(Europees) herroepingsrecht en terugroepactie; wat te doen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb afgelopen zaterdag mijn eerste 3D-printer ontvangen, de Bambu Labs A1 Combo. Besteld bij de Europese (in Duitsland gebaseerde) webshop/warehouse van Bambu labs.

Dus zaterdag in elkaar gezet, wat printjes gedraaid, werkte allemaal prima. Maar: nog geen 24 uur later kreeg ik een pushbericht via de app: terugroepactie ivm brandgevaar van de heatbed cable. Advies: maak ticket aan en stop direct met gebruiken :(

In de blog post van de fabrikant werden een paar opties besproken: vervanging van heatbed waarbij je zelf moet sleutelen aan 230v-kabels (mag dat überhaupt in de EU?) of vervanging van de printer. Op basis van anderen in hetzelfde schuitje (Reddit, Bambu labs forum) duurt het sowieso 2 a 3 maanden totdat ze nieuwe heatbeds kunnen leveren. Ook lees ik op bovengenoemde fora dat er refunds worden aangeboden.

Deze situatie is voor mij echt onacceptabel. Ik heb het product nog geen 24 uur kunnen gebruiken en zou dan 3 maanden moeten wachten -_-

Ik wil 'm dus eigenlijk retourneren; ik heb onder Europese wetgeving nog pakweg een week herroepingsrecht. Maar hier loop ik tegen een paar problemen aan:
  1. Ze reageren momenteel zeer traag op tickets waardoor ik bang ben dat de goedkeuring van mijn retouraanvraag buiten die periode van 14 dagen valt en
  2. Het product is natuurlijk gemonteerd en gebruikt, terwijl het herroepingsrecht 't volgens mij heeft over ongebruikt...
Wat te doen? Welke opties heb ik? Mijn ideale oplossing zou bestaan uit het retourneren van deze printer en korting krijgen op een printer (P1S) die het probleem niet heeft. Al het verpakkingsmateriaal heb ik nog, maar het is natuurlijk geen ongebruikt product om te retourneren. Rechtsbijstandverzekering is helaas niet zo snel met reageren, vandaar dat ik het hier (ook) vraag.

Ik heb betaald met PayPal en zij bieden Buyer Protection. Dat is dus wellicht ook nog een pad om te bewandelen.

Overigens ben ik bekend met het beleid om webshops niet bij naam te noemen, maar aangezien het over een volledige terugroepactie gaat en de fabrikant er zelf open over is, lijkt me dit een uitzondering.

Edit: voor de duidelijkheid, mijn unit heeft zichtbare schade. 100% zeker niet door mij veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je mag gewoon licht gebruiken om te testen en dan binnen 14 dagen melden om te retourneren, doe dat gewoon.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

sOid schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:45:
• Ze reageren momenteel zeer traag op tickets waardoor ik bang ben dat de goedkeuring van mijn retouraanvraag buiten die periode van 14 dagen valt en
Het gaat niet om het moment van goedkeuren, maar om het moment van indienen. De aanvraag dient binnen 14 dagen na ontvangst te worden gedaan. ;)

Maaruhm, ik lees op die blog het volgende:
If your cable is intact, which is the case for most of our customers, to proactively safeguard your cable against future damage, we have engineered a Cable Protector that acts like an extra strain relief. This device takes 30 seconds to install without the need for any tool and is to restrict the cable’s bending angle, thereby offering preventive protection. Within the next month, we will dispatch cable protectors to all our customers who have made past purchases.
Met onderaan:
Is my A1 safe to print? — It is safe to print with your A1 if you do not see any obvious damage to the heatbed cable. However, to prevent further inconvenience, we request ALL CUSTOMERS with an A1 to install the cable protector.
Weinig aan de hand dus als de kabel niet beschadigd is.

Als de printer verder bevalt gewoon blijven gebruiken en zo'n clip aanvragen.
Tot die tijd even iets voorzichtiger om gaan met de kabel en je bent er al, of denk ik nu te moeilijk? :)

[ Voor 58% gewijzigd door D4NG3R op 02-02-2024 10:57 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
[...] zelf [moet] sleutelen aan 230v-kabels (mag dat überhaupt in de EU?)
Zover ik weet is daar geen regel tegen, nee.

