben.
Ah dat is makkelijker. Maar met nieuwbouw wordt er toch conform Bouwbesluit in iedere verblijfsruimte al een CO2 sensor geplaatst?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghost616
Erasmo schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:27:
[...]

Ah dat is makkelijker. Maar met nieuwbouw wordt er toch conform Bouwbesluit in iedere verblijfsruimte al een CO2 sensor geplaatst?
Is dat zo? Het is een zelfbouw dus als dat verplicht is, ga ik het ook zelf moeten plaatsen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rengeltje
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:45
Erasmo schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:27:
[...]

Bouwbesluit stelt dit alleen verplicht voor onderwijs ruimtes in basisonderwijs: https://rijksoverheid.bou...rtikelsgewijs/hfd3/art3-5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

rengeltje schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:25:
[...]

Bouwbesluit stelt dit alleen verplicht voor onderwijs ruimtes in basisonderwijs: https://rijksoverheid.bou...rtikelsgewijs/hfd3/art3-5
Hmm ik zou toch zweren dat er in de nieuwste ook iets over metingen stond maar ik kan ook alleen een minimum debiet vinden.
ghost616 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 09:14:
[...]

Is dat zo? Het is een zelfbouw dus als dat verplicht is, ga ik het ook zelf moeten plaatsen :)
Merken als Itho Daalderop hebben sensoren die ook direct de ventilatie aan kunnen sturen, maar die werken meestal wel via RTF, wat opzich een heel solide systeem is, ook al is het draadloos.

Je hebt wel volledig bedrade sensoren van oa. Zehnder die een output geven van 0-10V maar die zijn aardig aan de prijs.

Tot slot nog een kleine tip, bespaar niet op de diameter van je buizen, dat scheelt ruizen. En kijk eventueel naar kleppen, dan gaat niet de hele woning harder ventileren als er maar 1 of 2 slaapkamers een extra zetje nodig hebben.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Pagina: 1