[iPhone] Whatsapp op telefoon 12-jarige

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Mijn vriendin heeft voor haar 12-jarige dochter een Apple ID aangemaakt met haar correcte leeftijd. De telefoon van de dochter is geconfigureerd met dit Apple ID. Gevolg: het lijkt niet mogelijk Whatsapp te installeren op de telefoon van de dochter en dat is vervelend, want ze is precies de enige van de klas die dat niet heeft en dan val je tegenwoordig toch wat uit de groep (niet weten als de vriendinnen samen afspreken en zo).

Ik ben zelf helemaal niet thuis in het Apple ecosysteem, daarom vraag ik hier even advies hoe we dat zouden kunnen oplossen.

Wat hebben we al geprobeerd:
  • Aanpassen van de geboortedatum is niet mogelijk. Volgens wat online bronnen was het vroeger mogelikj de leeftijd aan te passen tot 13 jaar min 1 dag, dan een nachtje te wachten tot de leeftijd boven de 13 rolt en dan eventueel verder aan te passen. Aanpassen van de leeftijd van het min-13-Apple-ID lijkt in het geheel niet meer mogelijk.
  • Een nieuw Apple-ID aanmaken met een variant van het Gmail adres. Gebruik maken van de mogelijkheid om in een Gmail adres '.'-jes bij te zetten wordt door Apple herkend (huidige Apple-ID is voornaamnaam@gmail.com, en voor Gmail is voornaam.naam@gmail.com dan hetzelfde adres en voor Apple dus ook).
  • Een nieuw Apple-ID aanmaken met een ander emailadres (naamvoornaam@gmail.com) en hetzelfde telefoonnummer geeft een foutmelding dat het Apple ID "momenteel niet aangemaakt kan worden". Ik vermoed omwille van het telefoonnummer dat al aan een Apple ID of zelfs specifiek een Apple ID van een min-13-jarige gekoppeld is.
Mijn volgende stap zou zijn om het telefoonnummer proberen los te koppelen van het bestaande Apple-ID, maar als het dan verder toch niet zou lukken, kan ze mogelijk zelfs geen SMS-en meer sturen? Ook de foto's die nu op haar telefoon staan zouden we op een of andere manier willen veiligstellen (op mijn Android device doe ik dat automatisch met Syncthing, maar dat werkt dus ook niet).

Daarmee dat ik hier even de vraag stel of er iemand dat al op een ordelijke manier opgelost gekregen heeft. Nieuw Apple ID is geen probleem, als we die foto's maar kunnen overzetten/redden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik heb iets soortgelijks gehad. Maak zelf een Apple ID als je die nog niet hebt en daana een ' Gezin ' aanmaken. Dan kan je wel een kind jonger dan dat toevoegen en Apple ziet je dan als ouder. Dat geeft je de mogelijkheid volgens mij om dat soort apps goed te keuren.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Niet online
Gunner schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:58:
Ik heb iets soortgelijks gehad. Maak zelf een Apple ID als je die nog niet hebt en daana een ' Gezin ' aanmaken. Dan kan je wel een kind jonger dan dat toevoegen en Apple ziet je dan als ouder. Dat geeft je de mogelijkheid volgens mij om dat soort apps goed te keuren.
De dochter zit al (vanaf het aanmaken van het profiel) in het gezin van mijn vriendin, maar we vinden geen mogelijkheid om dat goed te keuren. Andere apps worden inderdaad door mijn vriendin geïnstalleerd, maar in elk geval Whatsapp en Signal (geen idee over andere vanaf-13 apps) lukken ons niet.

Vanuit opvoedkundig perspectief ben ik ook van mening dat dat de verantwoordelijkheid van de ouders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

indigo79 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:00:
[...]

De dochter zit al (vanaf het aanmaken van het profiel) in het gezin van mijn vriendin, maar we vinden geen mogelijkheid om dat goed te keuren. Andere apps worden inderdaad door mijn vriendin geïnstalleerd, maar in elk geval Whatsapp en Signal (geen idee over andere vanaf-13 apps) lukken ons niet.

