EXCEL: vermeningvuldigen twee kolommen tot totaalsom

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauritsvtl
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-04 17:17
Mijn vraag
Op welke wijze kom ik tot een totaalresultaat van de resultaten die in kolom A staan vermenigvuldigd met de resultaten die in kolom C staan? Dus A1*C1 + A2*C2 + A3*C3 = ..... Ik snap dat je het op deze wijze kan doen, maar én het zijn erg veel rijen én met regelmaat moet er een rij ingevoegd worden waardoor telkens de formule aanpast moet worden. Dat moet makkelijker kunnen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Deze vraag betreft Google Spreadsheet, maar als er een antwoord voor Excel komt is dat vast grotendeels de oplossing voor Google Spreadsheet.

Beste antwoord (via mauritsvtl op 02-02-2024 10:01)

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:31

g0tanks

Moderator CSA
pickboy schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:48:
Als de een formulie als A1*C1 plaatst in bijvoorbeeld D1 en je trekt deze door naar beneden dan zal Excel deze automatisch aanpassen normaal gesproken.

Als de formule ingewikkeld is dan gaat dit wel eens mis, maar met zulke makkelijke formules gaat dat eigenlijk altijd goed.
Lees de vraag nog eens want dat is hier niet aan de orde. ;)

SUMPRODUCT of SOMPRODUCT in het Nederlands is inderdaad de oplossing.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjeik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-04 10:24
Google eens op somproduct, daar zou dit mee moeten lukken als ik je goed begrijp.

Was ik maar rijk en niet zo knap...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:31
Als de een formulie als A1*C1 plaatst in bijvoorbeeld D1 en je trekt deze door naar beneden dan zal Excel deze automatisch aanpassen normaal gesproken.

Als de formule ingewikkeld is dan gaat dit wel eens mis, maar met zulke makkelijke formules gaat dat eigenlijk altijd goed.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:31

g0tanks

Moderator CSA
pickboy schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:48:

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mauritsvtl
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-04 17:17
Klasse, dank Sjeik en g0tanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:31
g0tanks schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:50:
[...]

Zo leer je nog eens wat, wist niet dat deze functie bestond.

Ik was gefocust op het punt dat de formule steeds moest worden aangepast. Wat dus niet hoeft. In mijn oplossing hoefde je alleen nog maar simpel de boel bij elkaar op te tellen.

Ergo hetzelfde resultaat, maar de oplossing met SUMPRODUCT is wel netter idd.
Pagina: 1