Geen warm water Remeha Tzerra M 28c na legen sifon

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amusedly
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-04 07:39
Na sifon geleegd te hebben, en CV bijgevult te hebben, stopte de altijd perfect werkende Remeha Tzerra M 28c combiboiler ermee. Hij werkte prima totdat ik besloot dit "onderhoud" te plegen. Na legen sifon ben ik vergeten dit te vullen met water tot de vulstreep. DIt heb ik uiteindelijk gecorrigeerd. Ik weet niet of dat schadelijk is geweest voor de ketel. Ook waren er wat druppeltjes water op de zwarte uitneembare electronica module. Na openmaken leek er geen water in de module te zijn gekomen.

Hij is al een tijdje niet geserviced, dus dat zit er aan te komen.

CV functie werkt prima, maar bij warm water tappen geeft hij even lauw water en daarna stopt hij. De vlam slaat 5x af. Rode lampje knippert drie keer (onstekingsfout).

Er zijn 3 mogelijke codes (14 16 36), echter kan ik horen dat hij 5x vlam verliest, dus zal het code E36 (5x Vlamverlies) zijn.

Ik begreep dat bij warm water tappen hij in vollast gaat (vol vermogen), terwijl voor de CV functie hij in middenstand/laagstand gaat.

Dus bij vol vermogen verliest hij vlam. De handleiding geeft de volgende tips:
- Ontlucht de gasleiding
- Controleer of de gaskraan goed geopend is
- Controleer de gasaanvoerdruk
- Controleer de correcte werking en afstelling van het gasblok
- Controleer de luchttoevoer en rookgasafvoer op verstopping
- Controleer op rookgasrecirculatie

Echter lees ik op Tweakers dat er ook een printplaatje is dat vrij gevoelig is en soms vervangen dient te worden.

Ik vraag me af wat er gebeurd is tijdens het legen van het sifon, waardoor er nu consistent een storing is bij warm water.

Zijn er zaken die ik kan controleren om een beter beeld te krijgen wat er speelt? Heeft iemand een idee?

Beste antwoord (via amusedly op 02-02-2024 15:08)

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Installateur bellen, als de wisselaar verstopt zit kan deze nog onder garantie worden vervangen.

Please state the nature of the technical emergency

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Printplaat is bij de calenta.
Ik vermoed dat de ketel een verstopping heeft.
Wellicht was door het ontbreken van de sifon te weinig tegendruk en heeft dat net het laatste zetje gegeven dat vuil onderin de wisselaar ligt.
Van welk bouwjaar is de ketel? En hoe lang heeft deze geen onderhoud gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amusedly
edsandje schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 06:59:
Van welk bouwjaar is de ketel? En hoe lang heeft deze geen onderhoud gehad?
2015
3 jaar :/

[ Voor 35% gewijzigd door amusedly op 02-02-2024 14:28 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Installateur bellen, als de wisselaar verstopt zit kan deze nog onder garantie worden vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amusedly
Monteur heeft metingen verricht, bleek dat de waardes niet goed waren (O2, CO2, CO, enz.). Na afstellen ging het even goed, maar snel daarna (tijdens bezoek monteur) de waardes weer buiten acceptabel niveau. Echter werkt de ketel probleemloos nu. Advies was volgens mij om de gasstraat/gaskamer o.i.d. te vervangen. Duur grapje. Hij doet het nu perfect desondanks.

Ik kreeg ook op mijn kop dat mijn schoorsteen niet het juiste soort beugel heeft, haha. Er zou gevaar zijn dat iemand het los zou kunnen maken en dat er dan gassen zouden ontsnappen. Heb het geprobeerd maar hij zit muurvast, ook met mijn "verouderde" beugel. Wat een grapjas die monteur, haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-05 15:25
amusedly schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:34:
Ik kreeg ook op mijn kop dat mijn schoorsteen niet het juiste soort beugel heeft, haha. Er zou gevaar zijn dat iemand het los zou kunnen maken en dat er dan gassen zouden ontsnappen. Heb het geprobeerd maar hij zit muurvast, ook met mijn "verouderde" beugel. Wat een grapjas die monteur, haha!
Zonder foto niet goed te beoordelen, maar niet goed vastgemaakte rookgas-afvoeren zijn gewoon gevaarlijk, is geen grap aan. Sinds een paar jaar wordt daar in NL veel strenger naar gekeken en zijn de eisen aangescherpt. Het loskomen vd rookgasafvoer veroorzaakt vaak CO vergiftiging, in ergste geval tot dood aan toe.
Pagina: 1