Vanuit opvoedkundig perspectief ben ik ook van mening dat dat de verantwoordelijkheid van de ouders is.
Okay, de TS vermeldde dat niet. Maar ik vind het wel vreemd dat je in die situatie de leeftijd niet aan kan passen. Even googlend vind ik wel iets dat dat zou moeten kunnen. Wel dat het daarna niet meer mogelijk is.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:16
De NLse versie van deze support pagina geeft hetzelfde qua informatie: https://support.apple.com/nl-nl/102473

Even voor de volledigheid, binnen de EU is de minimumleeftijd om een Whatsapp account aan te kunnen maken officieel 16 jaar: https://faq.whatsapp.com/695318248185629/?locale=nl_NL
We weten allemaal dat 80% van de NLse kinderen dit gebruiken, en dat dit ook de verantwoordelijkheid van de ouders is, maar mijn tip zou zijn om niet teveel risico te nemen hiermee. Anders moet ze nog vier jaar wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Niet online
Gunner schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:02:
[...]

Okay, de TS vermeldde dat niet. Maar ik vind het wel vreemd dat je in die situatie de leeftijd niet aan kan passen. Even googlend vind ik wel iets dat dat zou moeten kunnen. Wel dat het daarna niet meer mogelijk is.
Die link (en de Nederlandstalige versie trouwens ook) vermeldt helemaal onderaan: "After you change a birth date to any age below 13, you can't edit it." Het lijkt er op dat een leeftijd < 13 jaar sowieso niet aangepast kan worden, ongeacht of die naar beneden 13 jaar gewijzigd is of gewoon van in het begin als < 13 jaar was ingegeven.

Op de Apple support pagina https://support.apple.com/en-us/102617 staat ook "Enter the child's name and birth date. Be sure to enter the correct birth date — you can't change it later.", dus het lijkt effectief wel de bedoeling dat het wijzigen van de leeftijd écht niet kan.

Ik vrees dan dat ik er niet onder uit geraak een nieuw Apple ID aan te maken. Iemand een idee hoe ik foto's kan overzetten naar een nieuw Apple ID? En of de foutmelding dat er momenteel geen Apple ID aangemaakt kan worden te maken heeft met het feit dat dat telefoonnummer al in gebruik is voor een ander Apple ID?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:44
indigo79 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:31:
[...]

Die link (en de Nederlandstalige versie trouwens ook) vermeldt helemaal onderaan: "After you change a birth date to any age below 13, you can't edit it." Het lijkt er op dat een leeftijd < 13 jaar sowieso niet aangepast kan worden, ongeacht of die naar beneden 13 jaar gewijzigd is of gewoon van in het begin als < 13 jaar was ingegeven.

Op de Apple support pagina https://support.apple.com/en-us/102617 staat ook "Enter the child's name and birth date. Be sure to enter the correct birth date — you can't change it later.", dus het lijkt effectief wel de bedoeling dat het wijzigen van de leeftijd écht niet kan.

Ik vrees dan dat ik er niet onder uit geraak een nieuw Apple ID aan te maken. Iemand een idee hoe ik foto's kan overzetten naar een nieuw Apple ID? En of de foutmelding dat er momenteel geen Apple ID aangemaakt kan worden te maken heeft met het feit dat dat telefoonnummer al in gebruik is voor een ander Apple ID?
Foto's downloaden naar een Mac en dan met Fotolader weer terugzetten? En je telefoonnummer aanpassen naar iets anders op een Apple ID? Of denk ik nu te moeilijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Niet online
Dennisweb schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 17:42:
[...]

Foto's downloaden naar een Mac en dan met Fotolader weer terugzetten? En je telefoonnummer aanpassen naar iets anders op een Apple ID? Of denk ik nu te moeilijk?
We zullen dat proberen. Ik kan het telefoonnummer op het Apple ID met de juiste leeftijd inderdaad even naar mijn telefoonnummer omzetten, daar is vziw geen Apple ID aan gekoppeld, dus zelfs met verificatie zou dat moeten lukken.