Maar:
- Overigens hoef je niet echt met de kabel te rommelen, je plaatst er een bescherming omheen. Ik denk dat je je enorm druk zit te maken over iets kleins. Ze bieden een print aan die je zelf kunt printen en om de kabel plaatsen.
- Jij zegt dat ie 230V is maar dat betwijfel ik. Er zullen wel de nodige ampère doorheen gaan, waardoor de kabel warm kan worden (en dus een kabelbreuk brandgevaar op kan leveren).

Mocht het niet lekker voelen kun je proberen te retourneren maar ik denk dat het een state of mind is, in dit geval. Neem even wat afstand en kijk rustig, ik denk dat het wel meevalt en je de printer prima kan gebruiken.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Lees jij die link niet verkeerd? Het 'stop met gebruiken' lijkt alleen op te gaan voor units met zichtbare schade.

kijk ik naar Units waar (nog) niets mis mee is, zie ik het volgende staan:
f your cable is intact, which is the case for most of our customers, to proactively safeguard your cable against future damage, we have engineered a Cable Protector that acts like an extra strain relief. This device takes 30 seconds to install without the need for any tool and is to restrict the cable’s bending angle, thereby offering preventive protection. Within the next month, we will dispatch cable protectors to all our customers who have made past purchases. Upon receiving the Cable protector, we urge customers to install it on their heat bed cable without delay. It’s crucial to UNPLUG THE PRINTER BEFORE PERFORMING THIS INSTALLATION for safety reasons. For those who require an immediate solution, we offer an alternative: a 3MF file for the Cable Protector is available for download and print.
Je kan de oplossing schijnbaar direct zelf printen ook nog, als je niet wil wachten :D
Daarbij geven ze zelfs aan dat je niet hoeft te sleutelen aan de kabel (bold gemaakt door mij), je plaatst enkel een bescherming.

[ Voor 7% gewijzigd door Dennism op 02-02-2024 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:48:
Je mag gewoon licht gebruiken om te testen en dan binnen 14 dagen melden om te retourneren, doe dat gewoon.
Ook als dit in de return policy staat?
To be eligible for a return, your item must be in the same condition that you received it, unused, with tags, and in its original packaging.
D4NG3R schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:48:
[...]

Het gaat niet om het moment van goedkeuren, maar om het moment van indienen. De aanvraag dient binnen 14 dagen na ontvangst te worden gedaan. ;)
Ok good to know. Maar als ik zelf kies om 'm te retourneren, betaal ik minstens 30eu aan verzendkosten. Dat heb ikl iever ook niet.
Maaruhm, ik lees op die blog het volgende:

[...]

Weinig aan de hand dus als de kabel niet beschadigd is.

Als de printer verder bevalt gewoon blijven gebruiken en zo'n clip aanvragen? Tot die tijd even iets voorzichtiger om gaan met de kabel en je bent er al, of denk ik nu te moeilijk? :)
Het ligt helaas ingewikkelder dan dat. Het lijkt er steeds meer op dat er echt een serieuze ontwerpfout is gemaakt en de kabel hoe dan ook beschadigd raakt. Overigens is het bij mij dus al het geval; de kabel heeft een flinke 'bulge' op de aangegeven plek Terwijl ik 'm met bijzonder veel zorgvuldigheid heb gemonteerd. De doos is ook onbeschadigd.

Overigens is dit wat offtopic en hou ik het liever bij mijn vragen uit de TS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sOid schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:59:
[...]

Ook als dit in de return policy staat?

Maar als ik zelf kies om 'm te retourneren, betaal ik minstens 30eu aan verzendkosten. Dat heb ikl iever ook niet.
Wetgeving gaat boven dit soort onzin….. en wat wil je nou, stuur ‘m terug of wacht op de aangeboden oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Nogmaals: ik maak hier liever geen inhoudelijke discussie over het wel/geen brandgevaar van. Ik heb de afgelopen dagen verschillende bronnen gelezen en daaruit samenvattend:
  • Het is hoogstwaarschijnlijk een groter probleem dan initieel door de fabrikant is voorgeschoteld, er gaan geruchten dat ze een volledige terugroepactie aan het voorbereiden zijn.
  • Er gaat zeker 230v door die kabel, hoeveel A is mij niet bekend. Wel heb ik gemonitord dat er regelmatig 1000W wordt gebruikt door 't ding. Hoeveel hiervan er door dit specifieke onderdeel gaat, durf ik niet te zeggen.
  • Op basis van mensen die lijken te weten waar ze het over hebben, is die 'stress relief' die je kan printen niet voldoende. Het probleem verplaatst zich dan verder naar achteren. Daarnaast is de PETG waarmee je het dient te printen ook semi-brandbaar.

