Windows updates uitschakelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewal
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-08 21:01
Voor mijn werk, waarbij we pc's leveren voor restaurant om via chrome een portaal te bedienen loop ik tegen het volgende probleem aan: Windows Updates uitschakelen lukt niet.

Voorheen (Windows 10 Pro) kon je dit uitschakelen via gpedit.msc maar in Windows 11 Pro lijkt het alsof er geen mogelijkheid om de updates echt uit te schakelen, en ook permanent. ( Wij willen dit tijdens onderhoud zelf doen )

Het 2e wat ik graag wil is dat windows niet van tijd tot tijd met het scherm komt om de gebruiker een microsoft account af te dwingen en er om de 3 dagen aan laten herinneren. Ook daarvoor zoek ik een manier om dit uit te schakelen.

Ik heb me suf gegoogeld om te kijken of ik deze 2 dingen goed ingesteld kan krijgen, maar voor alsnog zonder succes. Wellicht is het ook gewoon niet mogelijk, maar ik stel de vraag hier toch nog een keer.

nb. ik weet dat je dit met windows ltsc wel kunt, maar deze licenties zijn te duur en kunnen we niet doorberekenen naar de eindgebruiker. Goed bedoelde adviezen om dit toch te doen; het is gewoon geen optie..

Beste antwoord (via ewal op 02-02-2024 11:06)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

ewal schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:38:
Ik heb gezocht op GPO en administration tools, maar ik kom op hetzelfde uit als gpedit.msc. Ik heb de nederlandse windows 11.
Bij Windows 11 is GPO editor een onderdeel van de RSAT tools welke je als optional feature (optionele onderdelen) moet installeren.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:25
ewal schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 23:38:
om via chrome een portaal te bedienen
Klinkt alsof je eigenlijk helemaal geen Windows nodig hebt omdat je toch alles via een online portal doet…

Kun je er dan niet gewoon Linux op zetten? Mint of Xubuntu of zo, iets simpels, snel, veilig en makkelijk te installeren…
Ben je van al dat gezeur van Microsoft af.
Nog goedkoper ook nog. :)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewal
Helaas, windows (11) is nodig voor toekomstige software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:52
Wat heb je zelf al gevonden en geprobeerd? Want ik vind waslijsten aan mogelijkheden namelijk.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewal
De service uitzetten en deze registerwaarde: [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\WindowsUpdate\AU]
"NoAutoUpdate"=dword:00000001
"AUOptions"=dword:00000005
Maar toch gaan de updates gewoon door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Dit kan prima met een GPO maar quick en dirty is de 'Windows Update service' disablen.
Je zou ook nog een eigen WSUS server kunnen draaien dan kan je in het geval dat het nodig is een expliciete update doorlaten.

[ Voor 95% gewijzigd door DukeBox op 02-02-2024 08:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-08 19:32

Bezulba

Formerly known as Eendje

Ah, weer wat kandidaten voor het zombienetwerk! Je zou bijna denken dat Microsoft een hele goede reden had om updates zo'n beetje door onze strot te duwen.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewal
DukeBox schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 08:49:
Dit kan prima met een GPO maar quick en dirty is de 'Windows Update service' disablen.
Je zou ook nog een eigen WSUS server kunnen draaien dan kan je in het geval dat het nodig is een expliciete update doorlaten.
service uitzetten werkt dus niet, na verloop van tijd gaat die automatisch weer aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Wat zou er stuk kunnen gaan als je wel de updates laat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

ewal schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:03:
service uitzetten werkt dus niet, na verloop van tijd gaat die automatisch weer aan
Als je de service met een GPO uitzet niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:25
Kijk, dat je die irritante microsoft account-login meldingen uit wilt schakelen, dat snap ik (al zie ik dat zelf niet elke paar dagen terugkomen hoor).

Maar waarom zou je in godsnaam alle kritieke windows updates uit willen schakelen? Er komt minimaal eens per maand een grote update uit, en bij erg kritieke security bugs worden die ook tussentijds zo snel mogelijk aangeboden. Wat is het probleem met deze automatisch door Windows te laten installeren? Zeker met PCs die gewoon aan het internet hangen.

Ik neem aan dat jullie niet zelf elke maand, of vaker, daar langsgaan om handmatig alle updates op alle PCs te installeren?.. (ik zou zelf wel wat beters te doen hebben als ik zoiets zou moeten opzetten).

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
kan je niet beter de updates verplichten op een bepaalde dag / tijdstip ? lijkt me sterk dat de restaurants 24/7 open zijn.. of thans niet even ergens een rustig tijdsblokje hebben waarin de reboot voor de updates kan plaatsvinden :?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewal
DukeBox schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:13:
[...]