I keep you posted!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-06 08:41
Ik heb geen oplossing. Maar wel heel erg benieuwd hoe andere ouders dit oplossen. Dit lijkt mij een probleem dat veel Nederlandse ouders hebben.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Pannekoek81
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:38
Onze dochter heeft op haar iPhone wel whatsapp ondanks dat ze ook nog niet de leeftijd ervoor zou hebben. Destijds bij mijn zoon ook voor elkaar gekregen.

Ga naar de instellingen van je iPhone - klik op je gezin en kies jullie dochter. In de instellingen heb je de optie schermtijd. In dit menu heb je de optie beperkingen en daar kun je de oa leeftijd van apps uit de Appstore bepalen.

Door het hier aan te passen naar 17+ kan je whatsapp installeren.

Er zitten hier meer instellingen die je een vorm van controle geven. Waaronder expliciete inhoud instellingen.

Ik heb best wat dichtgezet alleen even open gezet ivm whatsapp. Maar verder kan onze dochter vrij weinig en ontvang ik meldingen als ze iets wil installeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• indigo79
  • Niet online
Pannekoek81 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 09:41:
Onze dochter heeft op haar iPhone wel whatsapp ondanks dat ze ook nog niet de leeftijd ervoor zou hebben. Destijds bij mijn zoon ook voor elkaar gekregen.

Ga naar de instellingen van je iPhone - klik op je gezin en kies jullie dochter. In de instellingen heb je de optie schermtijd. In dit menu heb je de optie beperkingen en daar kun je de oa leeftijd van apps uit de Appstore bepalen.

Er zitten hier meer instellingen die je een vorm van controle geven. Waaronder expliciete inhoud instellingen.

Ik heb best wat dichtgezet alleen even open gezet ivm whatsapp. Maar verder kan onze dochter vrij weinig en ontvang ik meldingen als ze iets wil installeren.
Dat werkt inderdaad! Er is iemand je heel erg dankbaar!!!

Voor het geval hier later nog eens iemand op uit komt: het was nog even zoeken, maar er zit daar inderdaad een goed verstopt menu 'Content Restrictions' waarin we dat konden aanpassen. Er is dan nog altijd ouderlijke toestemming nodig voor nieuw te installeren apps, dus behalve dat er toestemming gevraagd kan worden voor +13 apps, maakt het in de praktijk totaal geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannekoek81
indigo79 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:41:
[...]

Dat werkt inderdaad! Er is iemand je heel erg dankbaar!!!

Voor het geval hier later nog eens iemand op uit komt: het was nog even zoeken, maar er zit daar inderdaad een goed verstopt menu 'Content Restrictions' waarin we dat konden aanpassen. Er is dan nog altijd ouderlijke toestemming nodig voor nieuw te installeren apps, dus behalve dat er toestemming gevraagd kan worden voor +13 apps, maakt het in de praktijk totaal geen verschil.
Goed te lezen dat het gelukt is (y) . Ik heb destijds ook aardig moeten zoeken. Het is wat ver verstopt en redelijk onlogisch. Maar het werkt en je kan er aardig wat instellen.

[ Voor 10% gewijzigd door Pannekoek81 op 04-02-2024 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:56
Pannekoek81 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 09:41:

Even helemaal of topic, ik ben pas sinds vorig jaar vader en kijk al uit naar de pubermomenten van onze zoon en de opvoeding die er bij past :P
Maar ''vroeger'' zo'n 17-18 jaar geleden dat ik nog 12 jaar was, had ik een eigen pc waar ik zelf al mee gamede (runescape, shooters, wow, gta online mee deed) Opvoedkundig kan je er iets van zeggen, maar ik ben blij dat mijn ouders dat allemaal niet tegengehouden hebben. Ik kon daadwerkelijk alles doen zonder toezicht en kijken.
Mijn vader kocht ook wel eens games voor ons en speelde soms mee en vertelde ons al heel vroeg dat heel veel op internet en televisie nep was, en veel voor plezier. (films, games etc) Alles is heel goed gekomen en ik denk dat bij een goede opvoeding van 10-12 jaar al veel in basis echt heel goed zit.
Ben nooit erop gekomen om iemand op straat zomaar neer te slaan omdat ik dat in GTA had gezien :+