[ Voor 9% gewijzigd door sOid op 02-02-2024 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:28
De ontwerpfout is niet alleenstaand een gevaar. Dat is pas als de kabel kleiner dan de minimum buigradius gedrukt is geweest, en daarna een tijdje heeft geprint.

Je snapt dat ze juridisch sterke taal moesten gebruiken van "stop met gebruiken", "zet hem uit".

Voor mensen die dat niet hebben kunnen ze er een beveiliging stukje omheen doen dat hij nooit de minimum buigradius overschrijd.
Voor mensen die wel schade hebben kun je hem omruilen, of zelf repararen.

Je hebt hem direct bij bambulab gekocht, dus zal bambulab hem hoe dan ook omruilen, als jij geld terug wilt is dat vast ook mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:02:
[...]

Wetgeving gaat boven dit soort onzin….. en wat wil je nou, stuur ‘m terug of wacht op de aangeboden oplossing.
Terugsturen waarbij zij de kosten vergoeden. Jij gooit neem ik aan ook niet voor de lol 30 euro weg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
sOid schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:59:

Ok good to know. Maar als ik zelf kies om 'm te retourneren, betaal ik minstens 30eu aan verzendkosten. Dat heb ikl iever ook niet.
Die return policy kan natuurlijk wel voor gezeur gaan zorgen. Ook bij ons in Nederland is daar nog wel eens discussie over, omdat in de memorie van toelichting (geloof ik) volgens mij staat dat uitproberen in net zoverre mate mag als dat je het product ook in de winkel zou kunnen testen, wat dan weer voor verwarring zorgt (want dan gaat de winkel uiteraard zeggen in de winkel mag het ook niet uit de doos!!), ik weet echter natuurlijk niet of Duitsland die wet met andere nuances heeft geïmplementeerd (en of dat überhaupt mogelijk is).

Maar uiteindelijk, als de wet daar net zo is als hier (en Duits recht van toepassing is, wat ook niet altijd hoeft), zullen ze het terug moeten nemen, en morgen ze in het voor hun beste geval alleen een waarde vermindering toepassen, als ze dat al mogen, wat geen zekerheid is.

Die verzendkosten kom je mogelijk echter niet onderuit, bij een reparatie verzoek omtrent non-conformiteit hoort dat kosteloos te zijn (of moeten ze je terug betalen als jij het voorschiet), maar bij ontbinding hoeft dat niet, mits ze dit correct vermeld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Dennism schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:08:
[...]

Die return policy kan natuurlijk wel voor gezeur gaan zorgen. Ook bij ons in Nederland is daar nog wel eens discussie over, omdat in de memorie van toelichting (geloof ik) volgens mij staat dat uitproberen in net zoverre mate mag als dat je het product ook in de winkel zou kunnen testen, wat dan weer voor verwarring zorgt (want dan gaat de winkel uiteraard zeggen in de winkel mag het ook niet uit de doos!!), ik weet echter natuurlijk niet of Duitsland die wet met andere nuances heeft geïmplementeerd (en of dat überhaupt mogelijk is).
Ja exact, dank voor je aanvulling. Die belangrijke nuance was ik uit het oog verlorgen.
Die verzendkosten kom je mogelijk echter niet onderuit, bij een reparatie verzoek omtrent non-conformiteit hoort dat kosteloos te zijn (of moeten ze je terug betalen als jij het voorschiet), maar bij ontbinding hoeft dat niet, mits ze dit correct vermeld hebben.
Helder, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
sOid schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:45:
Ik heb afgelopen zaterdag mijn eerste 3D-printer ontvangen, de Bambu Labs A1 Combo. Besteld bij de Europese (in Duitsland gebaseerde) webshop/warehouse van Bambu labs.
Ben je wel consument?

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Zeker!

Anyway, dit topic is niet meer relevant. De fabrikant heeft de terugroepactie uitgebreid en iedereen met de betreffende printer kan het kosteloos retourneren. Probleem heeft zichzelf dus opgelost.

Het wordt dus best netjes afgehandeld.

Dank voor de input allen!
Pagina: 1