Canon_nl3 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:53:
Vriendelijk dank voor alle uitgebreide reacties! Antwoord is helder!
Wat voor mij speelt is:
Ik heb in 2019 een hypotheek afgesloten voor 30 jaar, 1,5% rente 20 jaar vast.
Eigenlijk wil ik mijn hypotheek na 20 jaar hebben afgelost.
Maar ik/wij willen waarschijnlijk een keer verhuizen en dan heb je geld nodig.
Het slimste plan wat wij kunnen doen is denk ik:
Optie 1: Maximaal sparen + hypotheek die ik nu heb meenemen + huis waar ik nu in woon verkopen = nieuw huis
Andere plan:
Optie 2: Hypotheek die ik nu heb flink aflossen (is dus minder rente betalen) + flink sparen + huis waar ik nu in woon verkopen + kleine nieuwe hypotheek afsluiten = nieuw huis.
Ik zit vooral te denken aan, wat is wijsheid om in 2039 te hebben. Geen zin om dan ineens heel veel rente te betalen omdat de rente van 1,5% is afgelopen.
Waarschijnlijk is optie 1 gewoon het slimste, ik heb geluk met de hypotheek die ik nu heb en moet er eigenlijk niet aan zitten komende jaren. Klopt dit?
Mijn advies, los niks extra af op je hypotheek. in plaats daarvan zet je dat geld op een spaarrekening waar je altijd bij kunt die 3.3% rente geeft. Dat is een win-win situatie voor je; je krijgt meer rente (dus je betaald minder) én je kunt bij je geld wanneer het nodig is.
Berekening met jouw cijfers:
Stel je hebt een hypotheek van 200.000 euro met je rentepercentage van 1.5%. En dit is een lineaire hypotheek. Per maand betaal je dan 556 euro aan aflossing, plus rente over het openstaande deel. Het openstaande deel zou nu (met zo'n 60 maanden die 556 euro te hebben afgelost) 167K zijn, waarover je dus 208 euro aan rente betaalt. Deze maand zal je dus zo rond de (208+556=) 764 euro aan hypotheek betalen.
Stel je hebt nu 10.000 euro dat je wil gebruiken. Je kan je hypotheek nu verlagen naar 157K. Je aflossing blijft 556 euro, en je rente zakt naar 196 euro waarmee je per maand 752 euro betaalt. Maar je bent wel (10.000/556=) 18 maanden eerder klaar met het aflossen van je hypotheek.
Stel dat je die 10.000 euro op een spaarrekening zet die 3% rente geeft. Je hebt per maand dan 25 euro aan rente. Je hypotheek verandert niet, dus je betaalt nog steeds 764 euro waardoor, wanneer je ontvangen rente meetelt, je effectief 739 euro per maand betaalt. En wanneer je openstaande hypotheek 10.000 euro is (dat is 18 maanden voor het eind), dan gebruik je dat spaargeld om in één keer je hypotheek af te lossen.
In beide gevallen gebruik je 10K om de hypotheek 18 maanden eerder afgelost te hebben. Geef je het aan de hypotheekverstrekker dan zakt je maandelijke kosten met 12 euro. Zet je het op een spaarrekening dan zakt je maandelijkse kosten zelfs met 25 euro. Ook kun je nog altijd bij die 10K mocht het ooit nodig zijn. Geef je dat geld aan de hypotheekversterkker dan kun je het nooit meer in handen hebben..
Mijn advies is dan ook, en helemaal met jouw superlage rente die je over je hypotheek betaalt om niet af te lossen. Zet wat je wil aflossen op een spaarrekening (of nog beter, een depositorekening, die geven meer rente, dan kun je 35 euro per maand aan rente krijgen (of kosten besparen)). Dat is per maand voordeliger, je einddatum van je hypotheek verandert er niet om je het geld daar kun je nog ooit bij wanneer het nodig is.