Enigszins mijn vraag, wat block je nu allemaal voor een tiener van een jaar of 12 wat niet zou mogen? Bepaalde apps zoals tiktok/insta? Of spelletjes, of websites waar een bepaalde tekst voor staat? En krijgen ze dat sowieso niet mee als ze ergens zijn, spelen, hangen, of juist door blokkades het gaan opzoeken zonder dat je er vanaf weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannekoek81
Wij blokkeren met name bepaalde websites en tegenwoordig biedt Apple de service m.b.t. expliciet materiaal om dat te kunnen blokkeren. Uiteraard hebben wij die ook aan staan.

Verder hebben wij vooral afspraken met haar gemaakt over bepaalde zaken zoals social media. Zij kan zelf geen accounts aanmaken of de apps installeren zonder goedkeuring. Dit moet via mij, bewuste instelling waardoor ik enig grip heb op wat zij kan spelen of kan installeren. Daarnaast heeft zij autisme in een lichte vorm, maar nee is nee snapt ze erg goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 11:07
De CPA leeft heel erg in de US, in EU ook wel maar wat minder.

Imho zou Tweakers dit topic moeten sluiten omdat je de policy van Apple wilt breken, de policy van WhatsApp wilt breken, en de CPA voorbij gaat.
WhatsApp verzameld je data, het kind is 12 en daar mag simpelweg geen data van verzameld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Niet online
dfbt schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:04:
Enigszins mijn vraag, wat block je nu allemaal voor een tiener van een jaar of 12 wat niet zou mogen? Bepaalde apps zoals tiktok/insta? Of spelletjes, of websites waar een bepaalde tekst voor staat? En krijgen ze dat sowieso niet mee als ze ergens zijn, spelen, hangen, of juist door blokkades het gaan opzoeken zonder dat je er vanaf weet?
Voor mijn zonen eigenlijk nauwelijks iets. Ik monitor wel een beetje wat ze installeren en doen, zorg dat ik toch een beetje weet wat de mogelijke aandachtspunten en valkuilen zijn en als ik zie dat ze echt te veel tijd verspillen met een app (of het nu een dom spelletje of social media is), kijken we hoe we dat willen aanpakken en komt er eventueel een limiettijd op die specifieke app.

Vergeet niet dat jouw kindertijd een eeuwigheid geleden is en dat er tegenwoordig veel meer structureel geprobeerd wordt om apps en platformen verslavend te maken.
Duke of Savage schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:47:
De CPA leeft heel erg in de US, in EU ook wel maar wat minder.

Imho zou Tweakers dit topic moeten sluiten omdat je de policy van Apple wilt breken, de policy van WhatsApp wilt breken, en de CPA voorbij gaat.
WhatsApp verzameld je data, het kind is 12 en daar mag simpelweg geen data van verzameld worden.
Op zich mee eens. Ik heb mijn zonen oorspronkelijk Whatsapp verboden en gezegd dat ze maar via Signal moesten communiceren, maar de realiteit is dat de hele klas op Whatsapp zit en je kind dus echt buiten de groep valt, of het nu huiswerk- en proefwerkvragen en -tips zijn of activiteiten na school. Ik zou daar wat meer bewustwording en initiatief van bijvoorbeeld de school zeker niet slecht vinden, want ik krijg in het beste geval eens een Tweaker-in-wording overtuigd dat je privacy belangrijk is en je die grote reclamebedrijven niet te veel informatie over je zwakke punten wil geven.

The Social Dilemma is trouwens de moeite om eens te bekijken. Ik heb dat met mijn zonen gedaan en sindsdien krijg ik eigenlijk geen weerstand meer als ik een app met ontsporend gebruik limiteer of verbied, ze herkennen dan effectief wat er aan de hand is.
Pagina: 1