Als je de service met een GPO uitzet niet.
Zou je me uit kunnen leggen hoe ik dat doe ? In windows 10 kon je daar gewoon automatisch updates configurren uitzetten maar deze optie zie ik voor windows 11 niet staan

[ Voor 23% gewijzigd door ewal op 02-02-2024 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Volgens mij zoek je Windows LTSC ipv updates uit willen zetten. Je kunt een pc krijgen met dat erop voor ~500 bij de juiste handelaar.

[ Voor 36% gewijzigd door jeroen3 op 02-02-2024 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

In GPO editor onder computer config, policies, windows settings en dan system services. Daar kan je de update service disablen, deze blijft dan ook echt uit.
jeroen3 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:39:
Volgens mij zoek je Windows LTSC ipv updates uit willen zetten.
nb. ik weet dat je dit met windows ltsc wel kunt, maar deze licenties zijn te duur en kunnen we niet doorberekenen naar de eindgebruiker. Goed bedoelde adviezen om dit toch te doen; het is gewoon geen optie..

[ Voor 5% gewijzigd door DukeBox op 02-02-2024 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewal
DukeBox schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:42:
In GPO editor onder computer config, policies, windows settings en dan system services. Daar kan je de update service disablen, deze blijft dan ook echt uit.

[...]

[...]
Dit is toch hetzelfde als gpedit.msc ?
Ik zie die optie niet staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jyUsLJK_3tNoLoCtC4Lq64UPulI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TjBvQMwWuk0mh8OHQ0dXEHfr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

ewal schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:49:
Dit is toch hetzelfde als gpedit.msc ?
Nee, dat zijn locale policies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
@DukeBox Ja dat zag ik.
Maar hoeveel kost het uitzoeken en troubleshooten van deze beunoplossing dan?
Want dat kun je waarschijnlijk ook niet doorberekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewal
jeroen3 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:53:
@DukeBox Ja dat zag ik.
Maar hoeveel kost het uitzoeken en troubleshooten van deze beunoplossing dan?
Want dat kun je waarschijnlijk ook niet doorberekenen.
Ik zet het er niet voor niets bij dat dat geen optie is. Maar er zijn natuurlijk altijd weer mensen die het dan toch nodig vinden om het te zeggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewal
DukeBox schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:52:
[...]

Nee, dat zijn locale policies.
Misschien domme vraag, maar open ik dat dan ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

@jeroen3 Ja, ben ik het helemaal mee eens. Uiteindelijk ga je er alleen maar last van hebben met al dat gerommel. Ik zou zelf intune nemen, ik kan mij niet voorstellen dat al dit gerommel goedkoper is dan €7,50 per jaar. Dan kan je iedere denkbare setting met ADMX files toepasssen.
ewal schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:58:
Misschien domme vraag, maar open ik dat dan ?
Administration tools.

Je zou ook nog kioskmode kunnen gebruiken of beter, PE environment. Hoe dan ook net als wat Jeroen aangeeft, goedkoop is duurkoop.

[ Voor 58% gewijzigd door DukeBox op 02-02-2024 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewal
Ik heb gezocht op GPO en administration tools, maar ik kom op hetzelfde uit als gpedit.msc. Ik heb de nederlandse windows 11.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:51

weebl

YARR!

Misschien niet wat je wil horen hoor: als je dit soort problemen op probeert te lossen op deze manier en met hulp van een topic op Tweakers moet je je misschien even afvragen of je dit wel zo bij je klanten wil neerzetten.

Dit is vragen om problemen en die treden altijd op op het moment dat het het slechtst uitkomt. (Toch een reboot van de PC op een vrijdagavond als het restaurant vol zit...)

Microsoft biedt allerlei mooie oplossingen om PC's te beheren, ook qua updates, uitrollen van nieuwe software, etc. Kijk eens naar Intune
Dit soort beunhaas oplossingen lijkt me echt een slecht plan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

ewal schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:38:
Bij Windows 11 is GPO editor een onderdeel van de RSAT tools welke je als optional feature (optionele onderdelen) moet installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 14:44
Voor een hardnekkige windows 10 bak waar ik via GPO, reg-edit en services op disabled kwamen de updates er toch nog doorheen, met de bijhorende reboot.
Vooral dat laatste was juist ongewenst. Heb het nu wel gestopt gekregen door een pi-hole list toevoeging om de boel te blokkeren voor die specifieke host.
Sindsdien eindelijk van de ongewenste reboots af.

Edit:
https://www.optik-berndt.de/WinUpdate.txt als adlist in je pihole blokkeert Windows updates, deze group assignment geven en dan je host in kwestie aan de groep toevoegen :)

[ Voor 21% gewijzigd door The-Source op 06-02-2024 23:06 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Pagina: 1